Ontwikkeling TV technieken: OLED, Quantum dots en toekomst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Volgens mij zitten we in een mooie tijd voor TV technieken. De "perfecte" TV lijkt nog niet te bestaan, Plasma's hadden "the edge" op gebied van contrast en een filmische weergave, LCD's op het gebied van energiezuinigheid, compactheid, prijs, UHD mogelijkheid en beeldhelderheid. Gezien plasma niet meer geproduceerd wordt, is LCD (ook wel "LED" genoemd als er LED backlight wordt gebuikt) de huidige winnaar.

Maar LCD met LED background is ook niet perfect, omdat het om een pixel gaat die licht doorlaat of geen licht doorlaat en je altijd een lamp (CCFL, LED, etc.) achter de pixel nodig hebt, en die lichtbron is vooralsnog groter dan de pixel zelf. Daardoor is op een LCD zwart nooit echt zwart, er 'lekt' altijd wel wat doorheen.

OLED

Zeer veelbelovend als concept. De voordelen van Plasma (zwart is echt zwart en voordelen van LCD (dun, energiezuinig, flexibel) gecombineerd. Wordt al veel toegepast in mobiele telefoons en tablets (het heet dan AMOLED). Het is zo goed omdat de pixels echt 100% actief aan en uitgezet kunnen worden.

LG is vooralsnog de enige producent van OLED TV's omdat zij een productieproces hebben waarmee je goed betaalbare panelen kunt maken. 55" OLEDS kan je al voor 2500 kopen op dit moment.

Hoe werkt het? ALle pixesls van LG bestaan uit 4 "witte" OLEDS (een laag groen, blauw en rood, samen een witte led), en een kleurenfilter voor rood, blauw en groen en eentje zonder kleurenfilter:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hFVGMRtmK3OUyjZLn6vd82zC/full.png

Voordelen:
- Beeldkwaliteit. Dit lijkt het scherm voor videofielen te worden
- Oneindig contrast, zwart is echt zwart
- Betaalbare dunne panelen
- Energiezuinig

Nadelen:
- Prijs
- Onzekerheid over levensduur (al claimt LG al vele tienduizenden uren)
- Onzekerheid over 'inbranden' bij gebruik statisch beeld (de OLEDS slijten bij gebruik)
- Onzekerheid over ongelijk slijten van blauwe LEDS (al is dat bij de techniek van LG wel voorspelbaar en compenseerbaar vermoed ik)

OLEDS in een display:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000542587.jpeg

OLED zwart vs LED LCD zwart (beetje overtrokken voor de LED LCD door langere sluitertijd denk ik maar het verschil mag duidelijk zijn)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uUEtYKspbT8jSxUM0fznpss2/full.png

Quantum dot LCD techniek

Deze techniek verraste me een beetje, omdat ik dacht dat het vergelijkbaar was met OLED. Een actieve led met een laagje fosfor die een bepaalde kleur uitstraalde en dat het paneel dus een volledig actief paneel was.

Dat blijkt (vooralsnog) niet zo te zijn, het blijft een LCD met een (hele fijnmazige) LED backlight erachter. Die LEDS zijn de 'quantum dots" en de grote voordelen van de quantum dots zijn de hogere helderheid, waardoor het contrast flink omhoog gaat (maar de zwartwaarden an sich niet beter worden) en vooral de betere kleurweergave, doordat de quantum dot backlight een veel mooiere kleurweergave mogelijk maakt.

Een hele fijnmazig netwerk aan quantum dot ledjes achter een LCD paneel, maakt goeie zwartwaarden mogelijk door goede local dimming aan te bieden, maar dat vind ik zelf altijd een beetje een lapmiddel.

Voordelen:
- Eenvoudig te produceren en goedkoop te implementeren
- Veel hogere lichtopbrengst en daardoor beter contrast
- HDR wordt mogelijk
- Groter kleurbereik mogelijk
- Goede zwartwaarden door local dimming (al vraag ik me af of dit een eigenschap is die je aan quantum dots moet toekennen)

Nadelen
- Het blijft LCD, dus kijkhoeken kunnen goed zijn, maar zijn nooit perfect
- Goede zwartwaarden alleen mogelijk door local dimming (wat nu ook al kan en bestaat)

HDR:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000572772.jpeg

Zwarte balken zijn niet 100% zwart:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000572786.jpeg

Discussie

Al met al denk ik dat de OLED de kant van de plasma op gaat (beter beeld) en dat de quantum dot background techniek het weer gaat "winnen" (veel mensen vinden de huidige LCD's al goed genoeg).

Welke technieken ontwikkelen zich allemaal nog in de "normale" LCD tv's? Welke interessante technieken worden er in nieuwe modellen toegepast? Post het hier.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

Jag

Ja, ben wel benieuwd hoe dit uit gaat pakken. OLED is een beetje wat plasma had moeten zijn wmb, want zo goed was plasma nou ook weer niet. Ik vind OLED wel echt fantastisch, alhoewel het niet de meest praktische techniek is.

Bij Quantom dots verbaast het me een beetje dat het icm een lcd gebruikt wordt. Zou afzonderlijke aansturing van de quantom dots dan te complex zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Jag schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:38:
want zo goed was plasma nou ook weer niet.
Dat zijn wel grote woorden zonder onderbouwing.
Bij Quantom dots verbaast het me een beetje dat het icm een lcd gebruikt wordt. Zou afzonderlijke aansturing van de quantom dots dan te complex zijn?
Volgens mij ben jij niet helemaal bekend met de werking van Quantum Dots. Hoe denk jij dat zonder hulp van LCD in te kunnen gaan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

Jag

Dimens schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:48:
[...]

Zwartwaardes heb ik altijd tegen vinden vallen. Wel beter dan LCD, maar nog steeds niet echt zwart.
Volgens mij ben jij niet helemaal bekend met de werking van Quantum Dots. Hoe denk jij dat zonder hulp van LCD in te kunnen gaan zetten?
Ik zeg ook niet dat het kan ;). Ik had alleen verwacht dat quantom dots op een vergelijkbare manier als OLEDS zouden worden gaan ingezet, zie ook openingspost van JvS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Dimens schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:48:
[...]

Ik heb de laatste generaties niet gezien, maar ik heb een Panasonc P46G10 (2009) en het geeft mooit beeld, maar niet pikzwart (meer donkergrijs dat 'dicht loopt'). Wel beter dan LCD overigens
Met dit effect:

Afbeeldingslocatie: http://www.gizmozone.in/wp-content/uploads/2015/01/quantum-dots.jpg

Je kunt een quantum dot LED heel precies een bepaalde kleur laten 'schijnen' door verschillende maat quantum dots te gebruiken (ze zenden dan een andere kleur uit). Het allermooist is het dus als je die LED's met quantum dots zou produceren die klein genoeg zijn om als subpixel gebruikt te worden waardoor je een volledig actief scherm krijgt (perfecte zwartwaarden), met extreme lichtopbrengst (hoger zelfs dan LCD quantum dot, omdat er geen laag voor zit) en dus uitstekende HDR en nog extremer contrast zonder de nadelen / onzekerheden van OLED. Het lijkt me alleen wel duur.

Quantum dots worden nu eigenlijk in één golflengte ingezet als achtergrondverlichting van een LCD. De sterkte zit hem in lichtopbrengst en kleurbereik. Volledig per suppixel een actieve QD LED zou perfect zijn. Ik zou niet weten waarom dat uiteindelijk niet zou kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 10-01-2015 17:21 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04:20
Ik houd zelf ook de ontwikkelingen op het gebied van OLED nauwgezet bij, geweldige techniek in mijn ogen, maar nog niet ver genoeg ontwikkeld. Je noemde al een paar nadelen, daar zou ik op dit moment nog de hoeveelheid dode pixels en 'grijs' wit aan toe willen voegen, door het gebruik van een ABL (evenals vignettering en kleurtint op het huidige model van LG).

Plasma heb ik zelf ook nooit echt een fijne techniek gevonden, maar dit komt omdat ik ze heel duidelijk zag knipperen, waardoor het beeld voor mij heel onrustig was. Verder wel mooi beeld.

Quantum dots... tja... je zegt het al, het is en blijft LCD en ik hoop dat OLED het uiteindelijk gaat winnen. Overigens is de backlight bleed en clouding en bekend euvel van de curved modellen van Samsung (en ook enkele platte), zo te zien hebben ze dat nog steeds niet gefixt. Zag laatst de H7200 weer, waar de hele onderkant van het scherm duidelijk lichter is, en dat onder TL bakken! Bizar dat ze hier niks aan hebben gedaan, voor mij al geen reden om een Samsung te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

InEtVa schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 23:29:
Quantum dots... tja... je zegt het al, het is en blijft LCD en ik hoop dat OLED het uiteindelijk gaat winnen.
Njah.. ik hoop dat ze allebei gewoon naast elkaar blijven bestaan, maar dat oled wel meer terrein gaat winnen en zo meer 'mainstream' (en dus ook betaalbaarder!) wordt. De prijs van een Oled-tv is momenteel eigenlijk het enige wat me tegenhoudt er eentje te halen :P

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:11
Ik mis in het hele verhaal hfr (high frame rate) oftewel 48p content. Op grote tv's heb je toch behoorlijk last van motion blurring met 24p content. Ik zie het nut ook niet van 4k op grote tv's terwijl je bij bewegende beelden blij mag zijn als je nog 1k overhoudt. Film liefhebbers houden weer niet van hfr, omdat dit eruit ziet als een tv soap serie (soap opera effect). Hoe groter de tv's worden hoe meer je last krijgt van motion blurring. Wat mij betreft ligt hier ook nog een flinke uitdaging voor de toekomst. 24 beeldjes per seconde is gewoon niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar blijven de oled modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;) ik doelde meer op de verhouding, er zijn 1011 lcd's en 15 oled's in de pricewatch.

Ik vraag me af wanneer de productie gaat toenemen, zodat de prijzen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:13:
[...]

;) ik doelde meer op de verhouding, er zijn 1011 lcd's en 15 oled's in de pricewatch.

Ik vraag me af wanneer de productie gaat toenemen, zodat de prijzen dalen.
LG is de enige die OLED maakt (helaas). Op dit moment halen ze volgens de geruchten nog niet de yields die ze zouden willen halen. Ze hebben hun doelstelling qua aantallen te produceren panels voor 2015 al naar beneden moeten bijstellen.
Persoonlijk denk ik dat een dusdanige prijsdaling voor OLED, zodat ze op prijs de concurrentie aankunnen met LED pas vanaf 2017 aan de orde komt. Ik denk dat je tot die tijd altijd een premium betaalt voor OLED, alhoewel de nieuwste high end samsung 4k 65inch (JS9500) procentueel gezien niet meer zoveel goedkoper is dan de LG 65ec9700 bijvoorbeeld. Maar qua mainstream TV's zal het nog wel even duren. Ik hoop dat LG dit vol blijft houden en niet besluit te stoppen met OLED. Ik heb zelf de 55ec930v en ben nog dagelijks betoverd door de beeldkwaliteit. Met het wegvallen van plasma is OLED eigenlijk de enige optie als je geen LCD wilt.

edit: in de link hierboven gepost wordt door LG ontkent dat de productieaantallen niet worden gehaald. Dat maakt de kans in iedergeval groter dat OLED overleeft. Qua prijsconcurrentie verandert dat denk ik niet zoveel.

[ Voor 8% gewijzigd door Apache4u op 07-05-2015 13:10 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Gelukkig bestond er al een topic voor ... Kwam laatst op het amerikaanse AVS forum een wel interessant topic tegen waarom Quantum Dots (en andere nieuwe ontwikkelingen t.o.v. oude RGB LED en Wide Colour Gamut CCFL) eigenlijk helemaal geen goede ontwikkeling was. Het kleurenspectrum werd dan wel aan de grenzen opgerekt maar de tussenliggende kleuren zouden moeilijke weergeven kunnen worden (met allerlei grafiekjes erbij). Mondde uit in een min of meer scheldpartij dus misschien zit er al een slotje op ...
Zie het topic ook zo gauw niet terug maar zal de link uiteraard posten als ik hem weer gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:16

Bever!

3

Misschien ook de reden dat sony en panasonic juist niet voor quantum dot gaan deze generatie, terwijl die ook gewoon hdr en 98% dci (pana iig) ondersteunen. Samsung suhd qd panel gaat maar tot 94% meen ik

[ Voor 13% gewijzigd door Bever! op 08-05-2015 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Nog geen tijd gehad voor echt speurwerk naar de verloren thread maar kom net de volgende tegen:
Renowned video calibrators David Mackenzie and DeWayne Davis talk about Ultra HD, including the relative importance of resolution, high dynamic range, wide color gamut, and bit depth; issues around calibrating the new UHDTVs, such as controls in the display and measurement equipment; OLED vs LED-LCD vs plasma; answers to questions from the chat room and AVS members, such as how often a display needs to be recalibrated, the use of LUTs (lookup tables), switching between HDR and SDR, whether or not HDR displays will be too bright for comfort, and more.

http://www.avsforum.com/f...-two-calibrators-uhd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Ik zou hier nog een update plaatsen als ik de betreffende thread zou tegenkomen en dat is nu het geval :+

Why current LEDs and OLEDs are breaking the CIE1931 observer model

Ook zit er weer een shootout aan te komen op AVS forum met iig de 75X940C en 78 of 65 JS9500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Zoals ik het begrepen heb is er nog een probleem met blauwe quantum dots (vandaar dat ze die in combinatie met blauwe LEDs gebruiken). Ook schijnt het produceren van quantum dots in grote hoeveelheden een probleem te zijn.

Quantum dots zijn emissive (stralen zelf licht uit) dus in principe kun een quantum dot TV maken met vergelijkbare beeldkwaliteit als OLED en Plasma maar dan met betere motion en hogere light output.

Samsung zegt tegen 2020 met zo'n TV op de markt te kunnen komen. Kan ook kletspraat zijn. De komende vijf jaar in ieder geval geen QD TV.

Hier nog een artiekeltje ove quantum dots wat ik onlangs gelezen heb_
http://www.qmcdots.com/ar...ays_Article_ISP_Magazine/
Pagina: 1