Wat als CAS2 fout gaat?

Pagina: 1
Acties:

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als relatieve newbie wil ik wel eens proberen of het geheugen (combo van 128MB/100 en 128MB/133) van CAS3 naar CAS2 gezet kan worden. Wanneer dit om een of andere reden niet goed gaat, welke mogelijkheden heb ik dan om de boel terug te zetten naar CAS3?
Gewoon via het biosmenu zou ik zeggen, maar ik hoor verhalen dat ie soms niet meer wil booten en je vervolgens de CMOS moet clearen. Zo ja, hoe gaat dat in z'n werk? Met een jumpertje ofzo? :?
Oh ja, 'k heb een K7M mobo.

Verwijderd

dan kan je altijd nog je bios resetten! kwestie van het voor 5 sec. verplaatsten van een jumper op je mobo

en anders moet je er als 'newbie' niet aan beginnen! ik weet niet wat voor voordeel je denkt te behalen met cas2? :?
ik kan bij mijn mobo abit ka7 ook m'n geheugen op cas2 zetten, maar dus echt niet dat het daar dan op draait!

maar pc100 en pc133 naast elkaar? draait zeker beide op pc100 dan, ofniet?

Verwijderd

dat heb ik eens geprobeert, van cas3 naar cas2. heb 256MB erin, 2x128 en nadat ik het cas2 had gezet was het maar 128MB :?
precies. in BIOS weer terug gezet op cas3 en hopla, weer 256MB

anders ff met die jumper cmos clearen.

• jle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 06:25

jle

Hoe je je CMOS moet clearen staat in het mobo-boekje, of met een jumper of met een pincet/paperclip.

Good goan

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op donderdag 14 juni 2001 10:32 schreef Eddo het volgende:maar pc100 en pc133 naast elkaar? draait zeker beide op pc100 dan, ofniet?
Yep, 133 draait gewoon op 100. 133 Geheugen is al een tijdje goedkoper.

Hmmm...ik krijg op tweakers.net altijd de indruk dat draaien op CAS2 behoorlijke snelheidswinst oplevert. Als blijkt dat dat minimaal is begin ik er gewoon niet aan. 'K zou momenteel ook niet weten waar ik dat jumpertje kan vinden. :+
Iemand enig idee hoeveel winst dat eigenlijk oplevert? (met 100 Mhz geheugen)

• -=Indigo=-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07
Van cas3 naar cas2 kan behoorlijk wat schelen.

Aangezien je k7m op 100mhz loopt en je geheugen 133 aankan heb je zowieso al wat extra speelruimte, dus booten zal je systeem wel doen.
Het enige wat je merkt als het niet werkt is dat toepassingen (vooral spellen) je ineens terugzetten naar je desktop, niet zo'n ramp dus.

Ik heb ook een k7m maar een biosreset jumper heb ik nog niet kunnen vinden, maar het batterijtje er ff uithalen werkt ook prima.

je kunt ook ff programmatje als Sisoft Sandra gebruiken om te kijken wat je geheugen theoretisch aankan.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

ik heb mijn dane-elec geheugen ook weleens op cas2 gezet, dat werkte prima. Nadat ik er echter een reepje bij had gezet (van 2x128 naar 2x128 + 256) werkt het niet meer. Als ik het op cas2 zet dan weigert windows op te starten, ik krijg allerlei beschermingsfouten. Hij post dus nog wel, maar je hebt er verder niets aan.

Het voordeel van zo'n fout is dat je alles makkelijk terug kan zetten, zonder je CMOS te moeten clearen (schrijf sowieso altijd ff je biosinstellingen op, voordat je aan iets dergelijks begint).

Great minds think alike!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Boeie, ik heb zelf ook dane elec gehad, cas3, gewoon op cas2 draaien. Pc's van kennissen van mij draaien allmaal cas2 met vaak cheap geheugen. ik kan NIET geloven dat je geheugen kapot kan gaan van ff cas2 instellen, je moest is weten hoevaak ik wel niet heb lopen kloten met geheugen, nooit problemen. De snelheid die je ermee haalt is te vergelijken met van NORMAL naar OPTIMAL'/TURBO, wat overigens ook al al 'overklokken' is want cas3 geheugen (3-3-3) op turbo is (3-3-2)
Pagina: 1