Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kan een 'switch' hier?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het Tweakers-forum lees ik heel veel complexe vragen over switches. Mijn probleem is waarschijnlijk erg simpel. Maar ik hoor graag de mening van deskundigen aangezien mijn kennis op dit gebied erg gedateerd is.

Ik heb 2 PC’s. De ene is voor algemeen gebruik, waaronder internet. De andere PC is hoofdzakelijk voor fotobewerking, slechts af en toe ga ik hiermee op internet. Maar bijvoorbeeld t.b.v. updaten is dat wel regelmatig nodig. De 2 PC’s staan naast elkaar.
Ik heb een enkele internet-kabel vanaf mijn modem/router naar de plek waar de PC’s staan. Ik heb verkeer met maximaal 50 Mb/s.

Momenteel verwissel ik de kabel, bijvoorbeeld wanneer ik de tweede PC moet updaten of foto’s wil versturen. Maar ik wil naar een situatie dat dit verwisselen van connector niet meer hoeft: het is lastig en bovendien wil ik niet meer het risico lopen dat een van de connectoren beschadigd raakt.

Ik denk dat een switch een oplossing moet bieden. Ik heb vele vragen op het forum gelezen. Maar meestal zijn die voor veel complexere situaties dan die van mij.
Voor alle zekerheid heb ik 2 vragen.
1. Kan ik met een ‘switch’ het verkeer vanaf de ene internet-kabel van/naar beide PC’s sturen?
2. Zo ja, bij enkele vragen op het forum werd de “TP-Link TL-SG1005D” genoemd als een geschikte switch. Ik wil een betrouwbaar aparaat (dus geen ‘cheapo’ connectoren, ‘cheapo’ componenten zoals condensatoren, warmteproblemen, e.d.). Is dit een betrouwbaar merk en een betrouwbare switch?

Dank voor iedere hulp.
_/-\o_

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
Ja dat kan. Dit is precies waar switches voor bedoeld zijn

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:56

lier

MikroTik nerd

Controleer nog wel of het modem van je ISP ook echt een ingebouwde router heeft. Als dat het geval is dan heb je inderdaad een simpel probleem :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 01:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb zelf ook 2 TP-Link switches in huis. De ene is een beetje traag (hij is ook wat ouder en is maar een 100mbps switch) en de andere werkt perfect. De snelle switch is deze: pricewatch: TP-Link TL-SG105 (hetzelfde model als die jij in gedachten had, maar dan in metalen uitvoering).

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Topicstarter
Dus een switch is de oplossing.
Dan wordt het inderdaad de door Mavamaarten geopperde "pricewatch: TP-Link TL-SG105".

Dank aan alle drie voor de snelle respons!
_/-\o_

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Je kan idd voor 95% zekerheid een switch plaatsen.

Lier noemt nog wel een punt: Je huidige modem moet ook als router functioneren (of je moet een losse router hebben)

Nu komen situaties met een losse modem niet vaak meer voor (dan zit er meestal wel een losse router achter) maar onmogelijk is het niet.

In alle gevallen heb je een router nodig om meer dan 1 PC aan te sluiten (Even van normale consumentenverbindingen uit gegaan). Dat kan dus een losse router zijn, of een ingebouwde in de modem.

Als je dat niet weet, dan is t snelste om even te checken wat voor IP je PC krijgt. (ipconfig vanaf een dos venster of eigenschappen van je netwerkkaart). Als dat 192.168.x.x of 172.16-32.x.x of 10.x.x.x is dan zit je goed ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de aanvulling, DJSmiley.

Ik heb het IP-adres gecheckt en inderdaad is het 172.168......
Dan kan ik nu helemaal gerust die “TP-Link TL-SG105” gaan kopen.
:)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja, want dit wijst op een combi modem-router. Maar heeft hij dan niet meer dan één utp-aansluiting? Want dan heb je die switch natuurlijk helemaal niet nodig, deze zit dan namelijk al in die modem ingebouwd.
Misschien helemaal niet nodig deze vraag, in dat geval oké, maar je weet nooit hoeveel ervaring iemand heeft, daarom durf ik de vraag toch te stellen. En vaak hebben namelijk zulke combi-apparaten meer poorten.

[ Voor 36% gewijzigd door Techneut op 10-01-2015 22:47 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Misschien een beetje topic kapen hier, maar kwam in het aanbiedingen topic deze Sitecom WL-351 router tegen, kost nu maar €12,50 (van de prijs die je in de links ziet gaat nog eens 50% af in winkelwagen).

In principe zou die ook ingezet kunnen worden ipv een switch? En ook nog meer mogelijkheden met die router.

Of is zo'n router qua onderdelen toch minder tov de switch die hier wordt voorgesteld?

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-11 22:41

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Als de OP nu even zijn provider noemt en het merk/type wat hij op het modem/router van de provider kan vinden dan kunnen we evt dubbele NAT discussies voorkomen...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 18:18:
Dank voor de aanvulling, DJSmiley.

Ik heb het IP-adres gecheckt en inderdaad is het 172.168......
Dan kan ik nu helemaal gerust die “TP-Link TL-SG105” gaan kopen.
:)
Ik wil niet vervelend zijn maar .. 172.168 is geen private range ip adres
waarchijnlijk heb je een beetje creatief typwerk verricht, maar just saying

[ Voor 0% gewijzigd door Fish op 10-01-2015 23:54 . Reden: geen ]

Iperf

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik vergiste me met mijn conclusie, de hele reeks 172.168...... is inderdaad geen reeks van lokale adressen. Een lookup van verschillende adressen in deze reeks verwijst steeds naar een bepaalde streek in Amerika. Weliswaar zijn die lookups qua locatie niet altijd betrouwbaar, maar geen ervan geeft aan dat het een lokaal adres is en dat is wel betrouwbaar. Ik keek zelf even te veel naar de voorgaande conclusies, in combinatie met het tweede byte, te weten '168'. Als het gegeven adres niet een leesfoutje is, d.w.z. dat het niet 192.168..... moet zijn en op de modem (oftewel de veronderstelde combinatie modem-router) niet meer dan één poort zit, dan is de kans groot dat het geen combi is en dan kun je niet volstaan met een switch, maar moet je hiervoor een router hebben. Ik ga er voorlopig van uit dat het wezenlijke verschil met een switch bekend is.
En ten overvloede, die 172.168...... is in dat geval dus TS z'n internetadres dat verstrekt wordt door z'n provider en hij als hij het zeker wil weten kan controleren op de site http://www.watismijnip.nl/.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 11-01-2015 23:01 ]

Pagina: 1