R9 280 werkt niet optimaal in huidige opstelling. Advies?

Pagina: 1
Acties:

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52
Tijdens de kerstdagen besloot ik mijn bijna 4 jaar oude Radeon 6850 te vervangen met een R9 280. Het idee was een oude mid-high range kaart te vervangen met een nieuwere mid-high range kaart. M'n gamegedrag is niet zo extreem dat ik een GTX970 nodig heb (tenminste... dat denk ik).

Tijdens mijn onderzoek zag is prima prestaties van mensen met een soortgelijk systeem en dezelfde kaart. Star Citizen hoort soepel te draaien (op mid quality) (zie bijv hier). Ook Arma 3 hoort op "high" een stabiele 60 FPS op mijn scherm te gooien. Maar helaas gebeurt dat niet bij mij, waardoor ik veel frustraties tegenkom. Star Citizen reageert ontzettend slecht met veel haperingen (frame drops) en een laggy gameplay (spel reageert met vertraging op mijn input). Het veranderen van quality van High naar Mid en Low geeft zeer weinig veranderingen, waardoor ik eigenlijk kan zeggen dat de R9 280 niet het oorzaak is van mijn pobleem.

Arma 3 geeft matige resultaten bij dagmissies (35-40 fps) en Powerpoint resultaten bij nachtmissies (10 - 15 FPS). Dit op de "aanbevolen settings". Lager zetten helpt, maar dan kan ik net zo goed de Radeon 6850 terugzetten.

Oké... Arma 3 en Star Citizen zijn niet geoptimaliseerde producten. Maar kijkend naar benchmarks en andere vergelijkingen moet ik het ook kunnen draaien zoals ik wil.

Mijn specs:
Intel Core i5-3570
Asrock B75 Pro3-M, s1155
2x Corsair Vengeance DDR3,1600-8GB KIT
Club3D Radeon R9 280 royalKing
CoolerMaster 720w
Samsung 840 EVO SSD

Wat heb ik gedaan?

1. Driver shredder. Alle ATi drivers geschrapt en opnieuw geinstalleerd.
2. PSU vervangen van 420w naar 720w
3. Geheugen uitgebreid naar 16 gb
4. Win 8.1 opnieuw geinstalleerd.

Na al deze stappen zie ik géén merkbare veranding in prestaties. Waardoor ik een paar vragen heb:

:? 1: Ben ik fout geweest in het inschatten van de capaciteiten van deze kaart? M.a.w. schiet ik simpelweg te kort?

:? 2: Is mijn moederbord/chipset een bottleneck?

:? 3: Zijn er andere stappen die ik kan ondernemen om de "zwakste" schakel te vinden?

Advies is welkom!

[ Voor 0% gewijzigd door DeX op 07-01-2015 13:32 . Reden: Verkeerd Moederbod/Processor bij specs gezet. ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke cpu of bord heb je exact, want deze combinatie klopt niet, socket-wise.

• DeX
br00ky schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:30:
Welke cpu of bord heb je exact, want deze combinatie klopt niet, socket-wise.
Argh! Ik had de verkeerde Mobo/proc geplaats. Specs zijn bijgewerkt:

Intel Core i5-3570
Asrock B75 Pro3-M, s1155

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Welke resolutie draai je?

• DeX
1600 x 1050 (native)

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Ik zou gewoon een gpu benchmark / software downloaden zoals Unigine of 3d mark, starswarm enz
Dan kun je de resultaten wat makkelijker vergelijken met vergelijkbare setups.

Star citizen word eind 2016 pas verwacht, dus met zon early acces game kun je tegen zulke problemen oplopen .
Je zou een oudere of juist beta versie van ccc kunnen proberen.

• DeX
Oke...Na bijna een maand gezeur en getest ben ik er achter wat er nou aan de hand is. En echt het is het meest beschamelijke moment van mijn computer-bouw-carriere. De koeler zat niet goed op de CPU . Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/s/frusty.gif

Het schijnt dus dat ik al bijna 2 jaar op 78 graden idle draai. Dit vinden sommige games (Arma 3 en Star Citizen in het bijzonder) niet zo fijn en gaan dan een beetje zeuren :/ .

Ik keek mijn koeling eens na, slecht 1 van de 4 klik-dingen zat echt goed vast. Holy f*&()!!! De koelpasta heeft niet eens de processor besmeurd. Dus. Alles goed vastgezet en Idle is nu 33 graden. Star Citizen draait als een tierelier. Arma is zowel multiplayer als singleplayer prachtig.

Mijn probleem nu is alleen dat ik me geen tweaker meer durf te noemen :'( . Ik hoop ook dat niemand dit leest.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
! 0_o dit had je toch al wel moeten merken door het afslaan van je pc? als je idle 78 graden draaid dan moet hij wel oververhit raken tijdens het gamen lijkt mij.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wellicht dat de CPU zichzelf onder load zwaar aan het onderclocken was om de temperatuur onder de 95 graden te houden; hij gaat dan throttelen als een gek, vandaar de extreem slechte prestaties.

Maar mooi dat het is opgelost! Wees blij dat het wat gênants was in plaats van een kapotte videokaart ;)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• DeX
stin00 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:45:
Wellicht dat de CPU zichzelf onder load zwaar aan het onderclocken was om de temperatuur onder de 95 graden te houden; hij gaat dan throttelen als een gek, vandaar de extreem slechte prestaties.

Maar mooi dat het is opgelost! Wees blij dat het wat gênants was in plaats van een kapotte videokaart ;)
Dat underclocken lijkt inderdaad het geval. Bijna 2 jaar draaien op 78 idle en core temps van 105 ingame lijkt me fataal voor een processor. Maar deze niet! >:)
aminam schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:19:
! 0_o dit had je toch al wel moeten merken door het afslaan van je pc? als je idle 78 graden draaid dan moet hij wel oververhit raken tijdens het gamen lijkt mij.
Dat verwachtte ik dus ook! 6 jaar in computerwinkels gewerkt en dit soort problemen altijd makkelijk aan kunnen wijzen. De dympromen zijn meestal duidelijk: vastlopers, Bios warnings etc. Deze heb ik niet gekregen. Gewoon terugklokken was de reactie van de proc.
Pagina: 1