i5 4460 vs i5 4960, single core snelheid 3D CAD

Pagina: 1
Acties:

• Frank_Meijer
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 12:18
Ik zoek een?
Hoge snelheid single core cpu, multithreading is niet nodig. Dus een i5

Informatie: http://www.javelin-tech.c...rks_2014_hardware_faq.htm
kopje: Does SolidWorks make use of multiple and/or dual core processors?

Wat is je budget?
Niet van toepassing, kan beide betalen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Toekomstige build word onder andere voor SolidWorks, CS5 en gamen gebruikt.
i5 (hier gaat de vraag over)
Moederbord met sowieso 4 ram slots
8gb (2x4) RAM
GTX 970
2TB HHD
500GB SSD

Wat is je vraag nou eigenlijk?
Zowel de i5 4460 als de i5 4690 zijn beide meer dan genoeg voor gamen, maar mijn vraag is gericht op SolidWorks2014.

Met SolidWorks open ik vaak bestanden die zeer complex zijn, veel features en soms bestaan uit veel parts. Aardig wat reken kracht dus.

Ga ik in deze gevallen wat merken van de +/- 0.4 GHz verschil tussen deze twee cpu's, 50 euro is het toch waard om over te tobben.

Jullie input word zeer gewaardeerd :), ik heb alleen een vraag over de cpu; de rest van de build staat al vast.

[ Voor 4% gewijzigd door Frank_Meijer op 10-01-2015 02:45 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou het altijd doen, altijd voor de snelste turbo gaan voor dit werk. Al is het maar 5 of 10% extra, als elke bewerking net wat sneller gaat telt at toch op.

specs

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Tja, als je de 4460 te langzaam vind, en de 4690 te duur, is er maar één optie:
pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed
Ik zou gaan voor de 4690...(ik heb zelf de 4690k, geen moment spijt van gehad).

Even een voorstel, als kloksnelheid veel uitmaakt, ook overwogen om te gaan overklokken??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Als je de 4690 overweegt zou ik eerder naar de 4690K kijken. Op dit moment maar een tientje duurder
http://tweakers.net/price.../394886;385717/categorie/

Dat geeft je de mogelijkheid tot overklokken en zelfs een milde overklok van 500MHz is die €10 wel extra waard.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
NitroX infinity schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:02:
Als je de 4690 overweegt zou ik eerder naar de 4690K kijken. Op dit moment maar een tientje duurder
http://tweakers.net/price.../394886;385717/categorie/

Dat geeft je de mogelijkheid tot overklokken en zelfs een milde overklok van 500MHz is die €10 wel extra waard.
Om lekker te kunnen OC'en heb je wel een duurder moederbord en een duurdere koeler nodig. ;)

• NitroX infinity
Z moederborden zijn niet eens zoveel duurder meer, en de 'betere' koelers ook niet.

Maar ik ben geen overklokker dus voor advies over een geschikt moederbord en koeler daarvoor, laat ik anderen het woord voeren.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Really, overklokken op een productie workstation?

• NitroX infinity
Waar zie jij de TS dat noemen? Ik zie hem ook gamen noemen, dus ik neem aan dat dit gewoon een PC voor thuis wordt waar ook wel eens op wordt gewerkt.

Verwijderd

NitroX infinity schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:13:
Waar zie jij de TS dat noemen? Ik zie hem ook gamen noemen, dus ik neem aan dat dit gewoon een PC voor thuis wordt waar ook wel eens op wordt gewerkt.
Wat dat betreft heb je gelijk. Dat is nou ook niet echt iets dat ik op m'n workstation zou doen... Maar Solidworks is ook niet echt iets dat je voor 'de hobby' aanschaft (tenzij een student licence van een Universiteit ofzo) dus daarom ging ik er vanuit dat dit voor een eenmanszaak ofzo zou zijn.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:10:
Really, overklokken op een productie workstation?
Astu, zeer goede Pro productie workstations voor de industrie inc. overclock. Niks mis mee.

http://www.boxxtech.com/p...ations/apexx-workstations

specs

Verwijderd

maratropa schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 12:17:
[...]

Astu, zeer goede Pro productie workstations voor de industrie inc. overclock. Niks mis mee.

http://www.boxxtech.com/p...ations/apexx-workstations
Dat betekend nog niet dat het een goed idee is. Aan de andere kant worden voor dit soort toepassingen meestal Quadro of FirePro kaarten toegepast waar een dikke premium betaald wordt voor de support en gegarandeerde compatibiliteit.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Ik zie er ook geen graten in om een productie machine te overklokken, uiteindelijk doet Intel het zelf ook, wat denk je dat het verschil is tussen een i5 4590 en 4690. Hun processors zijn voorzien op een piepkleine koeler, als je daar een veel betere koeler op monteert dan is een 500MHz overklok peanuts en doet dat niets met de stabiliteit op de lange termijn.

Voor SolidWorks is singlecore snelheid heel belangrijk, dus een kleine overklok betaalt zichzelf makkelijk terug.

Die videokaart kan wel niet gebruikt worden door SolidWorks, daarvoor moet je een Quadro hebben, of eerder Quadro drivers. Ik heb op mijn werk ook maar een GTX 660 icm een i5 4570 en wanneer ik daarmee assemblies van onze mechanisch ontwerper moet openen is dat een slideshow. Ik heb gelezen dat men een GTX 660 met wat geknutsel kan laten identificeren als een Quadro K4000, maar dan moet je een paar weerstandjes af of bij solderen op het PCB. Met een GTX 970 gaat dit volgens mij nog niet want er is geen op GM204 gebaseerde Quadro, alleen op GM207.

Als je echt veel SolidWorks gaat gebruiken, ben je dus beter af met een Quadro (maar die zijn duur en niet zo geschikt voor gaming, maar zelfs de goedkoopste Quadro zou beter zijn in CAD dan een GTX 970) of moet je aan het knutselen met een gaming kaart die er geschikt voor is maar ik weet eigenlijk niet of dat al gelukt is met een GTX 780. Wel met GTX 660 en 670.

Eigenlijk is SolidWorks een slecht stuk software, niet multithreaded en geen support voor gewone videokaarten. Voor die prijzen verwacht ik eigenlijk meer moeite van hun kant.

• Frank_Meijer
Ik zal even nader toelichten waarvoor en wanneer ik SolidWorks gebruik, op het moment ben ik nog een student. Dus de oprachten die ik maak als student zijn niet zo heel complex, maar ik heb al stage gelopen waarbij de opdrachten en dus de bestanden zeer complex waren.

Over anderhalf jaar moet ik ook afstuderen en ik heb gemerkt dat je ook thuis moet werken als stagiar/student zijnde aan de opdrachten.

Het primaire doel van de PC is gamen, het secundaire doel is solidworks. Dus in dat opzicht blijf ik bij de ''normale videokaarten'' zoals de gtx 970.

Het lijkt mij verstandig te gaan voor de i5 4960, dit scheel ten opzichten van de i5 4960K misschien maar een tientje; maar voor de overige onderdelen om te overclocken ben je ook ruwweg 100 meer kwijt. Mede denkend aan de toekomst ga ik werken bij een bedrijf, waar ik dan het werk op een computer of workstation daar doe en niet meer thuis.

Bedankt voor jullie reacties.

• NitroX infinity
Hoe kom jij aan die €100 verschil? Een Zxx moederbord kost al niet zoveel meer dan een B85 bord;
http://tweakers.net/categ...aLFWA23-tVc8_MDSj11fJUa1f

En een goede koeler voor overklokken kost je ook maar tussen de €30 en €40 tegenover de €20 tot €30 voor een koeler als je niet gaat overklokken.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
NitroX infinity schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:07:
Hoe kom jij aan die €100 verschil? Een Zxx moederbord kost al niet zoveel meer dan een B85 bord;
http://tweakers.net/categ...aLFWA23-tVc8_MDSj11fJUa1f

En een goede koeler voor overklokken kost je ook maar tussen de €30 en €40 tegenover de €20 tot €30 voor een koeler als je niet gaat overklokken.
Met die goedkope Z bordjes ga je echter niet lekker overklokken. ;) Te weinig power-phases.

Verwijderd

Frank_Meijer schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:01:
Ik zal even nader toelichten waarvoor en wanneer ik SolidWorks gebruik, op het moment ben ik nog een student. Dus de oprachten die ik maak als student zijn niet zo heel complex, maar ik heb al stage gelopen waarbij de opdrachten en dus de bestanden zeer complex waren.

Over anderhalf jaar moet ik ook afstuderen en ik heb gemerkt dat je ook thuis moet werken als stagiar/student zijnde aan de opdrachten.

Het primaire doel van de PC is gamen, het secundaire doel is solidworks. Dus in dat opzicht blijf ik bij de ''normale videokaarten'' zoals de gtx 970.

Het lijkt mij verstandig te gaan voor de i5 4960, dit scheel ten opzichten van de i5 4960K misschien maar een tientje; maar voor de overige onderdelen om te overclocken ben je ook ruwweg 100 meer kwijt. Mede denkend aan de toekomst ga ik werken bij een bedrijf, waar ik dan het werk op een computer of workstation daar doe en niet meer thuis.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet niet wat voor studie je doet, maar als de kans ook groot is dat je met FEM analyses in aanraking zult komen (COMSOL Multiphysics / Solidworks Simulation) dan is een snelle CPU sowieso een must (naast 100.00% stabiliteit). Ga dan ook voor meer RAM, dat betaald zich altijd terug.

• NitroX infinity
Arthur-M. schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:27:
[...]

Met die goedkope Z bordjes ga je echter niet lekker overklokken. ;) Te weinig power-phases.
500MHz zou je toch wel met standaard vCore moeten kunnen doen of slechts een lichte verhoging? Zolang die VRM's maar goed gekoeld worden.

• Frank_Meijer
@ Shadow

Vooral modeleren en assembleren (met toolbox)
Maar ook tekeningen maken

Naast solidworks ook flow analysis en motion analysis

Voor renderen gebruik keyshot, images en videos.

Nogmaals ik doe minder complex week thuis, oefenen als student en leren omgaan met de software.
Het complexe werk en zeker na mij studie is op een kantoor, niet particulier.

Ik denk dat de i5 zeker voldoende is, ik ga nog even nadenken over overklokken of niet; in combinatie met prijs.
Pagina: 1