Toon posts:

MSI R9 280x flikkering in het beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,,

Sinds eergisteren ben ik een trotse eigenaar van een MSI R9 280x Twin frozr 3GB OC GAMING EDITION, of dat was ik. Eergisteren heb ik hem geïnstalleerd en had totaal geen problemen met niks, sinds gisteren tijdens het GAMEN en zelfs als ik gewoon via Google Chrome naar een site ga of YouTube ga dan lijkt het of mijn scherm op en neer gaat heel snel... Tijdens het gamen COD AW voornamelijk.... heel moeilijk te beschrijven: Zwart Grijzen dikke strepen door men beeldscherm gaan, niet altijd maar als het gebeurd heb ik er de rest van de ronde last van zodra ik terug naar het laad scherm ga dan stopt dit ook.. dan kan het zijn dat het een paar Games goed gaat en dan gebeurt da weer eens heel random.

mijn Setup:

Moederbord: ASUS P7P55D
CPU: Intel i7 860 @ 2.8GHZ
RAM: 8GB corsair DDR3
GPU: MSI R9 280x Twin frozr 3GB OC GAMING EDITION
Voeding: 650WATT Coolermaster

Heb ik mss iets fout gedaan met de installatie ofzo?
(ik ben geen computer genie maar ken er het een of ander van) kom niet af met flashe van de BIOS en die bull.. heb al op meerdere forums het zelfde probleem gelezen maar nog geen echte oplossing! hebben jullie deze voor mij?

Gr

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 18:53
Allereerst, "(ik ben geen computer genie maar ken er het een of ander van) kom niet af met flashe van de BIOS en die bull.. " - dit voegt niks toe. Als je iets niet snapt kun je altijd vragen om verdieping.

Ik heb voor mijn vriendin ook een 280x gekocht, geen MSI, maar dezelfde problemen. Ik heb de "eenvoudige" mogelijkheden al geprobeerd, namelijk het aanpassen van de clocksnelheden van de gpu dat deze niet zouden fluctueren. Bood geen soelaas. Er was ook een post over een of andere Realtek driver van het moederbord dat problemen kon veroorzaken (???), ook geüpdatet, geen verschil.

De enige oplossing is denk ik degene die overal gepost wordt - het flashen van de vbios. Dit gaat mijn pet ook te boven, dus als iemand hier er wel kennis/ervaring mee heeft, ik lees gortig mee.

*Een alternatief (...) is het opsturen van de kaart als defect, maar zolang je dezelfde (270/280/290x hebben allemaal deze issues) terug krijgt kun je dezelfde problemen verwachten. En het duurt waarschijnlijk weken tot je iets anders hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Zebby op 09-01-2015 11:40 ]

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Ik ben ook geen PC genie, maar heb ook een R9 280x MSI. Clocks aanpassen, drivers updaten etc werkt bij mij ook niet om artifacten te voorkomen.

Wat bij mij wel helpt is om games in borderless of windowed mode te spelen. Als ik in fullscreen mode tijdens een laadscherm ALT + Tab gebruik dan komen er vrij zeker artifacten in-game. Mijn vermoeden is dat het geheugen (VRAM?) niet goed wordt verwerkt of verdeeld waardoor er in-game dingen niet helemaal lekker lopen. Hetzelfde probleem kwam ik namelijk in Company of Heroes 2 steeds vaker tegen omdat daar geen windowed mode in zit, sinds ik het heb veranderd in de properties gaat het al veel beter.

[ Voor 18% gewijzigd door SN4K3 op 09-01-2015 13:26 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

De dingen die je beschrijft is iets wat je helaas wel vaker ziet bij factory-overclocked videokaarten.
Soms werken ze wel, maar ook heel vaak krijg je vrij snel last van problemen. De 280x metname zie je vaak voorbij komen (heus, er zijn ook zat die wel goed werken, maar de 280x heeft een groter aantal probleem gevallen dan de andere 200x serie kaarten valt mij op).

Een van de problemen, is dat de 280x eigenlijk standaard al een factory-overclocked rebranded Radeon 7970 is. Probleem daarmee is, dat fabrikanten gewoon een factory-overclocked videokaart nog verder overclocken en op de markt gooien. Heel veel van die kaarten lopen dan gewoon te ver buiten de specs en krijgen snel last van allerlei problemen (artefacts metname). Overklokken is toch altijd een beetje geluk hebben, de ene kaart is de andere niet, maar bij die factory-OC kaarten gooien ze bepaalde settings op een hele rits kaarten terwijl je daar net zo goed minder goede kaarten tussen hebt die eigenlijk die kloksnelheden helemaal niet aankunnen. Is ook een beetje de grootste reden waarom ik geen fan ben van factory-OC kaarten, maar helaas ontkom je er zowat niet aan tegenwoordig.

Wat ook soms wil gebeuren, is wanneer je een browser of mediaplayer open hebt met hardwareversnelling aan (browsers en mediaplayers maken tegenwoordig veel gebruik van de videokaart om de CPU te ontlasten), is dat de kloksnelheden en/of voltages 'vast' gaan zitten op een te lage waarde.
Je videokaart werkt met verschillende standen, idle (desktop, kaart heeft niks te doen, kloksnelheden en voltages gaan op een laag pitje), medium (denk aan een browser open of een filmpje kijken met hardwareversnelling, idle is dan niet snel genoeg meer maar de kaart hoeft ook niet op volle snelheid), full (tijdens gamen of 3d renderen, gaat de kaart op volle snelheid draaien) en soms turbo (indien de temperatuur het toelaat, kunnen sommige kaarten ietsje hoger dan de normale maximum klokken voor iets meer prestaties).

Wat er dan gebeurt is dat je bijvoorbeeld een browser/mediaplayer open hebt, de kaart gaat naar medium clockspeeds, en je start een game. In bepaalde gevallen blijft ie 'vast' op die medium clockspeeds, gevolg is belabberde prestaties in een game (daar moet iet immers naar de volle snelheid). Ander geval, de clockspeeds gaan wel naar de volle snelheid, maar de voltage blijft 'vast' op de medium settings. Gevolg is dat het geheugen (metname het geheugen) instabiel word, en dan krijg je artefacts/driver resets/BSoD's en vastlopers.

Ook bij multi-monitor setups zie je dat probleem af en toe voorbij komen. Met 2 schermen moeten de clockspeeds en voltages iets hoger lopen dan bij een enkel scherm (in het geval van idle, medium of full load maakt niet veel uit). Soms blijft de kaart dan op de waardes van een enkel scherm pruttelen, en dan krijg je ook beeldproblemen (artefacts, schiffers/flikkeringen, enz), echter vaak alleen op het 2e scherm.

Goed, zoals je ziet kunnen er meerdere mogelijke oorzaken zijn, en daarom is het ook meteen zo lastig om een antwoord te geven van: "Dit moet je doen om het op te lossen".
Soms is het ook gewoon domme pech dat je een 'maandag morgen' kaart hebt, kun je driver installs, BIOS flashes doen wat je wil, je komt dan gewoon niet van je problemen af (heb zelf ook wel een maandagmorgen model gehad...was wel een andere dan een 280x maar het idee is hetzelfde).

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 18:53
Ik heb nog geen posts gezien die na een vbios update nog problemen hadden, maar ik kon nergens goede beschrijvingen vinden van wat/hoe je het moet doen. Alleen de waarschuwingen (kaart kapot, lastig, lange typecodes die moeten overeenkomen) dus dat schrikt dan wel wat af.