Mijn eerste programmeertaal, Python versus Go

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07
Beste Tweakers,

Allereerst, ik weet dat vragen als “welke taal moet ik leren” niet op prijs worden gesteld. Ik ben dan ook niet op zoek naar 42, ik ben op zoek naar ervaring en wat inzicht om mijn keuze meer grond te geven.

Mijn achtergrond is html/css welke ik goed beheers, ik wilde altijd met php aan de slag maar ik kan er niet mee overweg. Ik vind php lelijk, onhandig, obscuur. JavaScript aan de andere kant vind ik geweldig, helaas ben ik er veel te laat mee begonnen maar het voelt meer als een handschoen. Het is bovenal een gevoelskwestie en php/JS is voor mij het verschil tussen kill me now en awwww yeah.

Als server-side taal trekt JS me dan weer niet zo, te veel package-management, te veel dependancies. Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren door opties te bekijken opiniestukken te lezen, code in te zien en mezelf af te vragen wat ik zoek in een taal.

Ik begin met wat ik zoek
- Mooie syntax
- Performant
- Dwingt tot zeker hoogte nette code af

Waar ik op uit ben gekomen zijn eigenlijk 2 totaal verschillende paden. Het gaat om Python versus Go lang. De verschillen zijn aanzienlijk:

Python
- Gevestigd
- Geïnterpreteerd
- Uitgebreid
- Ongeveer even snel als php

Go lang
- Relatief nieuw
- Gecompileerd
- Minimalistisch
- Snel

Wat ze beide gemeen hebben is dat ze volgens een bepaalde (stricte) filosofie werken, dit vind ik prettig omdat het zorgt voor consistentie. Wat ze ook gemeen hebben is dat ik de taal persoonlijk prettig vind om te lezen, een stuk schoner dan php, meer zoals ik JS ervaar. Ze kunnen ook beide toegepast worden in het applicatie-domein.

In principe lijken beide me een prettig pad om te betreden, ik neig naar Python vanwege de grotere community, meer documentatie voor obscure use-cases, ongetwijfeld meer werk-aanbod. Go lang spreekt me aan vanwege de frisse aanpak, een kleine set tools die (vanwege de compilatie) erg snel is, het is gemaakt voor meerdere threads en in die zin meer een node.js alternatief. Ik weet dat het snelheidsvoordeel van Go in deze fase een ver van mijn bed show is en dat er veel meer bij komt kijken dan de runtime. Toch heb ik altijd een bias naar snel, sneller, snelst.

Zijn er mensen die voor dezelfde keus hebben gestaan, of überhaupt mensen met ervaring in Go? Deze vraag is ook deels omdat ik in GoT vrijwel niks kan vinden over Go. Dit is in ieder geval hoe ik Python en Go beide als een optie zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Python is een hele mooie taal imho maar wel erg langzaam (ik ken eigenlijk geen langzamere).

Hier een stukje voorbeeldcode van Go:
Go:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
package main

import (
    "fmt"
    "math"
)

func main() {
    fmt.Println(pi(5000))
}

// pi launches n goroutines to compute an
// approximation of pi.
func pi(n int) float64 {
    ch := make(chan float64)
    for k := 0; k <= n; k++ {
        go term(ch, float64(k))
    }
    f := 0.0
        f += <-ch
    }
    return f
}

func term(ch chan float64, k float64) {
    ch <- 4 * math.Pow(-1, k) / (2*k + 1)
}

over smaak valt niet te twisten maar het spreekt mij niet direct aan.
n8n schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:51:
Ik begin met wat ik zoek
- Mooie syntax
- Performant
- Dwingt tot zeker hoogte nette code af
De belangrijkste vraag: wil je strongly of weakly typed?
Heb je Java overwogen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Talen kies je niet (alleen) omdat je ze mooi vindt, je kiest ze omdat je een bepaald doel voor ogen hebt. Als je een taal kiest voordat je een probleem hebt dat je op wil lossen doe je dingen verkeerd om. ;)

Dus: wat wil je precies gaat doen met de taal die je leert?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 18:44
Juup schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:10:
Python is een hele mooie taal imho maar wel erg langzaam (ik ken eigenlijk geen langzamere).

Go:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
package main

import (
    "fmt"
    "math"
)

func main() {
    fmt.Println(pi(5000))
}

// approximation of pi.
func pi(n int) float64 {
        go term(ch, float64(k))
    }
        f += <-ch
    }
    return f
}

}

[...]

Heb je Java overwogen?
Ik moet zeggen die syntax van go vind ik ook niet makkelijk lezen.

Maar ja dat hangt ook af van de opmaak die gekozen wordt. (ik heb persoonlijk een hekel aan brackets achter de functie

ik zie liever dit
code:
1
2
3
4
Function ( parameter1, parameter2 ... )
{
     doe iets/ return iets;
}

Java, C++, C# zijn in mijn ogen ook goede opties.

Het voor/nadeel van C++ is dat je goed moet weten wat je moet doen qua geheugen gebruik. C# en Java (en andere latere talen) is dat minder van belang.

[ Voor 5% gewijzigd door Kevinp op 10-01-2015 14:19 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
NMe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:11:
Talen kies je niet (alleen) omdat je ze mooi vindt, je kiest ze omdat je een bepaald doel voor ogen hebt. Als je een taal kiest voordat je een probleem hebt dat je op wil lossen doe je dingen verkeerd om. ;)

Dus: wat wil je precies gaat doen met de taal die je leert?
Dat is dus nog een beetje lastig te zeggen, ik zoek eigenlijk een vervanger voor php, wat de standaard go-to taal is voor all round web-development maar dan zonder alle hiaten die ik met php associeer. Database support, encryptie, routing, the works wat met beide, hetzij in combinatie met Apache/Nginx ook kan. Bottom line, ik verafschuw php, wat is er nog meer. Uit mijn onderzoek bleek dat deze 2 mij aanspraken door de filosofie en grammatica, om het zo maar te noemen.

Mooi is meer dan weinig karakters of de manier waarop ze gebruikt worden, ik doelde meer op dingen als een duidelijke filosofie, expliciet, niet perse zo compact mogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door n8n op 10-01-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wellicht kun je ook onderzoeken hoe je PHP beter kunt gebruiken ipv. het te verafschuwen? Tegenwoordig zijn de frameworks en componenten van best hoge kwaliteit en dmv Composer is alles in een wip geinstalleerd.

Je geeft aan dat je Javascript geweldig vindt, had je NodeJS al overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Python heeft als voordeel dat het een mooie syntax heeft, . Daarnaast is het snel genoeg voor 90% van de applicaties. Sure, je kan er geen eigen 3d renderers mee schrijven, maar in eerste instantie was Dropbox ook gewoon Python (met later delen herschreven naar andere talen waaronder Go)

Wil je echt nieuwe concepten leren en ben je bekend met php, dan is Go interessant. Wil je gewoon een fatsoenlijke taal vergelijkbaar met php, doe dan Python. Wil je een 'a systems programming language that runs blazingly fast, prevents almost all crashes*, and eliminates data races.' met
zero-cost abstractions
move semantics
guaranteed memory safety
threads without data races
trait-based generics
pattern matching
type inference
minimal runtime
efficient C bindings
kies dan rust :+ http://www.rust-lang.org/

En zoals Cartman aangaf, zijn er binnen php natuurlijk om nog andere mogelijkheden zoals Laravel o.i.d.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
Juup schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:10:

Go:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
package main

import (
    "fmt"
    "math"
)

func main() {
    fmt.Println(pi(5000))
}

// approximation of pi.
func pi(n int) float64 {
        go term(ch, float64(k))
    }
        f += <-ch
    }
    return f
}

}

[...]

Heb je Java overwogen?
Strong of weakly heb ik geen sterker voorkeur naar al is strong explicieter wat me voor meer dan scripts nooit verkeerd lijkt (als fundament). Java zie ik een beetje hetzelfde als php, veel te ver uit de kluiten gewassen, wilde westen, wat natuurlijk volledig gebaseerd op—vaak onderbuik, biased—discussies over talen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
W
afraca schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:36:
Python heeft als voordeel dat het een mooie syntax heeft, . Daarnaast is het snel genoeg voor 90% van de applicaties. Sure, je kan er geen eigen 3d renderers mee schrijven, maar in eerste instantie was Dropbox ook gewoon Python (met later delen herschreven naar andere talen waaronder Go)

Wil je echt nieuwe concepten leren en ben je bekend met php, dan is Go interessant. Wil je gewoon een fatsoenlijke taal vergelijkbaar met php, doe dan Python. Wil je een 'a systems programming language that runs blazingly fast, prevents almost all crashes*, and eliminates data races.' met

[...]

kies dan rust :+ http://www.rust-lang.org/

En zoals Cartman aangaf, zijn er binnen php natuurlijk om nog andere mogelijkheden zoals Laravel o.i.d.
Ik ga naar rust-lang kijken. Ben momenteel bezig een Nginx workflow te bouwen naast m’n ‘Brew-MAMP’ om een playground te hebben voor zowel Python als Go. Met php weet ik vast dat het geen mooie relatie wordt, meer iets om achter de hand te houden voor als er al iets staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

n8n schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:32:
[...]

Dat is dus nog een beetje lastig te zeggen, ik zoek eigenlijk een vervanger voor php, wat de standaard go-to taal is voor all round web-development maar dan zonder alle hiaten die ik met php associeer. Database support, encryptie, routing, the works wat met beide, hetzij in combinatie met Apache/Nginx ook kan. Bottom line, ik verafschuw php, wat is er nog meer. Uit mijn onderzoek bleek dat deze 2 mij aanspraken door de filosofie en grammatica, om het zo maar te noemen.
Use the right tool for the right job. PHP afschrijven omdat je het "verafschuwt" is net zo dom als een nieuwe taal kiezen voor alles, zonder daadwerkelijk een doel voor ogen te hebben. Nogmaals, kies de taal die het meest geschikt is voor wat je wil doen. Voor een relatief simpele website wil je misschien best nog steeds PHP gebruiken omdat het simpeler te onderhouden is en de site meer portable maakt naar andere servers. Voor ingewikkeldere sites wil je misschien Java als backend gebruiken, of zelfs nog dichter op het systeem gaan zitten met C++ omdat je domweg dat soort performance nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
NMe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:46:
[...]

Use the right tool for the right job. PHP afschrijven omdat je het "verafschuwt" is net zo dom als een nieuwe taal kiezen voor alles, zonder daadwerkelijk een doel voor ogen te hebben. Nogmaals, kies de taal die het meest geschikt is voor wat je wil doen. Voor een relatief simpele website wil je misschien best nog steeds PHP gebruiken omdat het simpeler te onderhouden is en de site meer portable maakt naar andere servers. Voor ingewikkeldere sites wil je misschien Java als backend gebruiken, of zelfs nog dichter op het systeem gaan zitten met C++ omdat je domweg dat soort performance nodig hebt.
Wat me aansprak aan Go specifiek is dus dat het een uitgeklede versie van C/Java is en dat er web-specifiek voor ontwikkeld wordt. Ik ben het totaal eens wat php betreft maar zodra ik er in werk is het huilen met de pet op, kan er niks aan doen. Voor simpele taken pak ik nog wel een Laravel of Kirby erbij maar om er ground-up iets mee te maken trek ik echt niet (wat ik toch het leukste vind). Het doel is nu ook leren, leek me handig om dan meteen iets te pakken waar ik iets mee wil kunnen.

Onder de streep heb ik het idee dat server-side talen wel vrij uitwisselbaar zijn op wat zeer specifieke use-cases na en dan wordt er toch per use-case de specifieke taal voor die module gebruikt. Is het dat niet sensible om 'gewoon' te pakken wat je het meeste aanspreekt? Hoe ik het zie zijn er een paar punten die doorslag geven:

- beschikbaarheid (licenties, hosting, documentatie)
- community (frameworks, tutorials, stack exchange)
- snelheid
- vraag naar professionals

Eigenlijk staat Python in alle opzichten beter voor op snelheid na. Go vind ik dan weer 'spannender' maar daar koop je geen brood voor :+

[ Voor 20% gewijzigd door n8n op 10-01-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
n8n schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:51:
maar zodra ik er in werk is het huilen met de pet op, kan er niks aan doen. Voor simpele taken pak ik nog wel een Laravel of Kirby erbij maar om er ground-up iets mee te maken trek ik echt niet (wat ik toch het leukste vind). Het doel is nu ook leren, leek me handig om dan meteen iets te pakken waar ik iets mee wil kunnen.
Wat bedoel je met "ground-up", niet zelf een framework maken toch? Dat is in elke taal die er is imo onverstandig. Verder vermoed ik eerder dat je zelf geen goede werkwijze hebt want in elke taal kun je er redelijk een bende van maken, dat is niet specifiek voor PHP. Als je stricter wilt werken kun je ook codestyle validatie gebruiken en je houden aan de diverse PSR-standaarden en dan is PHP echt wel netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik verdien mijn brood met PHP. Ik weet dat de taal op sommige punten echt bizar slechte keuzes heeft gemaakt maar de meeste van die problemen kom je bij goed programmeren niet eens tegen. Maar goed, dat is hier offtopic.

Mijn punt blijft dat je eerst een doel voor ogen moet hebben voordat je een taal gaat leren. Je zegt dat je een taal wil gaan leren omdat het een uitgeklede versie is van twee andere talen. Waarom leer je dan niet een van die talen? En waarom zijn die talen wel goed?

Nogmaals: er bestaat geen universeel goeie taal. PHP heeft quirks maar wordt door 99% van alle hosters ondersteund en daarmee voorkom je vendor-lockin, wat voor veel klanten belangrijk is. Tegelijkertijd is het niet geschikt voor ingewikkeldere dingen. Neem Tweakers als voorbeeld: het forum gebruikt PHP, stukken van de frontpage ook, maar de Pricewatch is bij mijn weten zwaar afhankelijk van Java.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
Cartman! schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:55:
[...]

Wat bedoel je met "ground-up", niet zelf een framework maken toch? Dat is in elke taal die er is imo onverstandig. Verder vermoed ik eerder dat je zelf geen goede werkwijze hebt want in elke taal kun je er redelijk een bende van maken, dat is niet specifiek voor PHP. Als je stricter wilt werken kun je ook codestyle validatie gebruiken en je houden aan de diverse PSR-standaarden en dan is PHP echt wel netjes :)
Ik wil wel graag weten tot zekere hoogte wat er gebeurd, hoe en waarom. Bijvoorbeeld node.js, ik gebruik het voor gulp momenteel en als ik de map inspecteer zie ik dat er 7881 files in staan, daar word ik altijd een beetje huiverig van. Heel veel dependencies vind ik ook niet zo prettig. Laravel heeft zich ondertussen bewezen maar je zou maar net een aantal dependencies hebben en 1 daarvan zegt nou jongens, tabee, mazzel en dan zit je met de gebakken peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
NMe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:05:
Ik verdien mijn brood met PHP. Ik weet dat de taal op sommige punten echt bizar slechte keuzes heeft gemaakt maar de meeste van die problemen kom je bij goed programmeren niet eens tegen. Maar goed, dat is hier offtopic.

Mijn punt blijft dat je eerst een doel voor ogen moet hebben voordat je een taal gaat leren. Je zegt dat je een taal wil gaan leren omdat het een uitgeklede versie is van twee andere talen. Waarom leer je dan niet een van die talen? En waarom zijn die talen wel goed?

Nogmaals: er bestaat geen universeel goeie taal. PHP heeft quirks maar wordt door 99% van alle hosters ondersteund en daarmee voorkom je vendor-lockin, wat voor veel klanten belangrijk is. Tegelijkertijd is het niet geschikt voor ingewikkeldere dingen. Neem Tweakers als voorbeeld: het forum gebruikt PHP, stukken van de frontpage ook, maar de Pricewatch is bij mijn weten zwaar afhankelijk van Java.
Met je punt tot de taal php. Voor JS heb ik JavaScript, the Good Parts gelezen, is er iets vergelijkbaars voor php?

Voor klanten—sporadisch freelance naast mijn studie—smijt ik er ook een framework tegenaan en dat vul ik netjes in. Ik vind dat alleen niet erg bevredigend, al is het maar voor mijn eigen projecten. JS stond me ook jaren tegen doordat het leek dat alleen jQuery nog bestond wat achteraf onzin bleek. Hosting vind ik verder geen probleem, een VPS kost ook geen kont meer tegenwoordig.

Wat me aanspreekt met Go en Python, ze hebben patronen die min of meer afgedwongen worden, en zo ver ik kan zien in Python houdt iedereen zich daar ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

n8n schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:13:
[...]

Met je punt tot de taal php. Voor JS heb ik JavaScript, the Good Parts gelezen, is er iets vergelijkbaars voor php?
Geen idee, ik heb dat voor mezelf omgedraaid: dit artikel kraakt PHP helemaal af. Een aantal dingen daarvan is 2½ jaar later niet meer relevant natuurlijk maar als je eenmaal weet wat er slecht is dan weet je ook dat de rest wel bruikbaar is. :P
Wat me aanspreekt met Go en Python, ze hebben patronen die min of meer afgedwongen worden, en zo ver ik kan zien in Python houdt iedereen zich daar ook aan.
Waarom is dat relevant voor je eigen projecten? :)

Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet van Python of Go weghouden. Het lijkt me wel goed als je talen kiest om de juiste argumenten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n8n schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:51:

maar om er ground-up iets mee te maken trek ik echt niet (wat ik toch het leukste vind)
Dan moet je serieus gaan denken over een andere carriere. Met vanaf de grond dingen bouwen wordt weinig verdiend. Klanten willen snel resultaat, ze willen niet je hobbyprojectje sponsoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Met C# kom je al een heel eind. Het is een mooie taal (vind ik zelf) en het hele framework voelt consistent en stabiel aan (iets wat over sommige andere talen/frameworks niet gezegd kan worden). En, belangrijk gezien je nog niet weet wat je wil gaan maken: je kan er zowel desktop-applicaties als webapplicaties mee maken.

ASP MVC is een prachtig framework. Het voelt heel intuitief en elegant aan. Nadeel is natuurlijk dat je het niet zomaar op een apache host kan draaien zoals PHP, maar op zich zijn ASP hosts ook niet zo duur meer.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
NMe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:18:
[...]

Geen idee, ik heb dat voor mezelf omgedraaid: dit artikel kraakt PHP helemaal af. Een aantal dingen daarvan is 2½ jaar later niet meer relevant natuurlijk maar als je eenmaal weet wat er slecht is dan weet je ook dat de rest wel bruikbaar is. :P

[...]

Waarom is dat relevant voor je eigen projecten? :)

Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet van Python of Go weghouden. Het lijkt me wel goed als je talen kiest om de juiste argumenten. :)
Ik ga het artikel lezen.

De relevantie van filosofie tot betrekking tot mijn eigen projecten is een goede waar ik zo snel geen antwoord op heb. Het hebben van een filosofie is wel iets dat me aanspreekt omdat het iets zegt over de normen en waarden, een universeel idee waar je op terug kan grijpen. Iets wat bij php afwezig lijkt te zijn waardoor ik persoonlijk snel in spaghetti terecht kom die ik zelf na een week moet ontcijferen. Wat alles met mijn huidige staat van kunnen te maken heeft, punt is alleen dat ik ook geen motivatie heb verder te leren in privé/hobby projecten. Ik heb het idee dat ik ergens enthousiast mee moet kunnen werken om de patronen aan te leren die later 'universeel' toepasbaar zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:20:
[...]

Dan moet je serieus gaan denken over een andere carriere. Met vanaf de grond dingen bouwen wordt weinig verdiend. Klanten willen snel resultaat, ze willen niet je hobbyprojectje sponsoren.
Voor klanten zal ik ook snel een (php) framework er tegenaan gooien. Uiteindelijk wil ik toch meer de richting op van front-end, de backend vind ik belangrijk om meer duidelijkheid te leren kennen over informatie architectuur, design patterns etc. zodat ik een breder inzicht heb van een totaalproduct. Daarnaast wil ik ook mijn persoonlijke horizon wat verbreden.
Mavamaarten schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:21:
Met C# kom je al een heel eind. Het is een mooie taal (vind ik zelf) en het hele framework voelt consistent en stabiel aan (iets wat over sommige andere talen/frameworks niet gezegd kan worden). En, belangrijk gezien je nog niet weet wat je wil gaan maken: je kan er zowel desktop-applicaties als webapplicaties mee maken.

ASP MVC is een prachtig framework. Het voelt heel intuitief en elegant aan. Nadeel is natuurlijk dat je het niet zomaar op een apache host kan draaien zoals PHP, maar op zich zijn ASP hosts ook niet zo duur meer.
Heeft dat geen MS-dependancy, daar ontbreekt het hier aan.

[ Voor 34% gewijzigd door n8n op 10-01-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n8n schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:33:

Heeft dat geen MS-dependancy, daar ontbreekt het hier aan.
En laat me raden, dat is een probleem omdat het niet binnen je filosofie past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:04:
[...]

En laat me raden, dat is een probleem omdat het niet binnen je filosofie past?
Dat is een manier om er tegenaan te kijken maar niet echt relevant, behalve dat het geen optie is voor mij.

[ Voor 11% gewijzigd door n8n op 10-01-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
n8n schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:13:
Er zijn genoeg PHP frameworks die aan die eis voldoen.
Ik ben het helemaal met je eens dat PHP niet de mooiste taal is, maar er zitten ook talloze voordelen aan. Zeker in combinatie met een goed framework. Persoonlijk kan ik je Yii enorm aanraden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

n8n schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:12:
[...]

Dat is een manier om er tegenaan te kijken maar niet echt relevant, behalve dat het geen optie is voor mij.
Je bent jezelf daarmee weer aan het limiteren. Voor een bepaald project kan die MS-dependancy helemaal geen probleem zijn terwijl alle voordelen juist wel allemaal belangrijk zijn. Komt nog bij dat MS .NET open source gaat maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n8n schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:12:

Volgens mij hebben we het probleem wel te pakken dan. Jij bent het probleem.

Je hebt zelf al besloten dat je Python of Go wilt. Maar eigenlijk heb je geen flauw idee wat nu eigenlijk belangrijk is en wat niet want je laat je volledig leiden door onderbuikgevoel en weet ik veel wat nog meer?
Ik heb het idee dat mensen van alles kunnen tegen je kunnen roepen en dat je dan met weer compleet nieuwe eisen en argumenten komt. Dit lijkt me een compleet zinloze discussie.

Pak Python of Go, weet ik veel, en zoek het lekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Cheatah brengt het misschien een beetje bot maar ik denk wel dat hij heel goed samenvat wat er aan de hand is. Volgens mij schrijf je PHP af op een gebrek aan eigen ervaring, dat er veel hobbyprutswerk wordt gedaan met PHP betekent absoluut niet dat je er ook professioneel mee kunt ontwikkelen. Als je nu een andere taal gaat pakken wordt jij er niet meteen een goede programmeur van, als je bagger schrijft in PHP zal dat in Python niet ineens veel beter worden.

Momenteel denk ik dat je voor de keuze net zo goed een muntje kunt opgooien en onze goed bedoelde adviezen negeren want je weet het zelf toch al beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ada of lisp natuurlijk.

Je moet gewoon kijken naar wat zinvol is, en daarbij eventueel advies inwinnen, als dat zinvol is. Anders zelf kiezen of de munt gebruiken.

[ Voor 83% gewijzigd door begintmeta op 10-01-2015 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pak gewoon de taal die het meest geschikt is voor de job die je moet doen. Wat wel van belang is om in het begin met iets te beginnen wat 'snel resultaat' geeft, om de motivatie er in te houden. Afhankelijk van waar je interesse ligt kun je met PHP/Javascript een eigen CMS-achtig iets in elkaar te zetten of met C++ (Wiring) en een Arduino een electronica projectje. Eigenlijk is de combinatie van beide wel mooi, op de Arduino leer je met hardware communiceren, efficient geheugengebruik, strong typing, etc, en met PHP kun je met bijvoorbeeld het Zend framework object-georienteerde concepten leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Shadow heeft duidelijk de TS en de comments niet gelezen geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
Richh schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:24:
[...]

Er zijn genoeg PHP frameworks die aan die eis voldoen.
Ik ben het helemaal met je eens dat PHP niet de mooiste taal is, maar er zitten ook talloze voordelen aan. Zeker in combinatie met een goed framework. Persoonlijk kan ik je Yii enorm aanraden.
Cartman! schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 17:37:
Cheatah brengt het misschien een beetje bot maar ik denk wel dat hij heel goed samenvat wat er aan de hand is. Volgens mij schrijf je PHP af op een gebrek aan eigen ervaring, dat er veel hobbyprutswerk wordt gedaan met PHP betekent absoluut niet dat je er ook professioneel mee kunt ontwikkelen. Als je nu een andere taal gaat pakken wordt jij er niet meteen een goede programmeur van, als je bagger schrijft in PHP zal dat in Python niet ineens veel beter worden.

Momenteel denk ik dat je voor de keuze net zo goed een muntje kunt opgooien en onze goed bedoelde adviezen negeren want je weet het zelf toch al beter.
Ik ga Yii en Laravel nog een keer proberen, wie weet heb ik nu meer in de gaten wat er allemaal mogelijk is. Ook naar de rest, bedankt voor de adviezen. Php krijgt nog een kans, voor go en python houd ik nog even mijn speeltuin in werking.
NMe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:50:
[...]

Je bent jezelf daarmee weer aan het limiteren. Voor een bepaald project kan die MS-dependancy helemaal geen probleem zijn terwijl alle voordelen juist wel allemaal belangrijk zijn. Komt nog bij dat MS .NET open source gaat maken. ;)
Dat is goed om te weten want dat deed ik nog niet
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:52:
[...]

Volgens mij hebben we het probleem wel te pakken dan. Jij bent het probleem.

Je hebt zelf al besloten dat je Python of Go wilt. Maar eigenlijk heb je geen flauw idee wat nu eigenlijk belangrijk is en wat niet want je laat je volledig leiden door onderbuikgevoel en weet ik veel wat nog meer?
Ik heb het idee dat mensen van alles kunnen tegen je kunnen roepen en dat je dan met weer compleet nieuwe eisen en argumenten komt. Dit lijkt me een compleet zinloze discussie.

Pak Python of Go, weet ik veel, en zoek het lekker uit.
Prima dat je het niet interessant vind, je bent een beetje vervelend nu en met je insinuaties eerder. Laat mij lekker de filosofie belangrijk vinden, je punt is duidelijk. Bedankt, voor mij is/was het niet zinloos.
Cartman! schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 17:37:

Ik wilde inzicht en dat heb ik gekregen. Alles rond php trekt me niet, de syntax, de documentatie, de frankenstein-mashup, de performance trekt weinig, er is geen duidelijke richting. Prima dat het doet wat het moet doen, ik wilde slechts wat hulp bij oriëntatie elders. Python is mooi, langzaam, heeft een redelijke community die inhoudelijk prima is. Go is obscuur, expliciet en expressief, heeft weinig hulpbronnen. Php heeft van alles wat, is (imo) lelijk als de pest maar zoals gezegd, ik ga Yii en Laravel nog een keer bekijken, dan is er in ieder geval een richting.

Bedankt iedereen voor jullie bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sthomkop
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-07 10:51
Ik begrijp dat de discussie gesloten is, maar ik wil toch nog even opmerken dat Python niet per se traag is. Net zoals alle andere factoren die meespelen bij het kiezen van een taal, kun je net zoveel configureren, optimaliseren en pielen wat je wil om precies wat jij doet zo snel mogelijk te laten gaan.

Zie ook dit (in mijn ogen) erg goede antwoord op StackOverflow.

En nog meer cijfertjes die wijzen op vergelijkbare performance op deze pagina (merk op dat je de talen kunt veranderen bovenin).

[ Voor 21% gewijzigd door Sthomkop op 12-01-2015 09:23 . Reden: Laatste alinea toegevoegd, met link naar benchmarks. ]

Pagina: 1