Waarschijnlijk is een move naar WSS niet zo'n slecht idee.
Disclaimer: Het onderstaande verhaal kan hier en daar aanvoelen als een reclamepraatje. Ik vermijd bewust de bekende weg en richt me op nieuwe spullen en technologie. Dit om een interessant alternatief te laten zien. Later kunnen we het nog een keer hebben over bekende en bewezen spullen.
Zonder harde getallen doe ik een aantal aannames.
- Kostenbesparend dus geen N+1 maar 1+1 (dus geen redundantie tijdens onderhoud/updates/werkzaamheden) <- deze telt zwaar in het onderstaande verhaal!
- Hoog beschikbaar is een eis, dus alles dubbel (active-active) of redundant (active-passive) uitgevoerd met zo min mogelijk hardware (en dus kosten).
- Uitbreidbaar is fijn maar niet veel groei in rekencapaciteit verwacht
- Ik houd geen rekening met licentie kosten, alleen met performance en beschikbaarheid.
- De getallen qua schijf formaten zuig ik uit mijn duim. Je geeft aan ongeveer 2TB aan VMs, 2TB aan data en 4TB aan archief te hebben.
- Back-up neem ik niet mee
Nodig voor een nieuwe omgeving:
100% gevirtualiseerd
- Fileserver (2vCPU, 2GB RAM, 2TB opslag)
- Scanarchief (2vCPU, 2GB RAM, 4TB opslag)
- DC01 (1vCPU, 2GB RAM, 80GB opslag) (RD License server)
- DC02 (1vCPU, 2GB RAM, 80GB opslag) (Want één domain controller is geen domain controller)
- SQL(4vCPU, 16GB RAM, 180GB opslag)
- Oracle (4vCPU, 16GB RAM, 180GB opslag)
- TMS (2vCPU, 4GB RAM, 80GB opslag)
- Telefooncentrale (1vCPU, 2GB RAM, 80GB opslag)
- Toegangscontrole (1vCPU, 2GB RAM, 80GB opslag)
- Applicatie 1 (1vCPU, 2GB RAM, 80 GB opslag)
- Applicatie 2 (1vCPU, 2GB RAM, 80 GB opslag)
- Terminal Server1 (4vCPU, 16GB RAM, 80GB opslag)
- Terminal Server2 (4vCPU, 16GB RAM, 80GB opslag) (Geeft de mogelijkheid om tijdens werktijd updates te draaien van client software, een leverancier zijn nieuwe pakketje te laten testen enz)
- Management (1vCPU, 2GB RAM, 80GB opslag) (Alle beheer tools voor de hele omgeving bij elkaar en verantwoordelijk voor scheduled tasks, rapportages en ander nachtelijk gespuis. Mogelijkheid voor externe leveranciers om verbinding te maken met de omgeving)
- RemoteDesktop broker (1vCPU, 2GB RAM, 80GB opslag) (Loadbalancing van sessies over beide terminal servers)
- RemoteDesktop gateway (1vCPU, 2GB RAM, 80GB opslag) (Bereikbaar vanaf internet in een DMZ. Toegang tot de broker, de terminal servers en de management server voor thuiswerkplek, extern kantoor, remote troubleshooting)
Totaal:
31 vCPU
90GB RAM
7500GB opslag
Disclaimer: Ik heb nog nooit van DataON gehoord, maar ze hebben de duidelijkste plaatjes die het concept het beste beschrijven.
Als hardware kiezen we voor een Cluster-in-a-Box. Dit is een chassis van 2u met een aantal HDDs en SSDs aan de voorkant en een tweetal dual CPU servers en voedingen aan de achterkant.
Meer info over Cluster-in-a-box. Deze 2u doos is de complete productie omgeving.
DataON heeft een unit met de volgende specificaties:
Per Hyper-V server (twee van deze zitten er dus in het 2u chassis)
2x Xeon E5-2650v2 8core (32 threads per Hyper-V server)
128GB RAM
128GB SSD RAID1 voor Server 2012R2
De twee Hyper-V servers hebben samen toegang tot het backplane in het chassis. Aan het backplane zijn de schijven verbonden zodat elke server elke schijf kan aanspreken. In totaal is er 14TB netto opslag beschikbaar (4x 200GB SSD, 8x 4TB HDD). De SSDs worden op drie manieren ingezet
- Voor snelle volumes/bestanden die volledig op SSD RAID10 opslag staan.
- Als tiered storage: een percentage van een volume staat op SSD waarbij de meestgebruikte blokken/bestanden automatisch naar SSD opslag worden verplaatst.
- Als write back cache voor volumes die niet op SSD staan. Een schrijfopdracht naar een HDD volume wordt eerst opgevangen op SSD om op een later, rustiger, moment te worden verplaatst naar de HDD.
De twee Hyper-V servers zijn geclusterd zodat VMs ook live gemigreerd kunnen worden tussen de Hyper-V servers. De opslag wordt aangesproken via een SAS bus met een hogere doorvoer en een lagere latency dan mogelijk is over een netwerk verbinding (voor deze prijs).
Als er geen storing is, kunnen de domain controllers, terminal servers, database servers en andere VMs verdeeld worden over de twee Hyper-V servers. De complete virtuele omgeving kan tijdens een storing draaien op één van de Hyper-V servers omdat er voldoende geheugen beschikbaar is om alle VMs op te starten.
Een paar plaatjes voor het idee:
Voorkant en achterkant van zo'n doos
Schema met de aansluitingen en zo
In dit schema staat onderaan een JBOD voor extra opslag naast de schijven in het chassis zelf. Zoals te zien is, is de JBOD zelf voorzien van dubbele voeding, dubbele controller en vanaf elke controller een verbinding naar beide Hyper-V servers.
Linkje naar een leuke howto om zelf met weinig spullen toch te spelen en testen met tiered Storage Spaces:
http://blogs.technet.com/...ndows-server-2012-r2.aspx
Goede uitleg over tiered Storage Spaces en de verschillende features
http://channel9.msdn.com/...rica/2014/DCIM-B346#fbid=
Goed, bedtijd.