Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141560

Topicstarter
device: iPh5 met iOS 8.1.2
Probleem:
Sinds enige tijd (onduidelijk moment) lijkt mijn GPS op hol te zijn.
Echter het is een voor mij volstrekt onduidelijk geheel.
Situatie:
Indien ik thuis (friesland) zonder Wi-Fi mijn lokale weer (Apple app) bekijk, blijkik mij vlgs de phone in Castricum te bevinden (zo'n 150km verderop dus). Ook in de apps 'zoek mijn vrienden', 'Google maps' en 'kaarten' is mijn positie Castricum. Zodra ik Wi-Fi aanzet wordt eea overal gecorrigeerd in de juiste positie, mijn woonplaats dus (de weer app vertoont echter dan vreemd genoeg niet de plaatsnaam maar de kreet 'lokaal weer')
Indien ik thuis zonder Wi-Fi een navigatie app start en na soms korte tijd, maar soms ook heel lang, (de fix verschijnt dan pas wanneer ik Wi-Fi activeer en weer uitschakel) een fix (3D) heb, ben ik wel gewoon op de juiste positie. Sterker nog: de hierboven genoemde apps hebben opeens allemaal ook de juiste positie maar dit verandert weer na enige tijd wanneer ik de nav app heb afgesloten (echter pas na geruime tijd).
Zodra ik onderweg ben (zowel met als zonder sim actief) is mijn positie in alle apps correct.

Ergo: ik snap er totaal niets meer van.....
Is de GPS kapot? (Lijkt me niet want ik krijg in nav app gewoon een goede fix...)
Wat kan het probleem en de oplossing zijn??
Klopt t dat het GPS onderdeel niet 'eenvoudig' zelf te vervangen is (precisie soldeer aktie)?
(aangezien m'n abbo verlengd kan worden overweeg ik maar om over te stappen op de iph6..... maar ja...)

Op zich geen onoverkomelijk probleem (indien ik thuis ben weet ik zelf wel waar ik ben), onderweg lijkt ie het wel gewoon goed te doen en de nav app doet het sowieso goed. Maar het blijft toch vreemd en het intrigeert me toch ..... 8)

Alle helpende reacties zijn welkom,

Mvrgr
T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:02
De afkorting iph doet mij denken aan wat anders.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik kan je in iedergeval meedelen, de compas chip is niet zelf te vervangen. Deze zit op het moederbord gesoldeerd.
Dit is een hele kleine chip. Die net onder je speaker/frontcamera zit.

Heb je de iphone al een keer een rest gegeven? Of terug maar fabrieksinstellingen.
Klink namelijk wel software achtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Reset etc al geprobeerd maar zonder succes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 625007

Toevallig ook geen jailbreak met een locatie faker er op gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wi-Fi samen met GPS gebruikt om (snel) je locatie te bepalen. De locatie via Wi-Fi wordt bepaald aan de hand van de access points die je iPhone kan horen. Het kan voorkomen dat de locaties van de access point zoals Apple die weet niet overeenkomt met de daadwerkelijke locatie. Vandaar dat je locatie niet klopt met Wi-Fi aan. Dit is vervelend, maar zou zich na verloop van tijd (een maand of zo) zichzelf moeten oplossen. Jij vertelt nl. ook aan Apple welke access points je op je (GPS) locatie kunt horen. Na verloop van tijd zou de database dan weer moeten kloppen.

Ergo, het lijkt me dat er niets mis is met je GPS chip, maar dat dit een tijdelijk probleem is wat zichzelf zal oplossen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@daedalus

Tot zover al bedankt voor de input.
Maar ik begrijp jouw antwoord niet helemaal.
In mijn situatie klopt (op locatie thuis) mijn locatie op m'n iphone niet wanneer ik Wifi uit heb staan (jij hebt het juist over aan staan)
Kan je dat van die databases wellicht iets veder uit leggen?
En: hoe kan het dat die database dan opeens niet meer klopt en hoe informeer ik Apple dan (gaat dit automatisch?)?. Geldt deze situatie hier dan exclusief voor mijn iphone? De iphone van mijn vrouw heeft namelijk geen probleem.....

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 141560 op 10-01-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 07:36
Er zijn 3 niveaus voor locatie die je iphone gebruikt: op basis van wifi mac adressen, gps en celluar (met welke gsm masten ben je verbonden)

het lijkt erop dat de db met mast id"s door de war is, die gebruikt hij namelijk als je wifi uitzet maar geen precieze gps locatie nodig hebt.
JE zou het kunnen testen door een sim van een andere provider erin te stoppen. Met een beetje geluk is de database van die masten wel op orde

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 13-01-2015 09:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@laurens0619

Dank voor je bijdrage.
Enig idee hoe zo'n db spontaan 'door de war' kan raken? En is dit uniek voor mijn telefoon en/of voor mijn nummer?
Die andere sim, kan dat ook van een ander nummer zijn maar met dezelfde provider? (de enige welke ik zo beschikbaar heb is die van mijn vrouw nl). En is na die switch de db dan weer (evt) hersteld als ik mijn eigen sim weer plaats?

Edit: de switch met de sim van mijn vrouw (zelfde provider) inmiddels geprobeerd; locatie afwijking blijft bestaan..... Snap r niks van... Misschien dan maar gewoon m'n abbo verlengen en voor een strakke iph6 gaan? 8) (of verhuist het probleem dan mogelijk mee? :? )

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 141560 op 14-01-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
(Kickje)
@laurens0619 en @daedalus: graag nog je reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 07:36
ik denk dat je zelf al ondervonden hebt dat als ik zeg een andere provider dat je niet een andere sim van dezelfde provider moet proberen :P

Geen idee hoe zo'n db door de war kan raken. Nee die herstel je niet met een wissel, die db draait bij de provider/apple dus helaas :)

Ik zou eerst maar eens achterhalen of locatiebepaling op basis van cell id inderdaad de oorzaak is, vast een app ergens te downloaden waar je kiezen op welke manier hij locatievoorzieningen moet berekenen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik word er helaas niet veel wijzer van ondanks de goed bedoelde adviezen en uitleg (ligt aan mij).
Nog enig idee of het probleem wellicht meeverhuist bij een nw iphone en verlengen abbo (zelde provider dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als het probleem zich juist voordoet als Wi-Fi uitstaat, dan lijkt het me inderdaad niet een database probleem. Je zou 'ns de kompas app kunnen openen (met Wi-Fi) uit, om te kijken met welke coördinaten je GPS chip komt. Als dat inderdaad afwijkt dan is er toch iets mis met de chip, en daar is weinig aan te doen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@deadalus
Jouw tip geprobeerd (met wifi uit); locatie in eerste instantie afwijkend (>100 km) na 2 minuten m'n juiste locatie .....
Echter...... na 30 minuten is m'n locatie weer zo'n 35 km verderop, en als ik Google Maps open en m'n locatie bekijk zie ik deze met de seconde verder weg schuiven, in een lijn richting de locatie welke veelal als 'mijn' locatie wordt gezien (ergens in NH ipv Friesland, zo'n 100 km verderop).
Dit alles constaterende zittend op de bank thuis. Zodra ik buitenshuis me noemenswaardig verplaats komt de locatie weer terug naar waar ik me echt bevind.
Ook in de kompas app en navi app verschuift m'n locatie, idem als in Google Maps.
.... schiet mij maar lek..... ? :?
Om het vraagteken nog wat groter te maken: na weer 20 minuten verder is m'n locatie weer ok ......
En weer 20 minuten verder is de locatie weer ruim 100 km verderop.
Nog een andere constatering: via 'mijn vrienden-app' is de telefoon van mijn vrouw ook op een totaal andere locatie (zo'n 2 km verderop) terwijl die gewoon naast mij op de bank ligt.
Ik concludeer: een defecte GPS chip, of in ieder geval een onbetrouwbare weergave van mijn werkelijke locatie.
Ik ga er vanuit dat eea apparaat gebonden is en verdwijnt bij de aanschaf van een nieuwe iPh 6 bij verlenging van m'n abbo (graag bevestiging hiervan...)

Alvast dank

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 141560 op 31-01-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gps ontvangst is binnenshuis ook zelden echt goed. Dat merk ik met 'echte' GPS ontvangers ook. Dus wellicht dat het gewoon daar aan ligt, of dat er een storingsbron in de buurt zit die GPS verstoort of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Slechte ontvangst binnen zou mi moeten resulteren in het niet krijgen van een fix maar niet in het krijgen van een fix van een totaal andere locatie (consequent dezelfde locatie ruim 100km hiervandaan). Het heeft altijd goed gewerkt hier binnen en mijn phone is hier de enige met dit probleem, dus storingsbron is dan wel erg selectief.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, als afsluiter:
Na een bezoek aan het buitenland blijkt bij terugkeer in NL het probleem opgelost.
Nog altijd geen flauw idee waardoor het ontstaan is en wat het nou uiteindelijk is geweest. Het blijft voor mij vreeeeeeeeeeeeemd.

-kan een slotje op wat mij betreft-
Pagina: 1