Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celeris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-09 22:28
Hallo,

Ik ga een HTPC bouwen en ik wou graag wat advies m.b.t. mijn setup.

Mobo: ASRock Q1900-ITX €79,50

SSD: Kingston SSDNow V300 60GB €45

RAM: Kingston ValueRAM KVR16LS11S6/2€ 23.33

Case: LC-Power LC-1350mi €46,95

Totaal €194.78

Persoonlijk lijkt mij dit een goede futureproof HTPC maar aangezien dit mijn eerste word en ik dus nog geen ervaring heb met deze pctjes wil ik graag weten of jullie sommige onderdelen anders zouden kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJburger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-08 18:38
Kan je niet gewoon deze Intel Nuc nemen? Met die SSD en Ram kom je ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

En wat is futureproof? Niet zulke abstracte termen gebruiken. Zulke termen kunnen voor iedereen een verschillende betekenis hebben. Wees concreter en beschrijf wat je wil met je HTPC. Welk OS en welke videoformaten bijvoorbeeld wil je gebruiken? Beschrijf ook mogelijke apparaten zoals versterkers die je wellicht icm met je HTPC wil gaan gebruiken. Door een concrete situatie te schetsen kan men je ook beter van advies voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celeris
Naar de NUC heb ik ook al gekeken, alleen de setup die ik nu heb is toch aardig wat krachtiger voor een kleine meerprijs.

Op de pc komt windows 8 te staan met daarop XBMC. Ik heb voor windows gekozen omdat ik naast xbmc ook normale desktop applicaties wil gebruiken zoals bijvoorbeeld even wat op te zoeken op internet of een film te downloaden via de webpagina van mijn NAS.

De video's stream ik vanaf een Synology NAS, en de meeste films zijn in Bluray 1080p formaat. De audio gaat over mijn JVC home cinema set (heb zo geen idee welk type).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Celeris schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:06:
Op de pc komt windows 8 te staan met daarop XBMC. Ik heb voor windows gekozen omdat ik naast xbmc ook normale desktop applicaties wil gebruiken zoals bijvoorbeeld even wat op te zoeken op internet of een film te downloaden via de webpagina van mijn NAS.
Dit zijn alles behalve veeleisende gebruiksdoeleinden en kun je met zo'n beetje elk systeem wel doen. Vraagt dus niet om krachtige hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:09

Hoicks

Techno!

Ik gebruik een fujitsu-siemens xi2528 laptop (uit 2007, coreduo t8100 met wel 8GB RAM) voor XBMC/KODI onder Windows 7 en er is niets wat dit systeem niet aan kan. SSD is wel een vereiste (je wilt dat het ding snel boot) en je wilt over het algemeen onder TV een klein, stil kastje waarmee je KODI kan draaien en een beetje kunt internetten.

Volgens mij is een NUC inderdaad wat je zoekt.

Denk overigens goed na over je aansluitingen. Bijvoorbeeld optisch uitvoor geluid. (of alleen HDMI als je receiver dat aan kan).

[ Voor 19% gewijzigd door Hoicks op 08-01-2015 13:27 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celeris
Hoicks schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:24:
Volgens mij is een NUC inderdaad wat je zoekt.

Denk overigens goed na over je aansluitingen. Bijvoorbeeld optisch uitvoor geluid. (of alleen HDMI als je receiver dat aan kan).
Het geluid gaat momenteel via HDMI naar mijn TV en van mijn tv via een jack kabel naar mijn reciever. Ik denk dat ik met mijn HTPC hetzelfde ga doen, want volgensmij zit er geen hdmi of een optische input op mijn reciever.

Zit nog wel te twijfelen tussen de asrock setup of een nuc... Wat zijn de voordelen van een nuc tegenover de andere setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:09

Hoicks

Techno!

Dan heb je dus wel alleen stereo geluid. Overigens geven de meeste TV's niet meer dan stereo door wanneer je via HDMI je geluid naar de tv brengt en dan weer naar een receiver (bijvoorbeeld door optisch een kabel van de tv naar de receiver te laten lopen).

NUC's zijn kant en klare pc'tjes, gebouwd om stil te zijn. Tuurlijk kun je zelf bouwen, het is puur een afweging van wat je wilt.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Celeris schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:06:
Naar de NUC heb ik ook al gekeken, alleen de setup die ik nu heb is toch aardig wat krachtiger voor een kleine meerprijs.

De video's stream ik vanaf een Synology NAS, en de meeste films zijn in Bluray 1080p formaat. De audio gaat over mijn JVC home cinema set (heb zo geen idee welk type).
Waarom de htpc niet ook als nas gebruiken?
Pagina: 1