Goeiedag allen!
Enkele dagen geleden werd ik gevraagd om naar een computer te komen kijken die bij het afsluiten ineens de geest gegeven bleek gegeven te hebben. Het gaat om een Medion PC van +- 5 jaar oud.
Even chronologisch verloop:
Iemand enig idee aan wat het zou kunnen liggen? Zou het moederbord/geheugen stuk kunnen gegaan zijn omdat hij niet geaard is?
Er lag een dik pak stof op de grills van het sidepanel, maar aangezien de PC stuk is gegaan na slechts een zeer korte tijd te hebben opgestaan, denk ik niet dat het aan een te hoge temperatuur lag. (dan zou hij zich ook niet gedragen zoals beschreven denk ik, maar gewoon uitvallen)
Met vriendelijke groeten,
Azziplekkus!
Enkele dagen geleden werd ik gevraagd om naar een computer te komen kijken die bij het afsluiten ineens de geest gegeven bleek gegeven te hebben. Het gaat om een Medion PC van +- 5 jaar oud.
Even chronologisch verloop:
- De PC heeft altijd goed gewerkt, alleen na het afsluiten blaast de cpu fan zo'n 10 keer pulserend (aan en uit met een periode van ong. 1 seconde). Ze hadden mij al eens gevraagd of dit kwaad kon, en wat dit veroorzaakte. Ik heb gezegd dat ik daar niet meteen een oorzaak kon op plakken, maar dat het mij vrij onschuldig leek, aangezien dit het normaal gedrag van die pc was. (Hij deed het al jaren, zonder enig probleem).
- Begin deze week wordt de PC opgezet, er wordt een USB stick ingestoken om iets af te printen. Hierna wordt de PC meteen weer afgesloten. (Volgens de eigenaar is hij hierdoor stuk gegaan omdat hij nog niet helemaal opgestart was).
- Dit keer blijft de CPU fan pulserend blazen. Dit stopt niet. Ze vertelden me aan de telefoon dat er telkens een *klik* te horen was, waardoor ik meteen dacht aan een headcrash van de harde schijf (wat later een foute veronderstelling bleek)
- Ze hebben een tijdje later de stekker uitgetrokken, en een half uurtje erna weer ingestoken. De PC begon meteen terug met dat pulserend blazen.
- Gisteren ging ik eens terplaatse een kijkje nemen. Ik steek de stekker in, en hij begint weer pulserend te blazen. Het leek dat hij wil opstarten, maar meteen weer uitvalt om één of andere reden. (De led van de startknop flikkerde ook).
- Ik heb hem eens open gehaald, ik vermoedde nu dat het een slecht contact was tussen de ATX kabel en het moederbord, dus heb aan deze eens wat gevoeld en geduwd. Nu ik toch bezig was heb ik nog een paar andere connectors ook gecontroleerd en er beter ingeduwd. Ondanks dat alles in orde bleek te zitten veranderde het gedrag bij het opstarten wel. Nu gaf de fan maar één puls meer, waarna hij direct uitviel.
- Heb nu het BIOS batterijtje er even uitgehaald, daarna weer teruggestoken en opnieuw opgestart, en jawel... Hij startte op nu! (Hij kon wel niet doorbooten omdat ik de harde schijf en CD drive op die moment had uitgetrokken)
- Hierna zou hij dit echter niet meer doen. Ik heb de pc op te starten met zo weinig mogelijk onderdelen (cd-drive, hdd, front-usb's, kaartlezer, etc. allemaal uitgetrokken) --> geen resultaat. (heb ook het 2de latje ram geprobeerd, geen resultaat.)
- Hierna heb ik nog een tweede keer de BIOS gereset, en nu had hij terug de pulserende fan (dus niet meer blazen en uitvallen)
Iemand enig idee aan wat het zou kunnen liggen? Zou het moederbord/geheugen stuk kunnen gegaan zijn omdat hij niet geaard is?
Er lag een dik pak stof op de grills van het sidepanel, maar aangezien de PC stuk is gegaan na slechts een zeer korte tijd te hebben opgestaan, denk ik niet dat het aan een te hoge temperatuur lag. (dan zou hij zich ook niet gedragen zoals beschreven denk ik, maar gewoon uitvallen)
Met vriendelijke groeten,
Azziplekkus!