Ik zit met een klein dillema. Een vriend van mij heeft een dual celeron te koop (2x 400@552) Maar voor hetzelfde geld kan ik ook een Duron 700 kopen. Nu zit ik me een beetje af te vragen wat nu e slimste koop is. Is multiprocessing handig? En makkelijk? Of is het teveel gedoe en moet ik gewoon een Duron 700 kopen (en overklokken uiteraard). Graag uw aller advies.
momenteel zou ik gewoon de duron 700 kopen. multiprocessing is niet handig of makkelijk. als het goed is merk je er namelijk niks van behalve dat je pc sneller is dan met 1 cpu (logisch
).
nadelen smp (symmetric multiprocessing):
1. kosten 2 cpu's en meerprijs moederbord.
2. onder w95/98/me wordt altijd maar 1 cpu gebruikt en kan de ander duimen draaien. alle andere os'en (nt/w2000/linux/*bsd/beos/etc.) ondersteunen de 2e cpu wel.
3. zelfs als je os de 2e cpu ondersteund kan het zijn dat een applicatie dat niet doet. de meeste spelletjes gebruiken maar 1 cpu (en draaien dus hooguit op halve snelheid).
voordelen smp:
1. soepeler multitasken.
2. kosten 2 cpu's kunnen lager uitvallen dan de prijs van 1 snelle (2x500mhz is goedkoper dan 1x1000mhz).
3. maximale snelheid wordt alleen door aantal cpu's beperkt.
momenteel is niet zo'n goede tijd om aan smp te beginnen tenzij je beslist een bord met een bx chipset wilt hebben (bp6 bijv.). als je iets nieuwers wilt zul je moeten wachten want alleen via maakt op dit moment een betaalbare smp-chipset (apollo pro a) en de dual-borden met die chipset lijken op dit moment nog niet al te betrouwbaar te zijn.
nadelen smp (symmetric multiprocessing):
1. kosten 2 cpu's en meerprijs moederbord.
2. onder w95/98/me wordt altijd maar 1 cpu gebruikt en kan de ander duimen draaien. alle andere os'en (nt/w2000/linux/*bsd/beos/etc.) ondersteunen de 2e cpu wel.
3. zelfs als je os de 2e cpu ondersteund kan het zijn dat een applicatie dat niet doet. de meeste spelletjes gebruiken maar 1 cpu (en draaien dus hooguit op halve snelheid).
voordelen smp:
1. soepeler multitasken.
2. kosten 2 cpu's kunnen lager uitvallen dan de prijs van 1 snelle (2x500mhz is goedkoper dan 1x1000mhz).
3. maximale snelheid wordt alleen door aantal cpu's beperkt.
momenteel is niet zo'n goede tijd om aan smp te beginnen tenzij je beslist een bord met een bx chipset wilt hebben (bp6 bijv.). als je iets nieuwers wilt zul je moeten wachten want alleen via maakt op dit moment een betaalbare smp-chipset (apollo pro a) en de dual-borden met die chipset lijken op dit moment nog niet al te betrouwbaar te zijn.
lig er aan welke OS systeem je wilt gaan gebruiken, ( of het OS smp onderstuent), persoonlijk zou ik zelf ff wachten en kijken wat het oc verhaal van die duron word!, als je die werkelijk waar op 950 kan laten draaien zal ik echt voor die gaan dan ipv duel celly,
Ik zal even wat meer details geven:
Er word mij een Abit BP6 met dual celeron 400@552 aangeboden inclusief koelers en extra koeler voor de chipset. Voor 575 piek. Duron alleen al kost bijna 500 piek. MSI socket A kost 345 piek. Dus 575 piek voor een dual celly (1.1 ghz) of 845 piek voor een duron 700. Ik heb hem net gezien, hij gaat echt keihard. Ik nijg toch naar de celly. Zeker omdat ik dezelfde video heb als hij en hij me er al win 2000 drivers bij heeft gedaan. Dus win2000 draaien levert geen probleem en ondersteund multi-processing.
Er word mij een Abit BP6 met dual celeron 400@552 aangeboden inclusief koelers en extra koeler voor de chipset. Voor 575 piek. Duron alleen al kost bijna 500 piek. MSI socket A kost 345 piek. Dus 575 piek voor een dual celly (1.1 ghz) of 845 piek voor een duron 700. Ik heb hem net gezien, hij gaat echt keihard. Ik nijg toch naar de celly. Zeker omdat ik dezelfde video heb als hij en hij me er al win 2000 drivers bij heeft gedaan. Dus win2000 draaien levert geen probleem en ondersteund multi-processing.
en ik maar denken dat Q3 multi threading ondersteund en dus gebruikt maakt van de 2e processor onder win2k
verder kun je op win2k je systray en andere rommel laten draaien op je ene processor en met de andere gamen en das ook wel beter dan op 1 proc. al je virusscanners, koetjes en andere shit delen.
verder kun je op win2k je systray en andere rommel laten draaien op je ene processor en met de andere gamen en das ook wel beter dan op 1 proc. al je virusscanners, koetjes en andere shit delen.
I’m not like the OTTERS
grote programma's en veel rekenen, dual, al kunnen de athlon enzo d'r ook wat van, voor spellen kun je veel beter die en\kele nemen.
mvg FFF
al heb je hem al gekocht raad voor de rest
mvg FFF
al heb je hem al gekocht raad voor de rest
dat klopt. q3 ondersteunt smp maar is 1 van maar een handjevol spellen die dat doen. voor de meeste gamefanaten is smp dus niet zo zinvol. alleen de mensen die alleen maar q3 (en die paar andere spellen) spelen hebben iets aan smp.en ik maar denken dat Q3 multi threading ondersteund en dus gebruikt maakt van de 2e processor onder win2k
klopt ook. maar dan kun je dus nooit meer dan de halve performance van je 2 cpu's aan 't spel geven. in een systeem met maar 1 hele snelle (ipv 2 minder snelle) cpu's kun je misschien wel 80% of meer van de processortijd aan dat spel kan geven. want de meeste dingetjes in de systray nemen nauwelijks processortijd.verder kun je op win2k je systray en andere rommel laten draaien op je ene processor en met de andere gamen.
dit was eigenlijk meer bedoelt als een soort van goedmakertje/compensatie voor de spellen die geen smp/multi threading ondersteunen
I’m not like the OTTERS
Pagina: 1