Toon posts:

Advies stille koeler htpc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn huis verandert en nu staat mijn htpc weer naast de tv. Daardoor hoor ik nu ook weer de bromtoon van de stock cpu koeler en wil deze vervangen.
Heb me proberen in te lezen maar kom er niet uit welke cpu koeler zou passen in mijn configuratie.

ASRock FM2A75 PRO4-M
geheugen Corsair XMS3 2x4
amd AMD A6-5400K Boxed
kast Fractal Design Core 1000

iemand ervaring met een stille oplossing met bovenstaande?
Ik twijfel wat gaat passen ivm met de hoogte van het geheugen.

bvd voor de hulp

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Een 5400K wordt niet zo warm en je wilt stilte, jij hebt dus veel baat van een redelijk groot koeloppervlak met een grote fan op lage snelheid.

-> pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

Verwijderd

Topicstarter
deze fan had ik in eerste instantie ook op het oog maar werd erop gewezen dat die misschien niet past ivm met de hoogte van het geheugen.
klopt dit?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hmmm, ik heb het net opgemeten met mijn geodriehoek en al...
De koeler mag maximaal 10 cm breed zijn, de scythe is 13.2cm breed.
Inderdaad te riskant.

pricewatch: be quiet! Pure Rock max 148mm, niet 158.
pricewatch: Zalman CNPS8900 Quiet
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2
pricewatch: Raijintek AIDOS

[ Voor 43% gewijzigd door Thomg op 08-01-2015 20:38 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:17:
deze fan had ik in eerste instantie ook op het oog maar werd erop gewezen dat die misschien niet past ivm met de hoogte van het geheugen.
klopt dit?
In een review van jouw kast zie ik diezelfde koeler op de laatste foto.
productreview: Fractal Design Core 1000 USB 2.0 review door Wazonga
Hij hangt onhandig over het geheugen heen, maar zou moeten passen denk ik, maar misschien is pricewatch: Scythe Samurai ZZ Rev.B beter geschikt.
Zie ook reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest

Wat Thomg zegt, hoe groter het koel oppervlak hoe minder hard de fan hoeft te blazen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Niet helemaal, je moet ook nog kijken naar hoe efficiënt de heatpipes zijn.

People as things, that’s where it starts.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ploink schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:48:
[...]

In een review van jouw kast zie ik diezelfde koeler op de laatste foto.
productreview: Fractal Design Core 1000 USB 2.0 review door Wazonga
Hij hangt onhandig over het geheugen heen, maar zou moeten passen denk ik, maar misschien is pricewatch: Scythe Samurai ZZ Rev.B beter geschikt.
Zie ook reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest

Wat Thomg zegt, hoe groter het koel oppervlak hoe minder hard de fan hoeft te blazen.
Als die past krijgt de samurai ZZ van mij ook een stem.
VasZaitsev schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 20:52:
Niet helemaal, je moet ook nog kijken naar hoe efficiënt de heatpipes zijn.
Rond die prijs is het geen verkeerde aanname dat ze allemaal ongeveer even efficient zijn.

Kozuti kan ook.
pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile

Maar de proc wordt wel warm. Erg warm.
Nu is in de tweakers test de getestte proc de 6800K, een flinke heethoofd vergeleken met de 5400K, dus dat komt denk ik wel goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 08-01-2015 21:04 ]

• Ploink
De samurai is assymetrisch, dus je kan hem zonodig een kwart slag draaien.

Ik kan het niet zo goed beoordelen van de afbeeldingen, maar die Fractal Design kast lijkt net zo breed als een standaard ATX kast en dan past er ook een pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition in, een mega grote koeler, dus je kan de fans op een lage snelheid draaien of er maar één monteren.
Edit: Supports CPU coolers up to148mm in height ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 08-01-2015 21:24 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ehh, max 148mm.

Verwijderd

Topicstarter
Ruimte in de kast, breedte en hoogte, is er voor een grote fan.
maar het wordt krap met de geheugen bankjes, deze lijken mij aan de hoge kant en de fan moet erover heen.

• Ploink
Als ik zoek naar dat geheugen vind ik verschillende afbeeldingen.
Als het deze is, dat is niet zo heel hoog toch?
Afbeeldingslocatie: http://www.corsair.com/~/media/Corsair/Product-Photo-Root/X/xms3_board_closeupx2_2_4.png?h=210&thn=0&w=265

PS: Pricewatch kun je selecteren op max hoogte en dan krijg ik deze selectie van stille FM2 koelers. Gezien de prijs kom ik dan weer uit op de Samurai.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000534446.jpeg

[ Voor 57% gewijzigd door Ploink op 08-01-2015 21:47 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
heb pas deze koeler gemonteerd in een HTPC en ga nooit meer iets anders adviseren. Super makkelijk te instaleren, heel degelijk en goed afgewerkt.

pricewatch: Noctua NH-L9a

gaat sowieso passen met jouw geheugen want dat is niet veel hoger dan standaard geheugen zonder heatsinks.

[ Voor 18% gewijzigd door warhamstr op 08-01-2015 21:28 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:44
Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/global/smileys/stupid.gif

• Ploink
warhamstr schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:27:
heb pas deze koeler gemonteerd in een HTPC en ga nooit meer iets anders adviseren. Super makkelijk te instaleren, heel degelijk en goed afgewerkt.

pricewatch: Noctua NH-L9a
"Geluidssterkte 23,6dB" en zo'n kleine koeler draait al snel op max snelheid als de CPU wat te doen heeft.

pricewatch: Noctua NH-U9B SE2 lijkt me ook wel een goeie, vermoedelijk stiller onder belasting, maar duurder. Hoogte 125mm.

[ Voor 18% gewijzigd door Ploink op 08-01-2015 21:55 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hoe leuk Noctua ook is,€35,- €39,- vind ik een erg duur grapje voor een stock koeler vervanger.

Als het TS geen sodemieter kan schelen zijn we wel klaar ja, L9a is veruit superieur.

[ Voor 37% gewijzigd door Thomg op 08-01-2015 22:26 ]

• Ploink
Thomg schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:23:
Als het TS geen sodemieter kan schelen zijn we wel klaar ja, L9a is veruit superieur.
Waarom? Ja hij is het kleinst, maar maakt ook de meeste herrie. Samurai doet het een stuk beter wat dat betreft.
http://www.silentpcreview.com/article1317-page5.html

• Thomg

Thomg

Aww yiss

• Ploink
Ja zo kun je elke koeler stil krijgen, maar dan gaan de koelprestaties flink achteruit. PWM control kan ook en dan heb je dynamische fanspeed, zodat hij harder draait wanneer nodig en stil is wanneer dat kan. Wat dat betreft zal Samurai minder snel hoeven draaien en dus minder hoorbaar zijn bij hogere CPU belasting.

Overigens wel knap dat die noctua zo klein is, dus in een veel kleinere behuizing zou passen, maar dat is hier niet nodig.

Kozuti? Is de slechtste koeler van allemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 08-01-2015 23:47 ]

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12
Als het budget het toelaat misschien zo'n AIO waterkoeling? Lijkt me dat die 65w max toch wel in stilte kunnen afvoeren met een enkele 120mm radiator en fan?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Vreemd hoe jij een slechte koeler ziet, maar ik een koeler zie die aansluit bij de wensen van TS voor een zacht prijsje.

• Ploink
Thomg schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:43:
[...]

Vreemd hoe jij een slechte koeler ziet, maar ik een koeler zie die aansluit bij de wensen van TS voor een zacht prijsje.
TS zoekt een stille koeler, maar deze koelt het slechtst, maakt de meeste herrie en is ook niet de goedkoopste, hoe kun je zoiets nou adviseren? De stock koeler is nog beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 09-01-2015 00:58 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ploink schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:54:
[...]

TS zoekt een stille koeler, maar deze koelt het slechtst, maakt de meeste herrie en is ook niet de goedkoopste, hoe kun je zoiets nou adviseren? De stock koeler is nog beter.
Verbreed je horizon.
reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest

Waarom zou je een koeler ever op 12v willen draaien als stilte belangrijk is?
Zelfs ik heb een handvol aan low noise fans in mijn kast zitten, dat betekent toch niet meteen dat ik er 12v op ga zetten? Eerder 5v :>

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 09-01-2015 01:12 ]

• Ploink
Thomg schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 01:01:
[...]

Verbreed je horizon.
reviews: Vijftien populaire processorkoelers getest

Waarom zou je een koeler ever op 12v willen draaien als stilte belangrijk is?
Zelfs ik heb een handvol aan low noise fans in mijn kast zitten, dat betekent toch niet meteen dat ik er 12v op ga zetten? Eerder 5v :>
CPU fans hebben tegenwoordig 4 draadjes in kunnen door het moederbord geregeld worden (via PWM). Je kan in de bios instellen bij welke temperatuur de fan harder gaat draaien.
Als je gaat undervolten, dan begrens je de koelcapaciteit en dan kan je cpu erg heet worden in de zomer onder stress. Ondervolten levert ook gevaar wanneer de fan veroudert en soms niet meer start bij een laag voltage. PWM sturing heeft dat probleem niet.

Die vergelijking van koelers op 7 volt is niet erg zinvol imho als je PWM toepast. Verschillende fans hebben een verschillende rpm/spanning karakteristiek, de ene zal veel langzamer draaien op die spanning en de ander nog vrij snel, dus dan ga je appels met peren vergelijken.

Wat je wil weten is hoeveel geluid de koeler maakt bij een gegeven koelcapaciteit, dus bij een gegeven temperatuur en CPU belasting. De review heeft dat hier mooi op een rijtje gezet, maar helaas ontbreken de door ons genoemde fans, dat had beter gekund, bv door een andere temperatuur of belasting te kiezen voor die fans.

De beste info is dan de 12V performance, omdat het aangeeft wat het maximum geluidsnivo is bij de gegeven maximale koelprestatie. PWM sturing zal dit automatisch terug schalen en de fan langzamer laten draaien bij lagere temperatuur.

Voor een optimale PWM sturing moet je misschien wel een beetje experimenteren met de settings in bios en de ene bios zal het beter doen dan de andere.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ploink schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 01:46:
[...]

CPU fans hebben tegenwoordig 4 draadjes in kunnen door het moederbord geregeld worden (via PWM). Je kan in de bios instellen bij welke temperatuur de fan harder gaat draaien.
Als je gaat undervolten, dan begrens je de koelcapaciteit en dan kan je cpu erg heet worden in de zomer onder stress. Ondervolten levert ook gevaar wanneer de fan veroudert en soms niet meer start bij een laag voltage. PWM sturing heeft dat probleem niet.

Die vergelijking van koelers op 7 volt is niet erg zinvol imho als je PWM toepast. Verschillende fans hebben een verschillende rpm/spanning karakteristiek, de ene zal veel langzamer draaien op die spanning en de ander nog vrij snel, dus dan ga je appels met peren vergelijken.

Wat je wil weten is hoeveel geluid de koeler maakt bij een gegeven koelcapaciteit, dus bij een gegeven temperatuur en CPU belasting. De review heeft dat hier mooi op een rijtje gezet, maar helaas ontbreken de door ons genoemde fans, dat had beter gekund, bv door een andere temperatuur of belasting te kiezen voor die fans.

De beste info is dan de 12V performance, omdat het aangeeft wat het maximum geluidsnivo is bij de gegeven maximale koelprestatie. PWM sturing zal dit automatisch terug schalen en de fan langzamer laten draaien bij lagere temperatuur.

Voor een optimale PWM sturing moet je misschien wel een beetje experimenteren met de settings in bios en de ene bios zal het beter doen dan de andere.
Je staart je helemaal dood op het koelhouden van de processor.
Waarom?
Sowieso in de review testen ze processoren die aanzienlijk meer verbruiken ( en dat is een understatement fyi ) dan de 5400K wat alle koelers viable maakt.
http://www.xbitlabs.com/a...ity-vs-ivy-bridge_12.html

Laat de proc maar lekker op lopen tot 70 graden onder load ipv 45 vergeleken met een tower cpu, zolang die maar lekker stil is.

Je hoeft me ook niet te vertellen wat PWM is, ik denk dat we allebei wel weten wat het is en dat dat hier niet relevant is.

Waar ik TS echter inderdaad niet over gehoord heb, is of hij überhaupt wel heeft gekeken hoe warm de processor wordt en of hij de fan slope wat lager kan zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 09-01-2015 02:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle informatie. ik heb nav hiervan een samurai besteld. Ik wil iets aan het geluid doen van de cpu fan en dit dan de beste in prijs / kwaliteit.
Heb de stock koeler al via het bios op het * zuinigst* ingesteld.
pc wordt niet zwaar gebruikt. staat xbmc op en speel daarmee mijn muziek en af en toe een film.
Ik heb de temperatuur nog niet boven de 60 gr gezien, meestal onder 50, terwijl deze ook nog in een tv kast stond.
Pagina: 1