Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook voor programmeren op reis en op school

Pagina: 1
Acties:

• enjee
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-07 16:55
Wat ga je met je laptop doen?
- Programmeren in verschillende IDE's, op de korte termijn in Eclipse voor Android.
- Linux virtueel draaien. (In de toekomst meer klooien met VM's)
- OS X vind ik leuk om een keer te proberen, dan zal ik windows ook virtueel willen kunnen draaien, maar dit is geen must.
- Standaard school gebeuren (Office, PDFjes, browsen etc.)

Wat is je budget?
Het liefst onder de 1200 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Absoluut, de ultrabook moet elke dag 3 uur mee onderweg en moet ook makkelijk mee te nemen zijn in huis en op school. In de trein wil ik ook kunnen programmeren.

Belangrijkste eigenschappen die de laptop moet hebben:
- Goed toetsenbord
- Minstens Full HD
- 8GB RAM (voornamelijk voor VM's en IDE's, ook al zal dat laatste wel meevallen)
- Lange accuduur
- Ongeveer maximaal 1,7kg
- Uiteraard een SSD (minstens 128GB)
- 13" scherm

Uitleg:
De afgelopen tijd heb ik met een relatief zware 15,6" laptop lopen slepen die nog maar weinig batterijleven in zich had en ik heb besloten dat dit oude beestje vervangen gaat worden.
Thuis heb ik een mooie windows desktop staan die ik ook indien nodig als remote desktop kan gebruiken en als ik thuis ben zal ik op deze pc programmeren. Vandaar dat ik me vooral richt op de hele lichte 13"ultrabooks.

Eigen keuze:
Na een hele tijd rondneuzen en vergelijken ben ik bij deze twee laptops gekomen:

- pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 128GB
- pricewatch: Asus Zenbook UX301LA-C4003H

De lenovo Yoga 2 is me wat te "fancy" en daar kon ik wat meer slechte recensies over vinden, Acer wil ik i.v.m. eerdere ervaringen bij uit de buurt blijven. De Toshiba Portgégé spreekt me helemaal niet aan (in eerste instantie het touchpad al niet, en als ik eerlijk ben heb ik niet veel verder gekeken bij deze ultrabook). Concurrerende ultrabooks die voldoen zijn 1300 euro+

Voordelen eigen keuze
Macbook:
- Mooier scherm
- Beter touchpad
- 8GB ram zonder sleutelen
- Snellere CPU en iGPU(zal niet gaan gamen op dit systeem en minimaal grafisch ontwerp)
- OS X leuk om een keer te proberen
- Snellere SSD

Zenbook:
- Fijne type helling zoals de macbook air
- Touchscreen (net zoals OS X leuk om eens te proberen, niet meer)
- Lichter in gewicht
- Esthetisch gezien mijn voorkeur
- VGA aansluiting meegeleverd in doos (op school alleen deze legacy projectoren)
- Goedkoper

Vragen die ik nu al kan bedenken
1.Bij de Zenbook staat onder specificaties dat hij 4gb RAM heeft en maximaal 8GB RAM, op internet kon ik zien dat bij zijn kleine broertje (de UX302LA) dit uitbreidbaar is na wat knutselwerk, weet iemand of dit met dit model ook kan?
2. Hoeveel GB ruimte ga ik over houden nadat ik op OS X twee virtuele machines heb geinstalleerd met bijhorende schijfruimte?
3. Ben ik iets vergeten? Heb ik iets over het hoofd gezien of denk je dat mijn eisen niet nodig zijn? Laat het me a.u.b. weten! :)

Laatste opmerking:
De Macbook Air was in eerste instantie ook een leuke optie, maar helaas is de 8GB versie relatief duur en ben ik niet helemaal gelukkig met de resolutie die onder 1080p is.

Alvast bedankt voor de reacties!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:15

ITsEZ

parttime all-rounder

1.Bij de Zenbook staat onder specificaties dat hij 4gb RAM heeft en maximaal 8GB RAM, op internet kon ik zien dat bij zijn kleine broertje (de UX302LA) dit uitbreidbaar is na wat knutselwerk, weet iemand of dit met dit model ook kan?
Ik kan nergens op internet een bevestiging vinden dat dit kan, overal staat dat het (waarschijnlijk) gesoldeerd is wat door het formaat van deze laptop ook wel een beetje te verwachten is. Ik zou het risico niet nemen, een variatie op dit model is iets duurder maar lijkt mij perfect voor jou werkzaamheden, de afweging is aan jou of je daar voor wilt betalen. pricewatch: Asus Zenbook UX301LA-C4005H Betere processor, 2x zo veel intern, 256GB ssd.
2. Hoeveel GB ruimte ga ik over houden nadat ik op OS X twee virtuele machines heb geinstalleerd met bijhorende schijfruimte?
Buiten de standaard os x installatie moet je per linux vm ongeveer 10gb rekenen, uiteraard wordt dit een stuk grote als je er allemaal programma's op gaat installeren.

What you see is always what you get.

• enjee
uberitexpert schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:05:
[...]

Ik kan nergens op internet een bevestiging vinden dat dit kan, overal staat dat het (waarschijnlijk) gesoldeerd is wat door het formaat van deze laptop ook wel een beetje te verwachten is. Ik zou het risico niet nemen, een variatie op dit model is iets duurder maar lijkt mij perfect voor jou werkzaamheden, de afweging is aan jou of je daar voor wilt betalen. pricewatch: Asus Zenbook UX301LA-C4005H Betere processor, 2x zo veel intern, 256GB ssd.

[...]

Buiten de standaard os x installatie moet je per linux vm ongeveer 10gb rekenen, uiteraard wordt dit een stuk grote als je er allemaal programma's op gaat installeren.
Dank voor reactie,

Inmiddels heb ik deze pagina gevonden: http://www.kingstonmemory...-ux301la-ultrabook-laptop

Hier wordt expliciet het model uit de opening post genoemd:
"All the following Kingston Memory RAM upgrades are 100% guaranteed compatible with your Asus Zenbook UX301LA UltraBook Laptop"

Dit lijkt me toch wel redelijk betrouwbaar en doet me weer twijfelen ;)

De processor uit het door jou genoemde model is voor mij niet noodzakelijk. Dan zal ik dus gelijk bij aankoop de ram kunnen upgraden en indien nodig later de SSD.

Denken jullie dat de informatie op die website klopt? Ik kan alleen nog niet vinden of dat ram nou gesoldeerd is of dat er misschien 1 module van 4gb vast in zit en je hier nog 4gb bij kan prikken.

edit:

Nog een link:

http://www.amazon.com/Upg...PARTS-QUICK/dp/B00OJNF202
4GB Memory Upgrade for ASUS Zenbook UX301LA DDR3L 1600MHz PC3L-12800 SODIMM RAM (PARTS-QUICK BRAND)

[ Voor 10% gewijzigd door enjee op 08-01-2015 14:39 . Reden: Link toegevoegd ]

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

enjee schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:31:
[...]

Dank voor reactie,

Inmiddels heb ik deze pagina gevonden: http://www.kingstonmemory...-ux301la-ultrabook-laptop

Hier wordt expliciet het model uit de opening post genoemd:
"All the following Kingston Memory RAM upgrades are 100% guaranteed compatible with your Asus Zenbook UX301LA UltraBook Laptop"

Dit lijkt me toch wel redelijk betrouwbaar en doet me weer twijfelen ;)

De processor uit het door jou genoemde model is voor mij niet noodzakelijk. Dan zal ik dus gelijk bij aankoop de ram kunnen upgraden en indien nodig later de SSD.

Denken jullie dat de informatie op die website klopt? Ik kan alleen nog niet vinden of dat ram nou gesoldeerd is of dat er misschien 1 module van 4gb vast in zit en je hier nog 4gb bij kan prikken.
Geen idee hoe kingston dat garandeert maar ik denk dat ze gewoon afgaan op het type ram dat er in zit (DDR3L-1600/PC3-12800) en niet of het nou vast zit of niet ;)

Als ik zo kijk:
http://www.mobiletechrevi...ks/Asus-Zenbook-UX301.htm
"The metal bottom plate (affixed with tiny screws) is removable, but nothing is readily upgradable given the unique dual M.2 SSD RAID 0 SSD architecture and soldered-on memory (RAM)."

http://www.ultrabookrevie...s-zenbook-ux301la-review/
"As for the memory, unfortunately it is soldered on the motherboard and non-upgradeable, so you can only get 8 GB of RAM on this Zenbook. But choose carefully between the 4 or the 8 GB options, as you’re going to be stuck with what you’re getting from starters."

http://www.notebookcheck....A-Ultrabook.103027.0.html
"It might not be worth it anyway. Most components are soldered to the mainboard (RAM) or use exotic connectors (SSD: M.2/NGFF 2260). Thus, only the Wi-Fi module could be swapped (in addition to the fans being cleaned)."

http://forum.notebookrevi...01la-user-s-lounge-9.html
"can we upgrade ram? asus UX301LA-C4003H
No. Ram is soldered with no ram slots."

http://www.anandtech.com/...-ux302-haswell-ultrabooks
"Moving on to the other areas, we get a few somewhat odd decisions. I’m guessing the RAM will be soldered onto the motherboard again"

http://www.walmart.com/ip...D-128GB-SSD-13.3/35097948
"RAM: 8 GB ( provided memory is soldered )"

• enjee
Dat zijn een hoop linkjes die het ontkrachten.
Heb maar de stoute schoenen aangetrokken en gebeld met Asus technische ondersteuning.

Aldus een aardige medewerker die het heeft opgezocht:
Elk model van UX301LA kan maximaal 8GB ram hebben, bij het instap model met 4GB ram zou er een slot moeten zijn om wat bij te prikken. Let er wel op dat het low voltage ram is zei hij nog er bij.

Misschien dat in het buitenland dit Nederlandse model niet verkocht wordt?

Twijfels alom!

edit: Hmmm denk dat ik toch maar die self-upgrade van de zenbook laat varen en ga kiezen uit modellen die shippen met 8GB ram, Dank voor het meedenken so far =)

Alle opmerkingen zijn nog steeds welkom.

[ Voor 17% gewijzigd door enjee op 08-01-2015 16:32 . Reden: toevoeging ]

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

enjee schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:49:
Dat zijn een hoop linkjes die het ontkrachten.
Heb maar de stoute schoenen aangetrokken en gebeld met Asus technische ondersteuning.

Aldus een aardige medewerker die het heeft opgezocht:
Elk model van UX301LA kan maximaal 8GB ram hebben, bij het instap model met 4GB ram zou er een slot moeten zijn om wat bij te prikken. Let er wel op dat het low voltage ram is zei hij nog er bij.

Misschien dat in het buitenland dit Nederlandse model niet verkocht wordt?

Twijfels alom!
Wellicht is dat de reden inderdaad, ook nog gevraagd of je garantie vervalt bij het openmaken? Asus heeft nog wel is last van productie foutjes.

Pagina: 1