Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-11 15:39
Ik zou graag de ervaringen horen van mensen die zijn overgestapt van een iPad naar een Windows tablet.

Ik gebruik nu al een tijdje Mac OS en iOS devices maar mijn roots liggen bij Windows. Ik vind Apple devices mooie apparaten en fijn om mee te werken. Wel staat de prijs mij een beetje tegen die je voor Apple producten moet neerleggen. Nu Microsoft wat meer naar de mensen gaat luisteren en met Windows 10 naar mijn mening de goede kant op gaat begint het toch weer wat te kriebelen. Ik moet ook wel toegeven dat ik toch Windows wel redelijk veel gebruik via bootcamp. Een pc is natuurlijk zo gebouwd. Lekker je eigen hardware kiezen! Voordat ik mij op een pc build stort wil ik toch graag zoals ik al ik zei in mijn openingszin ervaringen horen van iPad naar Windows tablet overstappers! De reden omdat ik mijn iPad ontzettend veel gebruik en eigenlijk niet meer zonder tablet wil.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Waar Apple ios heeft gemaakt voor de tablet en het dus ook werkt (voor wat het kan), blijft windows natuurlijk windows, maar dan op een tablet.
De modernUI internet explorer vond ik wel heel erg prettig werken en het swipen zoals dat met windows 8 kan, went erg snel en voelde voor mij intuïtief aan.
Wat mij tegen stond aan een windows tablet is de store. Daar was geen fatsoenlijke app om video/media mee af te spelen, dus kwam ik dan al snel weer in de desktopmodus uit. Maar daar gebruik je een tablet in eerste instantie niet voor. Het is op zich handig, maar nee. Niet voor een tablet.
De appstore en sowieso alle apps doen er lang over om de eerste keer te starten. Een agenda app moest eerst 10 seconden laden, om vervolgens alleen de oude afspraken weer te geven en na synchroniseren, zag je de recente afspraken. Dat ben ik van Android en ios niet gewend. Dat gaat allemaal snel.

Je merkt, ik spreek in de verleden tijd, dat komt omdat mijn Asus T100 kapot is gevallen en ik geen andere tablet heb teuggekocht. Mede ook door de slechte appstore, het feit dat een app van bijvoorbeeld TuneIn jaren lang geen update en bugfixes krijgt (had er een gemeld)

Een Surface pro (3) lijkt me op papier dan wel een leuke, maar ook meer omdat je een desktop en een pen ter beschikking hebt. Maar vanwege het gewicht en de beeldverhouding van 16:9 en de warmte opwekking, hiet echt een handzaam model.

Ik heb ook niet echt het idee gekregen in de tijd dat ik die T100 had, dat MicroSoft nog erg zijn best aan het doen was om de app store te verbeteren, bagger/buggy apps te weren en kwaliteit eisen van de ontwikkelaars. Ik kreeg het idee dat er velen waren die met een sdk een keertje een appje hadden ingediend en daar nooit meer iets mee gedaan hebben. Er zijn honderden apps die hetzelfde zouden moeten doen, maar allemaal zo veel bugs hebben dat ze onbruikbaar zijn. En andere apps kosten weer een vermogen vergeleken met ios en Android dat het proef proberen geen optie is. Weet zo gauw ook even niet of die mogelijkheid er eigenlijk wel bestaat.

Maar mijn conclusie is dat MicroSoft nog een lange weg te gaan heeft in touch land.

Gadgets FTW!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:38

Greveldinges

Thank you, thank you very much

De Windows tablets gaan ook niet zo lang mee in stand-by, en je kunt tijdens stand-by met de meeste Windows tablets geen notificaties ontvangen. Als dat belangrijk voor je is kun je beter een Android of iOS kopen.

:)

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Idd. Dan zijn ze ineens uit of reageren slecht. De eerste week zat ik alleen maar de systeembeheerder uit te hangen om problemen op te lossen...

Gadgets FTW!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb lange tijd alles van Apple gehad, iPhone, iPad etc..
Zo'n iPad werkt gewoon. Je kan er niets op aanmerken behalve misschien de prijs.
Toch wilde ik op een gegeven moment wat anders. Als je iedereen met een iPad ziet lopen dan wordt het voor mij weer tijd om iets nieuws te zoeken :)

Ik gebruik nu alweer 2 jaar een Microsoft Surface tablet (ook niet goedkoop overigens). Het mooie daaraan vind ik de extra vrijheid die je hebt.
Dat is dan wel de Pro versie. RT heb ik ook even mee gewerkt maar vond ik te beperkt en wat hiervoor al werd gezegd, beperkte appstore. Met de Pro versie heb je wel alle vrijheid en heb je geen last van de appstore.
Je kan 'm prima als tablet gebruiken, maar ook als vervanger voor een notebook/pc.

In combinatie met Windows Phone en Outlook/ Onedrive is het helemaal fijn. Integreert allemaal erg goed.
Iets vergelijkbaars kun je natuurlijk ook met Apple of Google doen.
Maar goed, dan ben je wel erg aan het ver-microsoften.
Windows is inderdaad 'Windows', je kan er meer mee, maar dat betekent ook dat het soms was lastiger of ingewikkelder is of af en toe iets doet wat je niet wil.

• MvL
Bedankt voor de reacties!

Nu ik moet wel zeggen dat ik erg twijfel om Apple te verlaten zoals gezegd wordt het werkt gewoon.

Dan de beschikbaarheid van apps in de App Store. Het is mij ook opgevallen dat in de Windows App Store nog niet zoveel staat en grafisch vind ik het ook minder. Misschien is dit een kwestie van wennen. Je hoort daar sowieso veel klachten over. Ik moet dan wel zeggen ik heb de Plex app gebuikt uit de Windows Store maar daar ben ik dan wel positief over. Apps zoals Sonos, Philips Hue ontbreken helaas volledig. Ik denk toch dat het lastig een oordeel te bepalen als je dit alles niet op een tablet hebt getest.

Ik weet eigenlijk niets van de beschikbaarheid van apps op Windows Phone daar heb ik al hellemaal geen ervaring mee.

Ik ben er wel van overtuigd dat ik op een Windows tablet vrijer ben als op een iPad. Een iPad is redelijk dicht gespijkerd. Om een voorbeelden te noemen de Usb poort of het bestanden systeem. Ik denk dat voornamelijk komt door de desktop modus die beschikbaar is. Ik vraag me wel af hoe handig het is om een tablet in desktop modus te gebruiken.

Ik zou eigenlijk graag een Windows tablet voor een maand wil testen en zo mijn oordeel bepalen en er misschien één aanschaffen.

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 23:23
Het enige wat ik wil zeggen heb een surface pro 3, is dat hij mij als tablet heel goed bevalt. Ok niet alle apps zijn er. Maar zeker op de sp3 is internet explorer heel erg snel je kan prima de facebook website gebruiken of de google maps site. Je kan naar de npo site gaan alles terug zien etc de modern browser doet ook flash.

Kortgezegd alle websites doen het zoals op een normale pc en daarom heb je veel apps niet nodig. Destkop modus is niet echt nadelig zeker als je een app open hebt staan

Ik moet wel zeggen ik heb nog android er naast dat is wel handig voor specifieke apps. Maar die heb ik niet vaak nodig.

Wil je nieuws lezen, video kijken, veel mail afhandelen, pdf's lezen, productiveitstoepassingen (word,excel) gebruiken,af en toe een game spelen dan is windows perfect.

Wil je fitness apps, expiditie robinson game spelen, koken met live instructies, mc donald app, veel games spelen etc dan kan je beter een ipad nemen.

• MvL
Bedankt voor de reactie Jan-Willem3!

Ik heb gisteren een tijdje met de Surface Pro 3 zitten spellen bij de Mediamarkt. Ik moet zeggen dat ik wel positief ben over het apparaat. Ook de desktop modus viel mij 100 procent mee. Alles is toch goed te bedienen.

Ik vind Dell Venue 11 pro 7000 en de Asus Transformer T300 chi toch wel een interessant apparaat. Maken beide gebruik van de Intel Core M 5Y10.

[ Voor 5% gewijzigd door MvL op 11-01-2015 13:09 ]

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Ursamajor schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 23:43:
Idd. Dan zijn ze ineens uit of reageren slecht. De eerste week zat ik alleen maar de systeembeheerder uit te hangen om problemen op te lossen...
Niet mijn ervaring. Een Surface 2 werkt out of the box. Als simpel als een phone tablet.
Net als andere Windows tablets van Dell Venue Pro tot Asus Vivotab smart e.a.. Alleen in echt dagen liggen heeft een phone OS op een tablet voordeel in accuduur. En dan nog kan je een Windows tablet makkelijk dagen laten liggen. Alleen met een Intel desktop processor is het iets anders gezien Microsoft daar pas later connected standby aan toegevoegd heeft.

Verder heeft een Windows tablet 3 grote bijkomende voordelen als tablet: snappen van apps(meerdere apps naast elkaar, minder vierkant scherm dus beter voor snapped apps als ook films kijken. En als derde dat je met meerdere accounts kan aanloggen en hiermee werk en prive perfect kan scheiden.

Het allergrote nieuws is natuurlijk dat volgende week de volgende update van Windows voor desktops, Windows 10 voor tablets en Windows 10 voor phones gepresenteerd worden. Met onder andere 1 app store.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-11 10:07
Hier ook ervaring met eerst iPads (mini, iPad met retina scherm) en daarna een Teclast x80h windows tablet.
Dat Apple spul 'gewoon werkt' zijn de meningen over verdeelt. Het aantal keer dat een app is gecrasht is niet te tellen, nog vaker gebeurt het dat sites gewoon niet fatsoenlijk werken (menu's etc die glitchen). Mijn windows pc blijkt 1000 maal stabieler dan een van de 4 iPads waar ik regelmatig mee in aanraking kom.

Ik ben daarom tegenwoordig ook erg te spreken over het windows platform. Het is niet perfect, zoals eerder gezegd is de standby tijd alles behalve fantastisch en wil je dat hij lang mee gaat zal je windows elke keer af moeten sluiten/opstarten als je hem wil gebruiken (gaat overigens vrij vlot). Daar tegenover staat een volledige desktop ervaring met alle vrijheid die daarbij komt kijken. Als ik moet kiezen tussen Safari (of bijv chrome) op de iPad en IE op een windows tablet lach ik de iPad in zijn gezicht uit.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-11 08:52

Croga

The Unreasonable Man

Alles staat en valt met wat je met het apparaat wilt doen.....

Twee jaar terug heb ik mijn iPad weg gedaan voor een Windows tablet. Maar omdat ik de iPad gewend was te gebruiken voor informatie consumptie en casual gaming was dat een enorm slechte ervaring. De iPad is enorm goed in "instant" informatie om te consumeren, "instant" spellen om te spelen die vervolgens ook heel goed werken op de tablet interface. Windows is in beiden ronduit slecht. Zeker casual tablet gaming is gewoon niet te doen op een Windows tablet en dat gaat de komende tijd ook niet veranderen (app-bouwers hebben geen enkele reden om Windows als serieus casual platform te zien en gaan dus de moeite niet doen).

Ondertussen heb ik voor dit soort toepassingen weer een iPad. Daarnaast heb ik voor professioneel tablet gebruik (email lezen, agenda bijhouden, etc.) een Android tablet omdat die dáár dan weer beter in is (vanwege de widgets. Apple slaat daar simpelweg écht de plank mis) én een eenvoudige lichtgewicht laptop voor content-creation (schrijven van documenten en EMails en dergelijken). Dat laatste is Windows heer en meester in; iOS en Androïd zijn daar veel minder geschikt voor (en dan druk ik mij zacht uit).

Ofwel: Bottom line: Wat is je gebruik? Wat wil je doen met het apparaat? Pas je keuze vooral daar op aan. Windows 10 gaat daar weinig aan veranderen. Oh, en als je dan besluit voor een Windows tablet te gaan: zorg dat je een sterk genoege processor hebt (Ik vraag me zeer sterk af of de CoreM het gaat redden; het ziet er op dit moment naar uit dat het de nieuwe Atom gaat worden) en zorg dat je een keyboard dock er bij regelt zodat je fatsoenlijk kunt typen als het nodig is.
Pagina: 1