Tweedehands voeding schoonmaken (rokers voeding)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inf3rno89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 10:59
Ik ben momenteel bezig met mijn eerste PC build. Hiervoor heb ik onderdelen aangeschaft via V&A. Maar ik heb dus onlangs een voeding aangeschaft en toen ik de doos opende werd ik overvallen door een zware tabaksgeur. De kabels, sleeve en de PSU zelf ruikt naar tabak. De binnankant van de voeding heeft een bruin laagje over de componenten, zo ook over de fan.

Ik zit al met een krap budget en de voeding zou ik heel misschien wel kunnen doorverkopen maar met verlies en dan heb ik nog steeds en voeding nodig.

Ik wil het ding dus schoonmaken. Nou heb ik topics gezien over voedingen openschroeven en met perslucht schoonmaken. Maar dat is vooral voor stof. Ik wil af van die tabaksgeur. Als niet roker is het een onaangenaam luchtje en als ik hem zo in de PC plaats ben ik bang dat de overige onderdelen en de woonkamer (waar de PC komt te staan) ook gaan meuren.

Hoe pak ik dit aan? }:O

Voeding: XFX 550W Pro (Non-modulair)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Niet.

Je kan schoonblazen wat je wil maar die nicotineaanslag en geur blaas je niet weg. Dat moet je gaan schoonmaken met alcohol of iets dergelijks. Dat word een klus die niet te doen is met al die kleine componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Nicotine kan je vrijwel vergeten zonder dat je gebruik maakt van een agressieve cleaner.

Eigenlijk is je enige optie de hele voeding onder te dompelen in isopropylalcohol en boenen. Maar dan zal je er vermoedelijk ook een nieuwe fan in moeten zetten. Of je hebt een ongesmeerde fan, dat kan ook.

Om de rokersgeur weg te krijgen kan je erover nadenken om de voeding in een afgesloten vuilniszak te stoppen met daarnaast een bakje met daarin een handdoek gedrenkt in azijn met water. Dat haalt in ider geval enigszins de geur weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Niet dat het er wat het probleem betreft er wat toe doet, maar zowel die vervelende geur als de bruine aanslag wordt niet veroorzaakt door nicotine, maar door teer. Het zelfde kleverige goedje dat ook aan de binnenkant van de longen van rokers terecht komt. Nicotine is kleurloos en reukloos.
Lastig te verwijderen volgens mij, met name de bruine aanslag. De stank misschien na heel veel tijd, maar de gegeven adviezen lijken me het proberen waard.
Was het verschil in prijs met een nieuwe voeding zo de moeite waard? Anders zou ik nooit van m'n leven zo'n ding kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Ik zou het simple houden. De buitenkant en kabels voorzichtig afpoetsen met water + allesreiniger, en voor de rest gewoon aan paar dagen laten uitluchten. Zal in de praktijk prima meevallen. Uiteraard kan je hem ook openmaken en de fan schoonmaken, maar het blijft electronica. Anders gewoon een paar weken gebruiken en weer een andere zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je kan ook de fan vervangen, meestal is dit gewoon een 3 pins 120mm fan.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inf3rno89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 10:59
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik overweeg om hem door te verkopen (met verlies natuurlijk) als iemand hem überhaupt wil.

Zo niet dan waag ik de gok om de hele voeding open te schroeven en op de genoemde manieren schoon te maken.

Ik zie er verder geen heil in om verder te gaan dan deze twee opties. Wat kan ik zeggen ik ben een domme koper. Voortaan vraag ik wel om foto's, rookgedrag e.d. informatie. Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 23:36
Je kan het met WD 40 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:01
Vraag anders eens rond bij bedrijven welke brandschade schoonmaken. Deze hebben vaak speciale kamers om de geur uit dingen te krijgen. Misschien dat ie daar even een paar dagen kan overnachten.

Kijk ook even of de fan nog goed draait. Deze willen nog wel eens stroef gaan als de lagers vol zitten met teer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:00
Maak eens met alcohol schoon(niet de 75% maar de 95% pakken bij de apotheek, bij de 75% zit water bij), daar waar je met de vingers aan komt, of wattestaaf

Dan iets wat ik pas weet.
Bij een toko winkel krijg je "baking soda", dit werkt zeer goed tegen geuren.(en is goedkoop).
Zoek maar met google op, wat je hier mee kunt doen.
Of dit langdurig helpt weet ik niet, maar test dit maar eens uit.
Voeding en baking soda in een zak doen.(baking soda in een aparte bakje leggen, en voeding apart leggen).
http://www.healthyfoodhou...the-flu-with-baking-soda/
(http://www.care2.com/gree...uses-for-baking-soda.html
En niet op je tanden gebruiken, maar voor de rest kun je er veel mee doen).

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 09-01-2015 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:12
Niet toevallig iemand binnen je kennissen kring met een lucht ionisator / ozon apparaat? Meeste luchtfilter apparaten hebben dat ook wel erop zitten (ik heb zelf zo'n simpel philips ding met een ionisator knop erop). Klinkt wellicht heel dom hoor maar mijn schoonouders hadden fik gehad in de vriezer (zo'n ding met ijsblokjesmachine erin) doordat de ijsblokjesmaker vast zat. Die plastic fik lucht ging er maar niet uit totdat ze de lucht ionisator die ze hadden erin hadden gestopt, na een dag was de lucht als sneeuw voor de zon verdwenen!

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 14:54
Ik weet niet of het helpt met een voeding, maar wij zetten na het gourmetten altijd een bakje azijn met een spons erin op tafel voor een paar dagen. Gourmet geur gaat dan heel goed uit de meubelen. Je zou zoiets kunnen proberen met je voeding in een afgesloten omgeving. Volgens mij werd er al ergens een vuilniszak genoemd

Je kunt het in ieder geval proberen :)
Pagina: 1