Reviews en prijzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Kan het kloppen dat als je bij het achterlaten van een review over een hot-nieuw product de prijs negatief punt geeft, dat het product daardoor een ster minder krijgt?

Ik kan me best voorstellen dat het budget van iemand verschillend is. Stel dat iemand een duur product als negatief ervaart, maar dat mag geen negatief product eigenschap zijn. Innovatieve producten zijn per definitie duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

donderdraak schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:18:
Kan het kloppen dat als je bij het achterlaten van een review over een hot-nieuw product de prijs negatief punt geeft, dat het product daardoor een ster minder krijgt?
Volgens mij stel je de vraag verkeerdom?

Bedoel je het zo: kan het zijn dat sommige mensen de prijs van een product te hoog vinden voor wat je ervoor krijgt en daardoor een lagere eindscore geven?
En daarop lijkt het antwoord me: ja, dat zal zeker af en toe gebeuren.
Ik kan me best voorstellen dat het budget van iemand verschillend is. Stel dat iemand een duur product als negatief ervaart, maar dat mag geen negatief product eigenschap zijn. Innovatieve producten zijn per definitie duur.
Men wil natuurlijk niet alleen maar het beste van het beste, dat moet ook voor een goede prijs.
Dat het duurder is als het "beter" (volgens welke definitie dan ook) of innovatiever is, is prima en logisch... maar het moet dat extra geld wel gewoon waard zijn.

Prijs/kwaliteit-verhouding (en prijs/feature-verhouding, etc) is wat mij betreft in ieder geval wel degelijk iets dat invloed mag hebben op het eindoordeel. Dat de prijs niet helemaal in verhouding staat tov goedkopere producten door de "wet van de afnemende meerwaarde" van duurdere producten wordt volgens mij door de meeste mensen wel meegenomen.

Wat is de aanleiding van je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:20
Ik kan zo geen voorbeeld geven, maar ik lees wel eens reviews op tweakers waar ik de indruk krijg dat de reviewer teveel naar de verhouding prijs-kwaliteit kijkt dan naar het product op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat zal best af en toe gebeuren... Het zijn niet voor niets persoonlijke meningen, de een zal meer waarde aan de prijs hechten dan de ander. En dat is ook een van de redenen dat het aanbevolen is meerdere reviews over hetzelfde product te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
ACM schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:11:
Wat is de aanleiding van je vraag?
Enige tijd geleden zocht ik naar een nieuwe sata schijf voor een nas, welke vijf sterren had. Deze reviews waren op basis van 13 verschillende uitvoeringen. Dit was de slechtste review van een bepaald type uitvoering. Wanneer je alle uitvoeringen 1 voor 1 bestudeerd dan krijg je een hele andere scoreverdeling.

Het valt mij echter op dat uiteindelijk alleen het "Eindoordeel" meetelt in de "Scoreverdeling van gebruikersreviews" klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

donderdraak schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:10:
Het valt mij echter op dat uiteindelijk alleen het "Eindoordeel" meetelt in de "Scoreverdeling van gebruikersreviews" klopt dat?
Ja.

Alle andere sterren en plus- en minpunten zouden voor vreemde dingen zorgen. Dat iemand voor een bepaalde deelbeoordeling X sterren geeft zegt nog niet dat dat op het grote geheel ook even zwaar moet meetellen als andere beoordelingen.
We kijken alleen naar de review als geheel bij de samenvatting van scores die we tonen.

Het eindoordeel zou een representatie van de mening van de gebruiker moeten zijn, en dus effectief een 1-cijferige samenvatting van o.a. de tekst, losse plus- en minpunten en eventuele deelscores. Omdat ook niet alle reviews dezelfde deelscores ingevuld hebben zou het bovendien helemaal vreemd worden om die ook mee te tellen.

Dat eindoordeel-cijfer bepaalt de gebruiker uiteraard zelf, dus daar zal allicht hier en daar een stukje mening in verwerkt zitten. Maar ook een door de gebruiker zelf bepaalde weging van de diverse punten.

Het is me echter nog steeds niet duidelijk wat je nu met deze vragen wilt bereiken:
- Ja, gebruikers zullen in hun eindoordeel af en toe minder hoge scores geven op basis van een prijs die in hun ogen niet past bij wat je krijgt
- Ja, de samenvattingen (zowel score-verdeling als het gemiddelde oordeel) is alleen gebaseerd op de eindoordelen per review

Maar wat probeer je nou echt te vragen of te melden? Door de vragen op deze wijze te stellen suggereer je dat er iets niet goed aan is. Maar wat dan? :)
donderdraak schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:10:
Wanneer je alle uitvoeringen 1 voor 1 bestudeerd dan krijg je een hele andere scoreverdeling.
Er is natuurlijk geen enkele reden om aan te nemen dat je gewoon gemiddeldes van de deelscores kunt uitrekenen. Misschien vindt iemand een bepaald punt 3 sterren en vier andere punten 5 sterren, dat zegt nog niet dat het eindoordeel dan maar 4,6 ster moet worden... als dat ene punt heel belangrijk is of volledig het plezier in het product verpest kan het best zijn dat er ook voor het eindoordeel 3 sterren overblijft.

[ Voor 17% gewijzigd door ACM op 10-01-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
Bedankt mijn vraag is daarmee beantwoord
Pagina: 1