"Geek" catagorie .. waar gaat dit over ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Dit is een artikel in de nieuwe .geek-categorie. In deze categorie brengen we onderwerpen die niet binnen het stramien van nieuwsberichten vallen, maar vanwege de hoge geek-factor wel leuk zijn om te brengen.
Lig het aan mij, of is het maar onzin, die "geek" meuk in de titel van een artikel op de frontpage. Waarom word een poker-algorithme of Doom op een programmeerbare Intel Edison microcontroller uitgelicht en zou dit niet onder het normale nieuws vallen.

Dat Nu.nl of BNdeStem.nl een aparte "geek" catagorie voor bepaalde artikelen zou gebruiken kan ik nog iets bij voorstellen, maar dit is Tweakers, het gros van het nieuws gaat over computer-onderdelen, domotica, wetenschap, videogames en multimedia .... praktisch alles is al "geek".

Het lijkt meer een excuus om "schreeuwende" headlines te verzinnen.
.Geek - Great Scott! Marty McFly's Nike-sneakers met zelfstrikkende veters komen er aan
.Geek - Je kunt een potje poker niet winnen van dit computerprogramma
What's next, een aparte categorie voor artikelen met "Betteridge's law of headlines"? :F

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 12:31

_David_

FP ProMod

llama llama duck

plan: Development-round-up - Iteratie #62
Redactionele aanpassingen

Naast de aanpassingen aan het reactiesysteem zijn er nog een paar noemenswaardige aanpassingen aan de frontpage. Zo kon de redactie artikelen schrijven van het type 'Redactieblog'. Zoals de naam suggereert, gaat het hier meer om opiniestukken dan om echte nieuws- of reviewartikelen. Dit type werd echter maar sporadisch gebruikt en we hebben het dan ook omgedoopt in '.Geek-artikelen'. Onder deze noemer wil de redactie vaker typische geek-artikelen plaatsen die wellicht geen echt nieuws zijn, maar wel leuk zijn - zoals een nieuwe Star Wars-trailer, Lego-dingen, enzovoort. In de komende iteratie gaan we hier nog wat extra's mee doen, maar daarover meer in het volgende .plan. :)

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 21:22
Inderdaad. Iets hóeft niet altijd nieuws te zijn, maar kan wel interessant zijn alsnog te brengen. Zonder .Geek is het voor ons redacteuren bijzonder lastig zulke berichten in een regulier artikel te gieten. Je moet dan immers een nieuwsaanleiding vinden, er een actualiteitswaarde aan koppelen enzovoort. Dit biedt ons redactionele vrijheid ook andere berichten te brengen.

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Duidelijk, en dat gaat inderdaad op voor het "8 jaar iPhone"-artikel, maar de andere helft van de geplaatste "geek" artikelen zijn gewoon technologie-gerelateerde nieuws-berichten kwa inhoud.

.Geek - Op één wiel de straat op met dit skateboard vol sensoren

.Geek - Je kunt een potje poker niet winnen van dit computerprogramma

.Geek - Doom op de mini-computer Intel Edison

Dat laatste is wat karig, maar had het bijvoorbeeld aangevuld geweest dat het om een OS-loze microcontroller gaat met zelfgeschreven drivers, en enkel over GPIO pinnen kan communiceren, was het gewoon een volwaardig artikel. Van die andere artikelen zie ik ook niet waarom ze buiten de informele titel en schrijfstijl, niet als normaal nieuws-artikel worden geplaatst.

Als "geek" tevens gebruikt gaat worden als dump-plaats voor nieuws-artikelen met lage journalistieke standaarden, lijkt me dat dat kwalitatief weinig aan tweakers toevoegt.

[ Voor 7% gewijzigd door SirNobax op 10-01-2015 18:02 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind "Geek" weer zo'n media-stereotypische uitdrukking. Vind het heel jammer dat Tweakers mee doet aan het stigmatiseren van personen met bepaalde interesses ("als je van wiskunde houdt ben je opeens een geek!"). Slaat Wikipedia er nog eens op na:
The word geek is a slang term originally used to describe eccentric or non-mainstream people; in current use, the word typically connotes an expert or enthusiast or a person obsessed with a hobby or intellectual pursuit, with a general pejorative meaning of a "peculiar or otherwise dislikable person, esp[ecially] one who is perceived to be overly intellectual

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heb je wikipedia er ook op nagezocht wat er bij Tweaker staat? :+

Er zijn wel meer dingen die negatief worden opgevat elders in de maatschappij. Daarom is er Tweakers om daar misschien wat aan te veranderen, dat doe je met name door termen te generaliseren.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

SirNobax schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:40:
Dat Nu.nl of BNdeStem.nl een aparte "geek" catagorie voor bepaalde artikelen zou gebruiken kan ik nog iets bij voorstellen, maar dit is Tweakers, het gros van het nieuws gaat over computer-onderdelen, domotica, wetenschap, videogames en multimedia .... praktisch alles is al "geek".
Hier kan ik me wel in vinden. Ik vind .Geek ook een beetje vreemde keuze om als categorie te gebruiken om bovenstaande redenen.
Misschien is het beter om iets te pakken wat nog meer Geek/Tweaker-waardig is.

Bijvoorbeeld: .ReadOnly

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Zeror schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 22:03:
[...]

Hier kan ik me wel in vinden. Ik vind .Geek ook een beetje vreemde keuze om als categorie te gebruiken om bovenstaande redenen.
Misschien is het beter om iets te pakken wat nog meer Geek/Tweaker-waardig is.

Bijvoorbeeld: .ReadOnly
Beter vind ik .leesvoer

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat het nog beter Tweak kan heten..
Want ik vind het eigenlijk echte tweakers artikelen zijn, van mensen die iets willen en het gaan maken... Zoals je eerst veel vaker op tweakers zag, en ik erg leuk vond.
Maar ik vind het ook een beetje raar, vooral om bovengenoemde reden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2015 04:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 04:08:
Ik vind dat het nog beter Tweak kan heten..
Want ik vind het eigenlijk echte tweakers artikelen zijn, van mensen die iets willen en het gaan maken... Zoals je eerst veel vaker op tweakers zag, en ik erg leuk vond.
Maar ik vind het ook een beetje raar, vooral om bovengenoemde reden.
Je bent al Tweak(er) als je überhaupt op deze site bent, dus die naam zou ik sowieso al niet pakken. Zit op op Tweakers (geregistreerd of niet) dan ben je Tweaker.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
De basis van nieuws op Tweakers is technologie en op de redactie worden heel wat leuke onderwerpen afgeschoten omdat er te weinig inhoudelijke informatie te vinden is, het onderwerp te luchtig is, het onduidelijk is of bepaalde mods en tweaks niet al eerder gedaan, enzovoorts.

Nu konden we onze redactionele formule wat losser gaan hanteren en die stukken er geforceerd tussendoor gaan gooien, maar beter leek het ons hier een aparte categorie voor te verzinnen. Het is niet als dumpplaats bedoeld, maar het geeft ons wel de mogelijkheid items te brengen waarvan we denken dat ze leuk zijn voor onze lezers, maar die we zelf niet goed om wat voor reden dan ook in de huidige nieuws-lijn vinden passen. We hopen hiermee ook in te spelen op de wens van sommige users om onderwerpen 'oude stijl' te brengen, zoals ze pakweg tien jaar geleden op T.net verschenen.

De naam .geek is gekozen om die bredere onderwerpskeuze te onderstrepen. Ik ben het er niet mee eens dat het een negatieve connotatie heeft, in tegendeel. Volgens mij is het al jaren een geuzenaam die zelfs in de mainstreammedia in positieve zin gebruikt wordt.

De redactie zal de komende tijd de juiste onderwerpskeuze en tone & voice moeten vinden en er is natuurlijk een grijs gebied wat betreft de keuze voor nieuws of .geek. Maar volgens mij is het wel een categorie met potentie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-08 11:28
Mag ik dan qua tone & voice het advies geven dat koppen als "Great Scott! Marty McFly's Nike-sneakers met zelfstrikkende veters komen er aan" en "Je kunt een potje poker niet winnen van dit computerprogramma" bloedirritant zijn en de beruchte Upworthy-stijl benaderen? Naast de irritatie werkt dit al dan niet terechte beschuldigingen van "te mainstream", "te commercieel", "clickbait" enzovoort natuurlijk makkelijk in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 17:46

arnoudwokke

Redacteur
Mag ik dan qua tone & voice het advies geven dat koppen als "Great Scott! Marty McFly's Nike-sneakers met zelfstrikkende veters komen er aan" en "Je kunt een potje poker niet winnen van dit computerprogramma" bloedirritant zijn en de beruchte Upworthy-stijl benaderen? Naast de irritatie werkt dit al dan niet terechte beschuldigingen van "te mainstream", "te commercieel", "clickbait" enzovoort natuurlijk makkelijk in de hand.
Dank voor de feedback. Zoals Olaf al zei zoeken we nog naar de juiste vorm en toon en daarvoor is alle feedback welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 15:59
De titels mogen inderdaad van mij betreft wel gewoon zoals de andere titels ook zijn. Duidelijk en to the point. Die .Geek ervoor geeft al goed aan dat het een andere categorie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:27
Ik vind het juist wel leuk, een beetje een lossere titels voor .geek. Laten we onszelf niet altijd zo serieus nemen. "Great Scott! Marty McFly's Nike-sneakers met zelfstrikkende veters komen er aan": +3! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor .geek (weet niet of dat hetzelfde moet als een newssubmit?):

http://www.geek.com/games...ready-over-90000-1613146/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 21:59
Had een apart topic geopend in lieve-adjes. Hierbij mijn gedachte over de term geek

Sinds de laatste development-round-up is het thema geek geïntroduceerd, op dat moment was ik al niet gecharmeerd van de term. Juist omdat Tweakers zo druk is de site mainstream te maken is een term als geek niet geschikt en schept onduidelijkheid. Persoonlijk associeer ik hem met nerd en sla deze artikelen dus snel over, terwijl er dus zeker wel interessante artikelen tussen staan, kom ik na 12 dagen pas achter.

Daarnaast wordt hij volgens mij nu door de reactie gebruikt om het gebruiken, neem nu Tesla-ceo Elon Musk wil 8km lang Hyperloop-testcircuit gaan bouwen is gewoon een prima nieuwsbericht.

Vriendelijk wil ik vragen aan tweakers om nog eens goed na te denken over de term geek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Ik vind de term "geek" ook niet echt passend. Het hierboven genoemde "leesvoer" vind ik al leuker klinken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Ik vind het nergens voor nodig om nieuws te labellen met .geek en ik vind de tag ook verwarrend en afleidend. Het is gewoon nieuws volgens de redactie goed aansluit bij de site. Prima. Als de titel stom klinkt lees ik het toch niet, daar zijn titels voor :).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf schreef op maandag 12 januari 2015 @ 07:52:
Nu konden we onze redactionele formule wat losser gaan hanteren en die stukken er geforceerd tussendoor gaan gooien, maar beter leek het ons hier een aparte categorie voor te verzinnen. Het is niet als dumpplaats bedoeld, maar het geeft ons wel de mogelijkheid items te brengen waarvan we denken dat ze leuk zijn voor onze lezers, maar die we zelf niet goed om wat voor reden dan ook in de huidige nieuws-lijn vinden passen. We hopen hiermee ook in te spelen op de wens van sommige users om onderwerpen 'oude stijl' te brengen, zoals ze pakweg tien jaar geleden op T.net verschenen.
Ik denk dat daar een flinke meerwaarde in kan zitten. Niet alleen maar droog nieuws brengen dat elders vast ook wel te vinden is, maar juist ook die passie reflecteren die zoveel mensen hier voor technologie hebben. Zelfs de naam van de website is daar naar gevormd!
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 21:50:
Ik vind "Geek" weer zo'n media-stereotypische uitdrukking. Vind het heel jammer dat Tweakers mee doet aan het stigmatiseren van personen met bepaalde interesses ("als je van wiskunde houdt ben je opeens een geek!"). Slaat Wikipedia er nog eens op na:
Stigmatiseren? Ik zie de geek-aanduiding hier juist als positief, als aanduiding van zeer creatieve en knap uitgevoerde projecten. Geek is een geuzennaam, als je dat als negatief wilt opvatten ben je er wel naar op zoek om het zo uit te leggen.
Ramon schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:49:
Ik vind de term "geek" ook niet echt passend. Het hierboven genoemde "leesvoer" vind ik al leuker klinken.
Het is wel wat droog en truttig.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 21:07

sanzut

It's always christmas time

Persoonlijk boeit het .geek nieuws me eigenlijk nooit, en ik vind het eerder irritant als een toevoeging voor tweakers.net.
Kan er een optie komen om deze .geek-berichten van de frontpage te verbergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanzut schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 00:20:
Persoonlijk boeit het .geek nieuws me eigenlijk nooit, en ik vind het eerder irritant als een toevoeging voor tweakers.net.
Kan je er niet gewoon overheen lezen? Het is nog geen linkje per dag.

Er zijn wel meer dingen die ik niet noodzakelijk hoef te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Het zijn wel leuke artikelen, alleen jammer dat het gewoon copy paste is van een andere site, van mij mag er wel wat diepgang inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 17:02

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
sanzut schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 00:20:
Op de fp op het tandwieltje rechtsboven klikken, 'frontpage' uitvouwen en .geek uitvinken... Het kan dus al. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1