• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste Tweakers,

Van de zomer ga ik een roadtrip maken door diverse landen in Europa inclusief stand/zee/omgeving.

Wat wil ik ermee doen?
-Gebruiken als dash cam & filmen (met monopod?) op zee. strand, omgeving.

Was eigenlijk van plan om een GoPro HERO te kopen; goedkoop, betrouwbaar(?), veel accesoires voor te krijgen (maar wel duur voor de originele, bijvoorbeeld de GoPro Suction Cup + Quick Release voor 50 euri 8)7

Nou kwam ik op de site van coolblue de SONY HDR-AS30V OUTDOOR met gratis monopod ter waarde van 50 euri voor 199 euro (ok de gopro is 129)

Deze is
-60fps @1080p ipv 30fps
-WiFi & gps

Toch neig ik naar de GoPro, waarschijnlijk door het merk/imago geen idee.
Er is alleen wel een punt waaree ik zit en dat is 30fps @1080p. Ik zal geen slowmo videos maken, maar vooral als dashcam en wat vakantie videos aan zee etc.

Kan de GoPro dit aan? Welke camera raden jullie aan?

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• styx1
  • Niet online
:z

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-01 16:49
Ik was ook al een hele tijd aan het dubben tussen deze twee. Na heel veel beelden en reviews gekeken te hebben kwam ik hier op uit:

GoPro HEROSony HDR-AS30V
GoedkoperDuurder
Platte lensBolle lens
Minder vervormingMeer vervorming
Geen stabilisatieStabilisatie
Weinig opname optiesMeer opname opties
Normale audioErg goede audio
Batterij niet te vervangenVervangbare batterij

Camera's met bolle lenzen kunnen niet goed scherpstellen onder water. Je kan een platte lens voor de Sony kopen maar dat kost dus weer extra. Verder viel me dus op dat de Sony meer vervorming van het beeld heeft bij de 'ultra-wide' (170 graden) instelling.

Ik kon nergens goede vergelijkingen vinden van de beeldkwaliteit tussen deze twee, vond het erg moeilijk daar wat over te zeggen maar ik had het idee dat dat redelijk vergelijkbaar was. Daardoor was het inderdaad een erg moeilijke keuze. Tot ik de HDR-AS20 tegenkwam van Sony. Ik ging er altijd vanuit dat dat een ouder model was van voor de AS30V, maar nu blijkt dat die daarná pas uitgekomen is, en behalve dat hij geen GPS heeft heb ik nog geen verschillen kunnen vinden tussen de AS20 en de AS30V, ook niet in beeldkwaliteit. Basically is het dus gewoon de AS30V zonder GPS, maar wel €50,- goedkoper! Dan is hij opeens maar een tientje duurder dan de GoPro HERO en valt een nadeel van de AS30V weg. En als je een adaptertje koopt van GoPro mount naar tripod mount kan je de Sony gewoon op alle goedkope (niet originele) GoPro mounts vastmaken :)

Als je dus niet zoveel waarde hecht aan die GPS en hem niet primair wil gebruiken voor onderwater filmen, krijg je voor een vergelijkbare prijs een cam die meer kan. Ik ga zelf in ieder geval de AS20 op mijn verlanglijstje zetten voor mijn verjaardag :)

• styx1
  • Niet online
Aha ik wist het bestaan niet eens af van de AS20, bedankt. Dat wordt weer even onderzoeken :-)

Btw 1080p @30fps is gewoon OK? Dat is eigenlijk de reden dat ik nog geen keuze hebt gemaakt (GoPro)

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-01 16:49
Tsja dat hangt helemaal af van wat je zelf wilt. 60 fps ziet er vaak wel wat soepeler uit, zoek maar wat videos op youtube op. Op zich zijn er al genoeg videos van de HERO te vinden om mee te vergelijken op YouTube.

• styx1
  • Niet online
Vroeger koos ik voor specs, tegenwoordig voor feeling/gemak etc.. Om eerlijk te zijn zie ik niet echt verschil, zit dan ook achter een macbook 11-inch, uit me hoofd 1366 x 768. Waarschijnlijk ga ik voor de HERO, toch wacht ik nog even af.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-01 10:47
Ik heb een sony az1 gekocht. Wat betreft accesoires ideaal ten opzichte van Gopro, omdat Sony de standaard schroefdraad heeft waar honderden standaard camera accesoires op passen.

Had misschien wel liever de AS20 gehad, een stuk goedkoper en betere batterij duur.
Wel wat groter. Ander nadeel van mijn AZ1 is dat je niet kunt zien op het lcd welke modus je filmt en je hem alleen kunt instellen met je telefoon (of dure armband)

[ Voor 41% gewijzigd door Tomas_ op 12-01-2015 09:03 ]

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 10:27
Je kan ook voor een goedkoop alternatief gaan: [SJCAM] Ervaringen & Discussie , sj4000 of sj5000 passen gewoon op alle GoPro accesoires.En als je de mounts ook uit het Verre Oosten haalt ben je cheap uit.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• styx1
  • Niet online
Sony AS20V blijft aantrekkelijk, SJXXXX lijkt me niet zo betrouwbaar. Voordeel van de AS20V is WiFi met live view wat de HERO weer niet heeft... moeilijk

• Pacific
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-10-2025

Pacific

Ik twijfel ook er tussen de HERO en AS20V/AS30V wil hem tijdens de wintersport gaan gebruiken. Iemand toevallig al een review tussen deze 2 gevonden (bv Youtube) ?

• Krulliekrul
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Rond oud en nieuw heb ik de AS20 van Sony aangeschaft. Ik twijfelde ook eerst tussen de hero van Gopro en de AS20. Had toen alle kenmerken naast elkaar gezet en kwam toch uit bij de as20. waarom?.

Batterij is vervangbaar.
120 FPS wel bij 720p maar toch ( bij nader inzien is het 60 frames maar door het apparaat langzamer gezet).
Ingang voor externe mic.
Live view via telefoon/tablet.
En beeldstabilisatie.

Wat de hero extra heeft t.o.v de Sony extra frames bij timelaps en de hoeveelheid accessoires die je los kan kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Krulliekrul op 21-01-2015 09:28 ]

• Pacific

Pacific

Ik heb ook de Sony AS20 aangeschaft.

Weten jullie of er ook accessoires zijn die passen die niet van sony zijn (goedkoper)?

• Krulliekrul
Pacific schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:30:

Weten jullie of er ook accessoires zijn die passen die niet van sony zijn (goedkoper)?
Je kan een opzet stukje (adapter) erop zetten net als wat Tower410 aangeeft.
Of http://fotolooman.nl/inde...ter-for-actionsports.html ,

Dan is het mogelijk om gopro accessoires, (echt en nep) erop te zetten.

• styx1
  • Niet online
Krulliekrul schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:16:
Rond oud en nieuw heb ik de AS20 van Sony aangeschaft. Ik twijfelde ook eerst tussen de hero van Gopro en de AS20. Had toen alle kenmerken naast elkaar gezet en kwam toch uit bij de as20. waarom?.

Batterij is vervangbaar.
120 FPS wel bij 720p maar toch ( bij nader inzien is het 60 frames maar door het apparaat langzamer gezet).
Ingang voor externe mic.
Live view via telefoon/tablet.
En beeldstabilisatie.

Wat de hero extra heeft t.o.v de Sony extra frames bij timelaps en de hoeveelheid accessoires die je los kan kopen.
Ben je nog tevreden of een beetje spijt? Hoe goed werkt de live view via telefoon? Heb wat filmpjes gezien, maar dat zag er best wel laggy uit, heb jij er ook last van?

• styx1
  • Niet online
Pacific schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:30:

Verder al wat filmpjes gemaakt? Wat zijn volgens jou de minpunten?

• Krulliekrul
styx1 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:47:
[...]

Ben je nog tevreden of een beetje spijt? Hoe goed werkt de live view via telefoon? Heb wat filmpjes gezien, maar dat zag er best wel laggy uit, heb jij er ook last van?
Ik heb nog niet veel gefilmd, nog niet echt tijd voor gehad.
De live view heeft wat vertraging ja, desondanks is het wel handig om te zien hoe het beeld eruit ziet als die ergens vast zit.

• Pacific

Pacific

@Krulliekrul Dank je voor de link Krullie

@ Styx1 Ik heb 2 filmpjes gemaakt die in het donker is viel me niet tegen en in het licht ben ik er zeker blij mee. Aankomende week ben ik aan het skien en ga ik hem uitgebreid gebruiken ism BLT-UHM1. Ben wel blij dat je via je mobiel wel liveview hebt.

[ Voor 28% gewijzigd door Pacific op 22-01-2015 20:26 ]

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-01 18:25
Ik heb de as20 sinds gister, wil hem in maart op vakantie gebruiken. Leuk apparaat, vind het klepje onder en achter niet heel stevig. Maar in de behuizing is het allemaal erg stevig.

Gister aan tafel even een filmpje gemaakt, leuk zon beeldhoek je ziet de hele tafel! Geluid is niet heel best in de onderwaterbehuizing, maar kan ermee door.

Ondanks het slechte licht vond ik de ruis meevallen... (Mijn Eos 5d3 doet dat beter, maar is ook iets duurder.) tevreden, leuk ding.

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-01 18:25
afgelopen weekend even een klein filmpje gemaakt, buiten met optimale lichtomstandigheden... erg mooi!

echter blijft het geluid in de onderwater behuizing wat achter... logisch. Sony levert een losse lens bescherming, waardoor je de lens beschermt (duh) en het geluid vast beter, want dat is de mic gewoon "open" echter past dan het statief er niet meer onder, want de schroefdraad zit alleen aan het onderwaterhuis.

dan moet je dus een andere "skeleton" kopen... + lens cap. dan word het weer een duur geintje... een ander voorzet klepje, met open mic zou ik ideaal vinden... dit bestaat helaas (nog?) niet.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 11:54
Afgelopen vrijdag heb ik bij BCC de HDR-AS30 wearable kit gekocht incl gratis aka-lu1 (op = op actie).

Hierbij een testfilmpje gemaakt in de auto en een timelapse:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9O7bdjWggjU]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Wl2tAhwHtOM]

[ Voor 16% gewijzigd door sarlo op 04-02-2015 08:36 ]

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Vuurvoske

Nunquam cede!

Yonni schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:45:
Je kan ook voor een goedkoop alternatief gaan: [SJCAM] Ervaringen & Discussie , sj4000 of sj5000 passen gewoon op alle GoPro accesoires.En als je de mounts ook uit het Verre Oosten haalt ben je cheap uit.
De batterij van sjcam gaat maar 1u mee (koud weer, max 45mins) en hij neemt op in intervallen van 2, 3 of 5 minuten. Audio is 3x niks, maar wel goed beeld.

Beroeps brabander

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 11:54
Vuurvoske schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:20:
[...]

De batterij van sjcam gaat maar 1u mee (koud weer, max 45mins) en hij neemt op in intervallen van 2, 3 of 5 minuten. Audio is 3x niks, maar wel goed beeld.
Tot nu toe is mijn ervaring dat ik met de HDRAS-30V +/- 2,5 uur kan filmen met een volle accu in 1080p 60fps. Ik gebruik dan geen wi-fi en/of gps.

Ik heb laatst nog een filmpje gemaakt tijdens een voetbalwedstrijd. Ik vindt dat de camera ondanks het verschil donker/licht en kunstlicht erg goed presteert qua kleuren.
Pagina: 1