Tijdens de kerstdagen besloot ik mijn bijna 4 jaar oude Radeon 6850 te vervangen met een R9 280. Het idee was een oude mid-high range kaart te vervangen met een nieuwere mid-high range kaart. M'n gamegedrag is niet zo extreem dat ik een GTX970 nodig heb (tenminste... dat denk ik).
Tijdens mijn onderzoek zag is prima prestaties van mensen met een soortgelijk systeem en dezelfde kaart. Star Citizen hoort soepel te draaien (op mid quality) (zie bijv hier). Ook Arma 3 hoort op "high" een stabiele 60 FPS op mijn scherm te gooien. Maar helaas gebeurt dat niet bij mij, waardoor ik veel frustraties tegenkom. Star Citizen reageert ontzettend slecht met veel haperingen (frame drops) en een laggy gameplay (spel reageert met vertraging op mijn input). Het veranderen van quality van High naar Mid en Low geeft zeer weinig veranderingen, waardoor ik eigenlijk kan zeggen dat de R9 280 niet het oorzaak is van mijn pobleem.
Arma 3 geeft matige resultaten bij dagmissies (35-40 fps) en Powerpoint resultaten bij nachtmissies (10 - 15 FPS). Dit op de "aanbevolen settings". Lager zetten helpt, maar dan kan ik net zo goed de Radeon 6850 terugzetten.
Oké... Arma 3 en Star Citizen zijn niet geoptimaliseerde producten. Maar kijkend naar benchmarks en andere vergelijkingen moet ik het ook kunnen draaien zoals ik wil.
Mijn specs:
Intel Core i5-3570
Asrock B75 Pro3-M, s1155
2x Corsair Vengeance DDR3,1600-8GB KIT
Club3D Radeon R9 280 royalKing
CoolerMaster 720w
Samsung 840 EVO SSD
Wat heb ik gedaan?
1. Driver shredder. Alle ATi drivers geschrapt en opnieuw geinstalleerd.
2. PSU vervangen van 420w naar 720w
3. Geheugen uitgebreid naar 16 gb
4. Win 8.1 opnieuw geinstalleerd.
Na al deze stappen zie ik géén merkbare veranding in prestaties. Waardoor ik een paar vragen heb:
1: Ben ik fout geweest in het inschatten van de capaciteiten van deze kaart? M.a.w. schiet ik simpelweg te kort?
2: Is mijn moederbord/chipset een bottleneck?
3: Zijn er andere stappen die ik kan ondernemen om de "zwakste" schakel te vinden?
Advies is welkom!
Tijdens mijn onderzoek zag is prima prestaties van mensen met een soortgelijk systeem en dezelfde kaart. Star Citizen hoort soepel te draaien (op mid quality) (zie bijv hier). Ook Arma 3 hoort op "high" een stabiele 60 FPS op mijn scherm te gooien. Maar helaas gebeurt dat niet bij mij, waardoor ik veel frustraties tegenkom. Star Citizen reageert ontzettend slecht met veel haperingen (frame drops) en een laggy gameplay (spel reageert met vertraging op mijn input). Het veranderen van quality van High naar Mid en Low geeft zeer weinig veranderingen, waardoor ik eigenlijk kan zeggen dat de R9 280 niet het oorzaak is van mijn pobleem.
Arma 3 geeft matige resultaten bij dagmissies (35-40 fps) en Powerpoint resultaten bij nachtmissies (10 - 15 FPS). Dit op de "aanbevolen settings". Lager zetten helpt, maar dan kan ik net zo goed de Radeon 6850 terugzetten.
Oké... Arma 3 en Star Citizen zijn niet geoptimaliseerde producten. Maar kijkend naar benchmarks en andere vergelijkingen moet ik het ook kunnen draaien zoals ik wil.
Mijn specs:
Intel Core i5-3570
Asrock B75 Pro3-M, s1155
2x Corsair Vengeance DDR3,1600-8GB KIT
Club3D Radeon R9 280 royalKing
CoolerMaster 720w
Samsung 840 EVO SSD
Wat heb ik gedaan?
1. Driver shredder. Alle ATi drivers geschrapt en opnieuw geinstalleerd.
2. PSU vervangen van 420w naar 720w
3. Geheugen uitgebreid naar 16 gb
4. Win 8.1 opnieuw geinstalleerd.
Na al deze stappen zie ik géén merkbare veranding in prestaties. Waardoor ik een paar vragen heb:
Advies is welkom!
[ Voor 0% gewijzigd door DeX op 07-01-2015 13:32 . Reden: Verkeerd Moederbod/Processor bij specs gezet. ]