Reepje RAM geeft errors, webshop gaat er vreemd mee om

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zal beginnen met een korte opsomming van de situatie:

* Half 2010 een MBP 13" gekocht met standaard 4GB RAM.
* Augustus 2011 heb ik een setje KTAMB1066K2/8G gekocht (2*4GB) en het geheugen dat standaard in de laptop zat verkocht.
* Sinds oktober 2014 heb ik last van een spontaan uitvallende MacBook. Aangezien de laptop op dat moment ruim 4 jaar oud was, en ik nét Yosemite (nieuwe versie van Mac OSX) geïnstalleerd had, heb ik één van beide factoren als oorzaak gezien van het uitvallen.
* Begin januari, na aanblijvende reboots, toch maar de Apple Hardware test uitgevoerd. Hier werd vrij snel duidelijk dat één van de twee reepjes RAM kapot is.
De volgende test heb ik uitgevoerd (Reepjes A en B, op volgorde van plaatsen, X betekent leeg slot)
AB error
AX
XA
BA error
BX error
XB error
Het moge duidelijk zijn, dat ramplankje B foutief is. Momenteel draai ik alweer ruim een week met alleen plankje A in het systeem, zonder problemen.
* Het geheugen heeft levenslange garantie van Kingston.
* Communicatie met de verkopende partij opgenomen. Deze geeft aan dat de set in z'n totaliteit teruggestuurd moet worden (2 ramplankjes dus, met als gevolg dat ik de laptop niet kan gebruiken).
* Verkopende partij geeft aan dat "Wij sturen het gehele setje op en krijgen dan ofwel een vervangende set/nieuwe of een credit. Vooraf is dit niet te zeggen.
Het proces heeft een verwachte doorlooptijd van 10 werkdagen na aankomst echter kan dit ook sneller zijn afhankelijk van de leverancier."

Dit laatste is voor mij echt geen optie. Ik ben dus mogelijk 2 weken effectief mijn laptop kwijt, en het zou goed kunnen dat ik aan het eind van de rit een credit van €40 (geheugen was goedkoop ik 2011) krijg.

Ik heb geen ervaring met soortgelijke gevallen, maar mogelijk dat één van jullie me advies kan geven, of aan kan geven hoe andere webshops/retailers/OEMs(?) met soortgelijke gevallen om gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

Rannasha

Does not compute.

Hoewel je voor de gebruikelijke wettelijke garantie altijd bij de verkoper moet aankloppen, is de 2 jaar die als richtlijn dient voor de garantieperiode bij electronica ruim verstreken en gaat het hier om de uitgebreide garantie die de fabrikant aanbiedt. Hier is de verkoper niet verantwoordelijk voor, dus je kunt proberen om Kingston direct aan te schrijven. Wellicht dat zij een betere oplossing kunnen bieden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Smultie schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:56:
Ik heb geen ervaring met soortgelijke gevallen, maar mogelijk dat één van jullie me advies kan geven, of aan kan geven hoe andere webshops/retailers/OEMs(?) met soortgelijke gevallen om gaan?
Wat heb je eraan om te weten hoe iemand anders het doet? Service niveau per retailer/OEM varieert nu eenmaal. Heeft er ook mee te maken of je bij de goedkoopste dozenschuiver koopt of een nette zaak.

Dat gezegd hebbende: Bij Corsair moest ik in een soortgelijke situatie ook de hele set terug sturen maar daar vragen ze om je credit card, houden een borg in, sturen nieuwe modules op, en dan heb je een paar dagen voor je de defecte terug stuurt. Als je de defecte modules niet opstuurt ben je je borg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:00

Garyu

WW

Of je koopt gewoon een nieuw setje/reepje zodat je vooruit kunt, eventueel tweedehands, en stuurt dan pas deze terug. Natuurlijk zou het vriendelijk zijn van de winkelier als hij je alvast een vervangende set levert, maar dan gaat het op zijn kosten, terwijl het hier een service van Kingston betreft en niet van de winkelier.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:37
Rannasha schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:59:
Hoewel je voor de gebruikelijke wettelijke garantie altijd bij de verkoper moet aankloppen, is de 2 jaar die als richtlijn dient voor de garantieperiode bij electronica ruim verstreken en gaat het hier om de uitgebreide garantie die de fabrikant aanbiedt. Hier is de verkoper niet verantwoordelijk voor, dus je kunt proberen om Kingston direct aan te schrijven. Wellicht dat zij een betere oplossing kunnen bieden.
De verkoper is hier wel verantwoordelijk voor. Alle vormen van garantie vanuit de fabrikant moet de verkoper afhandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele normale situatie. Dat ram is een setje en zal dus als zodanig terug moeten. De webshop kan dat anders ook niet declareren bij Kingston.

Wat wel een oplossing is, is om in overleg met de webshop een nieuw setje tegen betaling op te laten sturen en zodra het oude setje ge'rma'd is de betaling crediteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit is een normale gang van zaken. Sowieso moet een setje RAM altijd volledig worden opgestuurd, dit is overal zo. Verder is 10 dagen vrij normaal. Het kan natuurlijk sneller maar langzaam is het niet.

Als je niet zonder kan zou ik ergens een setje kopen en dan wat je terug van RMA krijgt weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Okay, dank voor jullie antwoorden. Hier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
Yup. Crucial/Micron heeft dezelfde eis, en daarmee hebben we alle grote fabrikanten genoemd.

Voldoende reden voor mij om RAM voortaan per module te kopen, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Lijkt mij een normaal n prima voorstel. Je zou kunnen overwegen bij de verkoper alvast een nieuwe set te bestellen en verzoeken de prijs van de foutieve set later te restitueren op deze aanschafkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor RAM-geheugen mag je wel verwachten dat het langer meegaat dan vier jaar, dus dit is nog gewoon garantie. De winkel heeft de verplichting om garantie met zo min mogelijk overlast af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vocalise
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 10:08
De winkel heeft de verplichting het voor je op te lossen ja.
Maar het setje opvragen om retour te sturen is daarin een prima oplossing.

Inderdaad zoals hierboven vermeld, je kunt vragen of ze alvast een setje opsturen die je betaald en als ze een set retour krijgen de betaling te retouneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Even voor iedereen die het heeft over garantieperiode van x jaar...Het is kingston geheugen...garantie is levenslang.

Heb zelf ook een RMA gevalletje gehad wat ik rechtstreeks met kingston heb opgelost. Ze zijn erg welwillend en helpen je echt maar je moet inderdaad wel de hele set terugsturen. Overigens stuurt kingston volgens mij in 9/10 gevallen een vervangende set geheugen op.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10 15:14
Ik zou persoonlijk zelf contact opzoeken met Kingston. Volgens mij hoeft een shop het na 2 jaar niet meer voor jou te regelen aangezien je dan al over de wettelijke garantie periode zit. Dat Kingston levenslang garantie aanbied is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsleon schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:15:
Ik zou persoonlijk zelf contact opzoeken met Kingston. Volgens mij hoeft een shop het na 2 jaar niet meer voor jou te regelen aangezien je dan al over de wettelijke garantie periode zit. Dat Kingston levenslang garantie aanbied is een ander verhaal.
Nee, de verkoper is altijd het aanspreekpunt. Hij verkoopt iets waarover de fabrikant bepaalde uitspraken doet, en hij zal die garanties moeten respecteren en afhandelen. Zie ook eventueel de sticky in dit forum. Dit is gewoon bij wet geregeld, en kan niet met voorwaarden worden veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10 15:14
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:06:
[...]

Nee, de verkoper is altijd het aanspreekpunt. Hij verkoopt iets waarover de fabrikant bepaalde uitspraken doet, en hij zal die garanties moeten respecteren en afhandelen. Zie ook eventueel de sticky in dit forum. Dit is gewoon bij wet geregeld, en kan niet met voorwaarden worden veranderd.
Ow zie net dat ik alleen de EU wetgeving daarover had gelezen namelijk;
Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.

De vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. Dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.
Nederlandse wetgeving heeft een ruimere bescherming. Nu ook gekeken of Kingston liever heeft dat jij direct met hun de RMA doet maar die geven ook aan dat je bij de verkoper moet zijn. Doet die moeilijk dan kan je wel direct met hun contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:06:
Tuurlijk hoort de winkel het voor je af te handelen, maar dat is bij geheugen niet echt een probleem, aangezien zij op hun beurt de levenslange garantie van de fabrikant krijgen zul je daar weinig winkels tegenkomen die 'moeilijk' doen, afgezien van de problemen die TS ervaarde en inmiddels zijn ontkracht als zijnde normale gang van zaken (alles terugsturen).

Neemt niet weg dat het sneller kan zijn om het direct met de fabrikant te regelen, zeker bij 'foutgevoelige' producten als RAM en harddisks zijn die RMA-trajecten meestal redelijk probleemloos en efficient.

Weet iemand trouwens waarom vrijwel alle fabrikanten levenslange garantie lijken te geven op RAM? Kwestie van 1 fabrikant begon, de rest volgde, of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Rannasha schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:59:
Hoewel je voor de gebruikelijke wettelijke garantie altijd bij de verkoper moet aankloppen, is de 2 jaar die als richtlijn dient voor de garantieperiode bij electronica ruim verstreken (...)
Nee, de wettelijke garantie is levenslang (het leven van het product). Geheugen gaat veel langer mee dan twee jaar. Ik heb hier een machine vanuit 2003. Het zal eerder neerkomen op een bewijsprobleem. Maak maar eens aannemelijk dat er bij de aflevering een (verborgen) gebrek aanwezig was.
Pagina: 1