Twee partities opdelen over twee nieuwe schijven

Pagina: 1
Acties:

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-11-2025
Hallo medetweakers,

Gister is de PostNL langs geweest om een ssd en een harde schijf langs te brengen, deze ter vervanging voor de ratelende harde schijf die op het moment in mijn broertjes computer zit. Toen mijn broertje zijn pc in gebruik nam heb ik de harde schijf in twee partities opgedeeld, de C voor zijn windows en programma's en een D voor zijn data, met het oog op deze upgrade. Het was nu dus de bedoeling om de C naar de ssd te klonen en de D naar de harde schijf.

Gisteravond ben ik begonnen met deze klus en heb ik hiervoor de Macrium Reflect software gebruikt. Eerst heb ik beide partities gedefragmenteerd waarna ik eerste de harde schijf heb geïnstalleerd en gefragmenteerd. Deze heb ik toen volgens de tutorial op de site van Macrium gevolgd en de D naar de harde schijf gekloond. Daarna computer uitgezet Harde schijf losgekoppeld en ssd geïnstalleerd en in windows gefragmenteerd. Daarna heb ik de C en de system reserved (onzichtbare partitie) gekloond naar de ssd en de computer uitgeschakeld. Toen oude harde schijf eruit, nieuwe harde schijf erin en computer opgestart en.... system boot failure.

Oude harde schijf maar weer in de pc, bleek dat de onzichtbare partitie die gekloond was niet meer zo onzichtbaar was. Dus opnieuw gekloond en er ook maar meteen een active partitie van gemaakt i.p.v. primary (dit was ook zo op de oude hdd). Nu kom ik na het bios scherm in windows opstartbeheer terecht en krijg ik deze foutmelding.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/mi2uev.jpg
Door op enter te drukken kom ik op een scherm waar ik mijn besturingssysteem kan kiezen, met als enige optie windows 7 en daarop drukken brengt me weer naar opstartbeheer.

Ik heb het gevoel dat ik iets heel voor de hand liggend vergeten ben, weet iemand misschien wat ik moet doen zodat ik in iedergeval met de ssd kan booten in windows.

Alvast bedankt!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Misschien een open deur, maar heb je de instructies in die melding al geprobeerd?

• SirKartoffel
dcm360 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:48:
Misschien een open deur, maar heb je de instructies in die melding al geprobeerd?
We hebben geen windows installatieschijf of code waarmee we die kunnen maken, de PC van mijn broertje is 2e hands en dat kwam niet bijgeleverd. Ik ben wel al met een systeemherstelschijf aan de gang gegaan, maar als ik boot met de cd krijg ik eigenlijk hetzelfde scherm, maar dan in het lichtblauw.

Misschien toch maar weer opnieuw klonen en ditmaal met andere software?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt de systeempartitie geklooned. Dat is fout. Daar staat "niets". Je moet de systeem en de c klonen, op c staat windows.

Beste is dus de hele HD klonen naar de ssd. Als de d partitie op de C leeg is kan je die ook eerst verwijderen zodat je genoeg ruimte hebt.

• SirKartoffel
Ik heb de systeempartitie (die van 100mb) en de C naar de harde schijf gekloond en dat werkte toen niet. De D data heb ik niet nodig om de PC op te starten, dus die hoef ik ook niet te klonen.

Uiteindelijk is het me gisteravond wel gelukt om alles voor elkaar te krijgen. Ik heb het eerst geprobeerd zonder de systeempartitie en die dan later proberen te herstellen met systeemherstelschijf, maar toen kreeg ik een niet legitieme versie van windows voor me.

Uiteindelijk weer alles opnieuw op de ssd gezet en een beetje gekloot met (primary, active en logical) en toen werkte het opeens, computer boot nu razend snel en geen nare geluiden meer.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.