[Marktplaats] Toch wat extra zekerheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik ben al een tijd op zoek naar een headset nu heb ik deze toevallig gevonden. Nieuw in verpakking hij heeft er 5 opgekocht via een faillisements opkoop.

- 8 maanden actief op Marktplaats, dit is zijn enige advertentie
- 66% van de nieuwprijs zijn we op akkoord, nieuw in doos.
- Op verzoek van mijn "ik deel mijn identiteitsgegevens zoals een id-kaart of rijbewijs niet met derden. Hier schijnt wel eens misbruik van te worden gemaakt. Ik hoop dat u dit begrijpt."
- Verzoek om serienummer staat uit.

Ik ben bang voor namaak, ik vraag me alleen af hoe een serienummer dit tegen kan gaan. Op de website van de fabrikant kan ik wel verifieren of het serienummer klopt. Maar ja, die kunnen ze ook van een legitiem product afhalen. Ik ben nog nooit opgelicht en wil dit graag zou houden ;)

Wat kan ik nog doen om 1) te voorkomen dat ik een nep product krijgt en 2) als ik opgelicht wordt in ieder geval met de Tweakers-knok-ploeg langs kan >:)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Rekeningnummer/telefoonnummer gecontroleerd? Naam en/of account id op google gezocht? Naam kan je veranderen, maar account id niet..

Vragen of je de headset op kan halen. ;) Zo nee, weet je dat je gelijk kan stoppen. Zo ja, of je neemt het risico of je gaat voor 100 procent zekerheid en haalt hem op. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door GermanPivo op 09-01-2015 19:19 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup. Als je hem niet op kan halen, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik kan hem wel ophalen maar hij heeft aangegeven beneden te willen afspreken omdat het in een flat is (apartement van zijn vriendin). Ik kan wel aandringen om alsnog in de woning af te willen spreken.

Ik zal even googlen op naam, telefoonnummer, rekeningnummer en account id. Bedankt voor deze tips!

naam = te generiek
telefoonnummer onbekend (zal ik om vragen)
rekeningnummer onbekend (zal ik om vragen)

[ Voor 15% gewijzigd door battler op 09-01-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:52
Beneden afspreken voor z'n flat geeft mij al een slechte indruk, voor hetzelfde geld woont hij daar niet en kan je hem bij oplichting niet meer terugvinden.
Waarom zou je niet gewoon even 5 minuten bij hem (of z'n vriendin) binnen mogen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Er was eerst spraken dat ik het bij hem thuis kwam ophalen, maar we kwamen niet uit met tijd en locatie. Toen stelde hij dit dus voor waarna ik dacht dat extra maatregelen op zijn plaats waren. Ik zal hem wel vragen om mee te werken om zijn gegevens te valideren en anders houd ik het voor gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:19
Ik denk dat je voldoende alarmbellen hebt rinkellen om het niet te doen.

Je kunt ook voor de reguliere nieuwprijs jouw headset in meer betrouwbare (web-)winkels gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de andere kant... als ik zo'n koper zou hebben als verkoper ook snel afhaken. Kost alleen maar tijd en de kans op gedoe na de koop is waarschijnlijk ook groter. Kost ook alleen maar tijd en brengt niets op.

Voor hetzelfde geld is de potentiële koper iemand die inderdaad identiteitsgegevens probeert afhandig te maken en even snel in het huis kijkt of er wat te halen valt.

Als je complete zekerheid en after-sales hebben wilt moet je in een winkel kopen, dat kost dan eenmaal wat meer. Wil je een lagere prijs dan zul je een wat groter risico op de koop toe moeten nemen, bijvoorbeeld door tweedehands te kopen en/of iets van een handelaartje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Hm. Ik denk dat je jezelf ook even in de verkoper moet plaatsen. Als iemand mij om een kopie van mijn legitimatie vraagt als ik iets te koop heb staan zou ik al niet eens meer reageren (slecht voorbeeld, maar dat vraag je de verkoper in de winkel toch ook niet?)

En waarom niet gewoon afspreken beneden de flat als je toch kan ophalen? Dat geeft jou gelegenheid om te controleren of het om namaak gaat en je kan direct even het serienummer controleren? Ik begrijp overigens nu ik het nog een keer lees dat hij in eerste instantie gewoon bij hem thuis wilde afspreken maar dat dit, o.a. met jou planning niet lukt? Dan is zijn voorstel toch al helemaal niet zo gek wat hij voorstelt nu? Vind je dat wel, dan kan je beter je planning aanpassen en gewoon bij hem thuis het goedje inspecteren en meenemen.

Verder hoef ik ook niet iedereen binnen te hebben dus zo'n gek voorstel vind ik het niet. Kijk zoals hierboven gezegd wordt als je volledige zekerheid wilt hebben, garantie en de hele mikmak dan kan je sowieso beter bij een winkel kopen. Voor maar 34% korting heb je dan ineens een aanspreekpunt wat ook handig is in het geval je aanspraak moet maken op garantie om wat voor reden dan ook. Plus bijkomend voordeel WKOA etc.

Tot slot goed dat je voor onderzoek doet, maar het komt nu een beetje over alsof elke verkoper een oplichter is tenzij het tegendeel is bewezen (een beetje zo'n stelling als elke arabier is een terrorist) daar zou ik, persoonlijk, wat voorzichtig mee zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Perkouw op 09-01-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
Perkouw schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 21:42:
Hm. Ik denk dat je jezelf ook even in de verkoper moet plaatsen. Als iemand mij om een kopie van mijn legitimatie vraagt als ik iets te koop heb staan zou ik al niet eens meer reageren (slecht voorbeeld, maar dat vraag je de verkoper in de winkel toch ook niet?)

En waarom niet gewoon afspreken beneden de flat als je toch kan ophalen? Dat geeft jou gelegenheid om te controleren of het om namaak gaat en je kan direct even het serienummer controleren? Ik begrijp overigens nu ik het nog een keer lees dat hij in eerste instantie gewoon bij hem thuis wilde afspreken maar dat dit, o.a. met jou planning niet lukt? Dan is zijn voorstel toch al helemaal niet zo gek wat hij voorstelt nu? Vind je dat wel, dan kan je beter je planning aanpassen en gewoon bij hem thuis het goedje inspecteren en meenemen.

Verder hoef ik ook niet iedereen binnen te hebben dus zo'n gek voorstel vind ik het niet. Kijk zoals hierboven gezegd wordt als je volledige zekerheid wilt hebben, garantie en de hele mikmak dan kan je sowieso beter bij een winkel kopen. Voor maar 34% korting heb je dan ineens een aanspreekpunt wat ook handig is in het geval je aanspraak moet maken op garantie om wat voor reden dan ook. Plus bijkomend voordeel WKOA etc.

Tot slot goed dat je voor onderzoek doet, maar het komt nu een beetje over alsof elke verkoper een oplichter is tenzij het tegendeel is bewezen (een beetje zo'n stelling als elke arabier is een terrorist) daar zou ik, persoonlijk, wat voorzichtig mee zijn.
Helemaal akkoord. Als je het kan afhalen is dit al een enorme kans dat het gewoon echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
je bent wel heel paranoide zeg

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
Niet zo heel raar als je het aantal oplichters (op MP) in ogenschouw neemt.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Brad Pitt schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 00:28:
[...]

Niet zo heel raar als je het aantal oplichters (op MP) in ogenschouw neemt.
Oplichters gaan vooral voor gemak. Die zullen dus eerder een iPhone aanbieden voor onder de gangbare prijs dan een headset, omdat het aantal mensen dat daar naar op zoek is gewoon veel hoger ligt. Zeker als hij ook nog de moeite neemt om fatsoenlijk op mail te reageren, en zelfs heeft aangeboden dat je kunt komen ophalen, mag je er van uit gaan dat deze persoon in ieder geval niet de intentie heeft om je op te lichten. Als dat zo was, dan had je waarschijnlijk een hoger bedrag moeten betalen aan een rekeningnummer wat al langer bekend stond als frauduleus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heel simpel, als het niet goed voelt dan doe je het niet... Al kom je wel erg angstig over, misschien is marktplaats niet iets voor jou..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 18:36
battler schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 19:24:
Ik kan hem wel ophalen maar hij heeft aangegeven beneden te willen afspreken omdat het in een flat is (apartement van zijn vriendin).
Niet doen.

Ik heb al zat verhalen gelezen van mensen die zoiets afgesproken hebben en wanneer ze aankomen is de persoon er niet en is een familie lid of kennis er om het product te overhandigen. Dan komen ze met een excuus om even weg te gaan en dan zie je ze niet meer of ze doen een switch en je vertrekt met een lege doos.

Leeftijd van de accounts op Marktplaats zegt niets en het hele systeem van marktplaats speelt genoeg oplichters in de hand waardoor het er dus ook vol zit met oplichters en gasten die nep zooi verkopen.
Waardoor ik zelf ook ver weg blijf van Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 14:33
Ik heb al zat verhalen gelezen van mensen die zoiets afgesproken hebben en wanneer ze aankomen is de persoon er niet en is een familie lid of kennis er om het product te overhandigen. Dan komen ze met een excuus om even weg te gaan en dan zie je ze niet meer of ze doen een switch en je vertrekt met een lege doos.
tja, als je je zo makkelijk laat pakken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Carfanatic schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 22:35:
[...]

tja, als je je zo makkelijk laat pakken. :X
Haha ik zie het al voor me:
Verkoper: "Even de doos wisselen hoor!"
Koper: "Prima"
Verkoper: "Dat is dan 200 eurotjes"
*Koper gaat weg*
Koper: "Verdikkie! Er zit opeens een baksteen in!"

Ik heb ook een periode van alles en nog wat van videokaarten verkocht, en mensen zoals jou die (met alle respect) mij contacteren en zo diep ingaan op het natrekken en zekerweten dan had ik je al heel erg lang goede dag gewenst. Een ID vragen? Ik geloof dat je gek bent, die beste man heeft geen enkele reden om jou zijn ID te geven, ik zou ook nee hebben gezegd.

Ik kan me ook helemaal verplaatsen in vreemde mensen over de vloer en dat niet willen, ik voel me zelf ook altijd uiterst buiten mijn comfort zone als mensen langskomen, al ligt dat meer aan mijn sociale "stoornis" dan wat anders.

Sowieso heeft niemand van de zeg 6 personen die videokaarten kwamen halen om een aankoopbon gevraagd of op zijn minst garantiebewijs. Dat vind ik dan wel weer zo'n puntje, zoiets kun je wel vragen, maar als men er niet naar vraagt ga ik er ook niet naar zoeken.

Als jij het niet vertrouwd, dan doe het lekker niet, maar ik kan me voorstellen dat de verkoper er onderhand genoeg van heeft.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:37
Het hangt er ook van af om wat voor bedrag het hier gaat. Voor 50 euro zie ik niet zo'n probleem, is het 350 euro, dan zou ik uit principe de koop niet op straat willen afronden.

Had zelf ook laatst iets:
Systeemcamera op marktplaats. Leek allemaal prima, 5 jaar actief, qua ophalen lukte het niet op korte termijn een goed moment voor ons beide te vinden dus versturen afgesproken. Op mijn verzoek netjes en snel een foto van de aankoopbon ontvangen en de volgende dag ook van de camera en doos. Enige probleempje dat ik zag: de doos was voor een kitset (camera + lens) terwijl hij enkel de body gekocht had, wat de aankoopbon ook bevestigde. Ik vraag netjes hoe dit exact zit (misschien had de fotowinkel de losse body niet op voorraad en het simpelweg opgelost door de lens uit een kitset te halen, aangezien de betreffende fotozaak deze lenzen toch ook los verkoopt), maar na eerst 2 mailtjes te krijgen zonder antwoord ('niet relevant' etc.) kapt hij de overeenkomst af.
Misschien vond hij m'n 'gezeur om zekerheid' voordat ik het geld overmaakte wel irritant, maar van mijn kant is het vertrouwen dan compleet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het kan natuurlijk altijd een oplichting zijn, maar als hij een serienummer kan opsturen, jij checkt dat, en bij het daadwerkelijk ophalen check je of dat hetzelfde nummer erop staat, dan kan er weinig mis gaan. Ja tenzij er wisseltrucs enzo komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

2de hands spullen altijd ophalen en je verder ook niet al te bang laten maken door het grote boze internet. Over het algemeen is het vrij simpel. Enkel populaire producten en producten waar grote marges op zitten worden nagemaakt, dit zijn dus, Bose, Beats sommige goedkopere Sennheiser producten en natuurlijk producten uit China.

De kans dat iemand je een neppe Samsung TV verkoopt is nihil net als dat niemand je een neppe BMW verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
De allerveiligste optie is natuurlijk even doorsparen en het in de winkel kopen ;)

Zelf ben ik geen fan van tweedehands dingen kopen, de keren dat ik het heb gedaan is meestal via Tweakers (en dan ook mensen die ik al langer op Tweakers heb gezien) of bij een product die een paar tientjes kost en dan lig ik er niet wakker van als het niet is wat ik hoop dat het is.

Als je het niet vertrouwt zou ik het sowieso niet doen, liever iets meer betalen en zeker van je zaak zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Vragen achter een kopie van een identiteitskaart ... dan zou ik als verkoper direct afhaken.
Kans is trouwens groot dat je daar de privacy wetgeving mee schendt, want je mag zoiets niet zomaar bewaren.

Iemand die bij mij zou aandringen om in de woning af te spreken - no, can do => zou ik al helemaal niet vertrouwen.

Ken ook iemand die zijn 2e hands auto ook niet thuis verkocht heeft ... maar aan het lokale bankkantoor, konden de biljetten eerst gevalideerd worden op echtheid en gestort.

Serienummer is mogelijk lastig als het ding nog in de verpakking zit.

Trouwens, hoeveel tijd heb je al verloren aan een headset met een prijs van 66% van de nieuwprijs?
Hoeveel brandstof/tijd ga je verstoken om dat ding op te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 11:06

Ypho

Allround Nerd

Kort verhaaltje: Ik heb een tijdje geleden een gloednieuwe (sealed met bon) iPhone 6+ gekocht, 170 euro onder de nieuwprijs. Deze verkoper klonk betrouwbaar aan de telefoon, langer actief op MP, geen melding bij de politie op telefoonnummer en email. Maar hij wilde afspreken voor een hotel (want daar sportte hij meestal), en het moest die dag omdat hij die dag erna op vakantie ging. Ik moest bellen 5 min voordat ik aankwam, want dan zou hij die kant op komen.

Ik zat dus in dubio. Het was twee uur heen en twee uur terug, verkoper klonk OK, maar het feit dat het perse die dag moest, en voor een hotel (hoorde ik onderweg), deed mij twijfelen.

Uiteindelijk heen gegaan en het geld in de auto laten liggen onder de mat. Daarna verkoper gebeld. Die kwam aanrijden op een brommer en ik kreeg meteen de telefoon in mijn hand. Bon zat erbij, IMEI klopte etc etc.

Ik heb alleen gezegd dat ik de verpakking open wilde maken (seal zat erom), maar dat als de telefoon erin zat, dat ik hem sowieso kocht. Telefoon zat erin, en toen naar de auto gelopen en geld gepakt.

Uiteindelijk dus alles in orde (verkoper vertelde ook waarom hij verkocht). Het kan dus zo zijn dat een verkoper ook een beetje wantrouwend is richting kopers, op zich niet verkeerd natuurlijk.

Ik zou zeggen, beslis voor jezelf of afhalen de gok waard is. In het ergste geval rij je voor niets op en neer. In het beste geval heb je iets minder korting ivm benzine kosten. Betaal pas als je het product hebt gezien, en geef het daarna niet meer uit handen omdat "de doos gewisseld moet worden". Als dit wel gebeurt, dan eerst weer controleren voor betalen enz. Je kan nooit genoeg op je hoede zijn zegmaar :)

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ypho schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:19:
Kort verhaaltje: Ik heb een tijdje geleden een gloednieuwe (sealed met bon) iPhone 6+ gekocht, 170 euro onder de nieuwprijs. Deze verkoper klonk betrouwbaar aan de telefoon, langer actief op MP, geen melding bij de politie op telefoonnummer en email. Maar hij wilde afspreken voor een hotel (want daar sportte hij meestal), en het moest die dag omdat hij die dag erna op vakantie ging. Ik moest bellen 5 min voordat ik aankwam, want dan zou hij die kant op komen.

Ik zat dus in dubio. Het was twee uur heen en twee uur terug, verkoper klonk OK, maar het feit dat het perse die dag moest, en voor een hotel (hoorde ik onderweg), deed mij twijfelen.

Uiteindelijk heen gegaan en het geld in de auto laten liggen onder de mat. Daarna verkoper gebeld. Die kwam aanrijden op een brommer en ik kreeg meteen de telefoon in mijn hand. Bon zat erbij, IMEI klopte etc etc.

Ik heb alleen gezegd dat ik de verpakking open wilde maken (seal zat erom), maar dat als de telefoon erin zat, dat ik hem sowieso kocht. Telefoon zat erin, en toen naar de auto gelopen en geld gepakt.

Uiteindelijk dus alles in orde (verkoper vertelde ook waarom hij verkocht). Het kan dus zo zijn dat een verkoper ook een beetje wantrouwend is richting kopers, op zich niet verkeerd natuurlijk.

Ik zou zeggen, beslis voor jezelf of afhalen de gok waard is. In het ergste geval rij je voor niets op en neer. In het beste geval heb je iets minder korting ivm benzine kosten. Betaal pas als je het product hebt gezien, en geef het daarna niet meer uit handen omdat "de doos gewisseld moet worden". Als dit wel gebeurt, dan eerst weer controleren voor betalen enz. Je kan nooit genoeg op je hoede zijn zegmaar :)
170 euro onder de nieuwprijs, met factuur? Dat klinkt wel heel erg als heling, want er is toch niemand die een apparaat koopt en het vervolgens direct ongebruikt met fikse korting weer wil doorverkopen? Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je het serienummer van de iPhone eens checkt bij Apple (of de winkel waar de bon van is), misschien is dat ding wel gewoon gestolen en heeft iemand er een nieuwe bon van uitgeprint, dat is immers redelijk eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Kurkentrekker schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:54:
[...]

170 euro onder de nieuwprijs, met factuur? Dat klinkt wel heel erg als heling, want er is toch niemand die een apparaat koopt en het vervolgens direct ongebruikt met fikse korting weer wil doorverkopen? Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je het serienummer van de iPhone eens checkt bij Apple (of de winkel waar de bon van is), misschien is dat ding wel gewoon gestolen en heeft iemand er een nieuwe bon van uitgeprint, dat is immers redelijk eenvoudig.
Mensen hoeven niet per se een iPhone los te kopen om vervolgens te verkopen he. Je kan hem ook krijgen bij een abonnement of als een geschenk. Probleem met een iPhone is zijn grote populariteit en hoge prijs waardoor die geschikt is voor oplichters.

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 12-01-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dat dus. Veel mensen verlengen met toestel en verkopen het toestel dan weer door. Bij sommige aanbiedingen is het zelfs rendabeler dan een sim only.

Maar goed.
@TS, ik snap wel waarom hij je niet in huis wilt hebben. Als iemand mijn ID zou willen hebben en nog veel meer persoonsinformatie, dan ben ik er wel klaar mee. Dan zou ik ook niet thuis afspreken. Overigens, om wat voor een bedrag praten we hier?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 11:06

Ypho

Allround Nerd

Kurkentrekker schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:54:
[...]

Dat was ook de reden dat ik perse wilde afhalen en wantrouwend was. Ik heb ter plaatse de nummers gecontroleerd, en dat was prima. Uiteindelijk bleek het zo te zijn dat hij een iPhone vergoed had gehad van zijn verzekering, maar deze niet meer wilde.

Maar wat ik bedoelde met mijn verhaal is dat het soms niet in de haak lijkt, maar het uiteindelijk toch wel zo is. Zeker via marktplaats wil ik ook niet iedereen zo maar in mijn huis hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypho op 12-01-2015 13:35 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Bolletje schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:03:
[...]

Mensen hoeven niet per se een iPhone los te kopen om vervolgens te verkopen he. Je kan hem ook krijgen bij een abonnement of als een geschenk. Probleem met een iPhone is zijn grote populariteit en hoge prijs waardoor die geschikt is voor oplichters.
Dit dus. Een vriend van m'n man heeft 'n paar dagen geleden een nieuwe telefoon gekregen, omgeruild door de verzekering. Omdat zoiets wat langer duurt, en hij z'n telefoon nodig heeft, had hij al een andere gekocht. Hij weet nog niet, of hij 't nieuwe toestel houdt, maar er zijn dus meerdere legitieme redenen, waarom je een gloednieuwe telefoon zou kunnen verkopen.

Wat 't 'probleem' van TS betreft, ook ik denk er niet over, een kopie van m'n ID naar een vreemde op te sturen. (Overigens heb ik eens ergens gelezen, dat 'n oplichter juist wel 'n kopie van 'n ID opstuurde, een valse..... ) Ook heb ik weleens kopers ontvangen op m'n werk, omdat dat qua tijd voor de koper beter uitkwam, en dat was dan uiteraard ook niet binnen, maar in de hal, of (tijdens 'n verbouwing) zelfs buiten. En als vrouw kan ik me ook voorstellen, dat de vriendin van de verkoper geen vreemde in huis wil hebben.
't Is dus niet zeker, dat zulke zaken op (poging tot) oplichting wijzen. Ben zelf op Marktplaats nooit opgelicht, heb er altijd prettig verkocht en gekocht, maar je moet weten, waar je op moet letten en 'n beetje durven ;). Tevens ging 't bij mij om bedragen, die ik eventueel zou kunnen missen, echt dure dingen koop ik nieuw, met garantie.
Maar wanneer je zo bang bent, om opgelicht te worden, als TS, kun je, zoals hier al eerder gepost werd, beter gewoon naar de winkel gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Marly op 12-01-2015 15:16 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1