Mijn HDD is aan het doodgaan

Pagina: 1
Acties:

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-10-2025
Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom: mijn HDD is heel erg traag en het lijkt erop dat hij aan het doodgaan is.

Situatie: HDD zat in een Lenovo Z500. Hij had moeite met opstarten en disk was continu 100% in gebruik. Met lage lees en schrijfsnelheden (geen benchmark uit kunnen voeren). Het zat rond de 1MB per seconde. HDD eruitgehaald en in een 2.5 inch behuizing gestopt. In mijn laptop een nieuwe SSD geplaatst.

Geprobeerd:
Schijf via een SUB geprobeerd te clonen, mislukt.
Schijf is te openen, dan zie ik de oude bestanden en folderstructuur, is alleen ontzettend traag.
Bij het kopieren van mijn User folder klapt hij er gewoon uit. Geen foutmelding niets.
Weer proberen te kopieren gebeurt weer niets.
Als ik een chkdsk uitvoer zegt dat er genoeg bad sectoren zijn:

Afbeeldingslocatie: https://f5fqnw-dm2305.files.1drv.com/y2pspferv6JXRraZlTX66QIxx_TA56u6V5CIcxbA0-tWgksfDOCeltR_i8JxtmAG_PgAItq7ucjBvwhgzqEc51DAGwFzq9bBqE2foYctvsknqckIRMO6tFXLx2g8gHOEiarJzlZQI4W91DGpOqGLJhdlg/afbeelding.png?psid=1

Wie heeft ervaring of tips wat ik ermee zou kunnen doen?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:25

@r!k

It is I, Leclerq

Heel snel je data veilig stellen en een nieuwe halen. Een schijf die zulk gedrag vertoont zou ik niet meer vertrouwen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

HDD Regenerator draaien? Dan doet hij het denk ik lang genoeg om de data eraf te halen.

• adis
@r!k schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:23:
Heel snel je data veilig stellen en een nieuwe halen. Een schijf die zulk gedrag vertoont zou ik niet meer vertrouwen.
Dat is het punt. Als ik hem koppel dan ziet mijn computer de HDD en leest hem wel, na minuten, maar bij het kopiëren klapt die eruit en blijkt dat hij niets gekopieerd heeft..
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:24:
HDD Regenerator draaien? Dan doet hij het denk ik lang genoeg om de data eraf te halen.
Dit is een goede, ken ik nog niet. Ga ik proberen. Bedankt voor de tip.

Edit: Hmm HDD Regenerator lijkt een goede maar kost ook geld :(
Is er een Freeware versie :9

Zie nu dat er een HirensBoot CD is, deze ga ik zeker proberen, hopelijk lukt het om wat data te behouden.

[ Voor 57% gewijzigd door adis op 09-01-2015 12:40 ]

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01 19:21
Wat zijn de SMART waardes van de schijf?
Om de data eraf te trekken zou je misschien ook een usb bootable linux distro kunnen booten op je laptop en kijken wat die nog met je schijf kan...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• adis
Spekkie88 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:30:
Wat zijn de SMART waardes van de schijf?
Om de data eraf te trekken zou je misschien ook een usb bootable linux distro kunnen booten op je laptop en kijken wat die nog met je schijf kan...
Ik hem hem net nog aan mijn Macbook gehangen en daar zegt Disk Doctor dat Smart Status: Not Supported is. Ik zal vanavond nog een keer met de Ultimate Boot Disk proberen.

Maar als er bad sectoren zijn wat maat een bootable Linux uit? Leest hij hem op een andere manier in dan?

• Spekkie88
adis schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:34:
[...]

Ik hem hem net nog aan mijn Macbook gehangen en daar zegt Disk Doctor dat Smart Status: Not Supported is. Ik zal vanavond nog een keer met de Ultimate Boot Disk proberen.

Maar als er bad sectoren zijn wat maat een bootable Linux uit? Leest hij hem op een andere manier in dan?
Mijn ervaring t.o.v. windows iig is dat linux iets robuuster als het aankomt op uitlezen van brakke disks of file systems...
Heb je de schijf in een externe behuizing o.i.d.? Dat zou er voor kunnen zorgen dat de SMART waarden niet uitgelezen kunnen worden... Direct aansluiten zou dan een oplossing moeten zijn...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• adis
Spekkie88 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:37:
[...]

Mijn ervaring t.o.v. windows iig is dat linux iets robuuster als het aankomt op uitlezen van brakke disks of file systems...
Heb je de schijf in een externe behuizing o.i.d.? Dat zou er voor kunnen zorgen dat de SMART waarden niet uitgelezen kunnen worden... Direct aansluiten zou dan een oplossing moeten zijn...
Spekkie88 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:37:
[...]

Aha goed punt, hij is in een behuizing geplaatst inderdaad. Ik zal hem vanavond vastkoppelen en dan kijken wat ik kan doen.

Moet ik echt met Linux starten of is de Hirens Boot CD voldoende?
Of met de Ultimate Boot Disk

• Spekkie88
adis schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:41:
[...]

[...]

Aha goed punt, hij is in een behuizing geplaatst inderdaad. Ik zal hem vanavond vastkoppelen en dan kijken wat ik kan doen.

Moet ik echt met Linux starten of is de Hirens Boot CD voldoende?
Of met de Ultimate Boot Disk
Persoonlijk zou ik gaan voor volledige distro, zoals ubuntu of mint. De meeste distro's hebben gewoon een "probeer" functie waarmee de distro vanaf usb geboot wordt. Op die manier heb je alle mogelijke tools die je maar nodig zou kunnen hebben bij de hand...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• adis
Spekkie88 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:44:
[...]

Persoonlijk zou ik gaan voor volledige distro, zoals ubuntu of mint. De meeste distro's hebben gewoon een "probeer" functie waarmee de distro vanaf usb geboot wordt. Op die manier heb je alle mogelijke tools die je maar nodig zou kunnen hebben bij de hand...
Ok, goed punt, dat is te doen. Maar heb je nog iets meer info over de tools die dan tot mijn beschikking zijn? Heeft Ubuntu standaard tooling die ik kan gebruiken voor dit soort use cases? Of bedoel je iets anders? Sorry, ben echt een wannabee Tweakers als het hierop aankomt 8)7

• adis
Yes, stom had ik zelf kunnen en moeten vinden toen hij Ubuntu zei, toch super bedankt! _/-\o_

• Spekkie88
adis schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:46:
[...]

Ok, goed punt, dat is te doen. Maar heb je nog iets meer info over de tools die dan tot mijn beschikking zijn? Heeft Ubuntu standaard tooling die ik kan gebruiken voor dit soort use cases? Of bedoel je iets anders? Sorry, ben echt een wannabee Tweakers als het hierop aankomt 8)7
Ook is een goede tool om mee te beginnen smartmontools om de SMART waardes uit te lezen. Er is in de gui ook een "disk" programma te vinden waar je als het goed is smart waardes en tests uit zou kunnen voeren...
Tevens kan smartmontools ook enkele surface tests uitvoeren zoals HD-tune in windows.
Let wel op dat dit soort test erg lang kunnen duren. (denk aan enkele uren).

Om te beginnen zou ik eerst de SMART waardes checken en proberen de partities normaal te benaderen om te kijken of je de data kan kopiëren, voor je allerlei tools gaat loslaten op de disk...
Zoals ook al staat aangegeven in de link van Omega, kunnen die tools soms meer schade aanrichten dan goed doen.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• adis
Smart waarden van de schijf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     Western Digital Scorpio Blue Serial ATA (AF)
Device Model:     WDC WD10JPVT-24A1YT0
Serial Number:    WD-WXU1E62RYKP5
LU WWN Device Id: 5 0014ee 602da4f6d
Firmware Version: 01.01A01
User Capacity:    1,000,204,886,016 bytes [1.00 TB]
Sector Sizes:     512 bytes logical, 4096 bytes physical
Rotation Rate:    5400 rpm
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   ATA8-ACS (minor revision not indicated)
SATA Version is:  SATA 3.0, 3.0 Gb/s (current: 3.0 Gb/s)
Local Time is:    Fri Jan  9 18:48:49 2015 UTC
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

[ Voor 26% gewijzigd door adis op 09-01-2015 19:49 ]

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
mwah alle tools en mogelijkheden hierboven zijn redelijk maar in dit soort situaties (omdat hij al zwaar aan het falen is) niet ideaal.

Wat je zult moeten gebruiken zijn speciale tools voor het clonen.

In dit geval bijvoorbeeld HDclone.
Of als je gewoon alleen je belangrijke mappen wilt proberen te redden zou je een programma zoals roadkil's unstoppable copier moeten gebruiken.

Beiden programma's hebben de goede eigenschap om eerst bestanden te kopieren die wel goed gaan en als een sector niet leest parkeren ze hem tot aan het einde van de rit , hierdoor zul je tenminste alle data hebben voor je hdd echt kapot is. Als je dan aan het einde nog een paar kapotte sectors weet te kopieren is het alleen maar mooi meegenomen , je hebt tenminste wel de data.

Programma's die eerdere reacties hebben aangegeven zullen eerder ervoor zorgen dat je hdd snel de geest geeft.

Wanneer je eenmaal de data zover mogelijk gered hebt zul je over moeten stappen naar het proberen te "repairen" wat te rpairen valt zodat je miss nog die paar extra foto's eraf kan halen die eerder niet werkten.

Hiervoor kan je hdd regenerator gebruiken , maar dat is gewoon ook vragen om problemen.

Ontkoppel de harde schijf en plaats die aan een computer die een tijd aan kan staan waar je eigenlijk niets mee doet (of als je maar 1 pc hebt dan zul je even geen gebruik ervan kunnen maken).

Pak nu een programma wat dezelfde insteek heeft als hdd regenerator maar vele malen effectiever is om mechanische schijven : Spinrite.

Start dit op vanaf usb stick en probeer eerst mode 2 , gaat dat niet goed probeer dan mode 4 (dit zal 2-4 dagen duren) en anders Mode 5.

Met een beetje geluk weet spinrite een hoop blocks weer te repareren , waarna bijvoorbeeld checkdisk het ook weer red.

Heb je pech en loop je ergens hierboven vast dan is de enige manier om je hdd nog te clonen via linux met badblocks en DD-resque. maar dat is wel iets geavanceerder.

veel success ermee.

• adis
Aionicus schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:00:
mwah alle tools en mogelijkheden hierboven zijn redelijk maar in dit soort situaties (omdat hij al zwaar aan het falen is) niet ideaal.

Wat je zult moeten gebruiken zijn speciale tools voor het clonen.

In dit geval bijvoorbeeld HDclone.
Of als je gewoon alleen je belangrijke mappen wilt proberen te redden zou je een programma zoals roadkil's unstoppable copier moeten gebruiken.

Beiden programma's hebben de goede eigenschap om eerst bestanden te kopieren die wel goed gaan en als een sector niet leest parkeren ze hem tot aan het einde van de rit , hierdoor zul je tenminste alle data hebben voor je hdd echt kapot is. Als je dan aan het einde nog een paar kapotte sectors weet te kopieren is het alleen maar mooi meegenomen , je hebt tenminste wel de data.

Programma's die eerdere reacties hebben aangegeven zullen eerder ervoor zorgen dat je hdd snel de geest geeft.

Wanneer je eenmaal de data zover mogelijk gered hebt zul je over moeten stappen naar het proberen te "repairen" wat te rpairen valt zodat je miss nog die paar extra foto's eraf kan halen die eerder niet werkten.

Hiervoor kan je hdd regenerator gebruiken , maar dat is gewoon ook vragen om problemen.

Ontkoppel de harde schijf en plaats die aan een computer die een tijd aan kan staan waar je eigenlijk niets mee doet (of als je maar 1 pc hebt dan zul je even geen gebruik ervan kunnen maken).

Pak nu een programma wat dezelfde insteek heeft als hdd regenerator maar vele malen effectiever is om mechanische schijven : Spinrite.

Start dit op vanaf usb stick en probeer eerst mode 2 , gaat dat niet goed probeer dan mode 4 (dit zal 2-4 dagen duren) en anders Mode 5.

Met een beetje geluk weet spinrite een hoop blocks weer te repareren , waarna bijvoorbeeld checkdisk het ook weer red.

Heb je pech en loop je ergens hierboven vast dan is de enige manier om je hdd nog te clonen via linux met badblocks en DD-resque. maar dat is wel iets geavanceerder.

veel success ermee.
Hey, die Roadkil heb ik net aangezet, het gaat traag maar hij lijkt wat te kopieren. Dit in tegenstelling tot de eerdere kopieacties waarbij hij gewoon uitvalt. Het lijkt erop dat hij nu file voor file sant en overzet. _/-\o_ _/-\o_

Ik houd jullie op de hoogte.

• Aionicus
Roadkill zal afhankelijk van de schade op je hdd wel een paar uur bezig zijn , misschien wel meer dan een paar uur.

• adis
hmm was te optimistisch. Veel folders zijn na wachten te openen behalve de belangrijkste folder. Daarvan egt RoadKil 0 bestanden gekopieerd. :(

Toch de kopie aanzeten en afwachten... Bedankt allen voor de hulp

• Aionicus
Pak dan hd clone en het daarmee , dat is echt je beste optie.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Als de schijf af en toe leesbaar is na veel proberen: zelf heb ik dan goeie ervaringen met een linuxbootschijfje + Midnight Commander (Norton Commander-kloon, voor de medebejaarden).

• adis
Via Roadkill en Ubuntu en PartedMagic toch nog wat kunnen veiligstellen van mijn HDD.

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Nu dit topic sluiten, maar kan nergen een kruisje of iets vinden :?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Topics worden op GOT niet gesloten, kan handig zijn voor iemand met een soortgelijk probleem.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1