Windows 8.1 Contstant schijfgebruik van 100%

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 09:16
Beste tweakers,

Ik heb net een nieuwe laptop gekocht. (HP Pavilion 15-p052nd) En wat nu zo gek is, is dat volgens het taakbeheer de harde schijf steeds 100% in gebruik is, terwijl er bijna niet geschreven/gelezen wordt (zie screenshot). Ik heb het internet al afgezocht naar oplossingen en veel oplossingen geprobeerd, maar niets werkt.

Toen ik de computer voor de eerste keer opstartte werkte hij een aardig tijdje goed. Ik ben toen direct alle meegeleverd software gaan verwijderen, want het meeste daarvan heb je toch niet nodig. Maar na een paar keer opnieuw opgestart te hebben begon het probleem. De computer begon traag te worden, en dat was juist de reden dat ik een nieuwe laptop heb gekocht, omdat de oude traag was.

Eerst dacht ik dat ik misschien iets belangrijks had verwijderd en dat de computer daarom niet meer naar behoren werkte. Ik heb toen dus een factory reset gedaan. Nu denk ik echter dat het probleem in een update zit. Want na de factory reset heb ik niet gedaan, behalve even het systeem updaten en direct daarna begon het probleem weer.

(Mijn moeder heeft een acer aspire mini-laptop en heeft het exact zelfde probleem, dus ik ben vrij zeker dat het software related is en niet hardware related)

wat ik al geprobeerd heb:
- de "superfetch" service stoppen
- een service gestopt die iets met 'infrastructure" heette runnen (exacte naam weet ik niet meer)
- CHKDSK.exe /f Runnen
- de harde schijf op idle zetten na 15 minuten inactief gebruik.
- factory reset

Helaas allemaal zonder succes. Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft, want zo is mijn laptop zijn geld niet bepaald waard.

Screenshots die misschien informatieve data kunnen bevatten:
http://s1312.photobucket....ary/Tweakers/Windows%2081

Vast bedankt!

Gr,
Joël

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
virusscanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Dat zou je denken ja, maar ook als ik de standaard meegeleverd McAfee eraf gooi houdt ik hetzelfde probleem. Windows defender is uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Schone Windows 8.1 installatie al geprobeerd, zonder alle troep van HP?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:13
Windows is aan het indexen. Laat het rusten het komt vanzelf goed ;)

zet windows search maar eens uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-10 18:40
Het klopt inderdaad wel dat zeker in de beginperiode de Module Installer vaak veel HDD activiteit opsnoept. Dat is ook zichtbaar bij de eerste zoekactie in Windows Update. Laat het een tijdje gaan, het duurt meestal een paar uur, afhankelijk van de snelheid van je schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
hhoekstra schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:47:
Windows is aan het indexen. Laat het rusten het komt vanzelf goed ;)

zet windows search maar eens uit
Ohh serieus... is dat het :) Enig idee hoelang dat ongeveer zal duren? Momenteel gaat alles namelijk weer prima, maar het zou me niets verbazen als hij staks weer naar de 100 stijgt.

Edit: Heb antwoord al door de reactie van stef42. Ik laat hem dan nog wel even blazen, mocht het niet stoppen laat ik het nog wel weten.

bedankt allen!

[ Voor 16% gewijzigd door oko2708 op 07-01-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oko2708 in "Windows 8.1 Contstant schijfgebruik van ..."

Oko2708: is jouw probleem opgelost?

Hier namelijk hetzelfde probleem met een HP Pavilion G6. Behalve dat Windows 8.1 hier al vanaf aanschaf (plm 3 jaar geleden) op draait. Bij het opstarten en ook afsluiten van bijv. Adobe PS (ok, ok weet dat het een zwaar prog is) dan trekt de schijf het een hele tijd niet. Maar de minste actie

Geen virusscanner, Windows Defender staat daarom wel aan.

What to do? Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oko2708 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:44:
Dat zou je denken ja, maar ook als ik de standaard meegeleverd McAfee eraf gooi houdt ik hetzelfde probleem. Windows defender is uitgeschakeld.
Ah het probleem is dan denk ik ook dan software verwijderen.
Je kan dan naar Programma's en onderdelen in het configuratiescherm en klikt op verwijderen.
Dan neem je aan dat er iets is verwijderd, maar daar zit m de clou.
Wanneer je software als McAfee wil gaan verwijderen zal je eerst alle services en processen die automatisch starten van McAfee uitschakelen.
Deze zoek je op voor je de software gaat verwijderen, wat je dan ook op kan zoeken is de data op de harde schijf, en alle instellingen in het register, en daar heeft McAfee er wel een hoop van.
Als je in je lijst services kijkt zie je die van McAfee, en in msconfig systeemconfiguratie zie je misschien ook nog achtergebleven onderdelen van McAfee.
Dus wil je weten of McAfee verwijderd is kijk je eerst in deze 2:
systeemconfiguratie
Klik (met rechter muisknop) op start > Uitvoeren en plak:
MSCONFIG
Klik op OK.
services
"C:\WINDOWS\system32\mmc.exe" "C:\WINDOWS\system32\services.msc"
Klik op OK.
Als je daar McAfee nog ziet moet je het register in.
Weet je niet hoe meld het dan hier.

Als je software gaat verwijderen moet je eerst kijken waar alles zit, van die software.
Je had ook eerst een aantal zaken uit kunnen schakelen in het opstarten, als je weet welke programma welke services nodig hebben.
Nu kan het zijn dat er nog steeds in het systeem instellingen zijn voor het opstarten van programma's die zijn verwijderd.
Als je bijvoorbeeld google earth verwijderd blijft de googlecrashhandler.exe gewoon starten.
Dan moet je daarna die google meuk uit het register halen en van de hdd.

Niet alle uninstallers ruimen alles op.

Deze 2 kan je downloaden, ze geven meer informatie, maar niet zomaar van alles uitvinken.
Autoruns
Process Explorer

PS bij een programma als McAfee kan je beter in de veilige modus de processen en services uitschakelen. Bij beveiligingssoftware is het soms ook niet eens mogelijk de opstartwijze te veranderen wanneer de software is gestart. In de veilige modus zal die software dan niet starten.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2015 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:56:
oko2708 in "Windows 8.1 Contstant schijfgebruik van ..."

Oko2708: is jouw probleem opgelost?

Hier namelijk hetzelfde probleem met een HP Pavilion G6. Behalve dat Windows 8.1 hier al vanaf aanschaf (plm 3 jaar geleden) op draait. Bij het opstarten en ook afsluiten van bijv. Adobe PS (ok, ok weet dat het een zwaar prog is) dan trekt de schijf het een hele tijd niet. Maar de minste actie

Geen virusscanner, Windows Defender staat daarom wel aan.

What to do? Thanks alvast!
Waar je naar moet kijken is het RAM geheugen via "systeem"
Veel schrijven kan duiden op schrijven naar het virtueel geheugen.
Dus als je Windows op start, heb je alles in de hand aan processen en services wat er op start, kortom, wat er in je ram geheugen wordt geladen.
Voordeel van een computer met veel ram geheugen dat schrijven naar pagefile.sys bij gebruik van veel processen niet meer nodig is.
Ik heb bijvoorbeeld Windows 7 met een i7 processor en 16 GB, 1600 Mhz RAM-geheugen.
En ik beheer zelf als administrator wat er wel en wat er niet opstart als ik Windows start via Services en msconfig. Ik gebruik taakbeheer en Process Explorer om te zien wat er actief is, en weten wat er op je computer staat en wat er start en hoeveel het gebruikt is nodig om dat soort dingen zelf te kunnen beheren.

Wat ik ook heb gedaan, en dat kan met veel ram geheugen, is dat ik met een registerwijziging er voor heb gezorgd dat de kernel volledig in het ram geheugen wordt geladen bij het opstarten, en daardoor Windows iets sneller werkt.

Regedit en klik op OK of druk op Enter.
In de Register-editor blader naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management
Wijzig
DisablePagingExecutive
van 0 naar 1. Hierdoor wordt de kernel in het geheugen gehouden na opnieuw opstarten.
Wat? Geen snelheidsverbetering? zet bovengenoemde waarde dan weer terug naar 0.

ClearPageFileAtShutdown op 1 zetten daar zal pagefile.sys bij afsluiten legen (langer afsluittijd)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 14:40 ]

Pagina: 1