Medion PC, start niet meer op. Fan blaast pulserend

Pagina: 1
Acties:

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2025
Goeiedag allen!

Enkele dagen geleden werd ik gevraagd om naar een computer te komen kijken die bij het afsluiten ineens de geest gegeven bleek gegeven te hebben. Het gaat om een Medion PC van +- 5 jaar oud.

Even chronologisch verloop:
  • De PC heeft altijd goed gewerkt, alleen na het afsluiten blaast de cpu fan zo'n 10 keer pulserend (aan en uit met een periode van ong. 1 seconde). Ze hadden mij al eens gevraagd of dit kwaad kon, en wat dit veroorzaakte. Ik heb gezegd dat ik daar niet meteen een oorzaak kon op plakken, maar dat het mij vrij onschuldig leek, aangezien dit het normaal gedrag van die pc was. (Hij deed het al jaren, zonder enig probleem).
  • Begin deze week wordt de PC opgezet, er wordt een USB stick ingestoken om iets af te printen. Hierna wordt de PC meteen weer afgesloten. (Volgens de eigenaar is hij hierdoor stuk gegaan omdat hij nog niet helemaal opgestart was).
  • Dit keer blijft de CPU fan pulserend blazen. Dit stopt niet. Ze vertelden me aan de telefoon dat er telkens een *klik* te horen was, waardoor ik meteen dacht aan een headcrash van de harde schijf (wat later een foute veronderstelling bleek)
  • Ze hebben een tijdje later de stekker uitgetrokken, en een half uurtje erna weer ingestoken. De PC begon meteen terug met dat pulserend blazen.
  • Gisteren ging ik eens terplaatse een kijkje nemen. Ik steek de stekker in, en hij begint weer pulserend te blazen. Het leek dat hij wil opstarten, maar meteen weer uitvalt om één of andere reden. (De led van de startknop flikkerde ook).
  • Ik heb hem eens open gehaald, ik vermoedde nu dat het een slecht contact was tussen de ATX kabel en het moederbord, dus heb aan deze eens wat gevoeld en geduwd. Nu ik toch bezig was heb ik nog een paar andere connectors ook gecontroleerd en er beter ingeduwd. Ondanks dat alles in orde bleek te zitten veranderde het gedrag bij het opstarten wel. Nu gaf de fan maar één puls meer, waarna hij direct uitviel.
  • Heb nu het BIOS batterijtje er even uitgehaald, daarna weer teruggestoken en opnieuw opgestart, en jawel... Hij startte op nu! (Hij kon wel niet doorbooten omdat ik de harde schijf en CD drive op die moment had uitgetrokken)
  • Hierna zou hij dit echter niet meer doen. Ik heb de pc op te starten met zo weinig mogelijk onderdelen (cd-drive, hdd, front-usb's, kaartlezer, etc. allemaal uitgetrokken) --> geen resultaat. (heb ook het 2de latje ram geprobeerd, geen resultaat.)
  • Hierna heb ik nog een tweede keer de BIOS gereset, en nu had hij terug de pulserende fan (dus niet meer blazen en uitvallen)
Misschien ook niet onbelangrijk om te vermelden: Ik heb gemerkt dat de PC niet was aangesloten op een geaard stopcontact! (Het is zelfs mogelijk dat ik dingen stuk heb gedaan, omdat ik mij altijd heb ontladen aan de aardingspennen van een stekkerdoos die in een niet geaard stopcontact stak >.< Heb later zelfs een kleine schok gekregen van de pc behuizing...)

Iemand enig idee aan wat het zou kunnen liggen? Zou het moederbord/geheugen stuk kunnen gegaan zijn omdat hij niet geaard is?
Er lag een dik pak stof op de grills van het sidepanel, maar aangezien de PC stuk is gegaan na slechts een zeer korte tijd te hebben opgestaan, denk ik niet dat het aan een te hoge temperatuur lag. (dan zou hij zich ook niet gedragen zoals beschreven denk ik, maar gewoon uitvallen)

Met vriendelijke groeten,
Azziplekkus!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Zelf denk ik eigenlijk aan de voeding, de symptomen die je beschrijft lijken die kant in te wijzen.

Check ook even op het moederbord naar geplofte elco's, daar hebben die Medion (MSI borden eigenlijk) PC's vaak last van.

• Opifex
Ik heb de spanningen uitgemeten, en die waren allemaall in orde. Dus de voeding zou nog OK moeten zijn (tenzij de spanning in elkaar zakt bij belasting, heb enkel onbelast gemeten).

elco's op het moederbord kan ik inderdaad nog wel is controleren. (Gaat wel nog een tijdje duren, aangezien ik nu weinig tijd heb door examens).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:33
Klik wat je hoort kan zijn een hd die te weinig stroom krijgt.
Dus voeding lenen en testen of dit het probleem oplost.

• Opifex
jan99999 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:56:
Klik wat je hoort kan zijn een hd die te weinig stroom krijgt.
Dus voeding lenen en testen of dit het probleem oplost.
Ik ben blijkbaar vergeten om te vermelden waarom mijn veronderstelling dat het een probleem met harde schijf was fout is. --> De klik bleef ook als de harde schijf uitgetrokken was ;)
Ik kon niet helemaal goed horen vanwaar de klik kwam. Het was ergens in de buurt van de cpu(koeler) en de voeding. Ik vermoed dat de klik afkomstig was van één van de spoeltjes in de fan. De klik treed namelijk altijd op als de fan begint met draaien --> er is op die moment een inrushcurrent omdat het motortje nog stilstaat. Vrij onschuldig lijkt me dus.

EDIT: Toevoeging: Als het met de harde schijf te maken had, dan had hij ook door de POST kunnen geraken, tot wanneer hij het OS opvraagt. Dan pas gaat hij melding maken dat hij geen harde schijf vindt.

[ Voor 11% gewijzigd door Opifex op 09-01-2015 22:37 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
PSU al eens uitgewisseld?
Satakabel en voedingskabel al eens vervangen van de HDD?
Zijn de contacten van de HDD nog wel in orde?
Zit er misschien een slecht soldering tussen, een los contact of een afgebroken contact bij de aansluiting van je HDD?
Trekt de HDD misschien te veel stroom?
Heb je de PSU en HDD al eens in een andere computer gestoken? (HDD natuurlijk niet als 1e schijf.)

Loop bovenstaande zaken eerst eens goed na, zodat je die zaken voor 100% kan uitsluiten!.

[ Voor 17% gewijzigd door jovadca op 13-01-2015 10:54 ]

• Opifex
Neen. Heb hem alleen uitgemeten met een multimeter. Ik heb hier nog wel een speciale PSU-tester liggen (zorgt zo'n toestel voor een belasting?), waarmee ik ook eens zou kunnen meten, maar ik zal ook eens zien of ik hier geen extra PSU heb liggen waarmee ik het zou kunnen testen.
jovadca schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:51:
Satakabel en voedingskabel al eens vervangen van de HDD?
Zijn de contacten van de HDD nog wel in orde?
Zit er misschien een slecht soldering tussen, een los contact of een afgebroken contact bij de aansluiting van je HDD?
Trekt de HDD misschien te veel stroom?
Heb je de PSU en HDD al eens in een andere computer gestoken? (HDD natuurlijk niet als 1e schijf.)

Loop bovenstaande zaken eerst eens goed na, zodat je die zaken voor 100% kan uitsluiten!.
Dit is allemaal al volledig uitgesloten, aangezien ik de HDD er volledig heb uitgetrokken (zowel voeding als sata). Probleem blijft.

• jovadca
Als je een HDD er uittrekt en dan weer aansluit met dezelfde kabels, dan geeft dit geen garantie dat je dit uit kan sluiten! Heb je dezelfde kabels gebruikt of nieuwe bij de HDD?

Een PSU tester is volgens mij zonder belasting, want dan zou er een weerstand in moeten zitten van een zeer hoog vermogen.

Een losgeraakte soldering kan je zien met een loupe en dan voorzichtig de connector iets bewegen.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:58
Heb je al geprobeerd om een nieuwe batterij in het moederbord te steken?

Ik denk niet dat de batterij het probleem is maar het is een simpele handeling die weinig geld kost. Mocht dat wel het probleem zijn, dan heb je tenminste geen nieuwe dure hardware aangeschaft voor niets.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Opifex
jovadca schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:10:
Als je een HDD er uittrekt en dan weer aansluit met dezelfde kabels, dan geeft dit geen garantie dat je dit uit kan sluiten! Heb je dezelfde kabels gebruikt of nieuwe bij de HDD?
Je begrijpt het niet helemaal :p
De HDD is gewoon helemaal niet aangesloten, volledig uitgetrokken en NIET terug aangesloten.
Natuurlijk start hij dan niet op, maar hij zou wel zijn POST moeten doorlopen, en daarna pas de melding geven dat er geen harde schijf is aangesloten. Dit doet hij dus niet.
NitroX infinity schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:11:
Heb je al geprobeerd om een nieuwe batterij in het moederbord te steken?

Ik denk niet dat de batterij het probleem is maar het is een simpele handeling die weinig geld kost. Mocht dat wel het probleem zijn, dan heb je tenminste geen nieuwe dure hardware aangeschaft voor niets.
Heb hier ook al aan gedacht, vooral omdat het één keer heeft gewerkt na het flashen van de BIOS. Ik ga dit de volgende keer zeker eens uitproberen!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2025
Welja ik verdenk ook de voeding
5 jaar oud en wss een plofvoeding

Heb ik ook eens meegemaakt als kleine jongen.

PC werkte niet meer na lang proberen savonds laat gestopt iemand één van de volgende dagen iemand laten komen , stekker in het stopcontact en willen starten = bliksemflits dan was het ook meteen duidelijk dat het aan de voeding lag , gelukkig waren een geen andere onderdelen beschadigd wat ik nog altijd niet versta na zo'n flits :p

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

• jovadca
Wat ik al eerder schreef; wissel de PSU eerst eens uit of vervang deze. Hele grote kans dat die de boosdoener is! Het meten met een voltmeter is leuk en aardig, maar je kan alleen zien dat er die bepaalde ONBELASTE spanning aanwezig is. Meer niet! Het kan zo zijn dat als de PSU belast wordt, dat de spanning compleet in elkaar zakt. En dan start je PC echt niet op.

Wat voor PSU (merk / type / wattage) heb je er nu inzitten?
Wat heb je trouwens uberhaupt in je PC zitten? Als je dat nog eens vermeldt in je OT, dan wordt het voor ons ook een stukje makelijker om je te helpen.

Of topic:
Laat jouw ideeën eens (gedeeltelijk) los en volg eens de raad die je krijgt. Kan je een heel stuk verder helpen of misschien je probleem zelfs oplossen. Dat is toch wat je wilt, nietwaar?!

• Opifex
Zoals ik in de OT reeds zei kan ik alles wat hier gesuggereerd werd pas kan uitvoeren NA mijn examens.
Ik heb reeds gezegd in mijn reacties dat ik het volgende ging uitproberen:
*Controleren op slechte caps
*Meting met PSU tester
*Andere PSU
*Nieuwe CMOS batterij

Wat er inzit kan ik ook pas tegen dan hier posten.

Vanwaar die onnodige rage? Welke ideeën moet ik loslaten?
Het kan gewoonweg niets met die harde schijf te maken hebben, want die steekt er niet meer in...

Verwijderd

Nemesizz schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 16:39:
...
Check ook even op het moederbord naar geplofte elco's, daar hebben die Medion (MSI borden eigenlijk) PC's vaak last van.
Heel toevallig ben ik zaterdag bezig geweest met een PC met de zelfde symptomen.
Niet booten, maar elke seconde ongeveer de fans die opspinnen en direct weer stoppen. Verder geen leven. Ook met een andere voeding precies het zelfde.
Alles uitgebouwd en ik kon zo gauw al 5 geplofte elco's tellen (al 4 bij de 20+4 voeding aansluiting). Die waren aan de onderkant opengeklapt en de smurrie kwam er uit op het moederbord. Dit is van boven lastig te zien als het moederbord in de kast zit.
En ja hoor Nemesizz: Dit was geen Medion PC, maar wel een MSI (P45 Neo) moederbord....
Ik zou hier dus goed naar kijken azziplekkus.

• Opifex
Daar zou ik inderdaad het meeste geld opgezet hebben, aangezien Medion no-brand moederborden gebruikt. (Meestal wel exacte kopiën van bekende merken, maar dan alles low-budget gebouwd. En als er iets is waar er in prijs veel verschil is, dan zijn het wel condensatoren :) )

Heb lang geleden ook eens een medion gehad, en had daar ook eens een probleem mee. Heeft me toen heel wat werk gekost om er achter te komen wat voor moedbord dat was... Uiteindelijk uit één of andere ROM-chip bleek dat het van een merk was (Ik dacht Asus? Maar kan het me niet met zekerheid herinneren). Maar het feit dat dat merk hun naam niet op het moerdbord zelf geprint wil zien staan zegt al genoeg denk ik... :)

Verwijderd

azziplekkus schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 14:51:
Daar zou ik inderdaad het meeste geld opgezet hebben, aangezien Medion no-brand moederborden gebruikt. (Meestal wel exacte kopiën van bekende merken, maar dan alles low-budget gebouwd. En als er iets is waar er in prijs veel verschil is, dan zijn het wel condensatoren :) )
Nee het zijn moederborden van MSI, low budget versies normaal gesproken.
azziplekkus schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:34:
[...]

Neen. Heb hem alleen uitgemeten met een multimeter. Ik heb hier nog wel een speciale PSU-tester liggen (zorgt zo'n toestel voor een belasting?), waarmee ik ook eens zou kunnen meten, maar ik zal ook eens zien of ik hier geen extra PSU heb liggen waarmee ik het zou kunnen testen.
Nou dat lijkt mij heel sterk, die dingen kosten duizenden euro's en als je de kennis had om die dingen te gebruiken had je niet zulke vragen gesteld. :p

• Opifex
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:44:
Nee het zijn moederborden van MSI, low budget versies normaal gesproken.
Het merk is er meestal niet zichtbaar op, en het type vaak ook niet (of het is een totaal ander nummer dan het vergelijkbare MSI bord).
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:44:
Nou dat lijkt mij heel sterk, die dingen kosten duizenden euro's en als je de kennis had om die dingen te gebruiken had je niet zulke vragen gesteld. :p
Ik bedoel een tooltje als deze: pricewatch: Antec Digital PC PSU tester ;)
zoiets kost nog geen 50 euro, en is veel eenvoudiger in gebruik dan een multimeter ;)
Alleen had ik het toen spijtig genoeg niet bij...
De toestellen waar jij het over hebt (duizenden euro's) zullen waarschijnlijk apparaten zijn waar wél een belasting is voorzien voor de psu. En vermoedelijk ook nog wat extra analyse tools die de ruis op de voeding etc. ook kunnen testen.

Verwijderd

azziplekkus schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:13:
[...]

Het merk is er meestal niet zichtbaar op, en het type vaak ook niet (of het is een totaal ander nummer dan het vergelijkbare MSI bord).
Je kunt het altijd zien aan het productnummer wat je vindt op het moederbord, dat begint met "MS-".
Ik bedoel een tooltje als deze: pricewatch: Antec Digital PC PSU tester ;)
zoiets kost nog geen 50 euro, en is veel eenvoudiger in gebruik dan een multimeter ;)
Ja alleen verteld het je alleen of die voeding nog aan gaat, niet of die nog goed werkt.

• Opifex
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:24:
Je kunt het altijd zien aan het productnummer wat je vindt op het moederbord, dat begint met "MS-".
Volgens mij stond dat er niet op. Enkel een productnummer dat via Google enkel verwees naar Medion zelf. Maar ik zal dat één van de dagen eens nakijken. (Heb die pc nog wel ergens op zolder staan denk ik)
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:24:
Ja alleen verteld het je alleen of die voeding nog aan gaat, niet of die nog goed werkt.
Het apparaat meet elke rail apart, en kijkt of de spanningen in orde zijn. Maar inderdaad, meer dan dat doet het niet.
Maar over wat voor een toestel heb jij het dan? Heb namelijk wat zitten Googlen, maar vond niet meteen iets? Bedoel je een oscilloscoop?

Verwijderd

azziplekkus schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:31:

Het apparaat meet elke rail apart, en kijkt of de spanningen in orde zijn.
Nee dat kan niet. :p
Maar over wat voor een toestel heb jij het dan? Heb namelijk wat zitten Googlen, maar vond niet meteen iets? Bedoel je een oscilloscoop?
Meerdere apparaten: loadtester, power analyzer, multimeters en idd een oscilloscoop.

• Opifex
Hoezo niet? (legit vraag, ik ging er vanuit dat het elke rail apart meette?)
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:39:
Meerdere apparaten: loadtester, power analyzer, multimeters en idd een oscilloscoop.
Ik zou de voeding kunnen uitmeten met een oscilloscoop, maar ik denk niet dat dit in dit geval veel nut heeft. Als de rimpel het probleem zou zijn, dan zou hij dit gedrag niet vertonen denk ik.
Een loadtester en power analyzer zou ik achter moeten horen of ik het ergens kan gebruiken. Maar ik ga sowieso eerst proberen met een andere voeding.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:48
Ik denk dat je gewoon een andere voeding er in kan duwen en het meteen weet zonder te hoeven "meten"?

(Je hebt geen woonplaats ingevuld maar er woont vast een Tweaker in de buurt die je er even 1 kan lenen misschien, zoals ik. ;))

[ Voor 39% gewijzigd door chaoscontrol op 14-01-2015 17:00 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Opifex
chaoscontrol schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:59:
Ik denk dat je gewoon een andere voeding er in kan duwen en het meteen weet zonder te hoeven "meten"?
Klopt, maar stel dat we er vanuit gaan dat de voeding wel werkt, maar niet "goed" (Zoals -TheMask- zei). Dan is het mogelijk dat er andere componenten kapot zijn gegaan door storing in de voeding.
In dat geval zou je kunnen denken "Oh, het werkt nog altijd niet --> voeding is in orde" terwijl dat niet het geval is.
chaoscontrol schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:59:
(Je hebt geen woonplaats ingevuld maar er woont vast een Tweaker in de buurt die je er even 1 kan lenen misschien, zoals ik. ;))
Heb het ingevuld nu :) Maar normaal gezien heb ik er nog wel een paar ergens in een kast vertopt liggen hoor ;)

Verwijderd

Is denk ik makkelijker om de condensators van de voeding te controleren en even een andere voeding proberen. Zelf goed meten zit er toch niet in. Vraag mij namelijk af of er in België uberhaubt iemand of een bedrijf is die het echt goed kan. Zelfs in NL amper, HWI heeft de apparatuur maar mist de kennis, Tweakers heeft wat apparatuur gekregen van Corsair, maar lijkt het ook nogal lastig te vinden, ze zijn al maanden bezig en hebben nog steeds niks geproduceerd. Dan is de enige die ik nog weet Cooler Master, maar daar heb ik ook meermaals mijn bedenkingen bij gehad. Dus zou zeggen doe maar geen moeite met meten. :p

• jovadca
Als ik je reacties zo lees dan hou jij b.v. heel erg vast aan het idee dat de PSU het niet kan zijn, omdat je die hebt doorgemeten. Snap je wat ik bedoel? Ik bedoelde die opmerking absoluut niet rot, wij willen je alleen maar helpen!

Controleer visueel alle condensatoren op bol staan, maar ik verwacht niet dat daar het probleem zit.
Die PSU tester meet ZONDER belasting. Dus ook geen betrouwbare meting, zelfde met de voltmeter. (Stel dat de 12V lijn 15A levert dan moet je een weerstand er tussen zetten van minimaal 12 X 15 = 180W.) Ik denk niet dat je die weerstanden gaat kopen om te testen.

Ga anders eens naar een plaatselijk PC shop en vraag het eens aan hun om een test PSU er in te zetten. Nee heb je en ja kan je krijgen. En er zal best wel een mede Tweaker bij jou in de buurt wonen. Woon je trouwens in Belgie of Nederland? In beide landen komt jouw woonplaats voor. Je kan ook een advertentie plaatsen waar je hulp zoekt met je PSU.

Verwijderd

Vandaag bezig geweest met een Medion computer waarbij de computer in de uit stand een pulserende opstart cyclus draait. Het lijkt wel of de computer op wil starten maar zet niet door en dat elke sec. Je hoort de fan aanslaan en het lampje op de computer knippert.

Ik ben er achter gekomen dat dit stopt als de netwerk kabel uit de computer wordt gehaald.
Bij het terug plaatsen van de netwerk kabel begint het pulseren in de uit stand weer opnieuw.
De computer start op als je precies op het moment dat het lampje aan flitst, de aan knop indrukt.
Als de netwerk kabel niet aan gesloten is er niks aan de hand met de computer in de uitstand.
Als de computer eenmaal draait met de netwerkkabel erin draait hij als een zonnetje.

Ik heb de drivers bekeken en vernieuwd, ik heb de wake up bij lan al uit gezet. De hele netwerkkaart uitzetten helpt ook niet, alleen het verwijderen van de netwerkkabel stopt het probleem. het lijkt mij ook niet de voeding.

Het lijkt mij wel hetzelfde probleem als wat er in dit forum is besproken. Iemand een idee?

• jovadca
Vervang of leen de PSU door een A-merk PSU met voldoende vermogen, want met 99,9% zekerheid is dit de boosdoener! Misschien even bij de plaatselijke PC-boer binnenlopen en vragen of zij er even een PSU inzetten om te testen. Medion gebruikt budget componenten, want de lage prijzen moeten ergens vandaan komen. Het komt uit de lengte of uit de breedte!

Éénvoudig hulpmiddel:
Een PSU doormeten met een universeelmeter heeft totaal geen zin, omdat je moet meten met een belasting. De 12V lijn kan je een beetje testen met een H4 koplamp van de auto. Als je het dimlicht 60W en grootlicht 55W beide tegelijk aansluit, trek je ongeveer 120W = 10A uit de 12V lijn. Blijft de lamp uit dan heb je zeker een probleem met je PSU. Je kan ook meerdere lampen gebruiken om een zwaardere belasting te creëren.

Uitsluiten is beter dan veronderstellen!
Pagina: 1