aankoopadvies raid nas met wifi

Pagina: 1
Acties:

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:46
beste tweakers,

Ik ben opzoek naar een nas met draadloze functionaliteiten, ik heb al even rondgezocht maar eerlijk gezegt zie ik door de bomen het bos niet meer. Een model wat aan mijn verwachtingen lijkt te voldoen is de western digital my cloud ex2, maar ik hoor graag of hier betere alternatieven voor zijn.

Ik wil graag een nas die ik via bekabeld netwerk kan benaderen, die ik via draadloos netwerk kan benaderen met laptop en android telefoon (dit moet direct naar de nas kunnen niet via een router) en waarop ik incidenteel een extern schijfje op kan aansluiten met usb.

Ik hoef geen supersonische snelheden te zien ik wil draadloos eigenlijk alleen gebruiken om media te streamen naar laptop/telefoon en om pdfjes en andere documenten te openen. verder wil ik dat het raid1 mogelijkheid heeft, mijn vorige wd essentials stierf en omdat het maar 1 schijf had ben ik al mijn data kwijtgeraakt. de omgeving waarin ik het ga gebruiken blijft waarschijnlijk bij mijn kamer, het moet wel lokaal blijven ik kan geen gebruik maken van een router because... reasons.

verder heb ik niet veel toeters en bellen nodig wat betreft automatisch back of dergelijke, hiervoor heb ik dropbox al. een simpele interface zou wel fijn zijn, zelfbouw ben ik niet van maar schijven apart kopen en installeren is geen probleem. De grote moet minimaal 2tb effectief zijn.

ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven, als jullie meer vragen hebben of als ik deze post moet aanpassen dont hesitate :)

groeten, Brian

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
Dat je alles kwijt bent met je 1 schijf nas, de oorzaak is dat je geen backup hebt.
2 schijven in je nas is geen backup, dus je hebt nog steeds 1 backup(kopie).
Koop 1 schijf nas, en koop 1 extra externe schijf, en maak daar backups, die je ook los koppelt, ter bescherming van virussen en bliksem inslag, stroom storingen, een voeding die 2 schijven in je nas defect maken, etc.

• aminam
huh maar als je een 2 schijfs nas hebt kun hem toch gewoon raid 1 configureren dat je 2 schijven met gelijke inhoud hebt? als er dan 1 kapot gaat doe je er een nieuwe in en gaat hij ze weer gelijk maken of zie ik dat nou verkeerd?

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-02 18:55
Ja dat kan. Maar dat wordt geen backup genoemd. Namelijk: als je verongeluk een bestand verwijderd, dan is die zowel op schijf 1 als schijf 2 verwijderd. Geen mogelijkheid om die terug te toveren.

Daarom dus een periodieke backup op een losse schijf. Changes op je ''live'' schijf, dus de schijf in jouw nas, zullen niet direct effect hebben op die laatst gedraaide backup op je externe schijf.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
aminam schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:26:
huh maar als je een 2 schijfs nas hebt kun hem toch gewoon raid 1 configureren dat je 2 schijven met gelijke inhoud hebt? als er dan 1 kapot gaat doe je er een nieuwe in en gaat hij ze weer gelijk maken of zie ik dat nou verkeerd?
Een nas met meer dan 1 schijf in raid-1 is geen back-up, het kan nog altijd gebeuren dat beide schijven op het zelfde moment kapot gaan. Bijvoorbeeld voeding die kapot gaat en alles er achter meeneemt, bliksem inslag, waterschade etc.

• aminam
ja ok maar wanneer je een extern schijfje aan die nas hangt voor backup gaat die waarschijnlijk alsnog naar de knoppen als één van de bovenstaande dingen gebeurd en het is trouwens ook niet de bedoeling dat specifieke bestandjes gebackupt worden op de nas hoor, hiervoor gebruik ik dropbox al.

• jan99999
aminam schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:52:
ja ok maar wanneer je een extern schijfje aan die nas hangt voor backup gaat die waarschijnlijk alsnog naar de knoppen als één van de bovenstaande dingen gebeurd en het is trouwens ook niet de bedoeling dat specifieke bestandjes gebackupt worden op de nas hoor, hiervoor gebruik ik dropbox al.
Ja dus een backup maken, en de externe schijf los maken van je nas/pc en los maken van het stroom netwerk.
Backup is moeilijker en meer werk dan jij denkt.
En je hebt snel een fout gemaakt, en dus alle data verloren.
Hou forums eens in de gaten hoeveel gebruikers data verloren hebben, of denken ik kan even de data terug halen, binnen een paar minuten, dat werkt zo niet.
De meeste gebruikers weten niet hoe een backup gemaakt wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 08-01-2015 10:56 ]

• aminam
dat vindt ik allemaal te veel werk, wat ik nu gebackupt wil hebben wordt al gebackupt en daarmee ben ik tevreden. de data die op de nas komt te staan wil ik ook graag veilig hebben daarom raid. maar wanneer werkelijk beide schijven overleiden dan zal dat geen aanslag op mijn leven zijn.

• aminam
is er verder niemand met enig advies? de my cloud apparaten van wd krijgen geen goede reviews over hun snelheden en wifi stabiliteit.

• jan99999
http://www.smallnetbuilder.com/
Hier vind je veel reviews.
Meeste gebruikers werken wel via een router.
Of een zelfbouw nas maken.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 07:27
Ik heb zelf een synology 213air draaien (wel als backup bij mijn ouders) die kan wel wat jij wil, plaats voor 2 schijven, bekabeld aansluiten en kan zelf een draadloos netwerk creëren ;).

• aminam
-Venom- schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 08:09:
Ik heb zelf een synology 213air draaien (wel als backup bij mijn ouders) die kan wel wat jij wil, plaats voor 2 schijven, bekabeld aansluiten en kan zelf een draadloos netwerk creëren ;).
ja die viel mij ook al op, maar hij is dus helemaal naar wens bij jouw? je kunt er gewoon soepel vanaf streamen? hij is wel een stuk duurder dan de rest maar als hij goed werkt heb ik dat er wel voor over.

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-02 13:49

Mijnenveger

Veegt mijnen

aminam schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:17:
[...]

ja die viel mij ook al op, maar hij is dus helemaal naar wens bij jouw? je kunt er gewoon soepel vanaf streamen? hij is wel een stuk duurder dan de rest maar als hij goed werkt heb ik dat er wel voor over.
Wat is je budget? Je kan er beter misschien zelf 1 bouwen. En wat wil je er mee doen? Alleen de back-up's of ook echt HD media streamen. En waarom via Wi-Fi? Kopiëren is dan enorm traag.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 07:27
aminam schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:17:
[...]

Geen idee of je ervan kan streamen, ik heb hier een ds210+ staan die is een stuk sneller met bestanden kopiëren als de 213air, de 213air staat bij mijn ouders als offsite backup voor de 210+.
Maar de 213air is absoluut een fijn apparaatje hoor, 50mb+ kopiëren van nas naar pc haalde hij makkelijk, draadloos netwerkje was ook zo geregeld en stabiel! maar het is en blijft draadloos dus niet zo snel als met een kabeltje ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren

• aminam
een echt budget heb ik er niet voor ik vindt de €450 waar ik op uit kom bij de ds213air wel veel maar als hij stabiel is heb ik dat er wel voor over. ik ga hem gebruiken om veel media op op te slaan, de kwaliteit is niet persee heel hoog maar het zou fijn zijn als hij 1080p zou trekken. dit wil ik dan streamen naar laptop en telefoon. De netwerksnelheden hoeven niet denderent te zijn, met een bovengenoemde 50mb ben ik al zeer tevreden.

de situatie is lastig om uit te leggen, maar er moet geen verbinding naar router benodigd zijn. het netwerk waar hij in komt te staan bestaat uit 2 groepen die met een trage draadloze verbinding met elkaar verbonden zijn (ingewikkeld verhaal). en de router staat aan de andere kant dus daar mag weinig verkeer over gaan anders klapt de boel dicht.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Waarom niet zelf build? Uitbreid mogelijkheid en zelf een wifi kiezen.

• aminam
omdat ik daar 0 verstand van heb, pc bouwen kan ik en doe ik graag maar een nas bouwen? :s
denk dat ik die ds213air maar koop dit weekend, prijzig maar wel erg compleet/goeie reviews.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
je weet dat een NAS eigenlijk gewoon een pc is?. alleen instaleer je een ander OS. maar build is voor de rest het zelfde:P. maar met een ds213 air moet het wel lukken.

• aminam
even ter informatie, ik heb de ds213 air gekocht. helaas ben ik er door mijn eigen stomme toedoen niks aan omdat al het up/down verkeer nog steeds vrolijk via de router gaat -_- lijkt het jullie een strak plan om een 3e router in een netwerk aan teleggen? welleenswaar met dhcp uitgeschakeld net zoals ik nu bij nummer 2 heb.

Pagina: 1