Draadloos netwerk voor 50 a 75 gebruikers zonder internet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephmeister
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-12-2024
Luitjes ik heb de volgende uitdaging;

Ik ben werkzaam als fotograaf en wil het volgende doen. Op bruiloften wil een "foto hokje" neerzetten. De camera die deze foto's neemt worden meteen op een hardeschijf gezet. De foto's wil ik delen via een wifi netwerk zodat mensen deze op hun telefoon kunnen bekijken. Ik verwacht dat er zoon 50 tot 75 mensen op het netwerk inloggen. Het aantal actieve gebruikers zal rond de 25 zijn. Het netwerk is niet aangesloten op internet.

Wat voor hardware heb ik nodig?

Zou het bijvoorbeeld met 1 of 2 van de onderstaande AP's lukken?
(http://www.wifishop.nl/en...b-poort-11b-g-n/pid=27434)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 06:31
Dus als ik het goed begrijp wil je een netwerk voor je camera aanmaken en aan dit netwerk een harde schijf koppelen zodat bezoekers dit meteen kunnen zien?

Maar dan zou je dus iedere keer wanneer je op een andere locatie bent de AP opnieuw in moeten stellen?
Dat lijkt me niet handig.

Je hebt wel van die hotspots, die dan het signaal ontvangen en dan kun je het naar de gewenste netwerk naam, wachtwoord enzovoort weer uitlaten zenden. Dan krijg je een apart netwerk. Weet niet of je zoiets bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephmeister
De camera is aan een desktop verbonden. De foto's worden dus vanaf de desktop (waarschijnlijk via een apache server) via het draadloze netwerk gedeeld met de clients. De clients wil ik inlaten loggen op via het AP. Kan ik dan het AP direct op de desktop (die apache draait) aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geinig idee.

Vertel eens uitgebreider hoe je de data van je camera naar je harde schijf schrijft. Gaat het hierbij om een HDD of een SSD in een losse behuizing met USB aansluiting die je aan het AP dat je zelf meeneemt aansluit of ga je een kleine NAS meesjouwen? Photostation op,een Synology bijv. biedt kleine previews aan, die vervolgens kunnen worden gedownload. Je kunt daarop meerdere evenementen opslaan (wel eraan denken thuis de vorige bruiloft even te voorzien van een wachtwoord/beveiligen en het nieuwe evenement vrij toegankelijk maken). Commentaar op foto's kan ook, leuk voor het bruidspaar (maar hoe te exporteren, weet ik niet)?

Om een idee te krijgen of je data-opslag krachtig genoeg is om alle gebruikers te faciliteren: om hoeveel foto's gaat het en wat is de gemiddelde grootte?

Ik neem voor het gemak aan dat je voor elke bruiloft een iets ander wachtwoord op je AP zet? En dat wachtwoord & SSID op papier bekend maakt aan de gasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je kan het wel direct aansluiten maar dat heeft niet het gewenste effect.
Je 'client nodes' (de telefoons) krijgen geen IP adres, dus je zal moeten voorzien in een DHCP server en een manier om DNS requests allemaal naar de desktop te routen.
Op die manier krijgen ze altijd, wat ze ook in de browser intikken, altijd jouw fotosysteem te zien.

Ik ben geen held met DNS services en DHCP, maar het kan absoluut. Dit doen wifi netwerken van b.v. hotels ook (danwel conditioneel, routen alles naar een 'voer uw wachtwoord in, wat aan de balie verkregen kan worden' pagina, dan pas internet access)

Verder is de hardware vrij oninterressant. Een Atom gebaseerd systeempje met een webserver (apache, nginx, lighttpd) met een flinke harddisk moet ruim voldoende zijn voor dergelijke toepassingen.

@Aardvark: uit het verhaal maak ik op dat de camera aan het systeem vast zit en zelf random foto's knipt.
Dus die zou gewoon op disk op kunnen slaan, en dan met een cronjob/sheduledtask importeren in de software die je gebruikt voor het showen van foto's.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephmeister
Het gaat idd om een camera die "ge-thethered" is via usb kabel naar een desktop. De foto's worden dus niet op de camera opgeslagen maar op de harde schijf van de desktop.

Ik had het eigenlijk als volgt bedacht;
De foto's worden op een harde schijf opgeslagen.
De harde schijf maak ik toegankelijk dmv ftp
Een lokale website (apache) host de foto's door ze te laden van de ftp locatie
De bezoekers loggen in op de het wireless netwerk en gaan naar het ip adres waarop de website gehost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephmeister
"Dit doen wifi netwerken van b.v. hotels ook (danwel conditioneel, routen alles naar een 'voer uw wachtwoord in, wat aan de balie verkregen kan worden' pagina, dan pas internet access)."

Zo iets zou echt perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Captive portal heet zoiets.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephmeister
Thanks so far iig!

Weet iemand wat voor voor hardware ik nodig heb voor het netwerk? Ik neem aan dat een consumenten router niet voldoende is? Ik heb bijvoorbeeld een Asus RT-AC66U, ik neem aan dat die niet volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-08 10:49
http://www.engenius-europ...m/ens202ext?category_id=8
ondersteuning voor 50 connecties als ik het goed begrijp

1913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Europese site van Engenius (http://www.engenius-europe.com) is ook in de Nederandse taal beschikbaar en geeft ook de maximale gebruikersaantallen per AP (of router) op: de ECB350 heeft als max. 50. In jouw geval zou ik eerder kijken in de Business sectie, daar zijn er die er wel 100 aankunnen, wat je configuratie simpeler maakt.

Van de Asus die je noemt weet ik het niet, maar 30 gebruikers is meestal de max. bij consumentenspul. Daar moet je niet mee willen gaan kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Let wel op dat ze vaak wel zeggen 50 of 100 users, maar dit zijn vaak clients dien puur verbinding hebben. 50 clients doe actief bezig zijn verstoken heel wat meer data dan idle gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephmeister
Ik gok dat er 50 tot 75 clients zullen zijn waarvan 25 actief. Waarschijnlijk ga ik dan voor de Engenius ECB600.

[ Voor 18% gewijzigd door Stephmeister op 08-01-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij gebruik van eigen smartphones en verbinding maken met jouw wifi hebben gebruikers ineens geen internet - smartphones zijn vziw niet zo slim dat ze dan alsnog de 3G er naast gaan gebruiken om internet te krijgen. Dat maakt de gebruiksdrempel wat hoog en de usability en gebruikerrervaring er niet beter op. Als ik merk dat ik geen internet heb zou ik iig die wifi snel weer ontkoppelen. Dergelijke foto's zijn namelijk ideaal om op social media te delen, en dat belemmer je zo.

Persoonlijk zou ik eerder voor een systeem gaan waarbij gebruikers de foto te zien krijgen op een scherm (soort diashow). Daarbij zou de foto van een code voorzien kunnen zijn, welke mensen kunnen mailen naar een bepaald adres. Op basis van de code krijgen ze dan de foto met een auto-reply later toegestuurd, als jij ze in een systeem hebt gezet.
Later idd, want anders moet je met je fotomachine online gaan en je zit er niet op te wachten om telkens een foto over een 3G verbinding oid te mailen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je ondanks de reële ongemakken die The Eagle schetst, toch kiezen voor een ECB600: in de handleiding kan ik geen standaard setupinstructies voor een DHCP server vinden. Engenius geeft wel een alternatief in hun kennisbank, maar daarin wordt de ECB600 niet expliciet vermeld (of ik zie het over het hoofd). Navraag doen, dus!

Oh ja, qua instellingen lijk jij de WDS AP modus nodig te hebben (par. 4.3, plaatje meest linksonderaan op pagina 12 in de NL manual). En volgens de tabel verderop in de handleiding is zowel 2,4 als 5 GHz gelijktijdig beschikbaar (handig voor modernere clients).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Volgens mij kan je ook een Netgear WN203 accesspoint pakken want die ondersteunt wel DHCP. Persoonlijk vind ik de Netgear beter. Ik heb met meer dan 50 clients ook getest op de Netgear WN203 en dat ging prima (ik was bezig met configureren maar was nog niet aan het netwerk toegekomen maar iedereen zag een open draadloos netwerk).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephmeister
Ik ga het eerst eens proberen met mijn eigen router. Zoals the eagle al zegt zijn er zeker redenen waarom het geen succes kan worden. Op mijn Asus RT-AC66U staat tomato shibby en daar kun je DHCP op instellen. Ook kun je iets van 255 clients laten connecten, niet dat je dat moet willen, maar het kan.

Iedereen iig super bedankt voor jullie opmerkingen!!! Hier kan ik voorlopig wel verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Met 25 actieve clients kan het nog grappig worden. Waarschijnlijk zitten er wel g only client bij waardoor je effectief 27Mbit met zijn 25 moet delen en dan ga ik er van uit dat er geen collisions en overhead is en dat iedereen 100% ontvangst heeft. Ook gaan veel telefoons in sleep mode terug schakelen naar 5.5Mbit.. succes er mee ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephmeister
Het gaat even afwachten worden hoe mensen reageren, vinden mensen het een leuk idee dan kan ik het altijd opschalen. Financieel gezien wil ik ook geen risico nemen. Een AP is zo gekocht. Vooraf ga ik het nog wel even uitproberen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 16:10

qless

...vraag maar...

Dhcp plus dns wildcard is beter dan captive portal in dit geval

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Pagina: 1