Toon posts:

Eerste pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de pc met name gebruiken om te gamen, soms ontwerpen in simpele 3D programma's zoals sketchup en mijn schoolwerk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 750,- tot 800,- euro of er moeten grote verbeteringen met enkele tientallen euro meer zijn.
Verzendkosten en assemblage hoeft niet meegerekend te worden, ik ga de pc zelf in elkaar zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een moinitor, muis en toetsenbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processer, moederbord, videokaart, RAM geheugen, SSD en een case.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren, ik wil gewoon het beste voor mijn geld.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een niet te luid systeem zou mooi zijn.

Ga je overklokken?
De CPU ga ik niet overklokken, de GPU ga ik waarschijnlijk wel overklokken of is dit zeer moeilijk of levert het geen prestatie winst op?

Ik heb zelf al onderzoek gedaan naar de componenten, dit heb ik gedaan door reviews te lezen, gelijkwaardige topics te bekijken en de BBG te lezen. Hierdoor kwam ik op het volgende systeem uit. Ik heb een i5 4590 gekozen omdat deze iets meer snelheid heeft te opzichte van een 4460, dit heb ik gedaan omdat de snelheid bij 3D ontwerpen van pas zal komen. Het moederbord, Ram geheugen en SSD zijn vrij standaard componenten die bijna overal in dit budget werden aangeraden en ook goede reviews hadden, dus van daar de keus op deze componenten. De videokaart leek mij een goede combinatie van prijs en prestatie en doet maar weinig onder voor de gtx 970, of zit hier een groot verschil tussen en is de gtx zijn meer prijs waard? zoja, dan kan ik mijn budget misschien verhogen om er toch een te kopen. Over de voeding kon ik niet veel vinden dus ik twijfel of deze goed is. Aangezien ik geen internetkabel heb op de plaats waar de pc komt te staan heb ik er ook een wifi set bij gedaan, dzee had ik gevonden bij het andvies in het DAA. De case heb ik gekozen op basis van looks en reviews. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met de juiste keuzes maken, alvast bedankt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 187,79€ 187,79
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 70,95€ 70,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 249,90€ 249,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 49,95€ 49,95
1TP-Link TL-WN822N€ 12,78€ 12,78
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Eminent EW3900€ 21,09€ 21,09
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 753,36

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
Ik zou een i5 4460 nemen. Het prestatieverschil tussen de twee is niet zo groot.
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Wat betreft de videokaart;
V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED

Ga je online multiplayer gamen? Dan wordt meestal nog gewoon de kabel aangeraden in plaats van WiFi.

Een after-market koeler is een stuk stiller en koelt beter dan de boxed koeler;
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Voeding is volgens mij prut. Deze is aan te raden;
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:51
De lijst ziet er best netjes uit, op 1 belangrijk punt na: de voeding. Neem a.u.b. geen tweede- of derderangs voeding omdat hij zo lekker goedkoop is. Die dingen kunnen vaak verre van het opgegeven vermogen halen, leveren een onstabiel voltage enzovoorts. Een betere keuze is iets als een Seasonic S12II 520W, hoewel het kleinere 430W broertje ook meer dan afdoende kan zijn.

Verder zou ik persoonlijk niet de Asus versie van de R9 290 nemen, deze is niet de koelste en is ook wat luidruchtiger dan anderen. Tenzij je de hele boel bij Alternate besteld (waar deze in de aanbieding is) ben je net zoveel kwijt aan een andere, vaak iets betere uitvoering. Mijn voorkeur gaat hier uit naar de Club3D R9 290 RoyalAce. Voor een uitgebreide review, zie die van Overclock3D.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik ook bij 3D ontwerpen geen prestatie verschil merken of is dit verwaarloosbaar als ik de i5 4460 pak?
De voeding heb ik al veranderd in de door jullie aanbevolen Seasonic S12 520, en ik heb de after- market koeler toegevoegd.
Ik had de asus videokaart gekozen om zijn prestaties, die waren hoger dan de andere merken of valt dit te verwaarlozen met de twee bovengenoemde videokaarten?
Is een tweede-hands videokaart te vertrouwen of kan ik beter een nieuwe kopen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 187,79€ 187,79
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 70,95€ 70,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 249,90€ 249,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 49,95€ 49,95
1TP-Link TL-WN822N€ 12,78€ 12,78
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 54,05€ 54,05
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 812,32

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 19:59 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je het renderen via de CPU laten werken zou je het verschil met een snellere CPU mss wel kunnen merken, maar als je het via de GPU laat lopen, waarschijnlijk niet omdat dan de bottleneck daar ligt. ;)

Een tweedehands GPU is meestal wel te vertrouwen als die van iemand met een goede reputatie komt of als je de GPU bij de persoon thuis kan zien werken.

De Asus versie van de R9 290 die je nu hebt, is niet sneller dan de Sapphire of Gigabyte versie, maar het verschil is sowieso minimaal.

Nog wat opmerkingen:
- Als je van plan bent om de PC intensief te gebruiken (8u of meer per dag), is het interessant om een efficiëntere voeding te nemen zodat je op lange termijn bespaard op elektriciteitskosten.
bvb: Cooler Master V550 Semi-Modular
- De kast die je nu genomen hebt, heeft een open mesh aan de bovenkant. Als ik het goed heb, heeft de 300R versie een veel fijnere mesh bovenaan wat dus beter stof tegenhoudt. Als je voor een stiller systeem wilt gaan en de grootte van de kast geen probleem is, is de Corsair Carbide 330R Zwart een aanrader. (praktisch dezelfde prestaties qua koeling en geluid als de R4 Define van Fractal Design voor iets minder geld. Je levert enkel in op een fancontroller, die eigenlijk niet nodig hebt.)
- de wifi-connector die je nu hebt geselecteerd heeft geen ondersteuning voor 5GHz. Dat is niet nodig voor gewoon internetten, maar als je router 5GHz ondersteunt en je graag Youtube in HD bekijkt, raad ik je aan om een connector te nemen die wel dualband ondersteunt. bvb: TP-Link TL-WDN3200 (deze heeft wel geen draad)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Het zijn sowieso kleine verschillen in prestatie die je krijgt, logisch want het prijsverschil is ook niet groot. Het is dan meestal slim een beetje naar de prijs/kwaliteitverhouding te kijken en het lijkt dat de i5-4460 wat dat betreft net even gunstiger ligt. Maar het blijft een beetje lood om oud ijzer verhaal.

Discussies over 2e hands R9 series zijn hier genoeg gevoerd, ik ben en blijf zelf voorstander van nieuw kopen zeker als je dat zoals jij in een systeem doet. De prijzen zijn de afgelopen al flink gekelderd dus ook nieuw is echt zo duur niet. Maar het is en blijft een eigen afweging, voor beide is wat te zeggen.

Belangrijkere vraag, wil je nu of in de toekomst gaan werken met 4K resolutie? Dan is een NVidia GTX 9xx serie de slimmere keus aangezien deze de eerste zijn die 60FPS ondersteunen met 4K resolutie op de DisplayPort...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik heb besloten toch voor de tweedehands refurbished GPU te gaan, omdat het toch 90 euro scheelt met een nieuwe. De pc zal geen 8 uur of meer per dag aanstaan dus een zuinigere voeding is niet nodig. De wifi-connector heb ik veranderd ook veranderd omdat mijn router 5ghz ondersteund, is dit ook sneller? Ik hou het toch bij de i5 4460 omdat het prestatie verschil minimaal zal zijn. Ik ben niet van plan de komende jaren te gaan werken met 4k resolutie dus ik hou het bij de r9 290.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als er tegelijk met u andere mensen op hetzelfde wifi-netwerk zitten, zal dualband zeker sneller zijn.
Ben je de enige op het netwerk, zal het niet niet altijd iets uitmaken (al is de bandbreedte bij 5GHz wel iets groter dan bij 2,4GHz). Verder kan het in bvb appartementsblokken of rijhuizen met veel wifiverbindingen dicht bij elkaar ook nog een significant snelheidsverschil opleveren.
https://www.youtube.com/watch?v=hM8gZzSDKrw (de titel zegt tri-band, maar er wordt ook uitleg gegeven over dualband)

[ Voor 12% gewijzigd door Robbedem op 15-01-2015 01:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg.
Het is voor mij dus beter de 5ghz te kopen, ik woon namelijk in een rijtjeshuis en we gebruiken het wifi-netwerk met meerdere personen.
Pagina: 1