Hi, stel we hebben een electrische auto met lood accu pakket, en we willen van de energie die vrijkomt tijdens het remmen, efficient weer kunnen gebruiken.
je leest er veel over , dit kan namelijk met een ultracap.
zover ik weet, zetten de meeste dit parralel aan je batterij.
wat mij aan het denken zette, als je nou remt, sla je energie op in je ultracap. (dus je ultracap heeft op dat moment een hogere voltage dan de batterij).
en als je dan weer gas geeft, dan haal je de stroom eerst uit je ultracap, (omdat die hogere spanning heeft) en dan pas uit je batterij.
maar nu heb ik een remweg afgelegd, en sta ik voor het stoplicht.
op het moment dat ik weg wil rijden, is mijn voltage van me ultracap al weer gelijk aan die van de batterij.
omdat deze zich in de batterij heeft ontladen.
maar omdat de batterij in zo'n korte tijd niets met die lading zal doen, is deze energie dus verloren.
kijk naar het onderstaande schema

nu dacht ik, wat nou als ik zorg dat de ultracap zich niet kan ontladen in de batterij.
maarpas als het een bepaald spannings nivea heeft berijkt.
bijv, als me batterij 48v is,
dan zal me ultracap ook 48v zijn,
zodra ik ga remmen, stijgt de spanning van mijn ultracap naar bijv 60v.
bij het stoplicht, blijft mijn ultracap nu 60V, en me batterij 48v.
dus als ik weg rijd , dan trek ik eerst de stroom weer uit mijn ultracap.
nu maak ik een noodstop, waardoor de teruggeleverde spanning, zodanig stijgt, dat de zenerspanning, (die voor de gate van me mosffet zit) berijkt wordt.
pas dan wordt er ook spanning terug geleverd aan de batterij.
en omdat deze spanning hoger is, zal de batterij met deze energie eerder iets gaan opladen, dan waneer de ultracap direct op de batterij zit.
vraag is dus, wat is jouwn mening ?, zijn er nog efficientere oplosingen,
of vat ik de theorie verkeert op.
je leest er veel over , dit kan namelijk met een ultracap.
zover ik weet, zetten de meeste dit parralel aan je batterij.
wat mij aan het denken zette, als je nou remt, sla je energie op in je ultracap. (dus je ultracap heeft op dat moment een hogere voltage dan de batterij).
en als je dan weer gas geeft, dan haal je de stroom eerst uit je ultracap, (omdat die hogere spanning heeft) en dan pas uit je batterij.
maar nu heb ik een remweg afgelegd, en sta ik voor het stoplicht.
op het moment dat ik weg wil rijden, is mijn voltage van me ultracap al weer gelijk aan die van de batterij.
omdat deze zich in de batterij heeft ontladen.
maar omdat de batterij in zo'n korte tijd niets met die lading zal doen, is deze energie dus verloren.
kijk naar het onderstaande schema

nu dacht ik, wat nou als ik zorg dat de ultracap zich niet kan ontladen in de batterij.
maarpas als het een bepaald spannings nivea heeft berijkt.
bijv, als me batterij 48v is,
dan zal me ultracap ook 48v zijn,
zodra ik ga remmen, stijgt de spanning van mijn ultracap naar bijv 60v.
bij het stoplicht, blijft mijn ultracap nu 60V, en me batterij 48v.
dus als ik weg rijd , dan trek ik eerst de stroom weer uit mijn ultracap.
nu maak ik een noodstop, waardoor de teruggeleverde spanning, zodanig stijgt, dat de zenerspanning, (die voor de gate van me mosffet zit) berijkt wordt.
pas dan wordt er ook spanning terug geleverd aan de batterij.
en omdat deze spanning hoger is, zal de batterij met deze energie eerder iets gaan opladen, dan waneer de ultracap direct op de batterij zit.
vraag is dus, wat is jouwn mening ?, zijn er nog efficientere oplosingen,
of vat ik de theorie verkeert op.
Ben niet slim, maar wel dom