Toon posts:

Beste Mac file server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn bedrijf ben ik op zoek naar een goede file server waarop we met 5 personen kunnen werken. dit zijn onze wensen:
  • We werken vaak met redelijk grote bestanden (ong. 50 mb)
  • De server moet snel zijn, het zou niet nodig moeten zijn lokaal te werken en het bestand daarna naar de server te verplaatsen (doen we nu vaak)
  • We werken vaak op locatie bij de klant. De bestanden moeten ook vanuit daar te bereiken zijn.
  • De server moet automatisch gebackupt kunnen worden zodat we zelf niet hoeven te kloten met harde schijven verwisselen etc.
Een alternatief voor onze wensen zou een Google drive opslag kunnen zijn die automatisch synced naar onze Macs. Daar ben ik alleen niet heel erg fan van omdat onze data dan bij Google staat, niet gebackupt wordt en de sync misschien ook niet al te snel is.

Iemand enig idee wat voor ons een goede server (of cloud oplossing?) zou zijn?

We werken op dit moment op een nas die niet vanuit extern beschikbaar is en waar we handmatig backups moeten maken. Hij is bovendien erg traag. Niet echt ideaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Een nieuwe NAS ? of een fileserver "bouwen" als NAS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

euhm dat is toch je werk waar jij voor betaald word om uit te zoeken en te regelen?

ik zou gaan voor een degelijk stuk ijzer met backup mogelijkheden, tape dan wel andere media.
goede SMB share's, en fatsoenlijke netwerk verbindingen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Afhankelijk van je applicaties, is dan een RDS of Citrix oplossing wellicht interessant?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 18:39
Een Synology uit het duurdere segment met link aggregation support of liever nog een 10Gb aansluiting, dan heb je overigens wel ook een switch nodig die dit ondersteunt

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
talin schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:30:
euhm dat is toch je werk waar jij voor betaald word om uit te zoeken en te regelen?

ik zou gaan voor een degelijk stuk ijzer met backup mogelijkheden, tape dan wel andere media.
goede SMB share's, en fatsoenlijke netwerk verbindingen.
Dat ben ik nu toch aan het uitzoeken. ;) Ik weet er alleen helemaal niets van, dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bokkow schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:34:
Een Synology uit het duurdere segment met link aggregation support of liever nog een 10Gb aansluiting, dan heb je overigens wel ook een switch nodig die dit ondersteunt
Kan je zoiets ook vanuit externe locaties bereiken dan? En kan dat automatisch gebackupt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:26
Als je hem aan internet hangt, en een automatische backup configureert wel ;) Je bent wel heel erg lui hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:30:
Afhankelijk van je applicaties, is dan een RDS of Citrix oplossing wellicht interessant?
Bij citrix denk ik aan een soort VPS waar ik op moet inloggen? Daar heb ik echt nare ervaringen mee. Helemaal in combinatie met Mac.

Of is het wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
borft schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:54:
Als je hem aan internet hangt, en een automatische backup configureert wel ;) Je bent wel heel erg lui hier!
Naja, ik weet er echt niets van hè. Geen idee waar ik naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:56:
[...]

Naja, ik weet er echt niets van hè. Geen idee waar ik naar moet kijken.
Dan raad ik je echt even aan iemand in te schakelen die dit wel weet, danwel jezelf hier eerst ZEER goed in te verdiepen
Nu wat kosten besparen door het zelf te doen, en dan kosten achteraf maken doordat het verkeerde is gekozen (of bv geen goede backup) komt meestal toch duurder uit.

Overigens is wel of niet extern kunnen benaderen geen functie van de nas maar een instelling in je router/firewall
redfoxert schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:30:
Dit lijkt me een antwoord op een compleet andere vraag dan de TS nu gesteld heeft ?

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 08-01-2015 11:13 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:26
Ok, iets meer info dan. Als je er niet super bekend mee bent, dan zou ik gaan voor een standaard nas zoals een synology. Als je er met 5 mensen op gaat werken, dan zou ik voor een configuratie gaan met iets van redundantie (bv raid1 of raid5), zodat je bij een kapotet harddisk verder kunt werken.

Dergelijke systeempjes bieden met een beetje werk ookde mogelijkheid om remote bij je data te komen, bijvoorbeeld door een VPN verbinding.

Als je goeie backups wilt hebben, zul je een tweede NAS erbij moeten halen, die automatisch backups maakt van de "main" NAS.

En verder, wat Heuveltje zegt! Zorg dat je goed weet wat er precies draait en hoe het werkt, of regel anders iemand anders die dat wel weet.

[ Voor 11% gewijzigd door borft op 08-01-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-20
pricewatch: Synology DiskStation DS2015xs

Dat lijkt me al een mooie combinatie, verder een degelijke router / firewall is een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
borft schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:00:
Ok, iets meer info dan. Als je er niet super bekend mee bent, dan zou ik gaan voor een standaard nas zoals een synology. Als je er met 5 mensen op gaat werken, dan zou ik voor een configuratie gaan met iets van redundantie (bv raid1 of raid5), zodat je bij een kapotet harddisk verder kunt werken.

Dergelijke systeempjes bieden met een beetje werk ookde mogelijkheid om remote bij je data te komen, bijvoorbeeld door een VPN verbinding.

Als je goeie backups wilt hebben, zul je een tweede NAS erbij moeten halen, die automatisch backups maakt van de "main" NAS.

En verder, wat Heuveltje zegt! Zorg dat je goed weet wat er precies draait en hoe het werkt, of regel anders iemand anders die dat wel weet.
Thanks. Misschien inderdaad goed iemand erbij te halen die er verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bokkow schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:06:
pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-20
pricewatch: Synology DiskStation DS2015xs

Dat lijkt me al een mooie combinatie, verder een degelijke router / firewall is een vereiste.
Thanks. Als ik kijk naar die synology dan zie ik overal Windows plaatjes. Gaat dat ook helemaal probleemloos met Macs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:18:
[...]

Thanks. Als ik kijk naar die synology dan zie ik overal Windows plaatjes. Gaat dat ook helemaal probleemloos met Macs?
Ja, dat werkt naadloos samen. Met rsync kan deze dan op afstand worden gesynchroniseerd met een tweede NAS. Het lijkt mij inderdaad wel verstandig iemand om professioneel consult te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik weet niet precies om wat voor bestanden het gaat. Maar je zou eventueel ook Office 365 van Microsoft kunnen als cloud oplossing kunnen overwegen.

En anders zou ik een bedrijf regelen die alles voor je kan regelen. Als je er niet veel verstand van hebt is het zonde van je kostbare tijd om alles zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
heuveltje schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:00:
[...]
Dit lijkt me een antwoord op een compleet andere vraag dan de TS nu gesteld heeft ?
Altijd en overal je bestanden kunnen bewerken met een applicatie ... daar is nogal een ruime interpretatie voor mogelijk :)

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1