Ziggo modem, router functie vervangen

Pagina: 1
Acties:

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Na een jaar de standaard Ziggo modem met routerfunctie te hebben gebruikt, is mijn geduld op. Ik heb daarom besloten om een aparte router aan te schaffen en de routerfunctie van het Ziggo modem in bridge te laten zetten.
Ik woon in een portiekwoning met veel WiFi signalen van andere woningen. Het huis is ongeveer 60 m2 met dunne muren. Het modem staat in de woonkamer in een straal van max 3 meter van de pc, laptop, smart tv. De slaapkamer heeft een hele dunne muur die verbonden staat met de woonkamer.

Ik heb rond de 50-60 euro te besteden aan een nieuwe router. Uiteraard een degelijk merk met minimaal 4 LAN poorten en zeer goed Wifi bereik.

Ik gebruik het internet om te streamen en te downloaden.
In huis de volgende apparaten:
1 laptop
1 PC
1 Smart tv
1 Minix x7 (streamen)
2 smartphones

Graag doe ik aanspraak op jullie deskundigheid :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb verder geen verstand van routers, maar ik zou als de wiedeweerga je pc gewoon met een draadje verbinden. 3 meter :X.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:48
Gebruik inSSID of Wifi Analyser om de Wifi drukte in kaart te brengen. Dan weet je of het zin heeft om een andere Wifi router te kopen.

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
br00ky schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:51:
Ik heb verder geen verstand van routers, maar ik zou als de wiedeweerga je pc gewoon met een draadje verbinden. 3 meter :X.
Ik begrijp je gedachten.. ;)

Alleen... Hier staat de PC ook maar 3 meter van de router verwijderd, alleen betekend een kabel van 4 meter dan wel dat hij dwars door mijn woonkamer heen loopt! :+
En een kabel langs de muren kom ik al snel op 15+ meter al dan niet meer plus het feit dat ik die dan allemaal moet (ik hou het graag netjes) wegwerken achter afdekplinten of netjes aan de muur of aan normale plinten moet bevestigen.

Snap dus wel dat ondanks de afstand SoundLab voor een WiFi aansluiting gaat.

• SoundLab
Bedraad internet is een optie, maar teveel "gedoe". Cowamundo beschreef dit al.
En daarnaast, kom op, in 2015 moet Wi-Fi het gewoon goed doen, toch? Ik heb inderdaad Wi-Fi analyzer gebruikt, maar ik snap niet hoe ik op basis hiervan moet concluderen of ik een router moet aanschaffen? Volgens Wi-Fi analyzer is het druk ja, maar wat is druk? Ik heb zowat elk kanaal al geprobeerd, maar dat zijn tijdelijke oplossingen. Reset en fabrieksinstellingen werken ook maar tijdelijk, heb zelfs een modem swap gehad vorig jaar. Allemaal niet gebaat. In de analyzer zie ik ongeveer 10 Wi-Fi signalen van andere flatbewoners.

Uit coulance krijg ik van ziggo een budget van 35 euro om een router te kopen. Ik doe er zelf nog max 30 euro bij. Daar moet ik toch wel wat goeds voor kunnen kopen?

Iemand suggesties?

• c.schrijver
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-04-2025
De standaard router die je bij ziggo of andere aanbieders krijgt hebben meestal geen fatsoenlijk bereik.
Een goede optie is een tp-link wr1043nd. Deze heeft een snelheid tot 450mbps en een goed bereik.

• plizz
Post die plaatje van Wifi analyzer en dan kunnen wij ook zien of het nuttig is om een andere Wifi router te kopen. Als er te veel wireless netwerken zijn in jouw omgeving. Heeft een andere Wifi router misschien geen zin.

• SoundLab
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/4v2xck.jpg

Moet zeggen dat ik net van kanaal ben gewisseld, van 8 naar 11. Dan werkt Wi-Fi altijd wel oké voor een paar uur, maar daarna raakt hij instabiel. Ik ben Ziggo6..etc

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:01
Je zou een router met de optie voor 5Ghz kunnen overwegen. Deze frequentie bevat nog weinig netwerken en steeds meer moderne apparatuur krijgt er ondersteuning voor. Een 5Ghz router is wel iets duurder, maar misschien dat je een tweedehands exemplaar op de op kan tikken.

• SoundLab
Tweedehands is geen optie als ik gebruik wil maken van de coulance regeling vanuit ziggo. Ik krijg 35 euro van ze als ik een nieuwe haal met bon als bewijs.

• plizz
Er zijn behoorlijk veel wireless netwerken in je omgeving. Heb je kanaal 6 geprobeerd. Die lijk me beter voor je Wifi ontvangst. Hopelijk werkt het beter.
5 Ghz optie is een betere optie, zoals Glaxo voorstelt. Maar dan moet je genoemde apparaten het wel 5Ghz ondersteunen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Probeer eens een pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 of pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
Als het qua netwerken zo druk is wil je idd het liefste op 5Ghz zitten, daar heb je wat meer ademruimte omdat het rustiger is qua netwerken.

Zijn overigens bijna gelijk aan elkaar, alleen heeft de 4300 3x3 streams en daardoor 450Mbps, waar de 3600 2x2 heeft en 300Mbps. Even uitzoeken of de chipset van je apparaten die 5Ghz ondersteunen 3x3 kunnen of niet. Als ze dat niet kunnen kun je prima de 3600 halen.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2015 14:08 ]

• SoundLab
Ik weet sowieso dat de apparaten in dit huis geen 5GHz ondersteunen. Vervalt dan automatisch de 4300?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Ja. Al doen ze ook beiden gewoon 2,4Ghz. Maar 4300 heeft dan geen zin idd.

Maar je zou voor je laptop en PC kunnen kijken naar een netwerkadapter die wel 5Ghz ondersteund. Met zoveel netwerken in de buurt blijft het aanmodderen op 2,4Ghz.

Goed Intel kaartje erin ofzo.

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 21:39
Mijn UBEE ziggo modem heeft ook 5Ghz.. wat voor modem heb je eigenlijk?

• SoundLab

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik heb geen flauw verstand van WiFi of die grafiek, maar het lijkt me aardig rustig tussen 3 en 5. Is één van die kanalen geen mogelijkheid?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• SoundLab
Ik heb de Cisco EPC3928. Een van de nieuwere dacht ik..

Ik ga hem overigens even op kanaal 6 zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door SoundLab op 10-01-2015 14:22 ]

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 21:39
Deze heb je neem ik aan al gezien/gevolgd?
https://www.ziggo.nl/step...isco-2.0_stepplan-article

daar staat ook hoe je 5Ghz zou kunnen selecteren.

De zou Cisco EPC3928 trouwens volgens deze site dual - radio zijn, dus 2.4 Ghz en 5 Ghz tegelijkertijd
http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=47703

[ Voor 19% gewijzigd door RedHead op 10-01-2015 14:29 . Reden: Cisco EPC3928 dual radio ]

• SoundLab
Klopt, hij ondersteunt 5GHz. Maar mijn apparaten niet..

Verwijderd

SoundLab schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:42:
Klopt, hij ondersteunt 5GHz. Maar mijn apparaten niet..
Anno 2015 werkt modern Wifi prima, mits je ook moderne apparaten hebt die de 5 Ghz band aankunnen.
Wifi gaat bij jou gewoon niet goed werken, er zijn teveel stoorsignalen.

Dus bedraden of neem powerpluggen, internet via het stopcontact.

http://www.allesoverdraad...internet-via-stopcontact/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 16:46 ]

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 23:25
Bedraad is te veel gedoe?

Nou geloof me wireless is uiteindelijk meer gedoe en het is nog is traag ook nog.

Kun je de draden niet achter de plint kwijt? Daar is meestal een rails voor gemaakt.

[ Voor 28% gewijzigd door Kakulukia op 10-01-2015 20:42 ]

Pagina: 1