Monitor aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

• Crazymoose
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:05
Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een monitor. Ik kom van twee 24'' monitoren en wil graag naar één 27'' monitor (ruimte op bureau en kosten)

Wat is je budget?
Budget ligt open. Ben benieuwd naar wat men mij te adviseren heeft. Als het erop aankomt tussen de 400/500 euro zal echt limiet zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur. Wel specificaties:
- tn panel
- 120/144hz
- 27''
- lage ms.
- 1080p

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben een milde gamer. Kijk geen films op me monitor. Dus denk ik dat een tn panel beter tot zijn recht komt bij mij. Ik heb pricewatch doorgekeken maar ik weet niet zo goed welke dan de beste keus wordt.
Draai op een gtx970.

Alvast bedankt!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Weet je zeker dat je een 27 inch 1080p monitor wilt?

Je kan een koreaanse 27 inch IPS monitor krijgen en deze overklokken naar 120hz ( 96 gegarandeerd ).

1080p 27 inch is toch echt te "pixelig" naar mijn mening.

• Crazymoose
Thomg schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:44:
Weet je zeker dat je een 27 inch 1080p monitor wilt?

Je kan een koreaanse 27 inch IPS monitor krijgen en deze overklokken naar 120hz ( 96 gegarandeerd ).

1080p 27 inch is toch echt te "pixelig" naar mijn mening.
Ik heb zelf geen ervaring met 27''. Nog nooit gehad. Is dat echt zo ja?
In ieder geval. Wat stel je dan voor? Zonder over te clocken?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

27" kan wel, maar dan moet je er niet te dichtbij zitten.

Zelf zou ik op 27" niet snel TN nemen, de slechte kijkhoek zal snel roet in het eten gooien, ook snap ik niet waarom een milde gamer een 120hz scherm nodig heeft. Een scherm welke niet op 100% staat te branden en PWM-free backlight heeft, is naar mijn mening al erg rustig voor je ogen.

De pricewatch: BenQ GW2760HS Zwart of als je een wat luxure behuizing wilt de pricewatch: Iiyama XB2783HSU Zwart zijn leuke 27" fullHD schermen met AMVA+ schermen. dus goed contrast, goede kleuren, weinig ghosting, lage inputlag, en behoorlijk goede kijkhoek.

De genoemde koreanen zijn ook zeker leuke dingen, veel pixels voor je poen, maar ze kunnen wel aardig wat ips-glow hebben, en mede daardoor een wat matig contrast.

People as things, that’s where it starts.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik heb een koreaanse monitor, een QNIX 2710 en een asus VG248QE.

De koreaanse 27 inch monitor voelt veel fijner aan om mee te werken en laat zo veel meer zien, bij een 1080p monitor krijg ik het soms zelfs benauwd bij sommige sites ( twitch bijv. ), de asus voelt ook een stuk "korreliger" aan.
Voor games is de asus wel superieur met de hogere refresh rate, maar als "milde gamer" denk ik dat je meer hebt aan een hogere resolutie en een beter scherm.

Als je voor een 27 inch scherm gaat zou ik op z'n minst een IPS halen.

• Crazymoose
VasZaitsev schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:58:
27" kan wel, maar dan moet je er niet te dichtbij zitten.

Zelf zou ik op 27" niet snel TN nemen, de slechte kijkhoek zal snel roet in het eten gooien, ook snap ik niet waarom een milde gamer een 120hz scherm nodig heeft. Een scherm welke niet op 100% staat te branden en PWM-free backlight heeft, is naar mijn mening al erg rustig voor je ogen.

De pricewatch: BenQ GW2760HS Zwart of als je een wat luxure behuizing wilt de pricewatch: Iiyama XB2783HSU Zwart zijn leuke 27" fullHD schermen met AMVA+ schermen. dus goed contrast, goede kleuren, weinig ghosting, lage inputlag, en behoorlijk goede kijkhoek.

De genoemde koreanen zijn ook zeker leuke dingen, veel pixels voor je poen, maar ze kunnen wel aardig wat ips-glow hebben, en mede daardoor een wat matig contrast.
Wat komt er na 1080 dan?
En wat is ips-glow?

Je hebt me overtuigt geen tn maar ips dus. En 60hz is prima meer is mooi.

Dus, what are my options?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Na 1080 komt 1200p, dan 2560x1080, dan 2560x1440, dan 2560x1600, etc.

IPS glow kan je makkelijk vinden via google.

Ben niet echt thuis in de monitorwereld op het gebied van aankoopadvies, dus daar pas ik.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
IPS is niet zo goed in het weergeven van zwart, de verlichting lekt op plaatsen door verduisterde pixels, vandaar IPS glow, of ook wel backlight bleed. Ik zou ook AMVA+ aanraden, die schermen van VasZaitsev dus. Die combineren zowat de eigenschappen van TN en IPS: goede kleurweergave zoals IPS maar wel iets slechtere kijkhoeken zoals TN.

Na 1080p komen een aantal opties afhankelijk van de beeldverhouding. Blijf je bij een beeldverhouding van 16:9 zoals 1080p dan volgen 2560x1440 en 3840x2160 (4K). 4K gamen is nog niet echt mogelijk, maar 1440p wel. Er zijn ook schermen met een 21:9 beeldverhouding die een breder perspectief mogelijk maken, die hebben dan een resolutie van 2560x1080 of 3440x1440. En dan zijn er ook nog schermen met een 16:10 verhouding, die heb je in 1920x1200 (eigenlijk gewoon 1080p maar iets hoger) en 2560x1600, maar die dienen vooral om te werken en minder om te gamen.

Voor games zijn 21:9 schermen eigenlijk wel heel geschikt, dan heb je naadloos het effect van meerdere beeldschermen te hebben. Maar als je daar een serie op zou kijken heb je enorme zwart balken (maar dat doe je niet zeg je).

Ik zou je aanraden zelf eens door de Pricewatch te kijken en te filteren. Je kunt wat gewenste resoluties en beeldverhoudingen aanvinken en ook het gewenste soort paneel (IPS, AMVA). Dat gaat je meer vooruit helpen dan onze eigen voorkeuren.

• Crazymoose
MacPoedel schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 23:39:
IPS is niet zo goed in het weergeven van zwart, de verlichting lekt op plaatsen door verduisterde pixels, vandaar IPS glow, of ook wel backlight bleed. Ik zou ook AMVA+ aanraden, die schermen van VasZaitsev dus. Die combineren zowat de eigenschappen van TN en IPS: goede kleurweergave zoals IPS maar wel iets slechtere kijkhoeken zoals TN.

Na 1080p komen een aantal opties afhankelijk van de beeldverhouding. Blijf je bij een beeldverhouding van 16:9 zoals 1080p dan volgen 2560x1440 en 3840x2160 (4K). 4K gamen is nog niet echt mogelijk, maar 1440p wel. Er zijn ook schermen met een 21:9 beeldverhouding die een breder perspectief mogelijk maken, die hebben dan een resolutie van 2560x1080 of 3440x1440. En dan zijn er ook nog schermen met een 16:10 verhouding, die heb je in 1920x1200 (eigenlijk gewoon 1080p maar iets hoger) en 2560x1600, maar die dienen vooral om te werken en minder om te gamen.

Voor games zijn 21:9 schermen eigenlijk wel heel geschikt, dan heb je naadloos het effect van meerdere beeldschermen te hebben. Maar als je daar een serie op zou kijken heb je enorme zwart balken (maar dat doe je niet zeg je).

Ik zou je aanraden zelf eens door de Pricewatch te kijken en te filteren. Je kunt wat gewenste resoluties en beeldverhoudingen aanvinken en ook het gewenste soort paneel (IPS, AMVA). Dat gaat je meer vooruit helpen dan onze eigen voorkeuren.
Dat was duidelijk thanks!
Ik kijk heel af en toe een film of serie op de monitor. Laatste tijd eigelijk steeds meer. Mede dankzij de bijzondere programma's te vinden op het www.

Welke beeld formaat raad je dan aan. Ik denk dan ik dan wel genoeg info heb om zelf een beetje te loeren.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Ik raad zelf 16:9 aan, veruit de meeste panelen hebben die verhouding en dat gaat bijgevolg het goedkoopst zijn. Voor schermen groter dan 24" zou ik ook 1440p overwegen in plaats van 1080p. Zo te zien zijn er geen AMVA panelen van 27", dus dan zal het toch IPS of een gelijkaardige techniek moeten zijn.

De pricewatch: BenQ BL2710PT Zwart lijkt me best goed (http://be.hardware.info/r...2710pt-review-wqhd-update) al heeft die redelijk dikke randen. De pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver en pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart moeten ook wel goed zijn. 27" en 1440p betekent wel dat je maximum van €500 ongeveer helemaal gebruikt gaat moeten worden.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Er zijn idd jammer genoeg [nog] geen 1440p AMVA's.

Overigens zullen er komende tijd wss wat meer interessante 1440p AHVA's op de markt, zoals deze: nieuws: Acer komt met ips-monitor met G-Sync en monitor met 'frameless' paneel - update

Maar, er is ook een behoorlijke kans dat de prijs van die knap hoog zal zijn.

People as things, that’s where it starts.

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
MacPoedel schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 23:58:
...Zo te zien zijn er geen AMVA panelen van 27", dus dan zal het toch IPS of een gelijkaardige techniek moeten zijn...
Die zijn er wel, maar allemaal 1080p. Op de laatste roadmap van AU Optronics staat wel een 1440p AMVA van 32", maar alle nieuwe 27" AMVA panelen zullen ook weer 1080p zijn. Voor de hogere resoluties zet AU Optronics vooral in op AHVA, wat anders dan de afkorting suggereert geen VA paneeltechnologie (Vertical Alignment) is, maar een IPS-achtige technologie (afkorting staat voor Advanced Hyper Viewing Angle).

Zowel de opbouw als de prestaties zijn nagenoeg gelijk aan die van LG Display AH-IPS panelen.

• Crazymoose
MacPoedel schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 23:58:
Ik raad zelf 16:9 aan, veruit de meeste panelen hebben die verhouding en dat gaat bijgevolg het goedkoopst zijn. Voor schermen groter dan 24" zou ik ook 1440p overwegen in plaats van 1080p. Zo te zien zijn er geen AMVA panelen van 27", dus dan zal het toch IPS of een gelijkaardige techniek moeten zijn.

De pricewatch: BenQ BL2710PT Zwart lijkt me best goed (http://be.hardware.info/r...2710pt-review-wqhd-update) al heeft die redelijk dikke randen. De pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver en pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart moeten ook wel goed zijn. 27" en 1440p betekent wel dat je maximum van €500 ongeveer helemaal gebruikt gaat moeten worden.
Ik heb een beetje zitten kijken, en het wordt zo heel snel best prijzig. Misschien is 24" dan een betere keus? Ik denk dat dat voor mijn budget beter is.

Als ik dan een beetje door de PW ga en kijk naar hoogste score:
pricewatch: Asus VG248QE Zwart
pricewatch: BenQ XL2411Z Zwart (alhoewel ik dat stukje wat uitsteekt echt lelijk vind)
pricewatch: Acer GN246HL Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart
pricewatch: AOC g2460Pqu Zwart

Deze komen dan uit de bus. Maar vervolgens wat zijn de verschillen waar moet ik naar kijken? Monitoren zijn niet echt mijn ding.
Pagina: 1