Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi bereik vergroten werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Anne271081
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-03-2022
Hoi allemaal,

Ik heb de volgende situatie waarbij ik jullie hulp nodig heb:

Ik wil mijn WIFI signaal verbeteren op zolder.
Ik heb nu een Linksys ea6200 ac900 op de begane grond aangesloten op een Ziggo modem en ik heb het WIFI ingesteld als volgt:

- Naam: HWL
- Beveiligingsmodus : WPA2/WPA gemengd Personal
- Netwerkmodus: Gemengd (802.11n en 802.11g)
- Kanaalbreedte: 20 Mhz
- Kanaal : 11 - 2.462 Ghz

Deze router heeft ipadres 192.168.1.1 en DHCP staat aan (range 192.168.1.3 - 192.168.1.50).

Nu heb ik ook nog mijn oude router (3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router) liggen die ik wil gebruiken om het
signaal te versterken.
Ik heb op zolder (2e verdieping) een UTP aansluiting gemaakt in de muur waarop ik deze 3com router heb aangesloten.
Deze aansluiting is aangesloten op een normale LAN poort op de Linksys router.

Deze router heeft ipadres 192.168.1.2 ingesteld en DHCP staat uit.
- Naam: HWL
- Encryption: WPA (heeft alleen WEP en WPA modus)
- Netwerkmodus: 802.11g
- Optie 'Enable Broadcast SSID' = aangezet
- Device name = 3comrouter
- Kanaal : 6
- Optie 'Enable Nitro Mode' = uitgezet

De 3com router heeft een WDS(wireless Distribution System) optie maar deze wil ik niet aanzetten omdat hij dan als repeater fungeert en de doorvoer
van data negatief beinvloedt.

Ik zie op beide routers niet de mogelijkheid om de versleutelingstechniek (AES / TKIP) te wijzigen.

Als ik op de Linksys router kijk, dan ziet deze router de 3com router wel in lijst met aangesloten apparaten.
Ook is de 3com router te benaderen via 192.168.1.2.

Ik heb het volgens deze site uitgevoerd http://www.hanselman.com/...AtHomeForFreeRoaming.aspx.
maar als ik nu op zolder sta (zelfs naast de 3com router sta en op mijn mobiel kijk hoe het bereik is, is het nog steeds maar 1 streepje of zelfs niets.

Volgens deze site moet het kanaal anders zijn, dus vandaar dat ik dit gedaan heb. Klopt dit wel?

Heeft iemand een idee wat hier nog niet goed staat?
Alvast bedankt.

MVG,

dhr. A. van der Heide.

Verwijderd

Wat gebeurt er als je de Wi-Fi van de Linksys uitzet? Word je dan verbonden met de 3com?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:56

lier

MikroTik nerd

Het eventueel roamen wordt bepaald door de client (tenzij de hardware voor het wireless netwerk dit voor zijn rekening neemt). Waarschijnlijk als je WiFi op je telefoon uit en aan zet wordt verbinding gemaakt met het sterkste netwerk.

Wat je kan proberen is (voor zover die optie er is) om het zendvermogen te verlagen.
In ieder geval staat alles goed ingesteld.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 17:57
Ik weet niet of het aan te raden is om deze oude router nog te gebruiken in je netwerk? Het is een 'WiFi G-router', dit is een generatie voor de nu doorsnee 'N-routers' wat weer de voorgangers zijn van de nieuwe 'AC-routers' en zal de doorvoersnelheid van data zeer beperken. Ik denk dat ook elke moderne router hem qua bereik overtreft, wat dus weer tot de bovenstaande post van lier leidt.

[ Voor 18% gewijzigd door Denizz op 09-01-2015 13:23 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:05
Je apparaten roamen niet omdat het beveiligingstype niet overeen komt.
Je oude router ondersteund geen WPA2 gezien zijn leeftijd.

Daarbij is 802.11g antiek ondertussen, neem dan tenminste een 802.11n acces point van drie tientjes zoals de TP-Link TL-WA801ND.

Stel ze dan beiden in op WPA2 AES met dezelfde SSID en beveiligingssleutel.
Let wel op dat je ze beide op een ander kanaal laat uitzenden bijvoorbeeld 1 en 11.
Om het roamen te verbeteren dien je de zendsterkte van beide acces points omlaag te gooien zodat er optimale overlap is. Mijn acces points thuis zenden bijvoorbeeld op ca. 30% sterkte uit.

[ Voor 17% gewijzigd door andy88 op 09-01-2015 13:54 ]

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:17
Zoals andy88 al aangeeft werkt het niet doordat de WPA versies niet overeenkomen.

Opties die je hebt;
- Nieuwe router aanschaffen die wel WPA2 ondersteund
- SSID van de 3com router veranderen (HWL_Boven bijvoorbeeld), zodoende kunnen de netwerken niet met elkaar conflicteren.

Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

andy88 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:52:

Daarbij is 802.11g antiek ondertussen, neem dan tenminste een 802.11n acces point van drie tientjes zoals de TP-Link TL-WA801ND.
Die 3Com is inderdaad antiek, maar dan raad je iets aan met featureset uit 2009...

Anno 2015 zou ik niets aanraden wat geen 5GHz aankan, en als je met meerdere apparaten in huis gaat werken ook niets dat geen DFS aankan (incl de high-power 5GHz-kanalen).
Let wel op dat je ze beide op een ander kanaal laat uitzenden bijvoorbeeld 1 en 11.
Om het roamen te verbeteren dien je de zendsterkte van beide acces points omlaag te gooien zodat er optimale overlap is. Mijn acces points thuis zenden bijvoorbeeld op ca. 30% sterkte uit.
Yep. Indien mogelijk (niet bij de genoemde apparaten) kun je ook een min RSSI instellen (bij Asus heet het zo, bij Engenius heet het iets anders), dus dat een AP devices met slechte verbindingen eraf schopt waardoor ze associaten met een dan sterkere AP.

Oslik blyat! Oslik!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:50:
bij Engenius heet het iets anders
Nee. Niet mogelijk bij Engenius.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dav1d schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 09:37:
[...]

Nee. Niet mogelijk bij Engenius.
Ben het laatst toch ergens tegengekomen. Uiteraard kan ik het niet meer vinden :X

Oslik blyat! Oslik!

• Anne271081
Peule_P schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:16:
Zoals andy88 al aangeeft werkt het niet doordat de WPA versies niet overeenkomen.

Opties die je hebt;
- Nieuwe router aanschaffen die wel WPA2 ondersteund
- SSID van de 3com router veranderen (HWL_Boven bijvoorbeeld), zodoende kunnen de netwerken niet met elkaar conflicteren.
Maar de Linksys router heeft toch de optie - Beveiligingsmodus : WPA2/WPA gemengd Personal, wat dus zou moeten inhouden dat het allebei ondersteund?

• Anne271081
andy88 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:52:

Ik zie bij de instelllingen van beide routers geen opties om de sterkte aan te passen.
Ook kan ik zover ik het weet geen keuze maken tussen AES of TKIP.
Mocht iemand dit toevallig wel weten, dan hoor ik het graag..... :|

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:05
anne271081 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:14:
[...]

Ik zie bij de instelllingen van beide routers geen opties om de sterkte aan te passen.
Ook kan ik zover ik het weet geen keuze maken tussen AES of TKIP.
Mocht iemand dit toevallig wel weten, dan hoor ik het graag..... :|
Voor de TP-Link:
Encryptie
Wireless > Wireless Security > WPA/WPA2 - Personal > Encryption: AES

Zendvermogen
Wireless > Wireless Advanced > Transmit power

Zendvermogen zal je even mee moeten spelen om de juiste overlap te krijgen.

Het zou zomaar kunnen dat de standaard Linksys software geen regelaar heeft voor het zendvermogen (bummer). In dat geval zou je kunnen kijken of er DD-WRT of OpenWRT ondersteuning is (even Googlen).

AES kan je wel instellen op de Linksys bij de beveiligingsinstellingen van je WiFi. Echter bied Linksys geen online emulator aan dus kan niet voor je na gaan waar de optie precies zit.

[ Voor 35% gewijzigd door andy88 op 22-01-2015 12:21 ]

Pagina: 1