Toon posts:

amerikaanse platenspeler kapot door gebruik US adapter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens mijn vakantie in Amerika heb ik een platenspeler gekocht. Omdat ik vaker producten uit Amerika meeneem en tegenwoordig bijna alle adapters geschikt zijn voor beide lichtnetten (110/220V 50/60Hz), heb ik deze adapter direct op ons lichtnet aangesloten. De eerste 5 seconden deed de platenspeler het, maar daarna stopte het geluid en hoorde ik een brom.

Vervolgens kwam ik tot de ontdekking dat deze adapter niet geschikt is voor ons lichtnet.
Dit zijn de specs van de adapter
INPUT: 120VAC 60Hz 135mA
Output: 12VDC 500mA

Mijn vermoeden is dat iets is doorgebrand. Met een Nederlandse adapter met 12VDC 500mA heb ik vervolgens de speler weer aangesloten. De motor/draaischijf draaien nog wel, maar niet op 33 1/3, maar langzamer op iets van 27 toeren. Het geluid uit de speaker doet het totaal niet meer. Weten jullie of hier daadwerkelijk sprake is van doorbranding? En is dit te repareren? Aangezien het een goedkope platenspeler is weet ik niet of er zekeringen gebruikt zijn.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 14:19
Dat de motor van de draaischijf op 27 toeren draait ipv 33 1/3, is te verklaren doordat wij hier 50 Hz wisselspanning hebben. (33 1/3 * 50/60 = 27)

Je zou moeten doormeten wat er kapot is en daarna kijken of het te repareren is.

Verwijderd

Topicstarter
CappieL, drankje voor je reactie. Ik heb er zelf minder verstand van, maar klopt dit ook met het feit dat het een AC-->DC adapter is? Die zou toch juist de wisselspanning om moeten zetten in gelijkspanning? Of gaat er nog steeds een bepaalde Hz de speler in?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Wat voor adapter is het? Nog zo'n oude grote met spoelen of een kleine, lichte, schakelende voeding?

Als het een schakelende is (waarschijnlijk niet!) weggooien en nieuwe kopen, anders heb je waarschijnlijk 24V op je motor gezet en kan zijn dat die nu doorgebrand is.
CappieL schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:51:
Dat de motor van de draaischijf op 27 toeren draait ipv 33 1/3, is te verklaren doordat wij hier 50 Hz wisselspanning hebben. (33 1/3 * 50/60 = 27)

Je zou moeten doormeten wat er kapot is en daarna kijken of het te repareren is.
Motor is DC, niet AC.

[ Voor 40% gewijzigd door Megamind op 08-01-2015 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
dit is de originele adapter:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/forum/file/1166

en dit is een NL adapter die ik nu probeer en waarmee hij dus langzamer draait en geen geluid uitkomt:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/forum/file/1167

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 14:19
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:55:
CappieL, drankje voor je reactie. Ik heb er zelf minder verstand van, maar klopt dit ook met het feit dat het een AC-->DC adapter is?
Klopt, bij wisselstroom wisselt de stroomkring 50/60 keer per seconde van richting (links->rechts,0, rechts->links,0).
Met behulp van een diode wordt ervoor gezorgd dat de stroomkring nog maar 1 kant op gaat. Links->Rechts,0,Links->Rechts,0). Er zit dan nog wel een soort van wisselspanning in, maar omdat de richting nog maar 1 kant op gaat, is het een gelijkspanning. Mocht deze wisseling niet goed worden uitgemiddeld, gaat de VDC-motor toch langzamer draaien.

Na je reactie hierboven gelezen te hebben, zou de omvormer geschikt moeten zijn.
Buiten de taalfout: INPIT ipv INPUT

[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 08-01-2015 20:17 ]

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
Jouw adapter was een simpele transformator van 120v naar 12 v
Nu heb je er 230 volt opgezet.
Daardoor is er ca 25 volt uitgekomen en is de electronica in je platenspeler gefrituurd.

De nefrequentie doet er niet toe daar er 12v de uit de adapter kwam.

[ Voor 16% gewijzigd door ronnie vd op 12-01-2015 22:02 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het wel heel toevallig vind dat hij rond de 27Hz draait als dat niet komt door de 60Hz <> 50Hz.
Pagina: 1