PC upgrade mobo cpu gpu

Pagina: 1
Acties:

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-02 15:00

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Dag lieve tweakers, ik kom in vrede zoekend naar advies. :P

Ik zoek een?
CPU, Mobo en GPU

Wat wil je doen met je nieuwe upgrade?
Gamen, huis tuin en keuken werk, Thuisstudie voor werk.
Thuisstudie voor werk bestaat uit het draaien van (meerdere) VM’s.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt, het gaat hier om een upgrade. Echter, het moet niet te debiel worden. Een systeem dat aan mijn eisen voldoet is wat het maximaal mag kosten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu een AMD/ATI systeem en ik ben hier niet heel erg tevreden over, het word allemaal heet, maakt lawaai en is niet erg zuinig. De voorkeur gaat deze keer dus (weer) naar Intel/Nvidia. Ik heb nu een ASrock moederbord, ik denk dat daar mijn problemen vandaan komen(soms start de pc niet op, blijft regelmatig hangen met simpele taken, maar goed dit is niet een topic om problemen te omschrijven/op te lossen. Gewoon nieuw kopen die hap.

Ga je overklokken?
Ja, niet extreem, maar voor de leuk/hobby en het omdat het kan gehalte, vandaar de K processoren.

de volgende onderdelen staan nu op mijn overweging lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 217,95€ 217,95
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 535,90

I7 of toch voor de i5 gaan? Zoals ik al zei draai ik soms(met enige regelmaat) meerdere VM’s tegelijkertijd, daarnaast heb ik ook vaak veel programma’s open, soms ook meerdere games open, league of legends en world of warcraft, ook staat heartstone vaak aan i.c.m. een ander spel. Nu werkt dit ook (tot op zekere hoogte) met mijn huidige set-up, onderaan de post, maar ik durf niet te zeggen of dat komt door de 8 cores of omdat het allemaal niet zo zwaar is als dat ik denk. Verder heb ik eigenlijk altijd meerdere tabs open in browsers. Ook doe ik af en toe wel is games streamen(dat gaat soms met de nodige lag op het huidige systeem) met een aantal vrienden, zei kijken dan voor de lulz mee hoe ik aan het failen ben.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,99€ 354,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 354,99

De videokaart, merk staat niet vast, maar wil toch eigenlijk wel heel graag een 970 hebben. Zoals al eerder gezegd ben ik niet heel tevreden met de AMD/ATI combinatie die ik nu heb en vandaar de keuze voor een Nvidia. Of de MSI de juiste keuze is, dat hoor ik graag, altijd wel tevreden geweest met MSI.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 149,90€ 149,90
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 70,95€ 70,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,95€ 125,95
1MSI Z97 GAMING 5€ 132,50€ 132,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,30

Moederborden, dat heb ik altijd lastig gevonden, want wat verwacht ik er van; dat het werkt. Tuurlijk zijn er een aantal eisen, zoals: de uitbreidingseis(meer ram slots, goede 2e Pci-e), digital audio out en minimale overclock mogelijkheden.

Dan een korte toelichting op de bovenstaande keuzes:
  • De Asus, hoog aangeschreven merk, mooi design(heb een dichte kast dus dat maakt niet echt uit(voor nu)), goede specs en voldoet ruim aan de eisen.
  • De G.1 Sniper, wordt erg vaak aangeraden hier, echter deze heeft een oude chipset en day 1 bios update heb ik niet heel veel zin in.
  • Dan een iets duurdere gigabyte, Betrouwbaar merk, bijna gelijk aan de asus maar iets goedkoper.
  • En last but not least, een MSI, zoals ik al eerder zei: altijd tevreden geweest met MSI. Voldoet aan de specs.
Vooral op dit punt heb ik echt advies nodig, voor mijn gevoel kan hier op bespaard worden, maar mijn kennis van mobo’s is echt nihiel.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8150 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 970 Extreme3€ 77,-€ 77,-
1MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon Tarea€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H80i€ 86,95€ 86,95
1G.Skill Ripjaws F3-10666CL7D-8GBRH€ 73,50€ 73,50
1Corsair CX500M€ 60,95€ 60,95
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,40

Nog een aantal laatste puntjes: Voeding ik weet ‘t, stil maar jongens. SSD wordt vervangen in de
toekomst (mx100 256GB)

Alvast bedankt voor de hulp.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Waarom je cpu vervangen? juist een 8150 is een goede cpu van amd voor meerdere vm's te draaien.
Alleen je moederbord is waardeloos voor een 8 core fx serie
gooi er maar eens een fatsoenlijk 8-2 fase moederbord er tegenaan en een goede koeler en je hebt een compleet andere pc

pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

[ Voor 46% gewijzigd door Elmo_b op 09-01-2015 13:13 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je moederbord is veel te goedkoop om er kwaliteit of wat dan ook van te verwachten, vervang die met een fatsoenlijke plank en stabiliteitsproblemen zijn opgelost.
Verder gaan 'een aantal' VM's aardig wat IO opleveren, hoeveel draai je er? Draaien ze vanaf dezelfde disk waar de host computer op draait (C:)?

Fixing things to the breaking point...

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Elmo_b schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:07:
Waarom je cpu vervangen? juist een 8150 is een goede cpu van amd voor meerdere vm's te draaien.
Alleen je moederbord is waardeloos voor een 8 core fx serie
gooi er maar eens een fatsoenlijk 8-2 fase moederbord er tegenaan en een goede koeler en je hebt een compleet andere pc
Kijk hier kan ik iets mee. Zoals ik al zei, m'n kennis van moederborden is niet bepaald heel hoog. Ben ook meer een software als een hardware man.

Kun je een voorbeeld geven van een moederbord dat goed is? de cooler doet het prima.

Aan de andere kant de intels doen het dan wel weer beter in games.
RGAT schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:11:
Je moederbord is veel te goedkoop om er kwaliteit of wat dan ook van te verwachten, vervang die met een fatsoenlijke plank en stabiliteitsproblemen zijn opgelost.
Verder gaan 'een aantal' VM's aardig wat IO opleveren, hoeveel draai je er? Draaien ze vanaf dezelfde disk waar de host computer op draait (C:)?
Nee en hooguit 3-4 tegelijk (werkstation + 2 servers is veel voorkomend) , draaien niet op de zelfde disk, staan of op een externe HDD of op de ingebouwde tera disk.

Zoals hierboven, wat is een fatsoenlijke plank?

[ Voor 31% gewijzigd door garriej op 09-01-2015 13:15 ]

• Elmo_b
Volgens mij heeft tomgh ook ergens een mooie lijstje met juiste moederborden voor de 8 serie

Zelf werk ik met dit moederbord en een 8350 en ben er zeer tevreden over, maar dan wel met een 280x in crossfire.
pricewatch: MSI 990FXA-GD80

Over de koeler zo je nog ergens anders ook kunnen vragen, ik werk al jaren met custom waterloop op cpu en gpu, en heb daar dus niet echt ervaring mee.
De laatste die ik heb gebruikt is een cm v8

de goedkoopste fatsoenlijke die een 8 aankan is de

[ Voor 14% gewijzigd door Elmo_b op 09-01-2015 13:21 ]

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Die borden hebben echter geen PCI-e 3.0, iets dat de videokaart (msi 970) wel ondersteund, ik weet dat het gewoon werkt, maar is er winst te halen door hem in een 3.0 slot te stoppen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
PCIe 3.0 of 2.0 is om het even. Wat getalletjes van de 980.

• Elmo_b
Grappig zelfs 1.1 kan het nog aardig bijbenen

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Elmo_b schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:43:
[...]

Grappig zelfs 1.1 kan het nog aardig bijbenen
Zelfs de 1.1 x4 doet het beter als mijn kaart :+

Dank voor de link brooky, maakt dus niet uit :D mooi om te weten.

Verwijderd

Nee winst zal je in de praktijk niet zien, maar 150 euro voor een moederbord uitgeven voor socket AM3+ is ook niet alles naar mijn idee. Het mag dan wel een octocore CPU zijn, maar het zijn wel 8 relatief trage CPU core's en een ander moederbord zal daar bijzonder weinig aan kunnen veranderen.

Je geeft dan dus 150 euro uit maar het blijft net zo onzuinig als nu en luidruchtig blijft het net zo goed als je de koeler niet veranderd. Dat de PC nu soms raar doet hoeft natuurlijk ook niet perse aan het moederbord te liggen, kan ook wat anders zijn.

Of te wel het lijkt mij totale geldverspilling om voor 150 euro een moederbord te halen.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Je zegt dat je meerdere VM's hebt. Is het dan niet verstandig om je geheugen up te graden naar 16GiB of meer?

Als je wilt overklokken ben je een moederbord met Z chipset nodig. Dus de Gigabyte Sniper valt al af.

Edit VRM > VM :X

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 09-01-2015 14:01 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:46:
Nee winst zal je in de praktijk niet zien, maar 150 euro voor een moederbord uitgeven voor socket AM3+ is ook niet alles naar mijn idee. Het mag dan wel een octocore CPU zijn, maar het zijn wel 8 relatief trage CPU core's en een ander moederbord zal daar bijzonder weinig aan kunnen veranderen.

Je geeft dan dus 150 euro uit maar het blijft net zo onzuinig als nu en luidruchtig blijft het net zo goed als je de koeler niet veranderd. Dat de PC nu soms raar doet hoeft natuurlijk ook niet perse aan het moederbord te liggen, kan ook wat anders zijn.

Of te wel het lijkt mij totale geldverspilling om voor 150 euro een moederbord te halen.
Ja, maar er wordt er ook 1 van 80 euro aangeraden.

De problemen komen door mobo of cpu, de rest is uitgesloten(door andere onderdelen in de pc te hangen etc. Toen ik een nieuwe cooler kocht trok ik het oude blok incl. cpu van het mobo, de cpu kan dus beschadigd zijn geraakt.

Het zuinige een een bekomst die ik dacht mooi mee te kunnen nemen, als mobo + videokaart ook een mooi systeem geeft, vind ik dat ook prima.

Verwijderd

Al geprobeerd om de CPU wat te ondervolten, normaalgesproken kan de spanning eigenlijk altijd wel wat lager. Zorg ook voor wat airflow over het VRM, misschien is dat al genoeg voor stabiel draaien.

• Elmo_b
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
[/quote]

Leuke upgrade, en indien uiteraard je cpu niet kapot is een stabiel systeem.

Sorry ik weet dat er een hoop discussie is rondom de asrock extreme moederborden, maar deze mobo icm fx-8 serie is vragen om problemen/instabiel.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:00:
Al geprobeerd om de CPU wat te ondervolten, normaalgesproken kan de spanning eigenlijk altijd wel wat lager. Zorg ook voor wat airflow over het VRM, misschien is dat al genoeg voor stabiel draaien.
Temperaturen zijn 't probleem niet, de pc blijft hangen tijdens simpel nieuws lezen.

ondervolten zou ik kunnen proberen.

Moederbord is dus een foute keuze geweest, check.

[ Voor 9% gewijzigd door garriej op 09-01-2015 14:06 ]

Verwijderd

Ja wel temperaturen van het VRM en de stroom waarschijnlijk, daar heb je echter geen sensor in zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 14:08 ]

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:06:
Ja wel temperaturen van het VRM waarschijnlijk, daar heb je echter geen sensor in zitten.
Aan de zijkant staat een fan direct op het mobo en aan de voorkant zit ook een intake die (zonder kabels evoor etc) langs de onderkant van het mobo blaast. Dus ik zou niet weten hoe ik het beter zou kunnen koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door garriej op 09-01-2015 14:09 ]

• Elmo_b
Extreme 3 verkopen a 30 euro
gig 970 mobo = 75-30 = 45

i5 4690k =217
msi z97 =132 349 - 30 (oud mobo)- 100 (oude cpu) = 219

De vraag is meer is het je dat waard

45 voor upgrade amd
219 voor upgrade naar intel systeem

[ Voor 13% gewijzigd door Elmo_b op 09-01-2015 14:10 ]

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Topicstarter
Elmo_b schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:09:
Extreme 3 verkopen a 30 euro
gig 970 mobo = 75-30 = 45

i5 4690k =217
msi z97 =132 349 - 30 (oud mobo)- 100 (oude cpu) = 219

De vraag is meer is het je dat waard

45 voor upgrade amd
219 voor upgrade naar intel systeem
Punt is een beetje. Toen ik t huidige systeem kocht (jaar of 1,5-2 gelden(zonder SSD en cooler)) toen moest ik een nieuw systeem hebben ( had toen oude 8800gts + oude dual core AMD). Ik had toen in mijn achterhoofd, om hem te vervangen als ik een baan heb.

Nu een half jaar een baan en het begon te kriebelen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Wat ik persoonlijk zou doen is het eerder aanbevolen undervolten met eventueel extra casefans toevoegen en kijken of je systeem daarmee wel je cpu icm je mobo stabiel wilt laten draaien. Afhankelijk van de applicaties kunnen de amd octacores nog lekker meekomen. Mocht je alles stabiel hebben dan zou ik even wachten wat de volgende intel serie doet. Sinds de 2xxx serie zijn er geen grote prestatiesprongen meer geweest, dus ik heb hoop dat de volgende gen het wel iets beter doet (Allemaal speculatie, harde cijfers heb ik helaas niet)

Mocht je persee nu willen upgraden: Als je VM's baat hebben aan hyperthreading dan zou ik een pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed combineren met een goedkoop socket 1150 moederbord. Eventueel wat extra ram erbij. Mocht je geen baat hebben aan hyperthreading: dan gaat een i5 4460 prima voldoen.
Pagina: 1