Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Van sonos naar aparte speakers... of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Cooki3s
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-11 21:05
Goedemiddag iedereen,

Ik probeer mijn eerste stappen in de (basis) Hi-Fi wereld te zetten, maar het is allemaal nogal wat verwarrend. Momenteel heb ik op mijn kamer een simpele Play:5 van Sonos staan. Allemaal heel gebruiksvriendelijk, maar ik zou graag willen weten of, en hoeveel, kwaliteitswinst mogelijk is met onderstaand budget/voorstel.

Ik zoek een?
Alternatief voor Sonos, hierbij denk ik vooral aan rPi+ DAC (heb er al een aantal gezien zoals HifiBerry, maar voorstellen altijd welkom). Streamen van NAS moet mogelijk zijn, net als een betaalmuziekdienst (momenteel heb ik google play, maar dat kan veranderen).

Een (budget)versterker, gewoon voor stereo, vermogen moet niet hoog.

Een setje goede boxen met ook relatief goede lage tonen (boekenplank/vloerstaander maakt niet enorm veel uit).

Wat is je budget?
100€ aan een versterker. 400 euro voor de boxen (dus per set).Is echt wel het maximum.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Stereo muziek voor een kleine kamer (Ergens 15-20 m2).

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf dacht ik dus aan een raspberry pi met eventueel een squeezebox gebaseerd system. Lijkt met een goede oplossing prijs/kwaliteit en ik 'knutsel' wel graag dus dat is geen probleem.

Qua versterker heb ik niet echt een goed idee. Ik heb nog nooit met versterkers gewerkt helaas :/.

Qua speakers dacht ik aan een setje Dali Zensor 3 (lijkt me echt wel een goed setje)

In het kort zoek ik dus voorstellen voor een versterker rond de 100€, samen met een speakersetje voor 400 euro, en eventueel ervaring met rPi in dergelijke systemen (of een alternatief). En de belangrijkste vraag uiteraard: is een dergelijke set wel echt hoorbaar beter dan een sonos play:5?

Bedankt iedereen,

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 13:07

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien een schok voor je, maar een goeie HiFi versterker kost (een stuk) meer dan € 100,--

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-10 22:07
Ja inderdaad, voor 100 euro kun je alleen maar hopen op een redelijke versterker in het 2e hands circuit...

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 11:13

Millennium

Bug free !!!

Zou voor dat geld die 500 euro een 2e Play 5 erbij zetten. zoals gezegd een goede versterker voor 100 euro wordt het niet.

Rampen bak 2004

• Cooki3s
Goed, ik wist dus niet dat de versterker dermate belangrijk was :). Stel dat ik dan bvb. zou gaan met deze: pricewatch: Denon PMA-520AE Zwart . Is dat dan compleet onvoldoende en/of krijg je hier dan inferieur geluid mee ism de zensors (tov de sonos bvb)? Bedoeling is dat het een eerste stapje is natuurlijk. Hoge vermogens lijken me niet nodig in dit stadium, daar is de ligging van de kamer niet zo ideaal voor.

• MerlijnD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-11 17:59
Voor 100 euro moet je zeker niet naar nieuwe versterkers gaan kijken.

Je kan veel beter naar een Marantz PM-68/75/78 of een degelijke Onkyo integra kijken van rond de 1990.

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-11 17:05
Je kan prima een versterker van 100e kopen alleen ben je erg gelimiteerd.

Je zou dit kunnen kopen:
http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item20e54a8c9c

Meer dan genoeg, en het geluid wat eruit komt is prima. Daar hang je dan je rPI met Dac aan met volumio oid erop.

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Er valt meer winst te halen met goede speakers dan met een goede versterker in mijn ervaring.
Maar er zijn genoeg degelijke versterkers voor €100 te krijgen, vooral 2e hands

Smiling as the shit comes down...

• Cooki3s
Ok bedankt alvast iedereen, ik kijk nog eens verder rond, ook tweedehands. En wat denken jullie het geluid de zensors vs de sonos? Gaat dat merkbaar zijn (sowieso uiteraard wel het 'stereo' deel :), maar verder?)

[ Voor 10% gewijzigd door Cooki3s op 08-01-2015 19:29 ]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Zou gaan voor een 2e hands Denon die op Marktplaats worden aangeboden. En hoe jonger hoe liever.
Je hebt geen 2x100W RMS nodig. Boxen zijn inderdaad het belangrijkste, dus een paar € in die richting is meegenomen.
Zoek anders eens iemand op die een HiFi set heeft staan om te luisteren.

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:33
Gaat je makkelijk lukken voor dat geld tweedehands.

[url]http:// http://m.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m886145633-klipsch-synergy-f3.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr[/url]
10 sec zoeken je kunt veel betere deals doen.
Zoiets gaat zeker over een sonos maar je houdt zelfs nog geld over voor een mooie actieve subwoofwr

[ Voor 6% gewijzigd door Bisti op 08-01-2015 23:47 ]

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Cooki3s schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:28:
Ok bedankt alvast iedereen, ik kijk nog eens verder rond, ook tweedehands. En wat denken jullie het geluid de zensors vs de sonos? Gaat dat merkbaar zijn (sowieso uiteraard wel het 'stereo' deel :), maar verder?)
Ga die Dali Zenzor 3 eens beluisteren en neem eigen muziek mee, in een zaak waar ze even tijd voor je hebben. Het geluid mooi vinden is behoorlijk persoonlijk. Tzt. zou je de Dali set kunnen uitbreiden met een aktieve subwoofer.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Sjonge, ik weet niet hoe hoog de eisen van sommige mensen hier zijn maar je kunt een prima versterker kopen voor 100e :) Met een beetje mazzel nieuw in de uitverkoop maar tweedehands sowieso. Zelfde geldt voor speakers. Op Marktplaats kun je echt heel leuk spul kopen voor lage prijzen als je een beetje zoekt. Het advies om een tweede Play5 te kopen slaat imho als een tang op een varken. Sonos klinkt niet slecht maar je betaalt 60% voor hun ecosysteem en de naam. Geef mij het geld voor 2 Play5's en ik zet een multiroom systeem neer met RPi's in verschillende kamers dat net zo goed klinkt of zelfs beter.

TS: ik ben zelf ook de mogelijkheid aan het bekijken voor geluid streamen via RPi's. Ik kijk hiervoor naar Volumio en Squeeze. Belangrijk: wil je geluid synchroon over meerdere Pi's af gaan spelen? Dan lijkt Squeeze namelijk een betere optie. Anders zou ik denk ik voor Volumio gaan, o.a. vanwege de ondersteuning voor DLNA. Koop een RPi, als je van een experimentje houdt koop je een 20e I2S DAC van Ebay. Anders de HifiBerry DAC voor 35e.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

TS heeft aangegeven na te denken over een HiFi installatie. Natuurlijk kan je een 4x 120W autoradio kopen en die binnen met een 12V accu gebruiken ;) Geeft een heel aardig geluid en hard zat, maar HiFi?

Een behoorlijke versterker heeft goede elco's, stabiele voeding etc. en da's niet goedkoop. Daar staat tegenover dat die versterker rustig 20 jaar meegaat en goed blijft klinken. En goed 60Hz en lager weergeven, dat gaat lastig met een luidspreker met een doorsnee van 15cm of kleiner.

• Cooki3s
Bedankt allemaal voor het advies en de discussie :). Nu zag ik ook wel tijdens het rondkijken dat de kosten zeer hoog kunnen oplopen, maar dat past voorlopig nog niet in mijn relatief beperkt studentenbudget. De bedoeling is om de sonos te verkopen en daarmee al een groot deel van de rest te bekostigen, dus een tweede kopen was nooit echt een optie. Daarnaast hou ik ook wel van wat 'experimenteren' (cfr. de Pi). Ik denk dat ik dus de komende weken wat de 2dehands sites in het oog ga houden voor een versterker, en binnenkort ook eens een lokale audio zaak opzoek.
Pagina: 1