Audio systeem woonkamer; Sonos, Harman Kardon, Anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:11
Beste allemaal,

Ik heb samen met mijn vriendin een nieuwbouw woning gekocht waar we in April de sleutel van
zullen krijgen.

We zijn daarom ook op zoek gegaan naar een audio systeem voor in de woonkamer met een zitgedeelte van +- 4x4m.
De TV hebben we cadeau gehad, dat is de Philips 47PFL5038h/12.

Wat we belangrijk vinden:
- Eenvoudige bediening
- FM radio of Internetradio
- TV geluid over alle speakers
- Goede geluidskwaliteit met lage tonen bij lage volumes
- AirPlay, BT en DLNA (streamen zal veelal via iPhone en iPad zijn)
- 5.1 surround bij films (leidingwerk in de vloeren zijn voorzien)
- De 'receiver' moet in een TV meubel, dus een laag model is een must!

We zijn wat gaan oriënteren en onze eerste blik viel op een (op het oog) mooie set van Harman Kardon,
namelijk de BDS 680 (€1249). Helaas zijn er op het internet niet veel reviews over te vinden.
Wat ons opviel is dat de software van deze set niet helemaal lekker in elkaar lijkt te zitten waardoor soms functies als AirPlay niet altijd functioneren.

Het tweede systeem waar we naar gekeken hebben is Sonos, natuurlijk een prachtig systeem en uitbreidbaar naar eigen wens. Ik lees hierover op het internet dat het gemis van DTS ondersteuning wel als een gemis wordt beschouwd.

Om een Sonos setup samen te stellen wat gelijk is aan het surround van de Harman Karon zit je qua aanschafprijs weer een stuk hoger. Je koopt dan de Playbar, Sub en 2x Play:1 of Play:3 (min. €1800)

We zijn bij een zaak langs geweest waar we een demonstratie hebben gehad van de Harman Kardon BDS880 (€1749) en Sonos. Beide een fantastisch geluid, ook bij Sonos icm Dolby Digital een duidelijk aanwezige surround sound, deze opstelling was; Playbar, Sub, 2x Play:3. (€2000)

Als we voor Sonos zouden gaan willen we maximaal beginnen met de Playbar en Sub, later eventueel nog de surround uitbreiding en wellicht in andere ruimtes nog wat extra.

De vraag is: zijn er mensen van jullie die ervaring hebben met een dergelijke Sonos opstelling of een Harman Kardon en die ervaring met mij willen delen?

Het kan natuurlijk ook het geval zijn dat er veel meer en betere sets op de markt zijn die voldoen aan mijn eisen, dan zou ik het ook graag horen. :)
Het budget zit ongeveer rond de prijs van de Harman Kardon BDS 680.

[ Voor 78% gewijzigd door DeeleNL op 07-01-2015 21:29 . Reden: Was nog niet klaar met mijn verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anders dus ;)

Harman Kardon is lang niet meer zo goed als het ooit was, de meesten scharen het nu onder de budgetmerken. Dat je een TV hebt is leuk voor je ;)
Voor we ook maar iets kunnen adviseren, zullen we toch echt meer info moeten hebben:
- budget voor de hele set
- type gebruik (verhouding films / muziek)
- wil je stereo of surround?
- wil je alleen een receiver en speakers, of ook bijv een blueray speler, en/of een mediaplayer? In het laatste geval: wat speel je af (mkv, subtitles, avi, etc) en waar komt dat dan vandaan (NAS ofzo, evt type)?
- kun of wil je vloerstaanders plaatsen, of wil je boekenplank speakers?

Verder is geluid heel erg smaakafhankelijk. Je ontkomt er niet aan om in een winkel te gaan luisteren, met muziek die je zelf goed kent. De ene speaker klinkt anders dan de andere, en dat moet je maar net goed vinden.

Daarnaast gaan we er vanuit dat je zelf ook wat onderzoekt voor je je vraag hier stelt. Nu komt het over als "wat moet ik kopen, wat is goed". Daar weet ik wel wat van, maar voor dat soort bedragen kun je ook een leuke 2e hands auto kopen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 07-01-2015 21:13 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 12:25

NeHoX

Gamer + PV

Gefeliciteerd!

Ga eerst eens luisteren bij een audio zaak. Sonos is leuk, kamervullend, redelijke geluidskwaliteit, duur of misschien voor jou niet want dat zeg je niet? Heb je een versterker op het oog? Welke speakers? Wat ga je er mee doen?

Alleen vragen om een merk voor audio apparatuur is hetzelfde als mijn vraag aan jou: ik wil een auto kopen, welke?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
NeHoX schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:10:
Gefeliciteerd!

Ga eerst eens luisteren bij een audio zaak. Sonos is leuk, kamervullend, redelijke geluidskwaliteit, duur of misschien voor jou niet want dat zeg je niet? Heb je een versterker op het oog? Welke speakers? Wat ga je er mee doen?

Alleen vragen om een merk voor audio apparatuur is hetzelfde als mijn vraag aan jou: ik wil een auto kopen, welke?
Mijn verhaal was nog niet af, drukte perongeluk verder.
Toch bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
The Eagle schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:10:
Anders dus ;)

Harman Kardon is lang niet meer zo goed als het ooit was, de meesten scharen het nu onder de budgetmerken. Dat je een TV hebt is leuk voor je ;)
Voor we ook maar iets kunnen adviseren, zullen we toch echt meer info moeten hebben:
- budget voor de hele set
- type gebruik (verhouding films / muziek)
- wil je stereo of surround?
- wil je alleen een receiver en speakers, of ook bijv een blueray speler, en/of een mediaplayer? In het laatste geval: wat speel je af (mkv, subtitles, avi, etc) en waar komt dat dan vandaan (NAS ofzo, evt type)?
- kun of wil je vloerstaanders plaatsen, of wil je boekenplank speakers?

Verder is geluid heel erg smaakafhankelijk. Je ontkomt er niet aan om in een winkel te gaan luisteren, met muziek die je zelf goed kent. De ene speaker klinkt anders dan de andere, en dat moet je maar net goed vinden.

Daarnaast gaan we er vanuit dat je zelf ook wat onderzoekt voor je je vraag hier stelt. Nu komt het over als "wat moet ik kopen, wat is goed". Daar weet ik wel wat van, maar voor dat soort bedragen kun je ook een leuke 2e hands auto kopen ;)
Hetzelfde hier, ik was nog niet klaar met mijn verhaal en drukte hem door, nog een poging dus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
@The Eagle

Verhouding Films/Muziek zal ongeveer 25 / 75% zijn, als we puur films pakken, gewone TV niet meegerekend, want die zal elke avond aan staan.

Een bluray speler heb ik eventueel al staan dus is geen noodzaak.
Ik heb hiervoor nog niet echt een setup gehad voor een woonkamer.

Heb nu in mijn slaapkamer een Samsung UE32D6530 met Samsung Bluray BD-D5100 met een oude Pioneer DCS 515 home cinema set.
Als ik nu een film wil kijken gebruik ik mijn PC vanaf te streamen met DLNA of via de Raspberry Pi (maar die gebruik ik niet veel meer). Een NAS gaat er waarschijnlijk ook ooit nog eens komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:46

FeaR

In GoT we trust

Schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat.

Tevens het verzoek om niet meerdere malen je eigen topic binnen 24 uur te kicken dan wel meerdere malen achter elkaar te posten. Als je iets toe wilt voegen aan een vorige post kan dat via de wijzig-optie/knop.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eens met The Eagle, iets anders kopen. Harman Kardon zie ik meer als een design merk dan als een kwaliteitsmerk. Voor hetzelfde geld kun je ook betere spullen kopen. Sonos heeft in mijn ogen het streaming aspect goed uitgewerkt. Maar als volwaardig audiosysteem is het wel erg beperkt in de (aansluit)mogelijkheden voor de hoge prijs je er voor moet betalen.

Mijn advies zou zijn om voor een receiver te kiezen met netwerkfunctionaliteit en AirPlay. Dan heb je alle mogelijk aansluitmogelijkheden en features in huis. Zoek hier een speakerset bij waarvan de sound jullie bevalt en er zal een vele malen betere set in het huis komen te staan dan met de opties die je in de openingspost noemt. Ook deze speakerset zou je geleidelijk kunnen uitbouwen zodat je voor kwalitatief nog betere speakers zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:38
Ik heb zelf de Samsung HW-H750, als je deze combineert met de Samsung hub heb je hetzelfde idee als Sonos, alleen dan wat goedkoper. Die kan je dan vervolgens uitbreiden met de M3,M5 of M7 speakers :)

Zou je de volgende setup krijgen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung HW-H750€ 546,09€ 546,09
2Samsung Shape M5€ 299,-€ 598,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.144,09

Daar komt dan nog een hubje bij maar die heb ik pas net toegevoegd aan de Pricewatch, de link:
pricewatch unsorted: Samsung WAM250 (Streaming audio)

Zit je rond de 1200 euro totaal, heb je een set waarmee je draadloos kan streamen en ook al direct die surround ervaring hebt.

De geluidskwaliteit van de Samsung HW-H750 vind ik zelf erg goed, we hebben in de woonkamer ook een Sonos setup a Playbar, Sub en 2x Play:1 maar tot nu toe doet mijn setup er weinig voor onder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
Dank voor jullie reacties.

@D vd V

Ik moet eerlijk toegeven dat in eerste instantie ons oog op de Harman Kardon is gevallen vanwegen het design, daarnaast ook door de kwaliteit van het geluid, al vond ik bij hoge volumes dat de bass meer klonk als 'blob blob' dan de echte diepe lage tonen die ik wel bij de Sonos heb ervaren.
Daarnaast begrijp ik je opmerking over het (in aansluitingen) beperkte Sonos systeem.
Ik heb gisteren via een website nog een (in mijn ogen) mooie receiver gevonden, namelijk de; Pioneer VSX-S510-K.

@mathijs55

Ziet er ook uit als een leuk systeem, heb mezelf hier echter nog niet in verdiept. Ik zal eens wat informatie gaan inwinnen over dit systeem. Ik heb alleen wel een vriendin die op haar beurt weer zegt; 'ik vind die speakers niet mooi...'
Wellicht is het wel een serieuze optie als ik het eenmaal ervaren heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik zou zeggen, koop iets als een YAMAHA RX-S600 (zomaar random een niet te hoge receiver) doe er een mooi setje boxen bij en ga daar een paar jaar van genieten.

In de loop van de jaren merk je wat je mist of wat er beter kan en dan ga je rustig rond kijken hoe dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-05 16:16
Als het puur gaat om geluid afspelen op 1 locatie en met apple producten, dan kun je altijd het beste voor Airplay gaan. Sonos wordt geprezen om zijn gebruiksvriendelijke app, maar biedt altijd minder functies dan gewoon gebruik te maken van de officiele apps van bv tunein en spotify. Als je al kabelgoten hebt liggen dan is het helemaal onnodig om Sonos te gebruiken.

Je kiest voor relatief kleine speakers, terwijl je aangeeft dat het 75% voor muziek gebruikt gaat worden. Dat zou niet mijn keuze zijn. Maar dat is een persoonlijke afweging.

Verder kun je even kijken om zoveel mogelijk functies te splitsen. Een reciever met bluetooth en dlna en airplay is waarschijnlijk over 2 jaar alweer outdated omdat er een nieuw bluetooth en airplay protocol is, heb je dan nog zo'n mooie reciever met speciale plugjes dan kun je je boxen ook niet meer gebruiken bij een nieuwe all-in reciever. Heb jij een reciever en een losse mediaspeler dan hoef je alleen je mediaspeler te vervangen. De techniek van speakers en versterkers gaan namelijk een stuk trager dan die van mediaspelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@TS: Wat je moet doen is je vriendin en wat eigen muziek van haar en jou meenemen naar Corect in Rotterdam (of naar een andere goede audiozaak). Kan ze zelf aangeven wat ze wel en niet mooi vind - en ook wat ze wel en niet mooi vind klinken :)
Als ik een veel bang for buck suggestie mag doen vwb speakers:
Center: Klipsch C20 a 129 euro
Sub: Klipsch KSW-10 a 149 euro
Front en rear: 4x Klipsch F1 a 129 euro/stuk. Ik ben even voor 4 vloerstaanders gegaan omdat Correct (=importeur Klipsch) geen bookshelves meer had uit de zelfde lijn als rears, maar dat is ook altijd een overweging.
Totaal speakerset: 794 euro

Hou je nog 500 euro over voor een mooie receiver. Koop je een hele mooie platte Marantz 1605B a 535 euro voor die netwerk, wifi en bluetooth heeft. Is er ook in het zilver als je zou willen.

Trust me: genoemd setje draait kwalitatief en qua geluid (geen melkpakjes maar echte vloerstaanders) snelle rondjes om zowel de genoemde HK and Samsung set heen. Die speelt ze echt zonder problemen weg :)
Alternatief kun je eens naar speakers van bij Dali kijken, hoor ik ook goede verhalen over. Al kom je dan wel iets duurder uit. Maar ga vooral LUISTEREN. Ik dacht zelf dat ik iets van KEF of B&W zou kopen (had daar mijn budget en verwachting ook op ingesteld), maar kwam uiteindelijk met Klipsch thuis omdat die simpelweg het beste klonken. En de kosten waren een fractie van B&W of KEF, dat hielp ook :)

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 08-01-2015 12:21 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
@hjs
Die receiver ziet er op het eerste oog inderdaad leuk uit, ook de features zijn goed en ongeveer wat ik van een dergelijke set verwacht.
Nogmaals, ik ben geen audiofiel en heb ook zeker geen hele hoge eisen voor een geluidsinstallatie. Het belangrijkste is een goed en stabiel werkend systeem (als ik ergens een hekel aan heb is het langzame menu's e.d.) waar ik gemakkelijk via Airplay mijn muziek kan afspelen d.m.v. Spotify o.i.d.

@Bisti
Daar zit inderdaad wat in. Ik heb loze leidingen (lees: buizen) in de smeervloer laten leggen van de positie waar mijn tv meubel komt tot achter de bank, een Sonos systeem lijkt dus af te gaan vallen. Daarnaast is deze installatie vooralsnog alleen om de woonkamer en eventueel de aangrenzende open keuken te voorzien van een lekker muziekje en heb ik boven op kantoor een 2.1 set van Logitech staan die ik gewoon vanaf mijn PC bedien, lekker simpel.
Wellicht gaan we ooit nog Sonos gebruiken op slaapkamer(s) en zolder maar dat is een andere zorg.

@The Eagle
Bedankt voor je voorstel van apparatuur.
Ik ben met mijn vriendin bij PlatteTV in Breda geweest, die kunnen ook veel laten horen. Daar hebben ze me ook de Sonos en de BDS 880 laten horen.
V.w.b. de speakers willen we niet qua formaat groter gaan dan de BDS 880 (dat vind ze al te groot) en vooral niet van die 'poten' waar ze in zitten.. ;)

Het geluid van de BDS 880 vond ik echt wel goed klinken, maar van dat systeem twijfel ik dus meer over de software dan de hardware, echter is mij verteld dat Harman Kardon recent een update uitgebracht zou hebben die bugs met Airplay zou hebben verholpen, iemand kennis hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
8,5 cm hoog, airplay en Spotify Connect: http://tweakers.net/product/350849/pioneer-vsx-s510/
Ik heb hem zelf ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:30

JT

VETAK y0

Als het vooral klein en mooi moet zijn dan moet je daar gewoon op selecteren en je niet te druk maken om geluid want muziek + minispeakers is toch al fataal. Dus vooral niet te druk om maken :)

Als het toch iets groter mag zijn zonder dat het gewone-speaker-formaat is: tweedehands op MP Mordaunt Short Genie of Kef KHT serie (de zogenoemde eitjes) icm een Pioneer versterker ivm netwerkmogelijkheden, evt de S510 als het compact moet zijn.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
De Pioneer VSX-S510 lijkt me inderdaad ook een mooie receiver, de prijs ook wel. Wel wat minder qua design tov de Harman Kardon, maar ook een goed beoordeelde receiver zo te zien!
Ik ben afhelopen donderdag avond ook nog langs PlatteTV geweest welke mij nogmaals en ditmaal uitgebreider de BDS 880 hebben laten horen en ik vind het echt goed klinken, maar natuurlijk is dat een persoonlijke kwestie.
Ik ben geen audiofiel dus ik hoor echt niet tot in detail alle tonen en frequenties. ;)

Is er naast de S510 nog een qua formaat en functies en vooral kwalitatief vergelijkbare receiver op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

PlatteTV is een webwinkel die alleen bepaalde merken voert waarmee ze redelijke marges kunt hebben.
Het is verre van een echte audiozaak. Anders had het wel PlattehomeCinema oid geheten ;)

Nogmaals, HK is prijs/kwaliteit verhouding verre van goed. Doe jezelf een lol en rij naar Correct. Die hebben veel meer spul staan en kunnen je fatsoenlijk adviseren. Ook over kleinere speakers. En je kunt er luisteren, erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
Meningen verschillen he. PlatteTV is in mijn ogen meer dan een webwinkel, ik ervaar het (net als vele anderen) als een winkel waar je goed advies krijgt en waar ze de tijd nemen om een apparaat aan je te demonstreren. Alleen hebben ze wellicht minder staan dan bij Correct.

Misschien dat ik nog eens bij Correct ga kijken tegen de tijd dat ik wat nodig heb. Bedankt voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:30

JT

VETAK y0

Dillenvd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:12:
Meningen verschillen he. PlatteTV is in mijn ogen meer dan een webwinkel, ik ervaar het (net als vele anderen) als een winkel waar je goed advies krijgt en waar ze de tijd nemen om een apparaat aan je te demonstreren.
Ik heb ook verkoopwerk gedaan en je krijgt soms een cursus om mensen dat gevoel te geven terwijl je gewoon het product staat te verkopen waar de winkel het meeste belang bij heeft ;) Imho kun je nooit vaststellen of je goed advies krijgt als je nooit het vergelijkt met wat anders. Sterker nog, imho is het geen goed advies als de verkoper niet laat zien dat verschillende sets verschillende smaken geluid geven. Want wat jij het mooist vind voor je geld weet je pas als je verschillende producten beluistert. Bose is daar ook een leuk voorbeeld van. Die staan altijd los van andere merken. Waarom? Dan is de directe vergelijking moeilijk te maken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
@JT
Je hebt gelijk, mensen krijgen inderdaad cursussen daarvoor.
Maar dat wil niet zeggen dat als ik het beluister met film, muziek, surround etc. dat hun beslissen
of ik het wel of niet goed vind klinken ;)

Ik ga sowieso nog verder zoeken naar wat de mogelijkheden zijn aangezien ik de set niet binnen een week in huis hoef te hebben. Ik ga dus ook nog diverse merken vergelijken, zowel qua geluid als recensies.
Pagina: 1