Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 20:27

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Een korte situatieschets; via mijn werkgever heb ik een mooie mogelijkheid gekregen om voor twee jaar in dienst te treden van ons kantoor in New York City. Een geweldige kans die mijn vriendin en ik graag met beide handen aangrijpen. Uiteraard komen hier ook de nodige uitdagingen bij kijken, waarbij de grootste op dit moment is "Wat moeten we doen met ons koophuis?".

Twee jaar geleden hebben wij samen een huis gekocht in Den Haag in het segment 400k-450k. Dit met de intentie om hier de komende 20 jaar zeker te blijven wonen en ondanks deze tijdelijke emigratie is die intentie niet veranderd. Buiten het feit dat het nagenoeg onmogelijk zou zijn om in een paar maanden tijd een huis te verkopen voor een prijs waar wij ons goed bij voelen (Start in NYC is tussen 1-Mei en 1-Juli), willen we dit ook gewoon niet omdat we hier lekker wonen en over twee jaar zeker weer terug willen.

Ook laten we het huis liever niet twee jaar leegstaan, buiten het feit dat dit zonde is van het geld, vraag ik me ook af of het een huis (+/- uit 1900) goed doet om twee jaar niet in gebruik te zijn. Onze voorkeur zou dan ook zijn om het huis tijdelijk te verhuren aan iemand in de Expat wereld in Den Haag.

Onze eerste stap hierbij is geweest om met onze hypotheekverstrekker (ABN) om de tafel te zitten in hoeverre een tijdelijke verhuur überhaupt tot de mogelijkheden behoorde. De hypotheekverstrekker gaf aan dat in principe onderverhuur nooit is toestaan, maar dat er in dit specifieke geval (waarbij je voor je werkgever een vaste periode naar het buitenland gaat) er mogelijk wat geregeld kon worden. Echter willen ze bij mij pas een definitieve go/no-go geven wanneer ik een een concept huurcontract heb met een geïnteresseerde huurder. Overigens maakte het feit dat mijn LTV ratio slechts 50% is hierin geen verschil.

Ik ben dus ook erg benieuwd of er hier mensen zijn die soortgelijke ervaringen qua verhuur van woningen. Concrete vragen zijn hierbij:
1) Zijn er mensen waarbij de hypotheekverstrekker soortgelijke verhuur heeft goedgekeurd of juist afgekeurd?
2) Hoe verhuur je überhaupt een huis als expat? Heeft iemand ervaringen met het zelf verhuren van je woning terwijl je zelf in het buitenland zat? Of zijn er juist mensen die het complete operationele werk uit handen hebben gegeven aan een verhuurmakelaar?

Uiteraard sta ik ook open voor alle soorten tips en tricks met betrekking tot verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 08:23
De enige mogelijkheid voor tijdelijke verhuur in Nederland is verhuur onder de leegstandswet. Met een normaal huurcontract (ook al staat hier in dat het tijdelijk is) kun je een huurder er niet na 2 jaar uittrappen.

Vrijwel altijd moet zo'n verhuurcontructie via een tussenpartij als http://www.overbruggingsverhuur.nl/ (meestal een eis van de bank/geldverstrekker). Op die site staan ook alle kosten vermeld.

Bij verhuur onder de leegstandswet moet je huis wel te koop staan (eisen verschillen per gemeente). Ik ben zelf huurder onder de leegstandswet met een soortgelijke contructie als wat jij wil. Huis staat voor de vorm te koop op jaap.nl (1 foto, veel te hoge vraagprijs) en overbruggingsverhuur regelt het contract en de vergunningsaanvraag bij de gemeente.

Klopt niet (zie onder), weer wat geleerd :)

[ Voor 5% gewijzigd door IceM op 07-01-2015 14:53 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Dat is niet helemaal waar. Een eigenaar die (weer) in zijn eigen huis wil gaan wonen is een geldige reden om een huurcontract op te zeggen. Maar laat je wel goed informeren.

Volgens dit schema (gericht op perspectief van de huurder) bestaat er zoiets als de "diplomatenclausule", en die lijkt perfect aan te sluiten bij wat je wil.

[ Voor 42% gewijzigd door ATS op 07-01-2015 14:30 . Reden: aanvulling ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 20:27

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Dank ATS. De diplomatenclausule lijkt inderdaad exact te voldoen aan mijn situatie. Waarschijnlijk dat de hypotheekverstrekker ook pas akkoord geeft nadat ze een huurcontract hebben gezien wat conform deze clausule is opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Merk ook op dat het nogal beperkt is in werking, als ik het zo lees. Hier bijvoorbeeld staat dat het alleen geldt als je zowel direct vooraf als direct na de huur er zelf woonde/gaat wonen. Dat betekent dat je maar één huurder kan hebben lijkt me. Ga je voor twee jaar, dan moet je dus een huurder zien te vinden die ook die twee jaar wil huren. Eerst een jaar huurder 1, dan een jaar huurder 2 gaat niet werken. Ook zit je nog steeds met de opzegtermijn die best wel lang kan zijn (3 maanden + 1 maand per jaar dat het verhuurd is volgens BW 7.4 art 273.5b), wellicht langer dan dat jij weet dat je terug gaat komen. Dat zou betekenen dat het zou kunnen gebeuren dat je terugkomt uit de VS en nog niet direct weer in je huis kan gaan wonen maar eerst een paar maanden elders onderdak moet zien te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 07-01-2015 15:25 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Je zou ook een groot bedrijf kunnen aanschrijven, die zoeken bijna altijd wel naar goede woonruimte voor hun expats! Dan heb je juridisch maar 1 huurder, want zij onderverhuren het dan weer (met toestemming).

De kans dat je dan gezeik krijgt is ook een stuk kleiner!
Pagina: 1