Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Payment service provider informatie : koppeling met bank

Pagina: 1
Acties:

• _Nick_
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07-2021
Hi,

Aangezien mijn uitgebreide zoektocht online niet veel info naar boven bracht, had ik graag in contact gekomen met mensen die de werking van een payment service provider (PSP) goed kennen. (zoals bv. Ogone, MultiSafePay, Adyen, ...) Ik heb hieromtrent informatie gezocht bij zowel online documentatie van banken (Fortis, Belfius, Hello Bank) en bestaande PSP's. Echter gaven deze zoektochten geen inzicht in mijn specifieke vraag over de koppeling van PSP's met een bank. (via bank API)

Mijn concrete vragen:
  • Kan iemand met inzicht geven in het functionele ontwerp van deze koppeling?
  • Technische gegevens omtrent hoe deze PSP's met de API's van bank communiceren.
  • Concrete ervaringen met bank API's; bijvoorbeeld e-commerce bedrijven of PSP's die goede ervaringen hebben met de API's van bepaalde banken.
Highly appreciated!

Gr,
Nick

-- Ik wist niet waar dit topic thuis hoorde, maar ik vermoed dat deze map het beste aansluit bij mijn vraag. Indien dit niet zo is, mag dit topic zeker verplaatst worden --

• Zeg
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 16:44

Zeg

Is het niet handiger om dan contact te leggen met de respectievelijke bank of PSP? Het heeft - gok ik zo - een reden waarom die stukken niet openbaar zijn.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:12
Zouden ze niet vooral de publieke apis gebruiken? Bijv iDEAL kan je via de meeste banken gewoon koppelen. De PSP zet dan via die API een iDEAL transactie op naar hun eigen rekening en verifieert dat. Na x dagen maken ze het dan over naar de klant. Voordeel van de klant is dan dat ze meeliften op korting en verschillende koppelingen met dezelfde API kunnen gebruiken.

Maar als je dat zelf wil doen kan je misschien gewoon de bank contacteren?

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:26
Kijk naar welke betaaldiensten de PSP ondersteund en ga daarvoor op zoek naar de bijbehorende API.
Vaak zijn deze enkel beschikbaar voor betalende klanten of dienstverleners.

Maar wat wil je ermee doen?
Zelf een PSP worden :?

Het doel van een PSP is om de betaling voor jou af te handelen. Je stuurt je "factuur" naar de PSP, je krijgt een link terug en stuurt je klant daarnaartoe om de betaling af te ronden.
Jij hebt dan enkel met de PSP te maken en kan in de configuratie aangeven welke betaaldiensten er ondersteund moeten worden.
De PSP heeft contracten met banken voor een implementatie voor die bank. In Nederland is dat gestandaardiseerd in de vorm van iDeal. In het buitenland is dat er niet en zal het per bank een specifieke implementatie hebben. Dat abstraheren ze bij jou weg. En hoe ze dat technisch doen? Dat is het "geheim van de smid".

let the past be the past.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Volgens mij begrijp ik ook je vraag niet helemaal... je kunt zelf alle API's van banken/services maken zoals iDeal/PayPal/Creditcard of je laat dat aan de PSP over en je implementeert enkel hun API. Ik heb zelf afgelopen jaar gewerkt met Adyen en hoewel de API erg verouderd aandoet werkt het prima. Hun documentatie is gewoon online te bekijken: https://www.adyen.com/home/support.html

• _Nick_
Hi iedereen en bedankt voor deze eerste reacties.

Ik heb de afgelopen jaren ook reeds in contact gekomen met PSP's en hun respectievelijke (al dan niet API) documentatie. Waar ik echt naar op zoek ben, is personen die reeds gewerkt hebben met de API's van BANKEN, die dus ongetwijfeld gebruikt worden door PSP's.

Reden van mijn vraag is inderdaad om te verkennen wat de mogelijkheden/moeilijkheden zijn als PSP om met de API's van banken te integreren. Hierbij dus ook de ervaringen van mensen (die bv voor PSP's werken) met die API's van banken; welke banken een goede API hebben, goede support leveren, ...

Hopelijk brengt mijn reactie de duidelijkheid waar jullie naar vroegen.

Alvast bedankt voor de reacties.

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:47
Het waarom ontbreekt hier een beetje. Als je dit onderzoekt namens een PSP dan moet je gewoon naar de banken zelf stappen.

De meeste banken hebben zelf een api om op een bepaalde manier een betaling af te handelen. Bijvoorbeeld iDeal (alleen in nederland). Hier kun je vrij makkelijk toegang tot krijgen, het is namelijk allemaal gestandaardiseerd. Hier wordt dan een apart bv'tje voor opgericht om als PSP te fungeren, terwijl de bank zelf hier gewoon achter zit. En daarmee doe je dan zaken (als eindgebruiker) Maar dat weet je waarschijnlijk al ;)

Voor andere vormen van geautomatiseerd betalings-verkeer. Regel is, hoe hoger je in de financiële keten komt. Hoe moeilijker het word om publiek informatie hierover te vinden.
Banken werken met onderlinge vertrouwens relaties. Dit betekend veel contracten en NDA's welke getekend worden alvorens ze uberhaupt betalingen/verkeer van je gaan accepteren.

Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die je in enig bruikbare technisch detail gaat vertellen hoe die koppelingen op het niveau waar jij naar vraagt, werken.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor een klant ooit eens SEPA verzamel betalingsbestanden aangemaakt en via 2way authentication naar ING verstuurd

info: https://www.ing.nl/zakeli...standsformaten/index.html

• _Nick_
Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1