Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Een stel heeft samen een huis gekocht, is later getrouwd, en heeft recentelijk toch besloten uit elkaar te gaan. Het huis wordt verkocht, en tot die tijd blijven beide (ex)partners eigenaar en verantwoordelijk voor de hypotheek.

Eén partner blijft achter tot het huis is verkocht en de finale verrekening kan plaatsvinden, de ander verhuist.

Maakt het voor bovenstaande nog iets uit of in de tussentijd de scheiding wordt uitgesproken?

Het huis en de hypotheek overschrijven op één partner is niet haalbaar, volgens de nieuwe hypotheeknormen komt hij niet in aanmerking voor de hypotheek. Bovendien was het al de bedoeling het huis te verkopen, dus een complete hypotheek omgooien (die dan ook ineens voor de helft annuitair moet worden, anders is deze niet meer aftrekbaar - zo lees ik hier) is niet de moeite.

Ik ga er vanuit dat in deze situatie het stel fiscaal partners blijft, en dus tot het jaar van verkoop van het huis gezamenlijk aangifte moet doen.

Of kan dit niet, en mag de vertrekkende partner de hypotheekrente voor het huis, waar ze niet meer woont, niet aftrekken? In dat geval moeten de partners samen blijven wonen (kunnen scheiden van tafel en bed) totdat het huis is verkocht?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Van belang is ten eerste de vorm van het huwelijk:

* zijn er huwelijkse voorwaarden (en heeft de afgesproken verrekening trouw plaatsgevonden)?
* zo niet, dan er sprake van een gemeenschap van goederen

In het geval van huwelijkse voorwaarden kun je geen zinnig antwoord geven zonder de afgesproken voorwaarden te kennen. In het geval van gemeenschap is van belang:

* de waarde van de woning, hypotheeklening en kapitaalverzekeringen eigen woning ten tijde van het trouwen
* idem ten tijde van de scheiding

Uit deze getallen kun je berekenen hoeveel er verrekend dient te worden.

In de periode tussen scheiding en verkoop van de woning is de huurwaarde en de verdeling van de woonlasten van belang. Het verschil maakt immers een soort "alimentatie in natura" van de vertrokken partner aan de achterblijvende partner. Kan je als onderdeel van de alimentatie-afspraken vastleggen.

Binnen fiscaal partnerschap kun je hypotheekrenteaftrek genieten en verdelen als voorheen.

De eerste twee jaar na de echtscheiding kunnen beide partners de hypotheekrenteaftrek genieten, ongeacht wie van de 2 nog in het huis woont. Natuurlijk kun je alleen datgene aftrekken wat je betaalt. Als de vertrokken partner bijvoorbeeld de hypotheek blijft betalen, komt ook de renteaftrek aan deze partner toe. http://www.echtscheidings...kbaarheid_hypotheekrente/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Er is sprake van gemeenschap van goederen.
t_captain schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:27:
In het geval van gemeenschap is van belang:

* de waarde van de woning, hypotheeklening en kapitaalverzekeringen eigen woning ten tijde van het trouwen
* idem ten tijde van de scheiding

Uit deze getallen kun je berekenen hoeveel er verrekend dient te worden.
Er zat dermate weinig tijd tussen het moment van trouwen en scheiden, dat er weinig verrekend hoeft te worden. Onderhandse afspraken worden gemaakt over de verrekening van gebruikt eigen geld, en stortingen gedaan in het spaardeel, gelijk aan de situatie als er nooit getrouwd was.
In de periode tussen scheiding en verkoop van de woning is de huurwaarde en de verdeling van de woonlasten van belang. Het verschil maakt immers een soort "alimentatie in natura" van de vertrokken partner aan de achterblijvende partner. Kan je als onderdeel van de alimentatie-afspraken vastleggen.
Dan voldoet het neem ik aan om in het echtscheidingsconvenant hier een alinea aan te wijden, met de strekking dat partner X in de woning achterblijft en volledig verantwoordelijk is voor de betaling van de hypotheek? Buiten dat is er geen sprake van partneralimentatie, beiden kunnen zelfstandig voorzien in levensonderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als er (a) geen partneralimentatie is, en (b) de achterblijvende partner zowel het woongenot heeft als de woonlasten betaalt, dan lijkt hier geen enkele grond voor verrekening van huurwaarde of woonlasten. De een heeft een woning en betaalt de bijbehorende kosten, de ander heeft geen woning en ook geen kosten. Een vermelding in het convenant zou moeten volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
t_captain schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:57:
Als er (a) geen partneralimentatie is, en (b) de achterblijvende partner zowel het woongenot heeft als de woonlasten betaalt, dan lijkt hier geen enkele grond voor verrekening van huurwaarde of woonlasten. De een heeft een woning en betaalt de bijbehorende kosten, de ander heeft geen woning en ook geen kosten. Een vermelding in het convenant zou moeten volstaan.
En beide partners blijven fiscaal partner, en kunnen in elk geval tot 24 maanden op de gezamenlijke belastingaangifte beiden de hypotheekrente volledig aftrekken? Telt voor de ingangsdatum van die 24 maanden de verhuisdatum, of datum van scheiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:35
De niets betalende partner heeft niets om af te trekken, die betaalt niets.

[edit]
En voor fiscaal partnerschap moet je toch op hetzelfde adres wonen?

[ Voor 35% gewijzigd door Xiphalon op 09-01-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dit soort zaken kan prima verteld worden door de mediator of advocaat. ;)

In principe kloppen bovenstaande stellingen overigens (ervaringsdeskundige hier). Ik ben ook gescheiden en in onze gezamenlijke koopwoning blijven wonen. Wij hadden afgesproken in ons convenant dat ik twee jaar zou krijgen om mijn ex uit te laten schrijven uit de hypotheekakte en de woning volledig in eigendom zou krijgen. Deze twee jaar had te maken met de benodigde tijd om de financiering en dergelijke te kunnen regelen.

Overwaarde had onze woning niet, de waarde van de woning en de hypotheek hebben wij tegen elkaar weggestreept. Wel kreeg mijn ex de helft van de opgebouwde waarde van de aan de hyptoheek gekoppelde beleggingsverzekering mee. Dat is wel iets om rekening mee te houden(!). Tenzij er sprake is van een 100% aflossingsvrije hypotheek zit er ook vermogen in een bankspaar/verzekering/spaarrekening. Dat vermogen zal ook verdeeld moeten worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De link die ik in mijn eerste reaktie noemde, legt precies uit hoe het zit m.b.t. wanneer fiscaal partnerschap eindigt en de tweejarige periode daarna. Zie de paragraaf "gescheiden wonen, fiscaal partnerschap".

Als 1 van de partners in het huis achterblijft en de volledige hypotheeklasten betaalt, is de situatie als volgt:

* tijdens fiscaal partnerschap: hypotheekrenteaftrek in (gezamenlijke of 2 aparte) aangifte IB, en naar believen verdelen tussen de partners.
* na afloop fiscaal partnerschap: de achtergebleven partner kan rente aftrekken als voorheen. Er is geen limiet van 2 jaar, het blijft immers zijn/haar eigen woning als hoofdverblijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 23:13
Voor dit soort vragen kan je beter naar het Juridisch Loket:gaan https://www.juridischloket.nl/ . Daar kunnen ze jouw vraag correct beantwoorden.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
t_captain schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:56:
De link die ik in mijn eerste reaktie noemde, legt precies uit hoe het zit m.b.t. wanneer fiscaal partnerschap eindigt en de tweejarige periode daarna. Zie de paragraaf "gescheiden wonen, fiscaal partnerschap".

Als 1 van de partners in het huis achterblijft en de volledige hypotheeklasten betaalt, is de situatie als volgt:

* tijdens fiscaal partnerschap: hypotheekrenteaftrek in (gezamenlijke of 2 aparte) aangifte IB, en naar believen verdelen tussen de partners.
* na afloop fiscaal partnerschap: de achtergebleven partner kan rente aftrekken als voorheen. Er is geen limiet van 2 jaar, het blijft immers zijn/haar eigen woning als hoofdverblijf.
Ik lees in die link:
Het fiscaal partnerschap duurt voort totdat u gescheiden bent, of todat het echtscheidingsverzoek is ingediend bij de rechtbank en u woont niet meer samen. Vanaf het moment dat u afzonderlijk gaat wonen en bijvoorbeeld de man niet meer woont in de echtelijke woning, vervalt de mogelijkheid om de hypotheekrente voor zijn eigenaarsgedeelte af te trekken. De woning en de hypotheekschuld voor die woning verschuiven naar de forfaitaire rendementsheffing van box 3.

Op basis van de overgangsbepaling van artikel 3.111 lid 4 Wet IB 2001 is het echter mogelijk dat de man nog twee jaar, te rekenen vanaf het moment dat de man de woning heeft verlaten, de rente fiscaal in aftrek kan brengen mits de ex-partner de woning blijft bewonen. Als je de wettekst letterlijk uitlegt, kan voor de man alleen een aftrek worden aangevraagd over het percentage dat hij eigenaar is. De mogelijkheid van toerekening van de hypotheekrente is namelijk gebonden aan het 'partner zijn'. Bij een gemeenschap van goederen geldt dus een percentage van 50%. In de praktijk lijkt de fiscus desondanks veelal 100% te accepteren. Het is raadzaam dit met de fiscus af te stemmen en bovendien al te doen een vroeg stadium van de scheidingsprocedure.
Situatie is niet helemaal hetzelfde (die pagina beschrijft "vrouw blijft achter en man betaalt") maar hier wordt toch wel gesuggereerd de fiscus te betrekken bij de echtscheiding.

Juridisch loket kwam overigens niet verder dan een heel basaal advies, en raadde aan om een financieel adviseur in de arm te nemen.

Een adviseur in de arm nemen lijkt niet onhandig, maar moet ik dan een financieel adviseur, een fiscalist, een notaris of een echtscheidingsadvocaat gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:25
SeatRider schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:11:
[...]
Een adviseur in de arm nemen lijkt niet onhandig, maar moet ik dan een financieel adviseur, een fiscalist, een notaris of een echtscheidingsadvocaat gaan zoeken?
Dat ligt heel erg aan je situatie en welke vragen je hebt. Ieder van die adviseurs heeft zijn expertise en zal een beetje kennis over de andere gebieden hebben.

In de beschreven situatie is denk ik vooral van belang wie de hypotheek(rente) gaat betalen.
Ik begrijp uit je verhaal dat de man blijft wonen tot het huis verkocht is.
Als hij volledig de hypotheek betaald, kan hij de hypotheekrente ook volledig aftrekken.

De lastige situatie die je krijgt, is dat de vrouw nog wel hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de hypotheek. Als de man dus niet betaald, komt de bank niet alleen bij hem vragen, maar ook bij de vrouw.
Daar doe je echter niets aan zolang het huis niet verkocht is.

Als beiden blijven betalen voor de hypotheek en dus rente betalen weet ik niet hoe het fiscaal geregeld is.
Je krijgt dan natuurlijk wel de vreemde situatie dat de vrouw deels voor de woonlasten van de man opdraait. Als het huis echter heel duur is, is dat wellicht deels weer begrijpelijk.
Een constructie die ik ook wel eens gehoord heb, is dat de woonlasten van beide huizen (oude huis=man en vrouw heeft nieuw huis) bij elkaar opgeteld werden en 50-50 betaald werden. Ook dan neem je uiteraard mee dat er iemand hra ontvangt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 23:54
Laat maar 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door MintyDoerak op 16-01-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
sanderb schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:38:
[...]
In de beschreven situatie is denk ik vooral van belang wie de hypotheek(rente) gaat betalen.
Ik begrijp uit je verhaal dat de man blijft wonen tot het huis verkocht is.
Als hij volledig de hypotheek betaald, kan hij de hypotheekrente ook volledig aftrekken.
Dat blijkt toch in de praktijk tegen te vallen. Beiden zijn namelijk ook 50% eigenaar van het huis. Zodra het fiscaal partnerschap eindigt, mag de andere partner nog maximaal 24 maanden zijn/haar deel van de hypotheekrente aftrekken.
De Belastingdienst ziet bestaande hypotheken van gehuwden die vóór 1 januari 2013 zijn afgesloten als 50% schuld voor de één en 50% schuld voor de ander.
Zoals ik het nu begrijp, kom je dan in constructies terecht waarbij de een de ander dit bedrag als alimentatie betaalt, waarna de ander dit gebruikt om de hypotheekrente te betalen.

Edit: inderdaad, en onderstaande suggereert dat dit in principe wel een papieren exercitie is:
Indien de achterblijvende partner de volledige hypotheekrente voldoet, kan dit negatieve gevolgen hebben. De partner die geen hypotheekrente voldoet heeft namelijk wel aftrek.
Dit kan gecorrigeerd worden door dit deel van de hypotheekrente in de aangifte op te nemen als fictief betaalde partneralimentatie ter hoogte van deze 50% van de hypotheekrente. Hierdoor heeft de achterblijvende, en hypotheekrente betalende partner, 100% aftrek.
De vertrokken partner voert de 50% hypotheekrente op in de aangifte. Daartegenover staat een ontvangen partneralimentatie ter hoogte van exact dezelfde hypotheekrente. Deze partneralimentatie is belast, daartegenover staat de aftrekbaarheid van de 50% (niet betaalde) hypotheekrente. Per saldo geen bijtelling en geen aftrek.

[ Voor 30% gewijzigd door SeatRider op 16-01-2015 15:19 ]

Pagina: 1