Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schade derailleur mountainbike

Pagina: 1
Acties:

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:49
Ha Tweakers,

Ik ben vanmiddag wezen mountainbiken met gehuurde fietsen. Tijdens de rit is er een takje in de derailleur gekomen die daardoor om het tandwielblok is geslagen en afgebroken. Nu wil de verhuurder deze schade op mij verhalen. Ben ik verplicht dit soort niet verwijtbare schade te betalen? Er is geen sprake geweest van onverantwoordelijk gedrag.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Wat stond er aan voorwaarden op het formulier wat je waarschijnlijk hebt ondertekend toen je de fiets meenam?

Lijkt mij namelijk dat je gewoon moet betalen, is net als bij huurauto's, daar moet je schade toch ook gewoon betalen? Of je kunt dat risico afkopen a X bedrag vaak.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2015 14:57 ]

Verwijderd

Wat staat er in de voorwaarden van de huurovereenkomst?

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:09
Het kan zijn dat de derailleur nog heel is trouwens. Tussen het frame en de derailleur zit een metalen plaatje genaamd 'achterpad' of 'derailleurhanger'. Deze is bedoeld om te buigen/breken voordat schade aan de derailleur ontstaat. Dit is een heel goedkoop onderdeel om te vervangen.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Stolpert schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:53:
Ben ik verplicht dit soort niet verwijtbare schade te betalen? Er is geen sprake geweest van onverantwoordelijk gedrag.
Of je nou onverantwoordelijk hebt gedaan of niet, het resultaat blijft hetzelfde: je levert de fiets met schade in. Het lijkt me niet meer dan logisch dat die schade op jou wordt verhaald. Vervelend voor jou, maar dat is nou eenmaal een kenmerk van huren, ongeacht of je een cementmolen, partytent of mountainbike huurt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Draai het eens om. Waarom zou de verhuurder dit soort niet verwijtbare schade moeten betalen? M.i. ligt de schade meer in jouw risicosfeer dan in de zijne.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Omdat de verhuurder MTB's verhuurd waarvan hij weet dat er in de bossen gefietst gaat worden. Het is niet zo dat TS onverantwoordelijk heeft gereden (gaan we dan even van uit).

Ook weet de TS niets van de status van de fiets en hoe vaak er al op gereden is. Misschien was de derailleur al wel aan vervanging toe, helemaal op verhuur fietsen waar vaak door minder ervaren fietser wordt gefietst houdt een derailleur dit geen 1000'en km's vol

MTB's zijn nou eenmaal gebruiksvoorwerpen waarvan je als verhuurder kan verwachten dat deze ook op die manier gebruikt worden. Als ik een week ski's huur dan kan je ook niet verwachten bij normaal gebruik dat ze spik en span terug komen.

Wat is de rekening trouwens?

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 10-01-2015 19:16 ]

• argro
GrooV schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:15:
Omdat de verhuurder MTB's verhuurd waarvan hij weet dat er in de bossen gefietst gaat worden. Het is niet zo dat TS onverantwoordelijk heeft gereden (gaan we dan even van uit).

Ook weet de TS niets van de status van de fiets en hoe vaak er al op gereden is. Misschien was de derailleur al wel aan vervanging toe, helemaal op verhuur fietsen waar vaak door minder ervaren fietser wordt gefietst houdt een derailleur dit geen 1000'en km's vol

MTB's zijn nou eenmaal gebruiksvoorwerpen waarvan je als verhuurder kan verwachten dat deze ook op die manier gebruikt worden. Als ik een week ski's huur dan kan je ook niet verwachten bij normaal gebruik dat ze spik en span terug komen.

Wat is de rekening trouwens?
Maar als jij bij een fraaie manoeuvre in combinatie met een beetje pech de ski in tweeën breekt? Ik vermoed dat zoiets een rekening oplevert. Het gaat hier niet om gebruiksschade aan de derailleur, zoals versleten derailleurwieltjes of iets dergelijks. Dat die schade optreedt is pech. Het is echter de vraag voor wiens rekening die pech moet komen.

• GrooV
Tja maar het vervangen van een derailleur wieltje is voor een MTB verhuurder natuurlijk wel een eitje. Ik probeer alleen TS te waarschuwen dat hij niet de volledige rekening krijgt voorgeschoteld en deze klakkeloos betaald.

Een tandwieltje afbreken is natuurlijk iets anders dan een product volledig onbruikbaar maken. Tandwieltjes kunnen overigens ook afbreken door het verkeerd afstellen van de derailleur.

Een nieuwe mag echt maximaal 40 euro incl btw te kosten

• argro
Als het een beschadigd derailleurwieltje betreft, dan ben ik het helemaal met jou eens. Dat moet bijna wel normale slijtage zijn. Een derailleur die zich om de cassette heen vouwt is echter een ander verhaal.
matthijsln schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:03:
Het kan zijn dat de derailleur nog heel is trouwens. Tussen het frame en de derailleur zit een metalen plaatje genaamd 'achterpad' of 'derailleurhanger'. Deze is bedoeld om te buigen/breken voordat schade aan de derailleur ontstaat. Dit is een heel goedkoop onderdeel om te vervangen.
Een derailleurpad is bedoeld om schade aan het frame te voorkomen juist in gevallen zoals de TS nu heeft meegemaakt (een derailleur die om de cassette heen vouwt). Schade aan frame én derailleur is soms niet te voorkomen. Het idee achter een derailleurpad is dat het frame boven de derailleur gaat. De derailleurpad beschermt de derailleur dus juist niet.

[ Voor 68% gewijzigd door argro op 10-01-2015 21:26 ]

• maartend
  • Laatst online: 22:55
Foto.

Dan kunnen we gaan roepen wat het moet kosten.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:58
Is er een borg afgesproken? Voor de rest wat Maartend zegt.

• maartend
Kijk, ik geloof best dat je wat zult moeten betalen.

Maar het scheelt nogal of er een XTR 2015 op staat of een tektro 2006

Verwijderd

Gelukkig voor TS vind je nooit XTR op huurfietsen:)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
dnhelle schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 21:23:
Is er een borg afgesproken? Voor de rest wat Maartend zegt.
Een borg is alleen een verzekering dat een achteraf te bepalen bedrag betaald zal worden. Het zegt verder niets over afspraken wat er betaald moet worden.

• Stolpert
Schade is gekomen door domme pech en, zoals al opgemerkt, is de vraag voor wiens rekening dit komt. Verhuurder heeft de schadekosten op de voorwaarden vermeld maar daar staat ook bij dat 'bij normaal gebruik dit niet voorkomt'. Dit was ook het punt van discussie. Er lagen door de storm veel takken in het bos en ik heb vooraf gevraagd of het wel verantwoord was, dat was het volgens hen.

Lang gediscussieerd hierover en uiteindelijk had ik geen zin om mijn tijd hieraan te besteden, borg van 100 euro achtergelaten.

Dit is gebeurd op een weekendje weg dus kan ik het bij de reisverzekering declareren.

Dank voor de reacties!

Fotos heb ik trouwens wel maar ik tik dit op mn telefoon.

• GrooV
Tja zo maak je het er wel makkelijk vanaf, maar goed, zo kost het jou niet veel.

Ik had toch liever gewoon in mijn recht gestaan en het juiste betaald. Kan je de foto hier alsnog posten?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:16

vhal

ಠ_ಠ

100€ voor een derrie, snel verdient voor de verhuurder is het eerste wat in mij opkomt.
Het zal mij niks verbazen als er niet meer dan een Alivio of hooguit Deore op zat a 20-35€ max.

Reisverzekering klinkt leuk maar uiteindelijk is het ook een sigaar uit eigen doos. Het is wel erg makkelijk om 100€ achter te laten. Ach, de verhuurder kan weer twee XT derries kopen :+ Ik had er niet mee akkoord gegaan in ieder geval.

Strava

• Stolpert
Iets aan de late kant, maar hier alsnog de foto. Ja, ik heb me er makkelijk vanaf gemaakt, maar had op een familieweekend geen zin om hier mijn tijd aan te verspillen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dsxnUV0l.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Stolpert op 13-01-2015 13:15 ]

• maartend
Je bent geript.

Ziet er niet uit als zware kwaliteit, kost paar tientjes.

[ Voor 33% gewijzigd door maartend op 13-01-2015 14:22 ]

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Ik wist niet eens dat 8 speed derailleurs nog bestonden... Je bent inderdaad fors afgezet, voor €100 komt een xtr derrie al aardig in beeld.
Pagina: 1