Raspberry Pi oplaadbare battery pack

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:21
Sinds een tijdje loop ik met een idee in mijn hoofd waarbij ik mijn Rapsberry Pi aan een battery pack wil kunnen hangen (vanwege portability, groot deel van het idee).
Aangezien ik niet superbekend ben met electronica (ik ben programmeur, maar de electro-technische kant werd weinig over verteld op mijn opleidingen) ben ik aan het zoeken geweest op het internet.

Helaas kon ik het volgende niet vinden: Is het makkelijk/mogelijk op een oplaadbare accu-pack te hebben, van bijvoorbeeld 4 cellen (li-ion of li-po, zolang 't maar 8000 mAh ofzo is), waarbij ik zowel kan opladen en stroom leveren aan mijn Raspberry op 'tzelfde moment?

Stel, ik heb de volgende battery-pack:
http://www.dx.com/p/18650...-blue-291888#.VK0cdSvF_Xo

Volgens de beschrijving is dit een 4-cells (want, 4x 18650) en zou hij perfect zijn voor mijn doeleinden. Echter, het probleem dat ik heb met het laden en tegelijkertijd gebruiken is dit:
https://www.sparkfun.com/products/12711

Deze charger module zou zowel kunnen laden als doorvoeren (out en in kunnen tegelijkertijd in gebruik zijn). De module is echter alleen geschikt voor "single cell li-ion/li-poly battery packs" volgens de beschrijving, dus ik kan die charger niet gebruiken gok ik zo.

Hier kom echter tegen dat Adafruit het met "multiple cells" specifiek heeft over meerdere battery packs:
https://learn.adafruit.com/multi-cell-lipo-charging/overview

Als ik nog verder zoek kom ik opeen iemand tegen die doodleuk zijn 12-volt-aansluiting direct aan zowel de pi-kant en de batterij-kant tegelijkertijd hangt, zoals hij hier in 't filmpje toont:
https://www.youtube.com/watch?v=NTxOb5H6Jbk#t=181

Volgens mij is dit de meest gevaarlijke manier van opladen, echter het schijnt te werken.

Mijn vragen op een rijtje:

- Is het, gezien Adafruit het specifiek over balanced loading van meerdere accu's heeft, nou mogelijk om toch zo'n multi-pack (zoals mijn eerste link toont) op te laden met de lader die ik als 2e link heb?

- Kan ik niet net zo goed de boel aan de 12-volt hangen en voor mijn raspberry pi er alleen een simpele voltage regulator tussen gooien, zoals in het filmpje wordt gedaan?

Op dit moment kan ik weinig meer vinden op Google, ik denk dat ik net niet de juiste zoektermen heb behaald of ik probeer iets wat nog nooit iemand heeft geprobeerd (yeah sure :+)
Iemand hier die er (veel) meer verstand van heeft en mij op 't juiste spoor kan brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:44
Is een Pi UPS niet wat je zoekt? Hiermee kan je je raspberry gebruiken op een accu, een accupack opladen wanneer de Pi aan de netstroom hangt en eventueel je pi laten afsluiten wanneer de spanning te laag wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Jeroen797 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:58:
Is een Pi UPS niet wat je zoekt? Hiermee kan je je raspberry gebruiken op een accu, een accupack opladen wanneer de Pi aan de netstroom hangt en eventueel je pi laten afsluiten wanneer de spanning te laag wordt?
Ik heb liever niet dat ik de batterijen er zelf nog moet uithalen om op te laden en ze weer terug te plaatsen. Het idee moet een beetje zijn zoals je laptop of een handheld console, als hij leeg raakt kan je lekker doorgaan door hem in te pluggen in de muur. Ook het "'s nachts opladen en 's morgens mee" is iets wat ik zou willen kunnen doen, zoals ook met m'n telefoon.

Als het niet anders kan zou PiUPS wel wat zijn, het is natuurlijk wel een lekker goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:44
Dat moet ook mogelijk zijn met de Pi UPS. Je hebt een versie met barbarijen maar ook met een oplaadbaar accupack. Deze laad op wanneer je een stroomkabel inplugt in de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Jeroen797 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:05:
Dat moet ook mogelijk zijn met de Pi UPS. Je hebt een versie met barbarijen maar ook met een oplaadbaar accupack. Deze laad op wanneer je een stroomkabel inplugt in de Pi.
Ik zie inderdaad nu net de Pi UPS+ die dat kan. Het is echter geen accupack maar kan gewoon oplaadbare battterijen opladen. Het is iets wat ik in gedachten kan houden, maar ik denk dat het een te groot pakketje wordt (er komt een houder bij zo te zien) als ik er meer dan drie batterijen aan wil hangen.

En zo te zien hangt de boel af van software of hij aan blijft staan als de power-connector wordt ontplugd: Ik gok dat je dan alleen de boel kan starten als er een powerplug in zit (het filmpje is daar niet heel duidelijk over)

[ Voor 16% gewijzigd door Merethil op 07-01-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 19:54
Ik denk dat je zoiets zoekt: http://www.pimodulescart.com/shop/item.aspx?itemid=5
Er wordt een batterij voor Back-up bijgeleverd, maar een krachtiger exemplaar om de Pi langer zonder stroom te laten functioneren is bij te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
kauwgomballen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:27:
Ik denk dat je zoiets zoekt: http://www.pimodulescart.com/shop/item.aspx?itemid=5
Er wordt een batterij voor Back-up bijgeleverd, maar een krachtiger exemplaar om de Pi langer zonder stroom te laten functioneren is bij te bestellen
Ziet er inderdaad goed uit! Enige nadeel is nog de, toch te kleine, accu die je kan bijbestellen: 3000 mAh gaat waarschijnlijk niet genoeg zijn. Toch hou ik ook deze in de gaten, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:03
Misschien een idee om een powerbank te kopen en deze vervolgens met een usb naar micro USB kabel aan te sluiten.
Bijvoorbeeld deze kan twee ampère leveren En is denk ik een goede oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
dutchmartin schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:44:
Misschien een idee om een powerbank te kopen en deze vervolgens met een usb naar micro USB kabel aan te sluiten.
Bijvoorbeeld deze kan twee ampère leveren En is denk ik een goede oplossing
Ik heb zelf ook zo'n ding liggen, heb ik geprobeerd maar daarbij moest ik de knop erop indrukken voor hij stroom ging leveren. Misschien kan ik de knop van dit ding wel koppelen aan de aan-/uit-knop van de uiteindelijke behuizing voor de Pi, weet alleen niet of dat goed gaat werken. Deze is wel goedkoper dan degene die ik nu heb liggen dus misschien een goeie voor mijn testdoeleinden, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:33
Merethil schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:52:
[...]

Ik heb zelf ook zo'n ding liggen, heb ik geprobeerd maar daarbij moest ik de knop erop indrukken voor hij stroom ging leveren. Misschien kan ik de knop van dit ding wel koppelen aan de aan-/uit-knop van de uiteindelijke behuizing voor de Pi, weet alleen niet of dat goed gaat werken. Deze is wel goedkoper dan degene die ik nu heb liggen dus misschien een goeie voor mijn testdoeleinden, bedankt!
Let overigens wel even op, niet alle powerbanks kunnen zowel stroom leveren als opladen tegelijk..

Zelf ook opzoek geweest naar een vergelijkbaar iets, maar wegens tijdgebrek/prioriteiten even de zoektocht moeten staken :P

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Puc van S. schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:54:
[...]

Let overigens wel even op, niet alle powerbanks kunnen zowel stroom leveren als opladen tegelijk..

Zelf ook opzoek geweest naar een vergelijkbaar iets, maar wegens tijdgebrek/prioriteiten even de zoektocht moeten staken :P
Die ik zelf heb liggen heeft dat probleem ook, nu je het zegt. Die heb ik eigenlijk alleen even kort geprobeerd om te zien of het een haalbaar alternatief was, maar ik zou die nooit uit elkaar slopen omdat ik die al teveel voor andere zaken gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 17:09
Ik heb zelf een tijdje met een WakaWaka een Pi prik gegeven.
http://nl.waka-waka.com/

Dit omdat de goedkopere powerbanks. (type action/xenos) net te weinig leverde icm de camera en wifi module. (zonder wifi en camera draaide het prima). Dus wat voor randapperatuur heb je er nog aanzitten?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Biersteker schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:01:

Dit omdat de goedkopere powerbanks. (type action/xenos) net te weinig leverde icm de camera en wifi module. (zonder wifi en camera draaide het prima). Dus wat voor randapperatuur heb je er nog aanzitten?
Er komt een schermpje en een aantal stuks randapparatuur aan, eventueel de mogelijkheid om HDMI in te pluggen. Voor zover ik heb berekend moet ik minstens 1A leveren maar ik wil eigenlijk 2A kunnen doen.

De powerbank die ik heb heeft twee aansluitingen, een van 1A en een van 2A, maar omdat die dus niet kan doorladen is 't lastiger die te gebruiken.

Edit: Zo te zien is die WakaWaka voorzien van een accu met pakweg 3000/3500 mAh, is ook net te weinig helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Merethil op 07-01-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 19:54
Waarom heb je zoveel stroom nodig? UPS PIco zegt met de optionele 3000 mAh batterij de Pi tot 8 uur lang te kunnen laten werken...
Er wordt ook nog iets gezegd over een EPR PIco board waarmee ook andere power sources te gebruiken zijn zoals bijvoorbeeld solar: http://www.forum.pimodules.com/viewtopic.php?f=12&t=137

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:14
misschien een Xiaomi powerbank, 10400 mah volstaat goed anders kun je nog altijd de grotere versie halen. die ondersteunt ook in en out tegelijk in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchmartin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:03
arjan445 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:12:
misschien een Xiaomi powerbank, 10400 mah volstaat goed anders kun je nog altijd de grotere versie halen. die ondersteunt ook in en out tegelijk in gebruik
dat had ik in deze post al voorgesteld, maar nadat ik het getest heb hier thuis met een lampje kom ik tot de conclusie dat als de stroom eraf gehaald word aan de micro usb poort van de powerbank, het usb lampje ook uit gaat.
misschien als je het test met een echte raspberry dat het dan wel werkt aangezien mijn iphone na 2 sec wel weer aangeeft dat die laad, maar dat kan net de tijd zijn dat de pi uitvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
kauwgomballen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 18:47:
Waarom heb je zoveel stroom nodig? UPS PIco zegt met de optionele 3000 mAh batterij de Pi tot 8 uur lang te kunnen laten werken...
Er wordt ook nog iets gezegd over een EPR PIco board waarmee ook andere power sources te gebruiken zijn zoals bijvoorbeeld solar: http://www.forum.pimodules.com/viewtopic.php?f=12&t=137
Alleen de Pi zelf kan tot 8 uur lang lopen op de 3000 mAh, maar er moet een scherm en wat andere spullen aan gehangen worden, dan gaat die tijd rap achteruit. Ik gok dat met wat ik eraan wil hangen, de load verdubbelt ten opzichte van een losse Pi (grof gezegd, kan lager uitvallen, maar goed) en ik wil eigenlijk minstens de 6 uur kunnen aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Dit topic hou ik even in de gaten, ben zelf nog op zoek naar een soort UPSje voor m'n Pi.
Een Xiaomi powerbank kan idd niet voeden en laden tegelijk, er zit altijd een korte onderbreking tussen. Heeft iemand al eens voor mij getest.

Deze: http://lygte-info.dk/revi...202x18650%20enb%20UK.html (ENB 18650 powerbank) zou het wel kunnen:
Support for simultaneous charging, i.e. both charging its own batteries and delivering output, it very useful
Maar in een andere review las ik dat het weer niet kon... Tsja?

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2015 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 08:27:
Dit topic hou ik even in de gaten, ben zelf nog op zoek naar een soort UPSje voor m'n Pi.
Een Xiaomi powerbank kan idd niet voeden en laden tegelijk, er zit altijd een korte onderbreking tussen. Heeft iemand al eens voor mij getest.

Deze: http://lygte-info.dk/revi...202x18650%20enb%20UK.html (ENB 18650 powerbank) zou het wel kunnen:

[...]

Maar in een andere review las ik dat het weer niet kon... Tsja?
Ik ga denk ik het volgende doen:

Deze batterij: http://www.adafruit.com/product/353
Laden met dit circuit: http://www.adafruit.com/products/280
En de batterij out naar deze booster: https://www.adafruit.com/products/2030

Op deze manier krijg ik een fatsoenlijke 5 volt op max 1A uitgeleverd voor mijn Pi, voor mij voldoende. De battery pack is 6600 mAh, ik hoop dat ik er pakweg 5-6 uur mee kan doen (ga de Pi nog wat zuiniger maken dan ik oorspronkelijk bedacht had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ziet er goed uit, alleen wel wat prijzig.

Ik bedenk mij net dat ik nog een 12V 7Ah gelaccu heb staan. Daar een USB autolader op aansluiten, waar de Pi aan hangt. En dan de accu constant druppelladen met een LM2596 module afgeregeld op 13,8V.
Zou voor mijn doel ook genoeg moeten zijn. En dan nog iets met een optocoupler aan GPIO om te detecteren dat de lader is weggevallen zodat het systeem uitschakelt.

Natuurlijk niet draagbaar door de lompe accu, maar dat hoeft voor mijn toepassing (Pi in de meterkast) ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:27:
Ziet er goed uit, alleen wel wat prijzig.

Ik bedenk mij net dat ik nog een 12V 7Ah gelaccu heb staan. Daar een USB autolader op aansluiten, waar de Pi aan hangt. En dan de accu constant druppelladen met een LM2596 module afgeregeld op 13,8V.
Zou voor mijn doel ook genoeg moeten zijn. En dan nog iets met een optocoupler aan GPIO om te detecteren dat de lader is weggevallen zodat het systeem uitschakelt.

Natuurlijk niet draagbaar door de lompe accu, maar dat hoeft voor mijn toepassing (Pi in de meterkast) ook niet.
Op zich zou je voor jouw doeleinden ook voldoende hebben aan een mini-UPS toch? Zoals die Pi UPS van een tientje, paar batterijen erin en je bent klaar!
Of wil je dat hij langer dan pakweg 10 minuten aan blijft staan na een stroomstoring?
12V 7Ah is wel heel veel lijkt me, als UPS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb alle onderdelen voor de oplossing die ik beschrijf wel in huis. 7Ah is idd wel veel voor een Pi, maar de accu staat nu niks te doen in de kast, kan ik hem net zo goed hier voor inzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:43:
Heb alle onderdelen voor de oplossing die ik beschrijf wel in huis. 7Ah is idd wel veel voor een Pi, maar de accu staat nu niks te doen in de kast, kan ik hem net zo goed hier voor inzetten :)
Weet je in ieder geval dat hij een paar uur kan lopen zonder problemen :P
Mijn oplossing tot het probleem wordt inderdaad bovenstaande zoals beschreven, met als backup denk ik een accupack (draagbare 8800 mAh die ik heb liggen) zodat ik de tijd kan overbruggen naar een volgend laadpunt. Ik denk dat ik het daarmee makkelijk red, iedereen bedankt voor de hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Op Ebay verkopen ze kleine, simpele batterijladers. Ik heb er hier een aantal in gebruik, en ze bevallen erg goed. Als je zoekt naar "TP4056" vind je ze wel. Ik heb er nog een paar liggen, als je er eentje wilt kan je me een berichtje sturen Deze knoop je dan aan je batterij, met een dc-dc converter er bij. Als het goed is zal die converter ongestoord door blijven gaan, terwijl de tp4056 de batterij opgeladen houdt. Dat is hoe ik t zou doen.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:11

XanderDrake

Build the future!

Biersteker schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:01:
Ik vroeg me dus af of dit kon, dank je om dit te melden :)

Klopt het dan dat de Waka Waka (heb er nu ook een liggen) tegelijker zowel stroom kan leveren als opladen via het zonnepaneel?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 17:09
XanderDrake schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:04:
[...]

Ik vroeg me dus af of dit kon, dank je om dit te melden :)

Klopt het dan dat de Waka Waka (heb er nu ook een liggen) tegelijker zowel stroom kan leveren als opladen via het zonnepaneel?
Ja als je genoeg zon hebt kan dat. Het was voor mij net genoeg op een uur lang een stream van een voetbalwedstrijd te doen.(Indoor met TL-lift, dus dat doet niet veel) (rpi camera 1080p stream :P, wifi etc.). Maar in de volle zon, en bij wat normalere belasting zou het moeten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Biersteker op 19-05-2015 15:07 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:11

XanderDrake

Build the future!

Geweldig. Je zou er een unplugged webserver van kunnen maken!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En in combinatie met een 3G/SIM-module kun je er ook een draadloos weerstation van maken. Of in combinatie met een 3G/Sim-module en een GPS apparaat kun je'm op je boot installeren om te kijken waar die uithangt (in sommige regio's wordt andermans spul geregeld "geleend"). Dan heb je een soort "Find my boat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Je moet nog wel rekening houden met het verschillende voltage qua capaciteit.

6600mAh bij 3,7V is 24,42 watt. Bij 5V is de capaciteit dan dus niet 6600mAh maar 24,42 / 5 = 4884mAh.
Pagina: 1