spanningsdeler voor relais?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:52
Om m'n schuifpoort te sturen met m'n videofoon (comelit) heb ik een relais nodig dat ofwel werkt op 33VDC of 12VAC.
Nu heb ik hier enkel nog enkele relais van 12VDC liggen.
Die 33V is buiten het werkgebied van het relais (170% bij kamertemperatuur), dus ik vroeg me af of je zomaar een spanningsdeler kan gebruiken (2 weerstandjes).

De videofoon kan dus ofwel 33VDC of "een elektronisch opgewekte wisselspanning" van 12VAC leveren op die contacten. (met m'n voltmeter meet ik echter geen 12VAC (maar niks), maar wel een kleine 30VDC als ik 12VAC kies in de instellingen) :? De 12VAC is normaal gezien bedoeld voor een deurslot.(geen specificaties naar mAmps ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Ik neem aan dat al deze getallen over de spoel zijde van het relais gaan: Ja, dat kan.

Je zou moeten uitvinden wat de relais aan stroom verbruikt bij 12VDC, laten we zeggen dat dat bijv. 100 mA is.

Als je een 33VDC spannings bron hebt, zou je 21V * 0.1A over een weerstand weg willen laten vallen, dat is 210 Ohm -> 220 Ohm is een waarde zie je makkelijk kan krijgen. Deze zet je dan in serie met de relais spoel.

Dit gaat dan 2.1W aan warmte oproken, dus ik zou een 5W weerstand pakken, al dan niet op een klein koel blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

2 weerstandjes niet, een serieweerstand kan eventueel wel, een relais is namelijk ook een weerstand.

Meet je op de 12v wel met de meter op AC stand? Of is het stiekum toch DC?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik vermoed dat de 12VAC een 12V 50Hz blokgolf is, bijna alle multimeters meten die niet goed (die verwachten een sinus) dus dat je dat niet kan meten verbaasd me niks.

Ik zou zelf voor de 12VAC optie en een brugcel gaan, heb je geen componentwaardes om je druk over te maken, dat werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:55
Relais kun je benaderen als een weerstand. Dit is gegeven in de datasheet.
Met deze weerstand krijg je een stroom bij een bepaalde spanning. Deze stroom is bepalend wat de maximum spanning mag zijn. Voeg je een extra weerstand toe in serie, kun je de spanning verhogen omdat de stroom dan binnen de limieten blijft.

Voeg wel een anti parallel diode toe over de spoel als je hem bestuurt met DC en transistors. De afvaltijd neemt dam wel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 19:52
Het relais dat ik liggen heb is een jv12s-kt en heeft een weerstand van ongeveer 480Ohm (+-10%)

@SA007: een brugcel had ik nog niet aan gedacht. Heb hier nog een W10M liggen. Maar verhoogt de spanning dan niet met vierkantswortel(2)? Dat zou dan ook net buiten de specs zijn van het relais.

Als ik het dan correct begrijp zit er over het relais 12V/480Ohm=25mA wat voor 33V geeft dat er 1320Ohm nodig is. Om in de E12 reeks te blijven kan er dus 820 (ipv 840) ohm in serie geplaatst worden.
Is er dan nog iets bijkomend nodig of lukt dit zo zonder probleem? (geen zin om m'n videofoon of poort op te blazen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In de weerstand gaat een halve watt zitten dus wel zo best om de serieweerstand 1 watt te maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1