Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Geen tv, alleen een beamer, goed idee?

Pagina: 1
Acties:

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-11 08:17
Ik ben grondig aan het renoveren, en ben nu wat aan het kijken voor mijn tv ruimte.
Ik wou daar een joekel van een tv in zetten, maar misschien ben ik beter af met een projector?

Maar is een projector wel een goede vervanger voor een tv? Voor filmen en series zonder twijfel, maar ook als ik het nieuws wil kijken of gewoon wat aan het zappen ben of gamen?

Ik dacht ongeveer 1000 € te spenderen hier aan.
Het liefst zou ik een 4k projector hebben, maar hier vind ik weinig over en zal dus wel behoorlijk onbetaalbaar zijn, misschien beter een goede 1080p kopen en over 2 jaar ofzo een 4k projector?
Is dit een goed plan?

Nu zou ik ook willen besparen op de doek, en dat moet wel kunnen daar ik gyproc wanden ga plaatsen, de metal studs zijn kaarsrecht dus daar heb ik wel een goed gevoel bij, is dit een optie?

Mijn tv ruimte wordt erg groot, morgen geef ik de exacte maten als dit van belang is.

[ Voor 13% gewijzigd door C00P op 09-01-2015 05:40 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat mij altijd irriteerde was dat de ruimte donker moet zijn, anders is het moeilijk zichtbaar. Ik weet niet hoe dit met de huidige beams is om eerlijk te zijn.

Verder verander ik soms nogal van indeling. En dat gaat toch iets makkelijker met een TV. ;)

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 21:22

auto660

1991 240 GL Brick

De beamers van tegenwoordig zijn al heel wat beter dan vroeger. Ze hebben vaak een veel hoger contrast en de lamp gaat nu vaak 4000 uur mee ipv 2000 uur wat dus ook scheelt. Het enigste is dat je "zwartste" zwart gelijk staat aan de hoeveelheid omgevingslicht die je hebt, je beamer kan immers niet plekken donkerder maken dan dat het in je kamer is. Veel beamer claimen dan ook een contrast van bijvoorbeeld 10.000:1 te hebben maar als je hem in een kamer zet waar het niet helemaal donker is dan blijft het al bij een contrast van 400:1. 4k beamers zijn nu nog duur maar de fullhd beamers heb je nu voor rond de €700 met dingen als 3d enzo erbij. Ik zou het geen slechte keuze vinden als je je kamer goed kan verduisteren. Als je een goed verduisterde kamer hebt, en een goede projector dan moet daar gewoon een mooi plaatje uit komen ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-11 08:17
Verduisteren is geen enkel probleem, gordijntje dicht en het zal wel extreem donker zijn denk ik zo.

De muur gebruiken om tegen te projecteren hoeft ook geen probleem te zijn?
De kamer is ongeveer 5 m breed op 5 m lang(bank komt wel iets van de muur af omdat ik achter de bank een doorgang wou bewaren) , en zo een 3 m hoog schat ik grof gezien, ik ga ook een 5.1 boxen set voorzien.
Ook komt er een gashaard en een hoek met bureau.

Ik zou wel een blog willen bijhouden waar alle stappen die ik uitvoer met foto's wordt weergegeven, ik weet niet of er hier plaats voor is op got?

Ik ben eigenlijk razend enthousiast over dit project, kan iets heel moois worden 👍

[ Voor 3% gewijzigd door C00P op 09-01-2015 13:58 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:10

_PM

Het klinkt mij persoonlijk in de oren alsof je er wat te makkelijk over denkt.

Ik heb zelf 5 jaar alleen een beamer gehad in de woonkamer.

"Gordijntje dicht" betekende in mijn geval verduisterde gordijnen, extra voering en een koof om ze in te hangen om het donker te krijgen. Rolluiken zijn nog een betere optie.

Verder wil ik je adviseren om wel een echt scherm, je kan gewoon voor een vast (geen rol-) scherm gaan. Dat zorgt ervoor dat je scherm mooi glad hangt. Kleurweergave is beter op een scherm dan op een muur. Ik weet dat er ook speciale verf bestaat, heb daar geen ervaring mee.

Zorg verder voor een goede signaal kabel naar je beamer. 10 meter is ook niet goedkoop.

Als dit soort dingen binnen je budget meteen gebeuren zou ik er niet aan beginnen.

Verder wel heel leuk om een groot beeld te hebben. Zeker voor films en series. Voor tv vond ik het wat minder.
Zorg dat je de beamer die je wilt kopen ergens een keer zelf ziet en een mening kan vormen wat je ervan vindt in verhouding met een tv (qua beeld kwaliteit).
Let verder nog op dat je je scherm niet te hoog hangt (onprettig kijken) en je beamer zo hangt dat je geen digitale correcties nodig hebt om het beeld rechthoekig te krijgen.
Veel succes en plezier met je zoektocht

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:00

sjaool

Every life should have 9 cats

Ik zou mijzelf afvragen of ik mij iedere keer als ik een keer het nieuws of wat anders wil zien in het donker wil zitten. Een televisie is dan toch wat gemakkelijker aangezien je niet eerste de gordijnen hoeft dicht te doen. Ik zou het in ieder geval vreselijk vinden om mijzelf iedere keer zo te moeten opsluiten. Maar goed dat is mijn mening. ;)

"When you grow up your heart dies"

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Wat sjaol zegt is ook het eerste wat bij mij opkomt eigenlijk.
Zit je daar in het donker overdag.

Verder is het wel een heel vet idee imho.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:28
Als je ziet wat een grote TV tegenwoordig kost en wat je aan nadelen bij een beamer hebt (dure lamp vervangen, telkens in het donker zitten) dan zou ik het niet doen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien een gekke gedachte maar is beeldkwaliteit nou echt belangerijk als je standaard televisie kijkt (RTL, SBS, het nieuws, ect)?

Er zijn zat kantoor beemertjes die prima beeld geven in een verlichte ruimte. Ik zou het niet aanraden voor gamen of films/series kijken, maar voor standaard geprogrameerde televisie kan het wel.

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:10

_PM

Kwestie van smaak / eisen. Ik vind zo'n 'kantoor beemertje' er heel vaak niet uit zitten qua kleuren.

Overigens ben ik ook gewoon voor een tv gegaan

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:28
Heb ik jaren gehad in mijn studentenkamer ... beamer hing hoog aan het plafond, beviel me fantastisch!
... Mijn beamer had veel lumen, ik had geen rechtstreekse licht inval in mijn kamer, dus ging prima.
Heb je grote ramen waar het licht door komt, dan ga je het niet redden ben ik bang, dan zou ik een mooie 60" tv ophangen oid.

pricewatch: Sony Bravia KDL-60W605B Zwart

of

http://tweakers.net/price.../418453;417964/categorie/

beide leuk speelgoed. Beamer heeft een goed contrast en goed aantal lumen.
Full HD is prima!!

[ Voor 31% gewijzigd door Whiskey48 op 10-01-2015 14:30 ]

Pagina: 1