Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home cinemaset samenstelling

Pagina: 1
Acties:

• 2SC
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik zoek een?
Receiver + speakers

Wat is je budget?
€500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben kort geleden op mezelf gaan wonen en ben daarom opzoek naar een home cinema set voor de (kleine) woonkamer. Deze gaat natuurlijk gebruikt worden films te kijken, maar ook om muziek af te spelen. Ook belangrijk dat er een fm ontvanger op de receiver zit.

Hij gaat gebruikt worden icm een Samsung UE40EH5000 tv en een Mede8er MED600X3D mediaplayer.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik twijfel nu tussen een kant en klare 5.1 set die waarschijnlijk wel voldoet voorlopig, deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Onkyo HT-S3505

Of wellicht een losse, kwalitatieve betere receiver met een set speakers erbij
V&A aangeboden: Denon AVR-2113 met nog 3 maanden garantie !
pricewatch: Boston Acoustics A 250 (Zwart)
pricewatch: Yamaha NS-555 (Zwart)

Welke vragen heb je hier nog over?
De set moet een jaar of 5 mee gaan. Persoonlijk vind ik 2 zuilspeakers wel vet staan in de kamer. Maar hoe is de bass van een 3 weg zuil vergeleken met bijvoorbeeld een subwoofer van die bovenstaande Onkyo set?

Alvast bedankt voor je input!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Dit is niet te vergelijken. Ten eerste omdat twee totaal andere producten tegenover elkaar zet en ten tweede omdat ze qua prijsrange ook zeer verschillen. Wat denk je voor kwaliteit te krijgen als je die Onkyo koopt? Nog geen 300 euro voor een receiver en zes speakers? Ik kan je nu al zeggen dat dit low budget spul is. Leuk dat er een subwoofer bij zit, maar bij dit soort setjes mag dat eigenlijk niet eens de naam subwoofer dragen. Goedkope subwoofers zijn bonkdoosjes die een ongecontroleerd laag voortbrengen. Veelal heb je het voordeel dat een subwoofer meer punch kan leveren doordat deze een eigen versterker heeft. Dat punt valt met deze Onkyo af aangezien we het hier hebben over een 5.1 set met passieve subwoofer. Daarbij komt een nadeel van elk van dit soort 5.1 setjes: te kleine speakers waardoor het bereik niet ver door loopt in het laag. De subwoofer moet dit compenseren waardoor deze te veel moet doen, het wordt meer een losse middentoner. Hierdoor kan je de subwoofer op gehoor plaatsen, is het geluid onnatuurlijk en krijg je een overactieve subwoofer. Met films kan dat nog best leuk zijn, niets zo leuk als een aangezet laag. Maar met muziek val je compleet door de mand. Een set bestaande uit losse componenten zal in veel gevallen beter zijn dan een kant en klare set. Losse componenten hoeft niet eens te zijn dat je vloerstaanders moet hebben, grotere speakers wil niet meteen zeggen dat ze ook laag gaan.

Dus concreet op je vraag: een losse subwoofer zal altijd wat toevoegen, welke speaker je ook hebt. De speakers die echt geen subwoofer nodig hebben zijn op één hand te tellen. Maar de subwoofer bij de Onkyo is meer een losse middentoner en geen subwoofer te noemen. Ik zou 100% voor een mooie 2.0 gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• 2SC
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02-2024
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Wat ik niet duidelijk heb vermeld btw is dat ik met de optie voor de twee zuilen die over een tijdje natuurlijk wel uit wil breiden met een woofer en center/rear speakers. Qua prijsrange zitten de eerste twee rond de 300 - 350 euro, de BA speakers zijn duurder en dan zit je op 500 euro. (ervan uitgaande dat een goede tweedehands receiver 200 euro kost)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Als je op termijn uit wilt breiden en bij hetzelfde merk/serie blijven moet je weten dat de A-serie is EOL is. Je zal in de toekomst dus beroep moeten doen op de tweedehands markt als je je 2.0 naar een 5.0 uit wilt breiden. De subwoofer hoeft voor 100% zeker niet van hetzelfde merk of type te zijn. De rear speakers kunnen ook met gemak van een ander merk zijn als je deze puur voor film en effecten gebruikt. Center heb ik zelf graag altijd wel in dezelfde serie om een homogeen geluid te krijgen. Natuurlijk kan je ook andere merken nemen als deze bijvoorbeeld gelijk klinken aan de huidige speakers of juist iets extra's brengen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.