Toon posts:

pc herkent SSD niet maar start wel op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

Ik heb 2 dagen geleden een Samsung SSD 480 in mijn pc geïnstalleerd omdat mijn C schijf langzaam aan het overlijden was.
Voordat ik de nieuwe schijf installeerde heb ik de overige 5 schijven los getrokken om conflicten te voorkomen.
Windows 7 is probleemloos geïnstalleerd, de pc werkt weer perfect.
Alleen hij het reboten zag ik bij het opstarten dat de pc aangaf dat er geen schijf aanwezig is of gevonden kan worden.
Het gekke is hij start dus wel gewoon windows op en ik kan alles doen met mijn pc.
Nu ging ik in bios kijken of de schijf daar wel zichtbaar was en dat is hij gewoon op ATA 1.
Ook als ik in de boot procedure kijk staat hij daar ook gewoon netjes tussen als 2de na de DVDrom.

Nu wil ik dus de overige schijven aansluiten en dan komt er dus het probleem, de pc gaat bij opstarten
op de andere schijven ( ik heb ze 1 voor 1 aangesloten) opzoek naar windows en kan dus niet opstarten.
Koppel ik de andere schijf af en start ik weer op, dan gaat hij weer netjes windows daaien.
Is er een mogelijkheid dat ik de SSD toch als gevonden kan krijgen en dus ook de rest van de schijven aan kan gaan sluiten.

PC configuratie.
Windows 7 untimate
Moederbord Asus P5Q-e
processor intel Core2Qouad Q8400 2,66Ghz
intern geheugen ddr2 6GB
videokaart Nvidia GeForce GTS 250 1GB
bios versie 2109

alvast bedankt voor het meedenken

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:13
Waar heb je de SSD op aangesloten? Intel's eigen SATA-controller of de Silicon Image controller?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alleen hij het reboten zag ik bij het opstarten dat de pc aangaf dat er geen schijf aanwezig is of gevonden kan worden.
Waarschijnlijk van een controller waar op dat moment geen schijf op aangesloten zit.
Nu wil ik dus de overige schijven aansluiten en dan komt er dus het probleem, de pc gaat bij opstarten
op de andere schijven ( ik heb ze 1 voor 1 aangesloten) opzoek naar windows en kan dus niet opstarten.
Volgens mij is het gewoon zo simpel als de boot volgorde juist zetten. Je kan in de BIOS aangeven welke schijf de hoofd schijf is en van welke schijf er opgestart moet worden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar OT.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb het vage vermoeden dat je hem niet aan een intel poort hebt hangen maar op een van de marvell/silicon poorten.

Alles op je intel poorten is het advies, zeker bij een dergelijke oude bak

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel voor jullie adviezen, hij zit op de juiste poort ( dezelfde als waar de oude schijf op zat ) en in de boot staat hij als eerste. Inmiddels zijn we al zo ver dat hij met 2 schijven er bij zonder problemen opstart,
alleen blijf ik bij het opstarten de melding houden dat hij geen schijf kan vinden, maar goed hij werkt nu zo als hij moet werken, nu alleen nog de andere schijven er bij aansluiten.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:25
Controleer ook elke keer wanneer je een schijf hebt toegevoegd of de SSD in de BIOS nog steeds als boot-disk staat ingesteld.
Ik heb het vaker gezien dat zodra je een schijf toevoegt, dat de boot-priority in de BIOS ineens is aangepast naar de toegevoegde schijf (terwijl deze voorheen dus wel op de juiste disk stond ingesteld), ook al blijft de voorheen ingestelde boot-disk verder gewoon in het systeem zitten...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
alleen blijf ik bij het opstarten de melding houden dat hij geen schijf kan vinden
Geef anders even aan wat er precies staat, en dus alles wat er dan op het scherm staat. Ik denk namelijk dat het gewoon een melding is van een controller waar geen schijf op aangesloten is. Als dit zo is dan zegt die melding helemaal niets en kan je deze gewoon negeren.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 07-01-2015 21:59 ]

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:22
Je hebt voóór de installatie van Windows 7, in de bios, de ssd toch wel in ahci modus gezet?
Pagina: 1