[Lubuntu] backups over netwerk lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Beste Tweakers, ik heb een Lubuntu 12.04.5 systeem opgezet om mijn muziek via Logitech Media Server te streamen. De muziek staat op een aparte ext4 partitie. Deze wil ik via het netwerk backuppen naar een identieke reserve harde schijf -dus ook met Lubuntu- en naar een Windows systeem.

Ik heb system-config-samba geïnstalleerd en kan daarmee eenvoudig een share aanmaken. Writeable en visible zijn aangevinkt en access is allowed to everyone. Helaas krijg ik vanaf het Windows systeem geen toegang, het systeem word gezien maar zodra ik het aanklik is het not accessible. Dus ik kan ook geen gebruikersnaam en wachtwoord invullen.
Ook vanaf een andere Lubuntu computer heb ik geen toegang. Er staat dan connection refused. En daarna the specified location is not mounted. Ik weet niet hoe ik de share ook nog zou moeten mounten en ik kan dat ook niet vinden.

In mijn zoeken naar een oplossing heb ik gadmin-samba geinstalleerd. De share is zichtbaar en ik kan een gebruiker toevoegen die toegang moet krijgen maar ik kom er nog steeds niet op via het netwerk.

Omgekeerd, vanaf Lubuntu kan ik wel de Windows shares benaderen. Echter wil mijn backup programma deze shares weer niet zien. Ik heb luckyBackup geïnstalleerd. Als ik de Windows share als doel of als bron opgeef word deze als leeg gezien.

Op hardware niveau werkt luckyBackup prima. ik vind het alleen erg lastig om voor elke backup de kast te moeten openen en de harde schijf aan te sluiten, dat moet toch anders kunnen.

Wat ik dus zoek is een methode om mijn partitie met muziek die op het Lubuntu systeem staat te backuppen naar een andere identieke Lubuntu installatie en naar een Windows systeem.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Naar je andere Lubuntu kan je via scp doen als je een SSH server erop hebt draaien (niet zo moeilijk met apt-get install openssh-server). Voor Windows zou 't dan daar vanaf uitgevoerd moeten worden met bijvoorbeeld WinSCP.

Verders, als je 't via SMB gedaan wilt hebben, zal je toch echt met logs over de brug moeten komen, want in theorie heb je 't goed ingesteld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Zo stel ik het in, in linux,

Hoe samba instellen,(zoals ik het doe).

Indien je al met instellingen gespeelt hebt, verwijder alles(tav samba) en reboot,
om zo schoon te beginnen.

Samba installeren,in "software center" zoeken op
samba(SMB/CIFS file, print, and login server for Unix).

Indien je meerdere users gebruikt, dus bijv 3 users die verschillend zijn,
op 3 verschillende pc's.
Dan op elke pc alle users als extra users aanmaken(later als alles werkt kun je de
extra users de rechten beperken, zodat ze minder kunnen, dit hoeft niet maar mag).
Dus je hebt dan de gewone user(die met installatie tot stand is gekomen) en nog 2 extra users.

Dan samba starten,(system-samba in xubuntu).
De map maken die je wilt gaan delen, zorg dat je gebruiker daar rechten voor heeft, dan pas de map gaan delen.
De share maken,
server instellen, zoals group naam,
security(niks veranderen),
samba users instellen(eigenschappen van je samba map, in de samba programma),
aanvinken die toegang krijgen(nu weet je ook waarom je meerdere users moet
ingeven, want dan zie je alle users, ook die van de andere pc).
Je kan ook extra users ingeven, maar dat heb ik nog niet gebruikt.

-Ook bij ubuntu, bij users kijken of de user ook bij de groep sambashare zit, dus aanvinken.

Nu zou het moeten werken, wel even rebooten.
Vaker moet je langer wachten totdat er verbinding komt, dus denk niet te snel dat het verkeerd is.!!!!!

Dit is normaal niet nodig!
Je kan nog in je host file de namen van de pc's ingeven,
dit zijn ipnummers met de naam van de pc, zodat deze beter
te vinden is op het netwerk, hoeft niet, maar als het niet goed werkt,
het vinden van de pc's dus.(bij pc's met vaste ip nummers is dit ook beter).
File naam is
hosts
Voorbeeld:
127.0.0.1 localhost (dit is standaard)
127.0.1.1 jan (dit is de pc waar samba op staat)
10.16.9.9 ba2 (dit is een andere pc op het netwerk)
10.16.9.99 download (dit is een andere pc op het netwerk)

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

De naam van de pc staat in de file hostname,
hier staat alleen een naam.

Indien het vinden van de pc's nog steeds slecht is,(bijv vaste ip nummers en zonder router)
probeer dan met gigolo(even installeren) de andere pc's te vinden,
vaak gaat het dan heel vlug om de pc's te vinden.

Veiligheid,

Nooit iedereen toegang geven, dit omdat als er een fout in een beveiliging/programma/router zit, dan kan iedereen in je files kijken.
Dus altijd een wachtwoord en user erop zetten.

In de samba config file kun je nog,
netwerk interface vastzetten, indien je 2 netwerkkaarten hebt,
zodat samba alleen over bepaalde netwerkkaart gaat.

Hetzelfde geld voor ip nummers, dit kun je ook vastzetten.
10.0.0.0/8 eth0
dit betekend netwerkkaart eth0, alleen hier gaat samba over werken.
en de ip range 10.0.0.0/8 gaat samba werken.

En je kunt nog met de firewall ip adressen en samba blokkeren of open zetten.

Testen netwerk,
40 Gb aan geparde files maken en dit in een ruk kopieren.
dan aan de andere kant parren, dan zie je of alles ook aankomt.
(in windows heb ik een keer gezien dat 1 op de 10 files beschadigd
waren met kopieren, lag aan de firewall, en geen foutmelding).
Bij geen fouten niks doen.
Bij fouten, dan dit gaan wijzigen in samba config(kan soms helpen)
# Most people will find that this option gives better performance.
# See smb.conf(5) and /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/speed.html
# for details
# You may want to add the following on a Linux system:
# SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
# socket options = TCP_NODELAY
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=65536 SO_SNDBUF=65536
Grootte van deze 2 files wijzigen en weer testen.(klein is vaak beter maar ook langzamer).
Kan natuurlijk ook driver zijn, of netwerkkabels.
Zelf heb ik meerdere keren problemen ondervonden, en door te testen merk je opeens
dat niet alles zomaar werkt.
Na het kopieren ook met ifconfig kijken in de terminal,
daar kun je ook problemen/fouten zien.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien het nog niet werkt kun je dit nog proberen,
(bij werkte het opeens niet meer(eerste dus wel), oorzaak onbekend, toen dit erbij gezet en het werkte)
Volgend wijzigen in je samba config file(/etc/samba.smb.conf),
Dit erbij zetten,
name resolve order = bcast host

#======================= Global Settings =======================

[global]

## Browsing/Identification ###

# Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of
workgroup = workgroup
name resolve order = bcast host

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Bedankt voor de uiteenzetting die ik zal gaan proberen.

Ondertussen, waar vind ik de logs? Volgens Google moeten ze staan in /usr/local/samba/var/smbd.log en /usr/local/samba/var/nmbd.log maar ik heb daar niet eens een Samba map.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Misschien bij de rest die je kan bekijken in /var/log? ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Alles weg en opnieuw en opnieuw geen toegang, network path not found.

Toen ik samba in de terminal tikte gaf die aan niet geinstalleerd te zijn. Installeren gaf een foutmelding https://bugs.launchpad.ne...ource/samba4/+bug/1279639 waar ik niet veel van begrijp.

Starten van Samba in de terminal geeft een hele lijst van unknown parameters.

Maar nu krijg ik wel toegang en een lijst te zien als homes, notlogon, profiles en mijn gebruikersnaam. Ik kan daar inloggen en inderdaad mijn homefolder browsen.
Maar mijn FLAC share is nog niet te zien.
Ook komt er bij opstarten een melding dat smbc gecrasht is.
Tegelijkertijd krijg ik ook geen toegang meer via TeamViewer dus er lijkt iets met het netwerk aan de hand te zijn.

Het lijkt wel of de Samba tool uit System Tools niet samenwerkt met Samba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gebrukt Lubuntu als hoofdcomputer of netwerkserver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Je hebt een aparte partitie gemaakt, daar heb je een share op gemaakt.
Denk dat na het booten je map niet gemount is, dus niet gehared kan worden.(met schijf beheer kun je zien of deze gemount is).
Door de map te openen, dan zou het moeten werken.(dan wordt de map gemount).
Je kunt extra partities in de fstab zetten, dan wordt deze gemount bij het booten, in schijfbeheer(schijven, of disks) kun je dit grafisch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Chame_Wizard deze gebruik ik nagenoeg uitsluitend voor de Logitech Media Server. Ik maak er ook playlists op en er staan ook wat filmpjes op.

jan99999 ik heb bij de installatie de partitie als geheel gemount als /mnt/flac en deze is inderdaad altijd gemount. Het zal er toch niet aan liggen dat de partitie als geheel geshared is? Moet ik expliciet een map sharen?

[edit] een gesharede map word ook niet gezien.

[ Voor 15% gewijzigd door Obelink op 10-01-2015 21:06 . Reden: gesharede map ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Heb je de rechten goed staan van de gedeelde map?
Normaal maak ik een lege map, daar de rechten van goed zetten(naar gewone gebruiker), dan ga ik pas de map delen.
Dan weer de rechten kontroleren.
Jij hebt een map gemaakt, daar rechten van goed zetten, naar je gebruiker, dan ga je een partitie hieraan koppelen, dan weer kontroleren of je rechten goed staan.

Kijk eens bij je users, of deze alle rechten heeft. Bij users, user privileges kijken, of je daar iets ziet wat niet goed is.

[ Voor 20% gewijzigd door jan99999 op 10-01-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Ik heb hetzelfde nog eens geprobeerd op mijn Lubuntu 14.10 die ik van een USB stick draai, en op een andere PC.
Eerst samba geïnstalleerd, dan via software het Samba manage proggie. Dat start niet.
Toen Gadmin-Samba geïnstalleerd. Dat start wel.
De serverinstelling gemaakt.
Van de harde schijf de ntfs-FLAC partitie gemount en geshared.
Mijzelf toegang gegeven.
Pasword ingesteld.
Rechten op de map gecheckt.
En, ik krijg weer geen toegang, network path not found.

[ Voor 97% gewijzigd door Obelink op 18-01-2015 22:24 . Reden: privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Als door een wonder begint het langzamerhand te werken. Ik kreeg nu vanaf de Windows computer toegang tot de muziek computer en zag een test-share. Ook kon ik een map op de video partitie sharen en benaderen. Alleen de root van de partities was nog steeds niet te zien en ook niet toegankelijk.

Alleen met een FAT32 partitie lukte het op zeker moment. Volgens de tip van jan99999 ben ik toen naar de rechten gaan kijken. De muziek en video partitie root zijn eigendom van root.
Na wat zoeken probeerde ik de owner van de video partitie te wijzigen. Dat lukte, en ik kwam eindelijk binnen via het netwerk.
Hetzelfde kunstje met de flac partitie lukt niet. Er komt geen enkele terugmelding en de owner is niet gewijzigd. Ik zie niets aan de flac partitie dat anders is als de video partitie.

Uiteindelijk lukt het na een reboot wel om de owner van flac te wijzigen maar nog kom ik er niet op. Tenslotte maar de share verwijderd en opnieuw gemaakt en ziedaar, eindelijk is flac te openen vanaf de Windows PC.

Nog een vraag, die rechten -van de flac en video partities- maken die deel uit van het OS of zitten die op de betreffende partitie? Met andere woorden, als ik deze Lubuntu partitie kloon naar een van de andere identieke harde schijven, gaan de rechten -van de flac en video partities- dan mee of moeten die opnieuw ingesteld worden?

[ Voor 14% gewijzigd door Obelink op 18-01-2015 23:11 . Reden: rechten ]

Pagina: 1