• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:48
Sinds kort heb ik de Nikon 35mm AF-S 1.8G in mijn bezit en heb er al aardig wat plaatjes mee gemaakt. Echter merkte ik op dat de foto's niet altijd even scherp waren met gebruik van AF dus heb ik een experimentje opgesteld om te kijken of mijn vermoedens kloppen.

Ik heb mijn statief erbij gepakt, de camera op een bierflesje gericht en dmv de zelfontspanner wat foto's gemaakt met de kit lens en de 35mm lens. Hierbij heb ik op het flesje gefocust via de View Finder en via Live View. Hieronder het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dfa7mcE.jpg

Zoals jullie kunnen zien is het verschil tussen VF en LV met de kit lens nihil. Beide foto's zijn even scherp. Bij de 35mm lens is het verschil wel heel duidelijk zichtbaar en wordt erger op lagere diafragma.

Mijn vraag is: Is dit normaal voor deze lens of is er iets niet in orde? :/

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Via de VF heb je ook met autofocus gewerkt? En het scherpstelpunt is bij alle foto's hetzelfde?

Er zit wel een verschil in AF-methode: viewfinder = fasedetectie (iets onnauwkeuriger, sneller, vatbaar voor hele kleine afstellingsafwijkingen), live view = contrastdetectie (nauwkeuriger, minder snel, niet vatbaar voor hele kleine afstellingsafwijkingen). Focusafwijkingen worden inderdaad beter zichtbaar bij een groter diafragma, dus het is logisch dat je dat meer ziet bij je 35mm dan bij je kittens.

Het lijkt erop dat je pech hebt en de combinatie van lens + body bij jou om micro adjustments vraagt (daarmee kan je de kleine afwijkingen bij fasedetectie-AF compenseren). Het is dan even de vraag of je body dat ondersteunt. Welke camera gebruik je?

[ Voor 15% gewijzigd door tobiasvs op 10-01-2015 16:38 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Op wat voor body gebruik je de lens? Je kunt altijd een afwijking hebben bij phase detect AF. Bij diverse camera's kun je dit vaak aanpassen door AF Micro Adjust. Bij Liveview met contrast detect heb je hier geen last van.

Door de crops welke je gemaakt hebt is het nu lastig te bepalen of je last hebt van back- of front-focus. Heb je eventueel ook een full sizo foto van het geheel. Test anders de lens eens met een Focus chart zoals hier beschreven: http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart dan kun je zien of je lens er last van heeft en of het back- of front-focus is.

Heb je een Camera waarin je micro adjust aanwezig is kun je dit wijzigen. Een D7100 heeft dit bijvoorbeeld als ik me niet vergis. Anders zul je de lens + camera langs moeten brengen bij de winkel om het af te laten stellen. Of als de lens net nieuw is om ruilen voor een exemplaar welke er geen last van heeft of jou body.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 16:41 ]

• gebruikershaes
tobiasvs schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:36:
Via de VF heb je ook met autofocus gewerkt? En het scherpstelpunt is bij alle foto's hetzelfde?

Er zit wel een verschil in AF-methode: viewfinder = fasedetectie (iets onnauwkeuriger, sneller, vatbaar voor hele kleine afstellingsafwijkingen), live view = contrastdetectie (nauwkeuriger, minder snel, niet vatbaar voor hele kleine afstellingsafwijkingen). Focusafwijkingen worden inderdaad beter zichtbaar bij een groter diafragma, dus het is logisch dat je dat meer ziet bij je 35mm dan bij je kittens.

Het lijkt erop dat je pech hebt en de combinatie van lens + body bij jou om micro adjustments vraagt (daarmee kan je de kleine afwijkingen bij fasedetectie-AF compenseren). Het is dan even de vraag of je body dat ondersteunt. Welke camera gebruik je?
Ik heb zowel via VF en LV met autofocus gewerkt en het focuspunt en afstand zijn steeds hetzelfde.

De verschillende AF methodes ben ik me van bewust dus vandaar dat ik het op 2 manieren heb geprobeerd. De eerste 4 foto's zijn allen op f4.5 genomen dus dat ik de afwijking meer zie op de 35mm lens vind ik vreemd. Bij lager dan 4.5 voor de 35mm snap ik je punt.

Ik ben bang dat micro adjustments er niet in zit. Het is allemaal vrij budget en heb voor de tests de d3200 gebruikt.

• gebruikershaes
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:37:
Op wat voor body gebruik je de lens? Je kunt altijd een afwijking hebben bij phase detect AF. Bij diverse camera's kun je dit vaak aanpassen door AF Micro Adjust. Bij Liveview met contrast detect heb je hier geen last van.

Door de crops welke je gemaakt hebt is het nu lastig te bepalen of je last hebt van back- of front-focus. Heb je eventueel ook een full sizo foto van het geheel. Test anders de lens eens met een Focus chart zoals hier beschreven: http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart dan kun je zien of je lens er last van heeft en of het back- of front-focus is.

Heb je een Camera waarin je micro adjust aanwezig is kun je dit wijzigen. Een D7100 heeft dit bijvoorbeeld als ik me niet vergis. Anders zul je de lens + camera langs moeten brengen bij de winkel om het af te laten stellen. Of als de lens net nieuw is om ruilen voor een exemplaar welke er geen last van heeft of jou body.
Ik heb dus de Nikon d3200.

Thanx voor de tip! Ik zal morgen de test opnieuw doen met behulp van die focus chart.

De lens is nog geen maand oud dus ik hoop dat omruilen tot de mogelijkheid behoort. Eerst maar de resultaten bekijken van de test van morgen.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anders de boel naar nikon sturen, die kunnen dan je d3200 afstellen.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

been there, done that, wat je hier ziet is typisch D3200
het beste is om camera + objectief naar Nikon te sturen om deze te laten afstellen
maar dan nog moet je met een D3200 LiveView gebruiken als je f/1.8 scherp wilt hebben

ik had hetzelfde probleem; 2x terug geweest maar volgens Nikon is het 'binnen de specificaties'
dus toen maar ingeruild voor een D5200

weet het niet meer

• gebruikershaes
Vandaag dus het experiment opnieuw uitgevoerd, maar dit keer met de focus chart die Pasquald had aangegeven.

Hieronder de resultaten:

De crops:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pxL4Zk8.jpg

Full:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zdyNERk.jpg

Er zijn wel wat verschillen in belichting tussen de foto's. Het werd steeds bewolkt en dan zonnig dus dat is jammer. En de foto's zijn vrij donker omdat ik de shutter op een redelijke snelheid wilde houden. Beide beïnvloeden de AF niet voor zover ik weet.

Duidelijk is wel te zien dat het gedeelte achter de zwarte lijn veel meer in focus is dan het gedeelte ervoor. Dus backfocus?

Verwijderd

Dit lijkt inderdaad op backfocus.

Dit kun je inderdaad bij de D3200 niet afstellen. Dus dan blijft alleen maar over om naar de winkel te gaan en daar je probleem voor te leggen.

• gebruikershaes
Op top! Ik heb de camera en de lens in 2 verschillende winkels gekocht. Is het dan een lens probleem of camera probleem?

Naar welke van de 2 moet ik gaan. Ik denk lens? Aangezien het bij de kit lens wel goed zit?

• gebruikershaes
Ff een update:

Als eerst ben ik langs media markt gegaan en daar de lens omgeruild. Dat was verder geen probleem en dat vond ik heel netjes van ze.

Eenmaal thuis aangekomen de lens direct getest, maar zoals verwacht hetzelfde probleem.

Daarna naar de fotospeciaalzaak waar ik de camera had gekocht. De medewerker ging aan de slag om de camera te testen met een tool en daar was duidelijk backfocus op te zien.

Toen de lens op een d3300 gezet, want een d3200 hadden ze niet meer. Deze heeft hetzelfde af mechanisme. Ook daarop weer backfocus.

De medewerker stelde toen voor om de camera en lens naar nikon te sturen, maar dan was ik het wel 2-4 week kwijt. Hier had ik niet veel trek in en had last van een beetje GAS dus vroeg ik of die het op de d5200 wilde testen. Deze heeft immers een geavanceerdere af systeem.

De medewerker ging weer aan de slag en zette mijn lens er op. De hele tijd leek het wel alsof die niet wist wat die aan het doen was. Beetje stuntelig en steeds dingen aan z'n collega vragen. Hierbij hadden bij mij de alarmbellen moeten gaan rinkelen, maar mijn GAS weerhield me van de twijfel.

Na de test bleek de d5200 ook een kleine backfocus te hebben, maar bij lange na niet zo erg als de d3200. Dus 200 euro bijbetaald en de d5200 meegenomen.

Eenmaal thuis ging ik zelf weer testen. En je raadt het al, geen verschil met de d3200... Voordat ik de test uitvoerde keek ik naar de setting die de medewerker had gebruikt. Hij stond op auto area af en auto servo af. Dus geen idee hoe die heeft getest, maar de camera had overal op kunnen focussen met die settings. En wellicht dat die daardoor wat beter uit de verf kwam.

Om het verhaal op te sommen: 2 lenzen, 2 verschillende types camera's verder, 200 euro en nog steeds geen verbetering.

Ik besloot op dit punt om het te laten gaan, want in echte situaties zou het niet zo erg zijn. Dat maakte ik mezelf wijs. Toch kon ik het niet helemaal laten dus maakte ik een foto van m'n vriendin waarbij ik op haar oog focusde. Resultaat, oog, wimpers en wenkbrouwen wazig. Toen een foto gemaakt waarbij ik eerst op een deken voor haar scherp stelde (ong 5 cm voor haar gezicht). En ja hoor foto scherp...

• Cobiwan
  • Niet online
Stuur de lens en camera naar nikon en je krijgt een werkende set terug. Heb ik destijds ook gedaan met mijn d3200 en 105 micro. En om het gemis te overleven een rx199 erbij gekocht toen :D.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Sj44k13 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 08:27:
Stuur de lens en camera naar nikon en je krijgt een werkende set terug.
De camera wel, het objectief komt ongewijzigd retour.
Jouw AF-S VR Micro105mm f/2.8G IF-ED heeft afstel mogelijkheden,
de AF-S DX 35mm f/1.8G heeft dat niet.

weet het niet meer

• Cobiwan
  • Niet online
Volgens mij zorgen ze dan gewoon dat ze matchen?

• gebruikershaes
Ja ik denk dat opsturen dan de enige oplossing is helaas.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Sj44k13 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 09:02:
Volgens mij zorgen ze dan gewoon dat ze matchen?
en wat denk je dat er dan gebeurt als je er een ander objectief op zet? :+
gebruikershaes schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 17:05:
Ja ik denk dat opsturen dan de enige oplossing is helaas.
dat sowieso
ik heb zelf ook die combi en gisteren nog eens geprobeerd; bij mij is de focus precies goed
ik kan dichtbij en ver weg foto's maken op f/1.8 en krijg scherpe foto's
het kan dus wel

weet het niet meer

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik dacht juist dat 1 van de argumenten om lensen te kopen van dezelfde maker als de body, dit soort problemen moest voorkomen? Dat het een keer kan gebeuren ala, maar dat dat type lens op meerdere body's die afwijking heeft, is toch wel opmerkelijk.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

PWM schreef op zondag 18 januari 2015 @ 09:14:
Ik dacht juist dat 1 van de argumenten om lensen te kopen van dezelfde maker als de body, dit soort problemen moest voorkomen? Dat het een keer kan gebeuren ala, maar dat dat type lens op meerdere body's die afwijking heeft, is toch wel opmerkelijk.
de focus afstelling is gewoon een lotterij; dat camera en objectief allebei vanuit de fabriek direct goed is komt niet zo vaak voor (disclaimer: op f/1.8 met 24 MP)
als je camera AF tuning ondersteund dan altijd direct de boel zelf afstellen
mijn D7100 heeft een gemiddelde afwijking van +7 en de D750 een afwijking van +5
de D5200 heeft geen AF tuning waardoor ik sommige objectieven (de Sigma 18-35 bv) niet daarop kan gebruiken
maar de 35DX werkt daarentegen perfect, verbazingwekkend hoe scherp alles is op f/1.8

weet het niet meer

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 17:38
Hoe doe je zoiets, klinkt niet als iets wat je even zo doet. Heb namelijk ook een F1.8 lens en een D750 zou het jammer vinden als die standaard niet op maximum scherpte zit.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ErikRo schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:21:
Hoe doe je zoiets, klinkt niet als iets wat je even zo doet.
Pasquald gaf hierboven een link van een test, echter is die beschrijving klopt niet helemaal; je moet scherp stellen op een loodrecht vlak; het deel waarop je scherp stelt er tussen uit knippen en omhoog vouwen
daarom waren de eerste plaatjes van die bierblikjes van gebruikershaes ook beter dan tweede reeks van dat schuine papier

dit is wat ik doe:
Vishari Beduk in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
Vishari Beduk in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."
maar er zijn meerdere methodes

weet het niet meer

• gebruikershaes
Nikon schrijft ook over een test met een boek en liniaal bijvoorbeeld.

https://nikoneurope-en.cu...the-af-fine-tune-function

Ga ik binnenkort ook ff proberen.

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Vraagje: heb ook een D3200 en nu ik dit lees vraag ik mij af of dit probleem alleen voorkomt bij sommige exemplaren of bij alle D3200s? En dan alleen bij bepaalde lens combinaties?

Heb er nog niks van gemerkt hoor (ben een leek), maar toevallig laatst ook zo'n mooie prime gekregen (weliswaar een 50mm f1.8) voor erbij, dus moet dat eigenlijk ook eerst even testen dan?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:54
PWM schreef op zondag 18 januari 2015 @ 09:14:
Het probleem is dat veel (instap) body's moeite hebben met lichtsterkelenzen (diafragma getal kleiner dan 2,8). Daarom was het middelste focus punt van de A700 aangepast met een dubbel kruis met een extra lange AF sensor. Langere AF sensoren zouden preciezer moeten zijn met lichtsterke lenzen.

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/SonyDSLRA700/images/features/xsensor.jpg

Daarnaast heeft ieder model zo z'n tollerantie's waarbinnen het AF systeem moet presteren. Heb je een lens die een beetje frontfocus neigingen heeft en een body met een beetje backfocus dan dan je als nog een set hebben die fantastisch presteerd.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• gebruikershaes
werkenslaap schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 07:22:
Vraagje: heb ook een D3200 en nu ik dit lees vraag ik mij af of dit probleem alleen voorkomt bij sommige exemplaren of bij alle D3200s? En dan alleen bij bepaalde lens combinaties?

Heb er nog niks van gemerkt hoor (ben een leek), maar toevallig laatst ook zo'n mooie prime gekregen (weliswaar een 50mm f1.8) voor erbij, dus moet dat eigenlijk ook eerst even testen dan?
Kan je doen, maar als je niets op de foto's merkt zou ik het gewoon laten voor wat het is. Scheelt een hoop frustratie.

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Inderdaad. Tot nu toe niets geks gemerkt nee, en mocht het in een later stadium alsnog gaan opvallen dan weet ik iig af van het bestaan van dit euvel :)

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Even een vraagje, want ik ben zinnens om mijn huidige combo van D80+35mm1.8DX te upgraden naar een D3300 met behoud van de lens. Probleem kan dus zijn dat ik ook last heb van slechte AF via fasedetectie op de D3300 als ik mijn lens volledig openzet. Dat is echt niet wat ik wil; ik gebruik de lens graag volledig open omdat ik zo veel mogelijk bij natuurlijk licht wil fotograferen, ook binnen ja.

Is er meer informatie gekend over hoe dat zelf gefixt kan worden, en zo niet: hoelang dat duurt bij Nikon en hoeveel dat dan kost?

[ Voor 12% gewijzigd door RuddyMysterious op 03-03-2015 10:41 ]

• gebruikershaes
Het schijnt vrij makkelijk te zijn om het zelf te fixen door het aandraaien van een stelschroef.
http://afpphoto.com/2012/06/d3200-backfocus/

Als je camera binnen de garantie valt en Nikon vindt dat het probleem niet binnen de specificaties valt, dan fixen zij het gratis voor je. Als ze vinden dat het binnen de specificaties valt, dan krijg je hem ongewijzigd terug. Je bent dan wel je set ~4 weken kwijt.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Leuk dat het op die manier ook gaat.

Hoe heb jij het ondertussen gedaan?

• gebruikershaes
Ik heb het maar gelaten voor wat het is. De camera wel vervangen voor een 5200 maar nog steeds is de issue aanwezig. Als ik me er echt heel erg aan ga storen dan doe ik de bovenstaande fix.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

gebruikershaes schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 12:16:
Het schijnt vrij makkelijk te zijn om het zelf te fixen door het aandraaien van een stelschroef.
http://afpphoto.com/2012/06/d3200-backfocus/
zeer interessante info
die stelschroef bepaalt de ruststand van de hulpspiegel
en die spiegel zorgt er voor dat de lichtstralen op de AF sensor komen
maar het scharnierpunt wijzigt niet; deze zit vast aan de hoofdspiegel
probleem is als je die ruststand wijzigt dat je dan inderdaad de afstand naar de AF unit wijzigt (dat wil je) maar dat je ook de positie anders wordt (en dat wil je waarschijnlijk niet)
het is dus alsof de AF punten ineens op een andere plek zitten (hoger of lager)

het zelf wijzigen hiervan is overigens een zeer tijdrovende klus, bij Nikon doen ze doen mbv software

weet het niet meer

• Cobiwan
  • Niet online
En als je een fout maakt mag je een nieuwe kopen :p

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-11 22:19
Vishari Beduk schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:44:
[...]

zeer interessante info
die stelschroef bepaalt de ruststand van de hulpspiegel
en die spiegel zorgt er voor dat de lichtstralen op de AF sensor komen
maar het scharnierpunt wijzigt niet; deze zit vast aan de hoofdspiegel
probleem is als je die ruststand wijzigt dat je dan inderdaad de afstand naar de AF unit wijzigt (dat wil je) maar dat je ook de positie anders wordt (en dat wil je waarschijnlijk niet)
het is dus alsof de AF punten ineens op een andere plek zitten (hoger of lager)

het zelf wijzigen hiervan is overigens een zeer tijdrovende klus, bij Nikon doen ze doen mbv software
Mijn vrouw had exact hetzelfde probleem met de D3200 em de 35mm van Nikon. Ook ooit een topic geopend en toen kwam bovenstaande aanpassing/mod ook voorbij. Wat onderzoek gedaan en het blijkt dat je met deze mod enkel je middelste focuspunt scherp krijgt. Alle overige focuspunten blijven de back/front focus problemen houden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Cobiwan
  • Niet online
Gewoon opsturen naar Nikon bij problemen. Heb ik met mijn 105mm micro en d3200 ook gedaan en het probleem was verholpen. Kwam er toen ook achter dat mijn 35mm 1.8 iets verkeerd focuste nadat die na de reparatie ook beter was.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ChojinZ schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 17:56:
[...]
Alle overige focuspunten blijven de back/front focus problemen houden.
|:( dat ik daar zelf niet aan dacht
inderdaad; je kan ermee de middelste punten (en dezelfde op de horizontale lijn) scherp krijgen
maar de punten erboven en eronder worden dan slechter (denk aan scharnier)
omdat de afstand van bovenste punt naar sensor en onderste punt naar sensor sterker afwijkt
dat is dus ook de reden waarom je niet aan deze schroef moet draaien

weet het niet meer

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:18
Hoewel dit topic vrij oud is, liep ik tegen hetzelfde issue aan met een D5100 in combinatie met de 18-105 VR lens.

Ik heb wel aan dat schroefje gedraaid, en daarmee voor mij de situatie een stuk verbeterd. Het is mogelijk dat de punten onder en boven de lijn daarmee minder accuraat worden, maar die punten zijn zowiezo minder accuraat (nl. niet cross-type op de D5100). Ik focus vrijwel alleen met het center punt.

Je kunt ook als volgt redeneren: Niet draaien aan dat schroefje betekent dat de camera altijd backfocus issues heeft. Wel draaien betekent een verbetering voor het center AF punt, en misschien dat de off-center punten het probleem houden.
Doe mij optie twee maar :-)

https://photune.blogspot.com/

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-11 22:19
Of gewoon optie 3: Terug sturen naar Nikon. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:18
Ik denk eerlijk gezegd dat die niet veel anders zullen doen. Want hoe je het ook wendt of keert, de D3x00 en D5x00 series hebben geen mogelijkheid tot calibratie per lens. Er is dus 1 globale setting voor alle lenzen.

Als je trouwens een wat oudere camera heb, zoals ik, dan is opsturen niet meer de moeite / geld waard.

https://photune.blogspot.com/

Pagina: 1