Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP Proliant ML350 gen9 server

Pagina: 1
Acties:

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 19:48

dere12

Kennis delen is goud waard!

Topicstarter
Hallo, ik was benieuwd of er al ervaringen zijn met de nieuwe generatie Proliant servers (Gen9) van HP? Ik heb bij een klant nu de keuze of ik voor de 'oude' ML350 gen8 ga of voor de nieuwe gen9 range. Voor zover ik kon opmaken uit de specs is de toevoeging van DDR4 het grootste verschil

[ Voor 22% gewijzigd door dere12 op 10-01-2015 14:32 ]

Life is all about Tweaking

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Voorzover ik weet:

Nieuwe generatie CPU's (meer cores mogelijk, mogelijk kleine optimalisaties)
DDR4 inderdaad
Verbeterde monitoring (insight agents en ILO)
Verbeterde netwerkmogelijkheden qua adapters
Meer opties voor Storage controllers
Meer (optionele) drivebay's
Support voor meer GPU's

Al met al afhankelijk of je bepaalde zaken gaat gebruiken of niet kunnen er dus best wat voordelen en verbeteringen inzitten.

Ik zou zelf trouwens tenzij je aan een bepaalde interne standaardisatie vast zit, bepaalde hardware nodig hebt vanwege een vereiste in de software of vanwege budget voor een ouder model moet kiezen altijd voor de nieuwste generatie kiezen daar je dan ook het langst eventuele benodigde support en firmware updates kan verwachten.

• dere12

dere12

Topicstarter
Verbeterde monitoring (insight agents en ILO)
Dat is voor mij een belangrijk punt, je merkt dat bedrijven het waarderen als je kleine verstoringen voor kan zijn door de steeds beter wordende signalering van problemen vanuit de server zelf.

Dank voor je reactie!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Ik heb zelf een DL360G9 aangeschaft en heb laatst ook een ML350G8 geïnstalleerd.

Voordelen zijn voornamelijk verbeterde RAID controllers en dan zonder dat het je een PCI slot kost.
Meer schijven ondersteuning in de behuizing.
Nieuwe CPUs, dus wat energie zuiniger.

Er zitten wat andere kleine verbeteringen in. Maar voor de meeste gebruikers/servers maakt dit toch niet echt uit.
Voornamelijk marketing praat zoals ik het zie als je het vergelijkt met de G8 serie.

[ Voor 8% gewijzigd door Rolfie op 11-01-2015 21:04 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Optische drive is van het 'slim' type en zit niet standaard ingebouwd dacht ik.
Mocht je nog schijfjes hebben liggen en willen gebruiken, USB-drive is er natuurlijk wel op aan te sluiten en vanaf te booten.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-11 11:00
Het grote nadeel van de Gen9 vind ik dat het wel heel lang duurt voordat het apparaat is opgestart.
Het lijkt wel of er een compleet OS word geladen. De oude servers waren toch even wat sneller.
Een snelle reboot zit er in iedergeval niet meer in :D. Verders zijn het wel prima servers natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door syl765 op 13-01-2015 10:24 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

syl765 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:24:
Het grote nadeel van de Gen9 vind ik dat het wel heel lang duurt voordat het apparaat is opgestart.
Het lijkt wel of er een compleet OS word geladen. De oude servers waren toch even wat sneller.
Een snelle reboot zit er in iedergeval niet meer in :D. Verders zijn het wel prima servers natuurlijk.
Dat geldt voor Gen8 net zo hard hoor. En G7 daarvoor duurde ook langer dan G6, enz. enz. Die dingen booten idd steeds langzamer :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hier zijn onlangs enkele DL380-G9's aangeschaft. Voordeel van deze serie is dat er ruimte voor twee lom sloten zijn (lan on motherboard). Standaard is één slot gevuld met een quad port NIC. Er is dus nog ruimte voor nog een quad port NIC zonder dat het ten koste gaat van expansiesloten.

Kleine opmerking is wel dat wil je alle expansiesloten kunnen gaan gebruiken (icm met de optionele PCi-e riser), dat dan verplicht twee cpu's nodig zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 00:47
CyBeR schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:27:
[...]

Dat geldt voor Gen8 net zo hard hoor. En G7 daarvoor duurde ook langer dan G6, enz. enz. Die dingen booten idd steeds langzamer :P
Hangt ook voor een groot deel samen met de hoeveelheid geheugen. Hoe meer geheugen hoe langzamer de initiatie verloopt.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat voor jouw, en voor je klant, natuurlijk ook nog een afweging kan zijn: budget. Over het algemeen kun je een veel betere deal krijgen op de gen8 (bij een broker!?). Wat dus inhoud: meer marge voor jouw en/of een betere prijs voor je klant.

Als ik dan even kijk dat je naar een ML vraagt wil je dus een gewone tower als server. Mag ik daar uit concluderen dat je klant een servertje gaat gebruiken? Dan moet je imho wel een veel waarde hechten aan kleine verbeteringen als DDR4 en een (weer) wat verbeterde ILO (waarvan de licentie natuurlijk ook wat kost). Over het algemeen (< lees goed) zie ik toch ML's bij de kleinere bedrijven met een servertje, anders ga je al snel naar een (klein) rack.

Gaat je klant al die nieuwe features gebruiken, of wordt 't gewoon een standaard DC, AP servertje met een of twee VM-etjes?

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• dere12

dere12

Topicstarter
Gaat je klant al die nieuwe features gebruiken, of wordt 't gewoon een standaard DC, AP servertje met een of twee VM-etjes?
Terecht punt, het gaat in dit geval om een ML variant omdat de huidige kast niet diep genoeg is voor een DL380 met 69,9cm diepte. Inrichting zal ca. 3 VM's zijn dus idd een vrij basic verhaal met DC/TS/Exchange. We hebben deze klant kortgeleden overgenomen van een ander ICT bedrijf.

ILO verbeteringen heb ik nog niet scherp, voor de oude ILO advanced licentie kon ik altijd wel scherpe prijzen krijgen.

Op dit moment liggen de prijzen van Gen8 en 9 nog vrij dicht bij elkaar, wellicht dat de komende tijd de Gen8's via brokers goedkoper te krijgen zijn :)

Pagina: 1