Losse geluidskaart nodig of een andere oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik eigenaar van een Kingston HyperX Cloud Zwart Headset

Deze zit op met moment aangesloten via de front panel van mijn Cooler Master HAF X.
Mijn Logitech Z623 zit aangesloten op de I/O plate van mijn Gigabyte GA-Z97X-SLI.

Over het algemeen maak ik tijdens het gamen gebruik van mijn headset maar zodra ik gebruik wil maken van mijn normale speakers (gamen of andere dingen) moet ik elke keer het speaker stekkertje van mijn headset uit de front panel halen voordat er geluid uit mijn normale speakers komt.
En aangezien dit dagelijks voorkomt lijkt constant die stekker eruit trekken en later weer terug drukken niet bevorderlijk voor de levensduur van alle aansluitingen en het front panel.

Ook als ik mijn headset via de I/O plate van mijn moederbord aansluit kan ik geen gebruik maken van de surround functie van mijn headset dus om daar een splitter tussen te zetten is ook geen optie (tenzij ik ergens iets fout doe).

Nu zit er bij de headset wel een kabel en een verloop stukje waarvan ik het nut / hoe te gebruiken niet echt snap, kabel linksboven is een verlengkabel maar die andere + verloopje geen idee..

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/58187334/Kabels%20Headset%20Thumb.jpg

Voor zover het enige wat ik nu ook al steeds doe en niet zo heel erg vind is het aanpassen van mijn output signaal. zodra ik mijn headset gebruik zet ik de Realtek HD audio configuratie op 7.1 en als ik mijn speakers gebruik zet ik deze op stereo.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/58187334/7.1%20Thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/58187334/Stereo%20Thumb.jpg

Nu heb ik zelf dus zoals hierboven beschreven al naar verschillende oplossingen gezocht maar ik krijg het gewoon niet aan de praat zonder constant die stekker van mijn headset uit de front panel te moeten trekken.

Het enige wat ik nu zelf nog kan bedenken is een losse geluidskaart plaatsen?

Ik zoek dus een?
Oplossing om zowel mijn Surround Gaming Headset als mijn normale speakers aangesloten te houden maar beide te kunnen gebruiken. Eventueel een losse geluidskaart

Wat is je budget?
Niet meer dan nodig voor een knappe kwaliteit van zowel het onderdeel als geluid.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, sta open voor alle suggesties

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gamen, Muziek luisteren, Youtube.

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

}:O

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 13:45
Is het geen idee om een switch om tussen headsetben speaketrs te schakelen te kopen ipv een nieuwe geluidskaart?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

op de rechterspeaker van je Z623 set zit ook een uitgang, kun je die niet gebruiken?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Cowamundo
Als ik de Z623 set via de I/O plate aangesloten heb en dan mijn headset in de Z623 set stop heb ik GEEN surround op mijn koptelefoon.

Als ik de Z623 set via de front panel aangesloten heb en dan mijn headset in de Z623 set stop heb ik WEL surround op mijn koptelefoon, alleen moet ik dan nog steeds als ik mijn headset niet wil gebruiken constant die stekker in en uit mijn Z623 set doen/halen.

Een switch had ik nog niet een gedacht... zou deze switch bijvoorbeeld werken?

}:O

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 13:45
Bij mij werkt precies dezelfde switch prima. Maar ik gebruik slechts stereo ipv surround.

• Burkle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-02 23:55
pricewatch: Kingston HyperX Cloud Zwart

Surround ondersteund de headset niet, is waarschijnlijk gesimuleerd.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Kan je niet in Windows aangeven welke audio uitgang je wil gebruiken? Tevens kon ik het ook in programma's aangeven welke uitgang er gebruikt moest worden. Zo gebruikte Windows standaard mijn boxen. Spelletjes mijn USB headset en winamp mijn zone2 receiver voor muziek buiten. En hoefte nooit iets te veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 11-01-2015 10:17 ]

• Cowamundo
@Dvanburk ja als die "surround" test afgespeelt hoor of lijkt het iig of het allemaal van een andere kant af komt em verschillend volume. Maar dat heb ik iig met die andere aansluiting van mijn i/o plate niet aan de achterkant...

@loki504 dat zou ik eigenlijk niet weten... Waar zou ik dat kunnen vinden dan wel instellen?

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 14:43

Salmon

.NET developer

Wat dacht je van de allermakkelijkste oplossing, een splitter? Op je moederbord uitgang doe je dat plugje en dan heb je dus 2 poorten en daar stop je de speakers en je headset in. Ik gebruik dat zelf ook zodat ik kan switchen zonder gedoe!

• Cowamundo
@Salmon dat was inderdaad al voorgesteld ja, had ik toen nog niet aan gedacht.
Maar als het zoals loki504 schetst ook softwarematig zou kunnen is dat altijd fijn natuurlijk dus vandaar dat ik nog even doorvraag over die optie.
Evengoed bedankt voor je input.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Je kunt toch gewoon bij afspeelapparaten kiezen welke luidsprekers/headphones je wilt gebruiken?!.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
In configuratiescherm kan je instellen welke uitgang windows gebruikt. En de meeste programma's kan je het ook bij audio instellingen veranderen.

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-02 18:27
Volgens mij kun je de uitgangen via de instellingen van dat realtek programma (rechtsonder) gewoon de uitgangen onafhankelijk van elkaar maken, waardoor je systeem ze zal behandelen als twee verschillende outputs. Dan kun je via rechtermuisknop op je volume knop makkelijk switchen.

Wat ik zelf heb gedaan is het volgende:

Standaard geluid -> Boxen
Teamspeak e.d. -> specifiek toewijzen aan frondpanel en dus koptelefoon..

• Cowamundo
Ik ga zodra ik thuis ben kijken... U hoort van mij!

• Cowamundo
Goed ik snap er helemaal de ballen niet meer van....

Bij de instellingen van de Realtek software staat inderdaad het volgende:

Afspeelapparaat
  • 1. De uitgang aan de achterzijde wordt uitgeschakeld als er aan de voorzijde een hoofdtelefoon wordt aangesloten.
  • 2. Laat de uitvoerapparaten vooraan en achteraan twee verschillende audiostromen simultaan afspelen.
Als ik optie 1 gebruik, mijn koptelefoon erin steek (waardoor ik mijn speakers niet meer kan gebruiken tot ik de stekker van mijn koptelefoon uit de front panel haal) en de instellingen op 7.1 zet en een geluidstest doe LIJKT het inderdaad of het geluid van links rechts midden achter etc komt. (of het nou geen echte surround is of niet geen idee maar zo lijkt het echt!)

Zodra ik nu FarCry 4 ga spelen en ik bij een in-game character sta en deze begint te praten LIJKT het stemgeluid nu daadwerkelijk te komen van de kant waar deze persoon zich ten opzichte van mijn draai richting bevind!!
Als ik mij dus met mijn rug naar deze persoon draai wordt het stemgeluid zachter en LIJKT het inderdaad van achter te komen.
Ook LIJKT het alsof ik andere geluiden zoals schoten, dieren, mensen van verschillende kanten hoor Helemaal zoals ik het wil hebben dus!

MAAR!!!! Nu dus het volgende vage ding...
Als ik voor optie 2 kies worden dus inderdaad zoals gezegd de kanalen gescheiden en kan ik mijn I/O panel en front panel aansluiting apart instellen en kiezen welke ik als standaard wil gebruiken zodat daar het geluid uit komt zonder dat ik stekkers los hoef te trekken

De I/O panel aansluiting kan op stereo, quadrafonisch, 5.1 en 7.1
Mijn front panel (koptelefoon) kan ALLEEN op stereo.

Nu zou dit natuurlijk goed moeten zijn maar ik krijg ineens heel ander geluid via mijn koptelefoon als voorheen!

Als ik nu FarCry 4 ga spelen en ongeacht in wat voor draairichting ik voor een character ga staan blijft het stemgeluid precies het zelfde en hoor ik totaal geen verandering!! 8)7
Wel is er nog een optie "virtualisatie koptelefoon" maar dit geeft het geluid alleen maar een raar echo effect maar zeker niet het "surround effect" zoals ik dat bij instellingen optie 1 had. (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.)

Ik snap er echt helemaal niks van waarom het geluid zo anders is als ik de instellingen verander! :(

Iemand ideeën?

edit:
Ok, na nog een beetje te lopen klieren heb ik gevonden hoe ik mijn geluid kan laten afspelen zoals ik het wil.
MAAR volgens mij klopt er nog steeds iets niet en zou het veel makkelijker moeten kunnen maar ik vind het allemaal wel best want wordt er helemaal krankjorum en sjagerijnig van dat het niet werkt zoals het in mijn ogen zou moeten kunnen. :+

De nu werkende workaround is als volgt:
Wil ik mijn Z623 speakers gebruiken: Instellingen aanpassen naar optie 2, en kiezen voor preset B (stereo)
Wil ik mijn koptelefoon gebruiken MET gevoel van surround: Instellingen aanpassen naar optie 1, en kiezen voor preset A (7.1)

Iedereen evengoed heel erg bedankt voor alle moeite die jullie in mijn probleem hebben gestoken, het is zeer gewaardeerd! _/-\o_ :D O+

[ Voor 14% gewijzigd door Cowamundo op 11-01-2015 23:33 ]

Pagina: 1