CrossFire R9 290 vs GTX 970

Pagina: 1
Acties:

• Frank_Meijer
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 12:18
Ik zoek een?
Ik zit al een tijdje te kijken naar een video kaart setup, nu zag ik eergeisteren deze voorbij komen, V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED

Ik speel momenteel op een 1440p scherm, maar ik ga mogelijk in de nabije toekomst over op 4K.
Nu voor mijn nieuwe PC die ik aan het samenstellen ben, is het dan slimmer om 2x R9 290 te hebben of 1x gtx 970.

Het prijsverschil is niet zoveel omdat de R9 290 refurbished zijn, als het verstandig is om deze kaart in crossfire te gebruiken (voor zowel 1440p als 4K) zou ik nu mijn slag voordelig kunnen slaan.

Wat is je budget?
Mijn totale budget voor de PC is rond de 1200, het geld of niet op haha. Ik heb al een HDD en randapparatuur, het gaat puur om een PC.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik had voorheen een intel type, maar een AMD tyoe is ook niet mis. Ik heb geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
i5 4460 of gelijkwaardige AMD
8gb of 16 gb ram (nog niet over uit.. aangezien ik ook naast spellen 3D CAD programmas gebruik en deze PC wil ik zon 4 jaar houden.)
ATX
Voeding, hoger voor crossfire AMD en lager voor gtx 970

De componenten uitzoeken lukt mij wel, heb alleen advies nodig voor de videokaarten.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
ik zou 1 r9 290 nu nemen. en als je over gaat op 4k dan kijken wat het beste is. nu 4k halen is erg lastig. en mogelijk tegen die tijd is de r9 390(x) mogelijk al te krijgen. en r9 290 heeft totaal geen problemen met de huidige games. ik moet alleen met AC:U minderen in AA. alleen heeft meer met AC:U te maken dan met de r9 290. en EVA is een goede gast. zijn kaarten zien er altijd super goed uit.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Een R9 290 is maar een beetje trager dan een GTX 970 (http://www.anandtech.com/bench/product/1068?vs=1355). Bij 4K resolutie wordt het verschil meestal zelfs nog kleiner en is de R9 290 soms sneller. Twee R9 290's zijn dus een heel stuk sneller dan één GTX 970.

Bang for the buck is de R9 290 dus de betere keuze. Voor 1440p zou een enkele moeten volstaan, als je zeker bent binnenkort naar 4K te gaan kun je eigenlijk wel meteen voor CF gaan. Als je alleen maar de mogelijkheid open wilt houden om voor 4K te gaan zou ik die €190 bij je houden, je kunt op het moment dat je het wel doet dan een extra R9 290 halen, duurder gaan ze niet worden, of upgraden naar een videokaart die daar meer voor geschikt is. Zolang je geen 4K hebt, zou die tweede videokaart toch vooral stroom vreten.

• Frank_Meijer
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-02 12:18
Oke dan ga ik maar eens goed nadenken over een 4k scherm. Ik gebruik deze niet alleen voor gamen, anders had ik het zonde gevonden om zo'n scherm aan te schaffen.

En voor die prijs is het wel makkelijk kiezen tussen een r9 290 en een gtx 970, lijkt mij zo.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Ik zou ook zeggen 290, deze is echt véél goedkoper dan een 970 en zet vergelijkbare prestaties neer ten koste van geluid en verbruik. Als AMD de 390X uitbrengt kan je de kaart vervangen zonder dat je daar een flinke som voor heb neergelegd.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
Bij 4K gamen ligt het er maar net aan welke spellen je speelt en met welke instellingen.

Zie ook; https://www.youtube.com/watch?v=j4xDfEOGONw

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:59
Bij 4k zijn de 290 en 970 ongeveer even snel.
Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980/images/perfrel_3840.gif
Bij lagere resoluties is de 970 inderdaad wat sneller.

http://www.techpowerup.co...A/GeForce_GTX_980/26.html

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 09-01-2015 18:10 ]

Pagina: 1