Volgens mij zitten we in een mooie tijd voor TV technieken. De "perfecte" TV lijkt nog niet te bestaan, Plasma's hadden "the edge" op gebied van contrast en een filmische weergave, LCD's op het gebied van energiezuinigheid, compactheid, prijs, UHD mogelijkheid en beeldhelderheid. Gezien plasma niet meer geproduceerd wordt, is LCD (ook wel "LED" genoemd als er LED backlight wordt gebuikt) de huidige winnaar.
Maar LCD met LED background is ook niet perfect, omdat het om een pixel gaat die licht doorlaat of geen licht doorlaat en je altijd een lamp (CCFL, LED, etc.) achter de pixel nodig hebt, en die lichtbron is vooralsnog groter dan de pixel zelf. Daardoor is op een LCD zwart nooit echt zwart, er 'lekt' altijd wel wat doorheen.
Zeer veelbelovend als concept. De voordelen van Plasma (zwart is echt zwart en voordelen van LCD (dun, energiezuinig, flexibel) gecombineerd. Wordt al veel toegepast in mobiele telefoons en tablets (het heet dan AMOLED). Het is zo goed omdat de pixels echt 100% actief aan en uitgezet kunnen worden.
LG is vooralsnog de enige producent van OLED TV's omdat zij een productieproces hebben waarmee je goed betaalbare panelen kunt maken. 55" OLEDS kan je al voor 2500 kopen op dit moment.
Hoe werkt het? ALle pixesls van LG bestaan uit 4 "witte" OLEDS (een laag groen, blauw en rood, samen een witte led), en een kleurenfilter voor rood, blauw en groen en eentje zonder kleurenfilter:

Voordelen:
- Beeldkwaliteit. Dit lijkt het scherm voor videofielen te worden
- Oneindig contrast, zwart is echt zwart
- Betaalbare dunne panelen
- Energiezuinig
Nadelen:
- Prijs
- Onzekerheid over levensduur (al claimt LG al vele tienduizenden uren)
- Onzekerheid over 'inbranden' bij gebruik statisch beeld (de OLEDS slijten bij gebruik)
- Onzekerheid over ongelijk slijten van blauwe LEDS (al is dat bij de techniek van LG wel voorspelbaar en compenseerbaar vermoed ik)
OLEDS in een display:

OLED zwart vs LED LCD zwart (beetje overtrokken voor de LED LCD door langere sluitertijd denk ik maar het verschil mag duidelijk zijn)

Deze techniek verraste me een beetje, omdat ik dacht dat het vergelijkbaar was met OLED. Een actieve led met een laagje fosfor die een bepaalde kleur uitstraalde en dat het paneel dus een volledig actief paneel was.
Dat blijkt (vooralsnog) niet zo te zijn, het blijft een LCD met een (hele fijnmazige) LED backlight erachter. Die LEDS zijn de 'quantum dots" en de grote voordelen van de quantum dots zijn de hogere helderheid, waardoor het contrast flink omhoog gaat (maar de zwartwaarden an sich niet beter worden) en vooral de betere kleurweergave, doordat de quantum dot backlight een veel mooiere kleurweergave mogelijk maakt.
Een hele fijnmazig netwerk aan quantum dot ledjes achter een LCD paneel, maakt goeie zwartwaarden mogelijk door goede local dimming aan te bieden, maar dat vind ik zelf altijd een beetje een lapmiddel.
Voordelen:
- Eenvoudig te produceren en goedkoop te implementeren
- Veel hogere lichtopbrengst en daardoor beter contrast
- HDR wordt mogelijk
- Groter kleurbereik mogelijk
- Goede zwartwaarden door local dimming (al vraag ik me af of dit een eigenschap is die je aan quantum dots moet toekennen)
Nadelen
- Het blijft LCD, dus kijkhoeken kunnen goed zijn, maar zijn nooit perfect
- Goede zwartwaarden alleen mogelijk door local dimming (wat nu ook al kan en bestaat)
HDR:

Zwarte balken zijn niet 100% zwart:

Al met al denk ik dat de OLED de kant van de plasma op gaat (beter beeld) en dat de quantum dot background techniek het weer gaat "winnen" (veel mensen vinden de huidige LCD's al goed genoeg).
Welke technieken ontwikkelen zich allemaal nog in de "normale" LCD tv's? Welke interessante technieken worden er in nieuwe modellen toegepast? Post het hier.
Maar LCD met LED background is ook niet perfect, omdat het om een pixel gaat die licht doorlaat of geen licht doorlaat en je altijd een lamp (CCFL, LED, etc.) achter de pixel nodig hebt, en die lichtbron is vooralsnog groter dan de pixel zelf. Daardoor is op een LCD zwart nooit echt zwart, er 'lekt' altijd wel wat doorheen.
OLED
Zeer veelbelovend als concept. De voordelen van Plasma (zwart is echt zwart en voordelen van LCD (dun, energiezuinig, flexibel) gecombineerd. Wordt al veel toegepast in mobiele telefoons en tablets (het heet dan AMOLED). Het is zo goed omdat de pixels echt 100% actief aan en uitgezet kunnen worden. LG is vooralsnog de enige producent van OLED TV's omdat zij een productieproces hebben waarmee je goed betaalbare panelen kunt maken. 55" OLEDS kan je al voor 2500 kopen op dit moment.
Hoe werkt het? ALle pixesls van LG bestaan uit 4 "witte" OLEDS (een laag groen, blauw en rood, samen een witte led), en een kleurenfilter voor rood, blauw en groen en eentje zonder kleurenfilter:

Voordelen:
- Beeldkwaliteit. Dit lijkt het scherm voor videofielen te worden
- Oneindig contrast, zwart is echt zwart
- Betaalbare dunne panelen
- Energiezuinig
Nadelen:
- Prijs
- Onzekerheid over levensduur (al claimt LG al vele tienduizenden uren)
- Onzekerheid over 'inbranden' bij gebruik statisch beeld (de OLEDS slijten bij gebruik)
- Onzekerheid over ongelijk slijten van blauwe LEDS (al is dat bij de techniek van LG wel voorspelbaar en compenseerbaar vermoed ik)
OLEDS in een display:

OLED zwart vs LED LCD zwart (beetje overtrokken voor de LED LCD door langere sluitertijd denk ik maar het verschil mag duidelijk zijn)

Quantum dot LCD techniek
Deze techniek verraste me een beetje, omdat ik dacht dat het vergelijkbaar was met OLED. Een actieve led met een laagje fosfor die een bepaalde kleur uitstraalde en dat het paneel dus een volledig actief paneel was.Dat blijkt (vooralsnog) niet zo te zijn, het blijft een LCD met een (hele fijnmazige) LED backlight erachter. Die LEDS zijn de 'quantum dots" en de grote voordelen van de quantum dots zijn de hogere helderheid, waardoor het contrast flink omhoog gaat (maar de zwartwaarden an sich niet beter worden) en vooral de betere kleurweergave, doordat de quantum dot backlight een veel mooiere kleurweergave mogelijk maakt.
Een hele fijnmazig netwerk aan quantum dot ledjes achter een LCD paneel, maakt goeie zwartwaarden mogelijk door goede local dimming aan te bieden, maar dat vind ik zelf altijd een beetje een lapmiddel.
Voordelen:
- Eenvoudig te produceren en goedkoop te implementeren
- Veel hogere lichtopbrengst en daardoor beter contrast
- HDR wordt mogelijk
- Groter kleurbereik mogelijk
- Goede zwartwaarden door local dimming (al vraag ik me af of dit een eigenschap is die je aan quantum dots moet toekennen)
Nadelen
- Het blijft LCD, dus kijkhoeken kunnen goed zijn, maar zijn nooit perfect
- Goede zwartwaarden alleen mogelijk door local dimming (wat nu ook al kan en bestaat)
HDR:

Zwarte balken zijn niet 100% zwart:

Discussie
Al met al denk ik dat de OLED de kant van de plasma op gaat (beter beeld) en dat de quantum dot background techniek het weer gaat "winnen" (veel mensen vinden de huidige LCD's al goed genoeg).Welke technieken ontwikkelen zich allemaal nog in de "normale" LCD tv's? Welke interessante technieken worden er in nieuwe modellen toegepast? Post het hier.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp